A Peugeot tartotta a hazai autós szakma utolsó sajtóeseményét a vészhelyzet kihirdetésének a másodnapján. A 2008-ast bemutató esemény elég jó volt, a Peugeot ritkán szervez ilyet, de akkor nagyon. Most Szőke Miklós Gábor szobrász/iparművész stúdiójában tartották, készítettem is erről egy lapozgatós anyagot – hisz az autót korábban már vezettük, a Csepel Művek megszűnőben lévő útjai csak kiegészítették Csikós Zsolt vezetési tapasztalatait.
Viszont ajándékot is adtak, ami az éppen bevezetett home office miatt nálam is maradt. Így most fel tudom ajánlani nyereményként. Ez egy notebooktáska, úgy nézem, 15,6-os méretig.
Pető Attila Kreszprofesszor Youtube-csatornáján, a KreszTV-n megjelent legújabb videója nagyon egyszerű, közérthető és bárki számára üzenetértékű, aki autóval vagy teherautóval közlekedik. Szabálysértésekről szól, pontos számokat tartalmaz és éppen ettől igazán megdöbbentő.
Évek óta szemezek a Lidl vagy Aldi bringaszerelő állványával, de sosem vettem meg. Nem a 9000 forintos ár zavart, sokkal inkább az, hogy a 24 négyzetméteres albérletben a szerszámokhoz hasonlóan nem volt hová tenni. Viszont tavaly nyáron vettem egy házat, és tudják mit jelent ez? Már a több évtizedes eladósodáson, a kivitelezőkkel vívott folyamatos élet-halál harcon, és a kötelező kertápoláson túl? Igen: végre vehettem egy bringaszerelő állványt!
A gépkocsi-fertőtlenítés témára még akkor feküdtem rá, amikor annak igyekeztem utánajárni, hogyan lehet a saját autónkat fertőtleníteni. Igyekeztem megtudni, mivel lehet egy normál személyautót alaposan koronavírusmentesíteni. Természetesen nem elégedtem meg az elolvasható és megnézhető információkkal, egyértelmű volt, hogy meg kell kérdeznem mentősöket is – ha valakik, ők aztán tudják, hogy kell autóbelsőt fertőtleníteni.
Először személyesen beszéltem egy mentőssel. Ő csak annyit mondott, szerinte az emberek nem kíváncsiak arra, hogy hogyan fertőtlenítik a mentőautókat. Jó, oké, lehet, hogy csak én vagyok túlságosan érdeklődő a témában, mert engem baromira izgat, de szerintem biztos lenne pár ember, akit szintén érdekelne. Erre aztán pontosított: szerinte az emberek nem szeretnék tudni, hogyan fertőtlenítik a mentőket, mert nem biztos, hogy megnyugtatná őket az általános eljárásrend. Hogy ez azt jelenti-e, hogy az embereknek most szinte semmi sem elég megnyugtató, vagy inkább azt, hogy bőven lenne a mentők fertőtlenítési gyakorlatán mit javítani, inkább nem kérdeztem meg. Tényleg igaza van, még én sem szeretnék mindent tudni.
De arra gondoltam, ha már benne vagyunk a témában, hát kérdezzük meg az Országos Mentőszolgálatot – március 16-án még nagyon az elején voltunk mindennek, azt gondoltam, még talán tudnak, akarnak válaszolni az ilyen jellegű kérdésekre. Aztán jött a válasz Győrfi Pál aláírásával:
„Mint ismeretes, a Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humán járvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet az Országos Mentőszolgálat vezetésére és állományára is számos feladatot ró, ami megnehezíti, egyes esetekben lehetetlenné teheti a sajtómegkeresések teljes körű megválaszolását, a megfogalmazott igény kiszolgálását.
Kérem szíves megértését.”
Rákérdeztem, hogy akkor most ez azt jelenti, hogy ne is reménykedjünk a válaszban, vagy azt, hogy pár nap múlva térjünk rá vissza? Abban maradtunk, majd jelentkeznek. Ez volt úgy tíz napja. Nincsenek illúzióim, ha eddig nem volt rá lehetőség, vagy akarat, ezután még annyira sem lesz. Pedig jó lett volna látni, milyen sok felszerelése van a szolgálatnak a járművek fertőtlenítésére, meg hogy a személyzet alaposan ki van képezve, gyakran és alaposan fertőtlenítenek, satöbbi. Na mindegy, nyugtassuk magunkat külföldi példákkal.
A koronavírus miatt mindenkinek jóval több ideje van, mint általában. Ez valószínűleg a Woodworking Art nevezetű YouTube csatorna tulajdonosával sincs másképp, hiszen az elmúlt hónapban több feltöltése volt a megszokottnál.
Egyik reggel Howard A. Foote Jr. különösebb engedély nélkül beült egy A-4M Skyhawk típusú katonai bombázó repülőgépbe és elindult a nagyvilágba. Persze ez a kisebbik csoda annak fényében, hogy utána gyönyörűen letette és gond nélkül kiszállt. Tovább növeli az izgalmakat, hogy ezelőtt sosem repült ilyen, de még csak más katonai jellegű géppel sem, kizárólag szimulátorban.
Sokat foglalkozom lakóautókkal, lakókocsikkal, így a közösségi felületeken is egy halom oldalt követek. Ezek között van az Utravelók csatornája, vagyis Kitti és Zoli (plusz az ebek), akik a Youtube-ot használták arra, hogy megörökítsék az útjaikat, illetve néha hasznos tanácsokkal lássák el a többi lakóst.
Pechjükre a mostani útjuk (ha jól tudom, 2019. novemberében indultak el) úgy alakult, hogy pont Spanyolországban érte őket a koronavírus-járvány, ahol Európában az egyik legnagyobb a gebasz, így sajnos élőben közvetíthetik, milyen most egy ilyen országban élni lakóautóban.
Azok a kilencvenes évek... de szerettem! És persze mindörökké tíz éve voltak, mert nem öregszünk. Elhozták nekünk a Cartoon Networköt, nyert hat bajnoki címet a Bulls, és sok szempontból az autógyártás aranykora volt. Egész pontosan a nyolcvanas évek vége, a kilencvenes évek eleje. Még a régi iskola szerint épült a legtöbb autó, a lábak sem potmétereket tekergettek, még egy utolsó hurrája volt mindennek ami mechanikus, de már rutinból ment a modern gyártástechnológia, úgyhogy csak nem akartak az autók széthullani. Ezek a bolond japánok meg, hogy egyem a szívüket, leszedték a kedvenc posztereinket a falról, és kizavarták őket egy pályára, hogy végre mindenki tudja, melyik volt a mindentvivő. Hájó búsztó, kiált fel Oh'i, aki igazából nem tudom kicsoda, de amikor ezzel egyidőben teker egyet a 911 turbónyomásán a rajtnál, csak menő lehet. Majd nekiáll üldözni egy Dodge Vipert, egy NSX-et és egy Suprát. Merthogy ez egy ilyen verseny. Negyedóra tömény mámor, ahogy F40 és RUF, Supra és 456GT küzd a pályán.
A francia és az olasz autótervezés legszebb hagyományai találkoznak a Citroën valaha volt legambiciózusabb autójában, az SM kupéban, amelyet bő ötven évvel ezelőtt láthatott először a közönség az 1970-es Genfi Autószalonon.
Legutóbb ott hagytuk abba, hogy felzúgott az Airbus helikopter hajtóműve, jött a jellegzetes rotorhang, aztán felemelkedtünk. Ha pedig az érdekel, minek jöttünk ide, azt itt találod.
Helikopterrel repülni szokatlan élmény, hiszen a bódé is sokkal kisebb, mint az utasszállító gépeken, meg nem tartozik haladási élmény a felszálláshoz. Egy merev szárnyú gép nekirugaszkodik, gyorsul, majd szép lassan leküzdi a gravitációt. Ezzel szemben a helikopter csak hangosodik, hangosodik, aztán egyszer csak a levegőben van. A Bajkál tó felett repülni hasonló érzés, mint amikor az ember először jár az Alpokban, én legalábbis azt gondoltam a 3-4000 méteres hegyek között, hogy mennyire apró vagyok.
Egy öreg Fiat Uno még régen normális autóként kezdte az életét, aztán az orosz srácokhoz került. Azóta volt már 8 kereke, 4 kipufogódobja - azaz hengerenként egy – de mivel ez nem volt elég, később 9-re növelték ezt a számot.
A mozik ugyan bezártak, de filmet szerencsére otthon is lehet nézni, ráadásul most, hogy nem mehetünk sehova, több az idő, és kevesebb a kifogás. APEX-re fel!
Felmerülhet a kérdés, miért olyan fontos néhány nyavalyás borsőrlő egy több mint 200 éves cég történelmében. Pedig a borsőrlők olyan jelentős szerepet töltöttek be a francia vállalat életében, hogy ma talán nem is létezne nélküle. Sőt, a konyhai eszközök ma sem kerültek le a Peugeot repertoárjáról, hiszen a Peugeot Saveurs forgalmazza saját gyártású termékeiket. A közelmúltban dobtak piacra egy különleges, 110 centiméteres kézi borsőrlőt is, de ne rohanjunk ennyire előre.
A Jalopnik írt egy rövid cikket egy majdnem hibátlanul sikerült repülőgép-hordozóról, a USS Gerald R. Ford-ról. Az atomhajtású hajó akár 25 éven keresztül is mozgásban tud maradni „tankolás” nélkül, és elektromágneses (vagyis nem a szokásos gőz-) katapultokkal segíti a repülőgépek felszállását. Apró probléma viszont, hogy annyira rosszul tervezték meg a WC-ket, illetve a szennyvízelvezetési-rendszert, hogy rendszeresen kell tisztítani - ezt savas öblítéssel oldják meg. Mindez 400 ezer dollárba, azaz 130 millió forintba kerül alkalmanként.
Tegnap futottam bele egy videóba a YouTube-on, és azóta többször is meg kellett néznem. Nem mintha kötelező lett volna, hanem mert ez tipikusan olyan videó, hogy jól érzed magad, miközben nézed – és mostanában ritka az ilyen.
Március 8-án tartottuk az idei első, összesen pedig a huszonkilencedik Totalcar Parkoló Parádét a Hungexpón. Ezúttal is volt sok jó arc, végtelenül sok érdekes autó és persze Mesterkurzus a fogadóépületben.
Voltam már párszor a közmondásos halál farkán, de azt hiszem, Szibériával minden rekordomat megdöntöttem. Nem is feltétlen a távolság miatt, hiszen a Google szerint mindössze 7450 kilométerre volt a végállomás Budapesttől, hanem inkább a semmiben levés élménye. A Bajkál-tó és a szibériai vadon annyira hatalmas és olyan kevesen lakják, hogy az egyszemélyes orgia már tömegrendezvénynek számít.
Emlékeztek Sirályszárnyas Zolira? Vele készült tavaly a második TotalArc epizód, ide kattintsatok érte, érdemes. Zoli azzal foglalkozik, hogy egy műhellyé alakított egykori katedrálisban Mercedes 300 SL-eket szerel, tuningol, alkalmanként versenyeztet. Egy ilyen Merci értéke nagyjából egymillió euró körül mozog, az barátok közt is 350 millió forint. Bár, ahogy romlik a forint, holnapra még simán mellécsúszhat egy Passat ára.
Éppen a Dr. Zsivágó ajtaján léptem ki, ez Moszkva egyik legnívósabb étterme, tulajdonképpen csak mi nem voltunk oligarchák odabent. Egy koldus lépett hozzám, pár rubelt kért, én meg próbáltam olyan arckifejezést felvenni, ami érzékelteti, hogy neki, moszkvai hajléktalanként valószínűleg jobb a cash flow-ja, mint nekem. Ebben a pillanatban begördült a Lexus LS500, a sofőr kinyitotta a hátsó ajtót, és intett, szálljak be. Puha az az ülés, de az Atlanti-óceán nem lett volna elég mély, hogy elsüllyedjek. De hogy is kerültem ide?
Az az egy jó van az olyan nyomorult válságokban, mint ez is, hogy csodás dolgokat hoz ki a rendes emberekből. Will Pierce egy amerikai illusztrátor, aki egy Airstream lakókocsiban él, és most a karanténban otthon ragadt kölkök kedvéért publikált egy rakás kiszínezhető autós rajzot. De még milyeneket! Olyanokat, amik a legmenőbb és legfontosabb autók vonalait satíroztatják át észrevétlenül a mit sem sejtő gyermeked szívére.
A gépjárműadó egy látszólag egyszerű adó, de nem az, ha a magyar adóhatóságok szedik be. Pedig alapjaiban tényleg nem bonyolult. Az adót a teljesítmény alapján fizetjük, de az összeg függ az autó (vagy más jármű) korától is.
A minap az önkormányzatunktól megkaptam a gépjárműadómról az adószámla kivonatát. Hajlamos lennék azt hinni, ez alapján észlelnem kellene, hogy tartozásom van, vagy túlfizetésem, netán pont jól állok.
Sajnos ez nekem nem megy, de hajlandó vagyok egy kis nyereménycsomagot felajánlani annak, aki képes megfejteni a táblázat számait. Természetesen én már tudom a megfejtést, mivel vannak megfelelő kapcsolataim önkormányzati adóügyi vonalon. De akinek nincs?
Néhány évvel ezelőtt ámultunk a Ssangyong nagyívű gesztusán, már nem kell belesüppednünk az irányjelzők katatón kattogásának mocsarába. A Rexton G4 kormánya mögötti kijelzőn öt különböző visszajelző-hangból választhatunk, akár tücsök pajtás is szinkronizálhatja az irányváltási szándékunkat. Mostani játékunkban ssangyongos csecsebecsékért és a Navitel korrupciós pálinkájáért kell egy műszeregységet bámulni megvilágosodásig, csak nem onnan, ahonnan megszoktuk, hanem onnan, ahol a Rexton tücske lakik.
Mint írtuk a MacGyver Starter Pack hiénánál, a feladványra több jó válasz is létezik, és elég sok nem várt válasz jött be. Egyszerű voltam, és a Ferrari 308 GTB/GTS vonalra gondoltam eredetileg, amit elég sokan el is találtatok, sőt, a jobbak még túl is gondolták, miszerint egyszerűen nem lehet ennyire kézenfekvő a feladat egy ilyen értékes konc esetén. A korrupt és elfogult zsűri végül egy 19 indulós short listre szűkített, majd átvonultunk a Dívány szerkesztőségébe, ahol Zsófi kihúzta a győztest.
Mindenféle magyarázatot hallottunk már a BMW új, nagy orrlyukú orrkialakítása kapcsán, de az egyre biztosabban látszik, hogy a gyár elszánt.