Kedves Olajdoki!
Immáron három éve, hogy Suzuki Ignis 1.5 GS 4WD típusú járművembe Zavoli LPG rendszert szereltettem pótkerék tartállyal. Második tulajdonosként azóta közel 90 000 km-t tettem meg az autóval minden probléma nélkül.
Az LPG rendszerek sajátosságainak tudatában (nem jelentős mértékű többletfogyasztás és teljesítmény csökkenés) tökéletesen elégedett vagyok.
Rendszeresen (15.000 km-enként) szakszervizbe viszem az autót. A legutóbbi soron következő (180.000 km-es) szerviz során mind a benzines, mind a gázos rendszer átvizsgálásra került. Rendellenességet a műszeres vizsgálat sem mutatott. Csupán kiderült, hogy az elülső lambda szonda izzítója tönkrement (nem a keverési arány miatt égett a kontroll lámpa a műszerfalon).
Ám a szerelő jóindulatúan megemlítette, hogy ajánlatos lenne utólag külön olajozó rendszert szereltetnem az autóba, hogy a motor – különösen a szeleplapkák – élettartamát megóvjuk: „A múlt hónapban kettő 160 ezret futott LPG-s SX4-et is javítanunk kellett emiatt.”
Ilyen típusú meghibásodás lehetőségéről már a gázos rendszer beszereléskor is hallottam.
Racionálisan nem tudom megmagyarázni, de valamiért idegenkedem a gondolattól, hogy még valamit beépítsünk a motortérbe, valamint 5.000 km-enként még külön töltögessem a speciális olajat az autóba.
Hétvégente oda és vissza 300-300 km-t teszek meg a hazai „kiváló” minőségű első és másodrendű utakon, hét közben némi nagyvárosi használattal kombinálva. Csak nagyon ritkán közlekedem autópályán.
Valóban annyira előnyös/szükséges az említett olajozó rendszer beépítése, hogy az elkövetkezendő években továbbra is megelégedéssel használjam a kis Ignist?
Válaszát megköszönve!
Üdvözlettel:
Harangozó Zsolt
Kedves Zsolt!
Jól érzi, mi is idegenkedünk ettől a megoldástól.
1., kenéssel nem lehet hűtési gondokat orvosolni, holott itt erről lehet szó kizárólag
2., a melegedést nagyrészt a helytelen beállítás által okozott szegény keverékes üzemmód okoz a nagy terhelési tartományokban, ahol nincs lambda figyelés, így hibalámpa se gyulladhat ki!!
3., 2-3 év alatt annyi pénzt locsol az adalékba, amennyiből a hengerfej javítása, sőt, kifejezetten gáztűrőre alakítása megoldható.,
Ezt teheti megelőzésképpen is, de jól beállított rendszereknél felesleges.
Javasoljuk a szelephézag olajcserénkénti ellenőrzését. Ha 2-3 alkalommal nem változik, elegendő 30-45 ezrenként ránézni a következőkben.
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztel Doki!
Egy 2010-ben gázosított G Astrával (1.6) rendelkezem. Télen jelentkezett először, hogy kezdett egyre nehezebben átváltani hidegen benzinről gázra. Átváltás után lefulladt vagy rángatott. Vagy ha sikerült időben elkapnom az átváltás pillanatát és üresben kipörgettem 3000-ig akkor tért magához. Volt hogy egyszer az elektronika letiltotta az egyik hengert (égéskimaradás) Az átváltási problémát az átépítő szerviz úgy próbálta megoldani, hogy megemelte az átváltáskori víz hőmérséklet. (télen volt, hogy több mint 3 km után váltott) De ez sem vált be. A probléma nem feltétlen a vízhőmérséklettel függ össze.
Pl. most tavasszal is 10 fokos környezeti hőmérséklet alatt már egy nagyobb rántással vált át. 5 fok alatt már hajlamosa a fulladásra. 15 fok felett meg alig érezni az átváltást. Holott a vízhőmérséklet gondolom mindig azonos. Ö szerint mi lehet a probléma. Mire jön a tél jó lenne megoldanom. Továbbá Ön szerint mennyi lehet egy ilyen autónak az átlag fogyasztás. Benzinből 7,5 és 8 liter között jártam el városban, gázból 9 liter a fogyasztás. Ez ön szerint elfogadható?
Köszönöm válaszát Szabolcs
Kedves Szabolcs!
A fogyasztása rendben van, 15% többlet a normális eltérés a két üzemmód között a gáz javára.
Az átváltási gondokat sok minden okozhatja.
Leginkább a reduktor elhelyezése, illetve bekötése lehet ludas. Kap -e elegendő mennyiségű forró vizet? Ezt meg kell nézni mindenképpen. Okozhatja helytelen gázhőmérséklet kompenzáció, mely a gázvezérlőben van beállítva.
Ezt a rendszer ismeretében tudnám tovább bolygatni. Okozhatja túl hosszúra méretezett gázcső is az injektorok után, netán gázhőmérséklet jeladó hiba is. Ennél többet csak az autó megtekintése után tudunk mondani.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-Doktor!
A kérdésem az, hogy érdemes e eleve LPG-vel szerelt autót venni? Mire kell különösen figyelni egy ilyen autó vásárlásakor amire egy benzinesnél nem? Ilyen esetben van e valami plusz jogi macera? Ha az autó külföldről kerül behozatalra akkor újra be kell szerezni az LPG-hez az engedélyeket? vagy, hogy megy ez?
Üdv Misi
Üdvözlet!!
Érdemes lehet, ha jó az ár és jó az autó, de gondoljon bele: nem véletlenül alakíthatták át gázosra. Szinte biztos, hogy a gázrendszer beépítése óta sokat futott az autó, különben nem érte volna meg az átépítés. Ezért legyen a szokásosnál is óvatosabb, alaposan nézze vagy nézesse át az autó műszaki állapotát.
Ha van rá lehetősége, ellenőriztesse a gázbeállításokat egy szakszervizben. Ott kiderülhet a gázrendszer állapota is. Jogi macera nincs. Ha az autó külföldi, gázbiztonsági szemlére kell vinni, kellenek a beszerelés okmányai, tartály, papír stb.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-doki!
2011-ben szereltettem egy Lovato-rendszert (hengerenkénti befecskendezéses) a Fiat Stilo 1.6 (3 ajtós) gépkocsimba. Kezdetektől sokalltam a gázfogyasztást. Benzines átlagfogyasztásom 8,5 liter, ugyanez gázból 11,5. Beszerelés előtt 15%-os fogyasztástöbbletet ígértek. Amikor visszavittem a szervizbe, akkor azt mondták (2 különböző szerviz is), hogy ez a fogyasztástöbblet még abszolút normális. Érdekelne az Ön véleménye is, hogy a 3 literes többletfogyasztás valóban normális? A mérlegeléshez hozzá kell tennem, hogy alig tapasztalható különbség nagypapás vezetés és Schumacher-üzemmód között. Csak autópályás, 120km/h-s, tempomatos tempó mellett is 11-11,5 literes a fogyasztás (250km megtételével).
Elgondolkodtam chip-tuningon, amit direkt az LPG-üzemre optimalizáltatnék (100 oktános előgyújtás). Ön szerint van ennek értelme? Járna -e fogyasztáscsökkenéssel? Válaszát köszönöm!
Üdvözlettel, Tóth Tamás
Kedves Tamás!
Nem normális a 3 literes eltérés az Ön esetében. A 15% a reális érték hozzávetőlegesen. A fogyasztáscsökkentés módja a helyes beállítás. Az LPG-re optimalizált előgyújtás jót tenne még ezen felül, de kérdéseket vet fel:
1., mi van, ha benzinnel akar menni mégis? Ekkor csak egy kapcsolható chip lenne a megoldás, ez azonban drágább.
2., vigyázni kell, kivel íratja meg, sajnos pici hazánkban boldog-boldogtalan chipet ír....
Üdvözlettel: LPG Doktor
Kedves LPG Doki!
Egy 2002-es G Astrám van. 1,6-os benzines, 16 szelepes. Első tulaj vagyok, szépen karbantartva, úgy ahogy kell. Most, hogy átlépte a 200 000 km-ert és naponta megyek vele 130 km-t, úgy döntöttem, hogy átalakíttatom gáz-benzin üzeműre.
Tavaly kapott egy pótkerék helyére szerelhető Landi Renzo rendszert szelepkenéssel. Mert megérdemli ;-) Megvolt az első gázszűrő csere is 20 000 km után. Szóval a kérdésem az lenne, hogy amikor benzinnel indul, nem megy igazán, amikor nyomom a gázt, megtorpan, nem gyorsul, aztán hírtelen megindul. Tehát amikor 0-ről indulok vele nyomom a gázt, alig megy, aztán hirtelen megindul + rángat, ha nem nyomom a gázt. Ezt melegen is csinálja.
Ezért tegnap mentem vele egy gyorsabbat, magas fordulatszámon, 4-dikben 5 helyet, egy kicsit meghajtottam. Most ez elmúlt. Normális ez ? Kell néha menni benzinnel is, mit javasol? Lehet, hogy benzinszűrőt kellene cserélni ?
Válaszát előre is köszönöm!
László
Kedves László!
Megítélésem szerint nem pontos a gázrendszer programozása, ezért a gyári motorvezérlő hozzátanult a kialakult körülményekhez. Ilyenkor gázzal rendben működik, de benzinnel nem, mivel az eltanult korrekciós értékek eltolják a befecskendezési értékeket az ideálistól. Lehet még injektor probléma is, de nem ezt érzem a legvalószínűbbnek ebben az esetben. A benzinszűrő koszolódása esetén épp nagy fordulaton fogyna el, ahol nő a benzinigény.
A gázrendszer és az autó alapos átvizsgálása, a gázrendszer szükség szerinti újra programozása a javaslatom.
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Üdvözlöm,
Sokat gondolkodtam már a dízel-gáz kombináción, tudna erről tapasztalatokat mondani?
Üdvözlettel:
Tarjanyi Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Hivatalosan nem lehet forgalomba helyezni hazánkban a diesel üzemű autókat vegyes üzemre alakítva. A technikai feltételek adottak, akár LPG, akár CNG üzemre átállíthatóak. Ez vegyes üzemet jelent, tehát a motor folyamatosan kap ( LPG esetén 60-70%, CNG esetén 30-40% ) gázolajat is.
A megtakarítás jelentős lenne, de sajnos nem valósítható meg hivatalosan.
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztelt LPG doktor!
Kérdésem a következő lenne. 2007 évjáratú Opel Astra H 1,6 benzines xer motorkódú autóm hengerfejét ill.motorját nem teszi tönkre a gáz? Évi 15 000 km-t megyek, az autóba 85000 km van.
Üdvözlöm!
Amennyiben tökéletesen be van állítva a gázrendszer, nem lesz semmi baj. Ellenkező esetben egy esetleg szegény keverékes üzemmód elégetheti a szelepeket. Érdemes a beállításokat ellenőrizni, korrigálni.
Üdvözlettel: LPG Doktor
Tisztelt LPG Doki!
Jelenleg gázos suzuki wagon r+ 4wd autóval járok, már több mint 120 ezer km óta. Azóta másban sem gondolkozom, csak benzin-gáz kettős üzemű autóban. A család bővülése miatt nagyobbra cserélnénk, és ehhez kérném az Ön tanácsát.
Van-e tapasztalata az általam lejjebb felsorolt autók gázüzemű üzemeltetésére vonatkozóan. Lehet-e ezeket átalakítani, vagy van-e olyan ami valamiért kifejezetten ellenjavallt. Jóllehet, mivel nem mai darabok lennének mindegyik túl lehet akár 200-300ezer km-en.
A kiszemeltjeim:
Subaru forester 1997-2002
- 1994ccm, 125LE
- 1994ccm-turbo, 170LE
Audi A6 kombi 1994-1997
- 1984ccm, 116LE
- 1781ccm, 125LE
Mercedes-Benz E kombi 1993-1995:
- 1998ccm, 136LE
- 2199ccm, 150LE
esetleg még szóba jöhetnek az audi 1,8turbo motorjai, és a volvo 2,0, 2,4, 2,5 és 2,4t és 2,5t motorjai, régebbi német K-jetronicos motorok?
Egyáltalán szabad-e turbós autót gázüzemre átalakítani, szabad-e ilyen sokat futott autó gázüzemre átalakításán gondolkodni.
Ha van ideje mindezeket megválaszolni, köszönöm megtisztelő válaszát!
Tisztelettel:
Miki, a családapa
Kedves Miklós!
Az említett motorok közül egyedül a K-jetronic, ami kihívásokkal teli, az összes többi átalakítható gond nélkül.
A turbó nem akadály, a futásteljesítmény pedig - hasonlóan a benzin üzemhez - inkább az állapot figyelembe vétele mellett releváns adat csak. Egy 300 ezret autópályán futott svájci, karban tartott autó lehet jobb állapotú, mint hazai, fele annyit futott társa.
Amennyiben meghozta döntését és túl van a vásárláson, szeretettel várjuk jelentkezését a beszerelésre!!
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztelt Doki :)
A kérdésem technikai: Mennyire igaz az, hogy ha gáznál, a nagyobb égési hőfok miatt sokkal korábban eléghetnek a szelepek, így a hengerfej szelepfészkei sokkal gyorsabban tönkremennek. Ha igen, mi a megoldás?
üdv: ari g.
Kedves Gábor!
Semennyire. 120 fokkal magasabb ugyan az égéshő, de a szelepek elégését a helytelen beállítás miatti szegény keverékes üzemmód okozza. A megoldás a helyes beállítás.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG doktor!
A véleményét szeretném kérni az úgynevezett "felső kenő" rendszerről (Flashlube). A gázt használók,és szakemberek véleménye is megoszlik.Van aki szerint felesleges pénz kidobás,van aki viszont hasznos kiegészítőnek tartja.
Érdeklődve várom válaszát.
Üdvözlettel:Gyula
Kedves Gyula!
1., kenéssel nem lehet hűtési gondokat orvosolni, holott itt erről lehet szó kizárólag
2., a melegedést nagyrészt a helytelen beállítás által okozott szegény keverékes üzemmód okoz a nagy terhelési tartományokban, ahol nincs lambda figyelés, így hibalámpa se gyulladhat ki!!
3., 2-3 év alatt annyi pénzt locsol az adalékba, amennyiből a hengerfej javítása, sőt, kifejezetten gáztűrőre alakítása megoldható.,
Ezt teheti megelőzésképpen is, de jól beállított rendszereknél felesleges.
Javasoljuk a szelephézag olajcserénkénti ellenőrzését. Ha 2-3 alkalommal nem változik, elegendő 30-45 ezrenként ránézni a következőkben.
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Kedves LPG Doktor!
Egy gázos(Landi) 1.6-os Dusterrel járok mellyel egyebek iránt meg lennék elégedve. Az egyetlen gondom, hogy a motor elég gyenge, ami autópályán igazán kínos, mivel a 120-130-as tempót alig tartja, főleg ha ne adj Isten emelkedne a terep.
Afelől érdeklődnék, hogy egy motoroptimalizálás/chiptuningnak Ön szerint mennyire lenne értelme? El lehet egyáltalán végezni gázos autónál, vagy ott másik elektronika vezérli az üzemanyag és gáz befecskendezést?
Tudom, hogy a szívó benzinesekre azt mondják,hogy nincs értelme, de mégis a barátom szintén 1.6-os öt éves Golfja sokkal jobban megy. El lehetne vele érni kb. azt a szintet a motor és gázrendszer károsodása nélkül?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel:
Lőrincz Kende
Üdvözlöm!
A chipet írhatják bátran, nincs köze a gázüzemhez. Viszont erősen javaslom a gázszoftver ellenőrzését, nehogy a keverékképzés esetleg szegény irányba mutasson eltérést, mely motorkárosodáshoz vezethet.
A Duster egy nagy homlokfelületű, nehéz autó, egy Golffal nem szabad összehasonlítani. Chiptuning segítségével 6-10% többlethez juthat a legjobb esetben. Nem lesz tőle a mennyben sajnos.
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztelt Szakértő, szeretném olcsón megúszni a gázosítást.
Vegyem meg használtan a szettet bontóból, vagy lehet belőle valam baj?
Köszönöm
Árpád
Nem ajánlatos, mivel nem ellenőrizhető a szett futásteljesítménye, valamint garancia sem jár mellé. A vadonatúj első szett (a tartály és a csövek kivételével mindent tartalmaz ) ára 200 EUR nagyságrendet képvisel, megítélésünk szerint emiatt nem érdemes vállani a kockázatát a használt eszköz beszerzésének.
üdvözlettel: LPG Doktor
Tisztelt LPG Doktor!
Segítséget kérek az alábbi témában:
Ford Mondeo Ghia exec. (2.0 benzines 2005. évj. 280.000 km) autónkat LPG üzeműre alakíttattuk kb. másfél éve, 50.000 km-rel ezelőtt. Az autót újkorától ismerjük, komolyabb gond sosem volt vele, az átalakítás előtt min.10 litert fogyasztott óvatos gázkezelés mellett is (nyáron volt, hogy mértem 12-t ). Az átalakítás előtt az autó alapvetően kifogástalanul (kulturáltan, normál alapjárat) működött, bár mindig igen tunya, kedvetlen volt (az elődmodell hasonló motorjához viszonyítva is). A TC által javasolt szakműhelyben elég komoly (STAG premium, hengerenkénti befecskendezés, stb., mindennel együtt kb. 230.000 Ft volt a vége) rendszert beszerelve az autóból „állatorvosi ló” lett:
· Az új fogyasztás az elvárt 11.5 l, a motor nem megy rosszabbul, a szerelés szépnek tűnik, a pótkeréktartály nagyon kicsi – méretét nem tudom, kb. 270-300 km-re elég. Az autó új NGK LPG5 gázos gyertyákat kapott tőlem, melyeket a gyártó kifejezetten ehhez a CJBA motorkódhoz ajánl.
· A „Check engine” lámpa folyamatosan világít, magától sosem szűnik meg, csak, ha kiüttetem a hibát. A gázos szerviz először a szívóoldal kitakarítását, javasolta, majd miután azt (tiszta volt) megcsináltattuk velük a keverékképzés hibáját állapította meg, illetve, hogy gondok vannak az autó üzemanyag ellátásával. Egy másik autóelektronikai szakszervizzel együttesen lambdaszonda cserét javasoltak, megtörtént (bosch, 30.000 Ft.), a hiba nem javult. Az autógázos szerelő véleménye szerint kb. „a hiba nem javítható, előfordul időnként a túl szegény keverék, együtt kell élni vele” (?). Azóta a motor állandóan változatos hibakódokat dobál, pl. szívósori tömítetlenség (tömítéscsere megvolt, de az eredeti is rendben volt)Egyébként általánosságban elmondható, hogy a szakszerviz és a gázos szerviz folyamatosan egymásra mutogat. Mit lehet ilyenkor tenni? A garancia lejárt, bár a hibák kezdettől fogva be voltak jelentve. A javítások kapcsán kb. 4-5 ízben voltunk a gázosoknál és kb. ugyanannyi alkalommal a másik szakszervizben.
· A motor kizárólag 2. indítózásra marad üzemben, az elsőre felpörög, majd rögtön lefullad. A hideg motor járása szörnyű, , durrog, zakatol, csörög-zörög, prüszköl. Így nem lehet indulni, mihamarabb „túlesni” ezen, hosszútávon a motort kinyírja, mindkét esetben (álló helyzeti és menet közbeni melegítéssel).Kell kb. 5-10 perc alapjárati melegítés (télen sokkal rosszabb a helyzet, mint melegebb időben), hogy a gázpedál parancsára a motor felpörögjön, ne pedig lefulladjon. Ez a hiba néhány napra megszűnt a gyári elektronika szoftverének frissítésekor (ami állítólag sérült volt, rendellenesen nehézkes volt a programozása), majd fokozatosan visszatért. A teljes gyújtásrendszer ellenőrizve, itt hibát nem talált az egyébként elég lelkiismeretesnek tűnő elektronikai szakszerviz.
· A motor jellemzően nem sokkal az üzemi hőfok elérése után (de később is) hajlamos kuplungkinyomás után lefulladni, az alapjárat gyakran bizonytalan (leesik a padlóra, majd vagy sikerül némi zakatolással feltornázni magát, vagy nem). Ez pl. egy Tesco parkolóban a menet közbeni lefulladáskor, a kormányszervó elvesztésekor legyalulja a szomszéd autót, épület sarkát, stb. Az alacsony fordulati üzemmódban a motor kulturálatlanul viszi az autót, rángat, ezt az átalakítás előtt nem tette (pl. lakott területen átguruláskor 5-ben). A lefulladási hajlam is némiképp nőtt. Az átkapcsolás a 2 üzemmód között jónak tűnik.
· A gáztartály LED-es szintjelzése használhatatlan, kizárólag a napi kilométer-számlálóból és tapasztalatokból lehet következtetni a megtehető távra. Állítólag az úszó rossz helyre lett szerelve, de a megfelelő szoftveres lekezeléshez is kellet 3-4 nekifutás.
· Akárhogy próbálom, nem tudom megállapítani, hogy a fenti hibák kizárólag gázos vagy benzines üzemmódban állnak- e fent, bár ugye a hidegindítás mindig benzinnel történik, de bemelegedés után sem tudom elválasztani.
Az autó folyamatos, napi szintű üzemben van (munka+ családi használat), nem nagyon megengedhető a szerviz miatti időkiesés. Ha volna bármiféle javaslat, azt köszönettel venném.
Üdvözlettel:
Donát
Kedves Donát!
A STAG 300 prémium rendszert az adaptív öntanuló képessége miatt szerelik sokan, mivel így elvileg megtakarítható a fáradságos programozási folyamat. A helyzet az, hogy az emberi erő ilyesfajta mellőzése nem miden esetben gyümölcsöző, az autoadaptív mód sokszor "hozzátanul" olyan körülményekhez is, melyek nem kívánatosak. Az Ön által említett hibák lehetnek egy közös tőről fakadóak is, de érzésem szerint több, egyidejűleg jelen lévő probléma összhatása tapasztalható. Vannak olyan típusú injektorok, amelyek hasonló jelenségeket okozhatnak, én ezeket cserélném valami komolyabbra, továbbá nulláznám a gyári ECU adaptációs értékeit ( gyári reset ), majd újra programoznám a gázrendszert.
Mindez akkor igaz, ha az autó mindemellett hibátlan benzines oldalon.
Amennyiben igényli, az LPG doktor műhelye segít megoldani a problémát!
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztelt Doki!
Használt cng-s autó vásárlását fontolgatom és érdekelnének a buktatók. Az olcsóbb kilóméter költséggel már tisztában vagyok.
A tudomásom szerint a Volvo,Opel és VW gyárt ilyen modelleket. Ami érdekelne a szervizelés, azt halottam csak gázszakműhely szerelheti.A márkaszervizek közül bevihetem-e akármelyikbe v. csak speciel felkészültbe. A tartályok itt is ugyanúgy próba hitelesítést igényelnek és ha igen milyen gyakran?
Az Iveco CNG-s modeljeiről halottam,hogy elég kiforratlanok sok velük a baj.A fennt említett modellek milyen megbízhatóak? Ha külfödről hozott az autó az érvényes hitelesítéseket elfogadják v. itthon újra kell vizsgáztatni?
Köszönettel: Kertész Csaba
Kedves Csaba!
Az említett modellek megbízhatóak, csak figyeljen a futásteljesítmény valósságára!! Sehol nem azért vesznek CNG üzemű autót, hogy a garázsban álljon, tehát az évi 15 377 km-es futásoknak ne dőljön be!! A szakszerviz akkor engedi be, ha van jogosultsága, ezt le tudja kérdezi a bejelentkezéskor. Tudomásom szerint itthon újra kell hitelesíteni az autókat.
Üdvözlettel: LPG Doktor
Tisztelt LPG doktor!
Szeretném megkérdezni, hogy a palackos gáz, megegyezik-e a kúton tankolt gázzal? A palackos gáz átfejtése okoz-e az autóban kárt?
Üdvözlöm!!
Nem egyezik meg teljesen. A szolgáltatók a propán-bután arányt az évszaknak megfelelően folyamatosan változtatják az LPG-ben, ez a palackos gáznál nem így van. Ettől még működik vele a motor, sokkal inkább gond, hogy az átfejtés kimeríti a jövedéki adócsalás fogalmát...
Üdvözlettel:
LPG Doktor
Tisztelt LPG-doktor!
A jelenlegi gázárakon megéri-e egy kb. 300 000 Ft értékű autóba gázt szerelni, ha évi 20 000 kilométert megyek vele?
Üdv
Isti
A gázrendszerek megtérülése legegyszerűbben az átalakítás árából, valamint a gépkocsi fogyasztásból számolható ki. Elmondható, hogy a jelenlegi viszonyok között átlagosan 30-34% közötti össz-megtakarítás érhető el hazánkban LPG átalakítással. 20000 km alatt egy átlagos, 10 l/ 100 km fogyasztású autó kb. 240 000 Ft-ot takarít meg. A beszerlés gazdaságossága tehát nem a gépkocsi értékétől, hanem sokkal inkább a futásteljesítménytől és a fogyasztástól függ. Mivel egy 4 hengeres gépkocsi átalakítása alig haladja meg a 200 000 Ft-ot, kb. 9 hónap alatt megtérül az átalakítás az említett 20 000 km éves futás esetén.
üdvözlettel: LPG Doktor
Kedves LPG-doktor,
családunk Astrájának (1997) a gázosításán töröm a fejem, de hát ezt-azt hall az ember. Tartja magát az az urban legend, hogy a gáz megzabálja a motort, igaz-ez?
Üdvözlettel: János
Kizárólag a régi konstrukciójú, ólmozott benzinnel való járatásra tervezett motorokat károsítja, mivel nem tartalmaz ólomtetraetilt a szelepfészkek kenése céljából. A korszerű motorok szelepfészkei már nem igénylik az ilyen fajta kenést. Fontos azonban megjegyezni, hogy az égési folyamat szegény keverékes üzemben magasabb hőmérséklettel jár, ezért a gázrendszerek pontos beállítása rendkívül fontos, hogy elkerüljük a szelepek beégését!
T. LGP-doktor!
Mikor lehet bekapcsolni a gázt, indíthatok egyből gázzal vagy először be kell melegítenem a motort benzinnel?
Üdv
Zozó
Kedves Zozó!
A mai rendszerek automatikusan vezérlik a benzin és a gázüzem közötti kapcsolásokat. A motor alapvetően benzinnel indul, majd 25-30 Celsius közötti hűtővíz hőmérséklet elérésekor kapcsolnak gázüzemre, vagyis egyáltalán nem kell ilyesmivel foglalkozni.
Üdv:
LPG-doktor
Tisztelt LPG-Doktor!
Gázosításra készülök de nem tudom, melyik utat válasszam. Az autóm egy Volkswagen Vanagon Multivan (amerikai piacos Transporter Multivan), 2.1-es 112 lovas digijet befecskendezéses benzinmotorral. 13 litert fogyaszt, mert sajnos gyárilag elég rövid a váltó. Az a kérdésem, hogy érdemes-e a drága injektoros gázrendszert beszereltetni vagy vegyek egy bontóban egy karburátoros szívósort és karburátort és központilag gázosítsam el azt. A karburátor és a szívósor nem nagy tétel, igazából a két különböző rendszer gázfogyasztására lennék kíváncsi. Illetve egyik-másik előnyeire és hátrányaira.
Üdv
Peti.
Nem javasoljuk a keverőfejes rendszert, mert a hengerenkénti befecskendezéses rendszerhez képest jelentkező árelőnye nem jelentős. Mindössze 30-40 ezer Ft a különbség, mely összeg meg is térül az alacsonyabb fogyasztás következtében, továbbá lényegesen kultúráltabb működést eredményez. A két rendszer között 6-10 % fogyasztás különbség jelentkezik mindenképpen.
Most néztem meg éppen a holtankoljak.hu-n, hogy mennyibe kerül egy liter gáz, és elképedtem: 260 forint. A határ túloldalán, Párkányban állítólag még annyi sem: 75 cent. Már majdnem elkezdtem számolgatni, hány tankolás után jön vissza az átalakítás ára, amikor rájöttem: dízellel járok. De hoppá, ahhoz is létezik valami átalakító készlet, nem? Na, pont ilyen és hasonló kérdésekre fog válaszolni új doktorunk, az LPG-doktor.
Pótkeréktartálytól injektorig otthon van a gázautózás minden műfajában: akár a V8-as Lexusba szeretne egy hengerenkénti rendszert, akár a Zsukba tenne egy PB-palackot, a doktor megmondja, érdemes-e nekilátni. Jövedékiadó-emelés ide vagy oda, aki sokat jár, annak még mindig kifizetődhet az átalakítás.
Ne tévessze meg a név, a doki CNG-s kérdésekre is tudja a választ, bár amíg egy kezemen meg tudom számolni a nyilvános CNG-kutakat Magyarországon, nem valószínű, hogy sokan gondolkodnának a sűrített földgázos autózásban.
Kérdezzen bátran, bármilyen, gázzal kapcsolatos kérdése van: az LPG-doktor címe óriási meglepetésre lpgdoktor@mail.totalcar.hu, de a tanácsok cikkoldalain is megtalálhatja az űrlapot, amin keresztül üzenhet neki. Egyet kérünk csak: legyen türelmes, a doktor úrnak kell egy kis idő a válaszadáshoz, ezért ha azt szeretné megtudni, hogy ma hol a legolcsóbb a gáz, lehet, hogy máshol hamarabb célba ér. Garanciát arra sem tudunk vállalni, hogy minden kérdést meg fog tudni válaszolni, ha túl sok a páciens. Nepperűzőnk például már ki sem látszik a levélhegy alól, pedig ő is mindent megtesz a szent ügy érdekében.
Ha rángat, köpköd, nem indul vagy fullad, akkor viszont mindenképpen jó helyen jár az LPG-dokinál. Ha bizonytalan, hogy az autója bírni fogja-e a gázt, szintén. Mennyivel lesz gyengébb, mennyivel fog többet fogyasztani, kitiltják-e a parkolóházból, csökkenti-e a nemi vágyat - na jó, erre talán nem ő a legmegfelelőbb szakember, de minden gázzal kapcsolatos technikai, gyakorlati, jogi témában képben van a doktor. Ne tartsa vissza: nincs hülye kérdés - jobb feltenni, mint egy életen át hülyének maradni.