Még vasárnap történt, hogy Dél-Karolinában, a BMW amerikai gyárához közel kisiklott egy tehervonat, tizenkét vagonján összesen 120 X5-össel és X6-ossal. Az autók újabbak nem is lehettek volna, a gyárból épp egy kikötőbe, Port of Charlestonba vitték volna őket, ahonnan meg valószínű a vízen át a kereskedésekbe tartottak. A teljes szállítmány sérült. Azt mondják, az összes autó totálkáros, de amelyik nem, az a videón látható markolós begyűjtés alatt lett az - igazából mindegy: helyből bezúzzák mindet.
Maga a Rolls-Royce mutatta meg a másfél éven belül piacra lévő SUV-jának prototípusát. A gyár hangsúlyozza, hogy a Bentley Bentayga versenytársának szánt hobbiterepjáró nem sportautó és nem is vérbeli terepjáró, inkább terepjárásra alkalmas luxusautó, amellyel a kínai piacon tarolhatnak.
A Project Cullinannek teljesen új, könnyűfém vázstruktúrára épül és más Rolls-modellekben eddig nem alkalmazott összkerékhajtást fejlesztenek hozzá. ( Autonews )
A BMW felgyorsítja elektromos, illetve plug-in hibrid autóinak, illetve az összes modellbe szánt önvezető rendszerek térhódítását, jelentette be Harald Krüger a cég elnöke egy múltheti tájékoztatón. Jelenleg egyetlen, tisztán elektromos hajtású autójuk az i3 mellett számos plug-in hibrid modellt kínálnak, köztük az i8 sportautót, vagy a 740e luxuslimuzint. A BMW jövőre 100 ezer alternatív hajtású autót szeretne eladni világszerte, éppen annyit, amennyit az utóbbi három évben összesen. (Autonews)
Részletes cselekvési tervet kapott a kaliforniai hatóságoktól a Volkswagen, amelyben leírják, hogy a következő 10 évben mit kell tennie a korábban, a környezetvédelmi vizsgálatok eredményeit meghamisító autókat gyártó cégnek ahhoz, hogy kompenzálja a súlyos törvénysértést. A tervben többek közt elektromosautótöltő-állomások építése, és az ilyen járművekre épülő autómegosztó szolgáltatás bevezetése szerepel. A Volkswagen harminc hónapos ciklusokban valósíthatja meg a hatóságok által rámért célokat, és a következő évtizedben mintegy 800 millió dollárt költhet minderre. (Autonews)
Újabb legós mézesmadzag a Fordtól
Még júniusban megígérték, most, karácsony előtt meg is mutatják, de kegyetlen módon csak márciustól lesz kapható a Ford és a Lego Le-Mans-készlete, benne az 1966-ban győztes GT40-nel és az idén kategóriagyőztes GT-vel. Az eredmény szinte kockára ugyanaz, mint amit a nyári mintavideókban mutogattak, és már ára is van: 34,99 eurót ír a Ford a kétautós pakkra, azaz kb. 10 ezer forint. Ha a kép alapján nem elég kívánatos, nézd meg ezt a videót, amin Craig Callum, a készlet tervezője rakja össze a két autót.
A magyar járműipar történetét feldolgozó könyv jelent meg, amely az elmúlt 111 év beruházásai mellett azokat a magyar mérnököket, tervezőket, konstruktőröket is bemutatja, akik elismerést vívtak ki a mobilitás világában. Boros Jenő könyve a XV. századi kocsi történetével indul, áttekintést ad a múlt századi és az újkori autóipari beruházásokról, beleértve a személyautók, buszok, tehergépkocsik és harci járművek gyártását, a Made in Hungary prototípusokat alkotóikkal együtt, végül a legújabb generáció, napjaink mérnökhallgatói nemzetközi sikereivel tekint a jövőbe.
A kötetben helyet kaptak a gazdag múltú magyar járműipar nagy márkái, közöttük a MÁG, a MÁVAG, a MAGOMOBIL, a Csepel, az Ikarus, a Rába, a Kravtex, a NABI, a MABI, sőt a Magyarországon utóbb megtelepedő járműgyártók, az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki is. A járműtörténet elismert magyarjainak sora is hosszú, köztük van Bánki Donát, Csonka János, Fejes Jenő, Jedlik Ányos, Galamb József. (MTI)
Évi 20 ezer darab Mission E elektromos luxusautó eladásával számol a Porsche egy, a cégvezető Oliver Blumével most megjelent interjú szerint. Az Tesla Model S versenytársának szánt típus gyártásának 2019-es indulásáig legalább 1400 új munkahelyet tervez létrehozni a vállalat zuffenhauseni központjában. A Panamera méretű szedán állítólag akár 500 kilométert tehet majd meg két feltöltés közt. (Autonews)
Májusban engedély nélkül tesztelték Ottót, az önvezető Volvo kamiont Nevada útjain egy most napvilágra került jelentés szerint. Ebben az államban 2013-óta engedélyezik az önvezető járművek tesztelését azzal a feltétellel, hogy a fejlesztőcégeknek engedélyeztetniük kell a közúti kísérleteiket, amelyekbe legalább 10 ezer mérföldnyi, sikeres zárt pályás tesztelésnek kell megelőznie és 5 millió dolláros biztosítékkal kell rendelkeznie a közúti tesztelést végző cégeknek. Az önvezető kamion projekt egy ideje a Uber közösségi autós szolgáltatást nyújtó cég tulajdonában van, és az ügy érdekessége, hogy a helyi közlekedési hatóság szerint az Otto semmilyen engedélykérelmet nem nyújtott be, mielőtt a vezetőfülkében ülő mérnökkel Nevada állam 80-as főútjára hajtottak a kamionnal. A vezetőfülke hátsó részében egy tettre kész mérnök felügyelte a folyamatokat, ezért közvetlen balesetveszély nem volt, ráadásul az állam törvényei nem állapítanak meg büntetést erre az esetre, de az Otto-ügy nyomán új szabályokat alkotnak. A cég októberben Coloradóban, ezen a héten pedig Ohio államban végez hasonló kísérleteket hasonló önvezető kamionokkal. (Autonews)
November 28-án, Stefánia napján köszönti önöket a Hidegindító. A hétfő örömére kitisztul felettünk az ég, csak a keleti országrészben fordulhat elő egy-egy futó hózápor. Több felé megélénkül a az északnyugati szél és a hőmérséklet is alacsony marad. Hidegfronti hatásra számíthatunk, a legmagasabb hőmérséket 3-6 fok között alakul. 496 évvel ezelőtt a mai napon hajózott át Magellan a szoroson, amit később elneveztek róla, 196 éve pedig megszületett Friedrich Engels német filozófus, aki Karl Marx kollégájával megírta a Kommunista Kiáltványt. 1949-ben ezen a napon született Alexander Godunov, orosz táncos, színész, aki kisebb diplomáciai botrányt okozott az Egyesült Államok és a Szovjetunió között, amikor egy 1979-es amerikai fellépése során menedékjogot kért, de a feleségét a KGB azonnal repülőre ültette Moszkva felé. A hatóságok nem engedték felszállni a gépet, a gép három napig vesztegelt, mire Brezsnyev és Jimmy Carter akkori amerikai elnök közbenjárásával elindulhatott, mivel a hölgy szabad akaratából akart visszatérni a Szovjetunióba. És hogy önök honnan ismerhetik Godunovot? A Die Hard - Drágán add az életed - első részében ő a hosszú hajú, szőke német terrorista, aki Bruce Willis hosszas bunyó után egy lánccal akaszt fel, de a film legutolsó jelenetében még egyszer feláll a hordágyon és megpróbálja lelőni Willist. Eközben mellesleg a Resolution and Hyperspace szólmelyet eredetileg az első Alien filmhez szereztek, de abban végül nem használták. És ha már Die Hard, akkor szóljon ez a kellemesen bugyuta tribute ma reggel a Guyz Nite-tól:
Végre a BMW-nél is belátták, hogy az X5 és X6 modellek nem eléggé nagy méretűek, ezért elkészítik a részben a 7-es sorozat alapjaira épülő X7 SUV-t. Az újdonság elsősorban a kínai és amerikai piacot veszi majd célba, lesz belőle ötüléses luxuskivitel és hétüléses családi teherautó amelybe a BMW luxuslimuzinjának hat- és nyolchengeres benzinmotorjait, valamint később a V12-est kérhetik a vásárlók. Az óriás terepjárót Észak-Karolinában gyártják majd, évi 45 ezer példányban. Ára egyelőre nem ismert, de valahol 40 millió forint környékére várjuk. Íme néhány kémfotó az autóról. (Autonews)
Mintegy tizenöt százalékkal növelné hibrid- és elektromos autóiba szerelt lítiumion akkumulátorainak élettartamát a Toyota egy most indult kutatási folyamat végén. A hibridjeivel közel húsz éve minden országban jelenlévő cég négy japán egyetem és egy független kutatóintézet bevonásával próbálja ellenőrzése alá vonni az akkumulátorok túlmelegedését okozó elektrokémiai folyamatokat, így nemcsak a közeljövő Toyotáinak hatótávja lehet magasabb, de az akkumulátorok élettartama is hosszabbá válhat és a cég 2020-ig bemutatja saját teljesen elektromost hajtású modelljét is. (Autonews)
Nem készítenek a mostani Macannál és Boxsternél olcsóbb Porsche modelleket, jelentette be Detlev von Platen a cég értékesítési igazgatója, aki azokra a pletykákra reagált, melyek szerint a Porsche lázasan dolgozik egy, még a jelenleg legnépszerűbb modellnek számító Macannál is kisebb méretű és olcsóbb hobbiterepjáró fejlesztésén. Von Platen hangsúlyozta, a márka nem mennyiségben hanem minőségben gondolkodik, vagyis fejlesztéseit ezután is ebben az irányban és nem a tömegmodellekében képzeli el. Az igazgató hozzátette, hamarosan bemutatkozik teljesen elektromos hajtású luxusautójuk, és olyan, vezetést könnyítő rendszereken dolgoznak, mint például a parkolóhely-kereső automatika, amely az autó méreteit figyelembe véve segíti helyet találni a vezetőnek, majd elintézi a fizetést is, ha ez szükséges. (Autonews)
Fura közlemény érkezett a Fordtól, az autógyár valenciai üzemének új minőségellenőrző technikájáról. A Ford azzal bízza meg egyes munkatársait, hogy titokban hibás (oda nem illő) alkatrészeket helyezzenek a szerelőszalagra, azaz szabotálják el a munkát, ezzel tesztelve új rendszerüket, az úgynevezett Vizuális Ellenőrző Rendszert. A valenciai üzemükről van szó, ahol átlag negyven másodpercenként gördül le egy autó. A rendszer kéthetente több mind egymilliárd fotót készít a gyártósoron, ezek alapján szűri ki a hibákat. A gyártósori kamerák használata önmagában nem újdonság, a közlemény szerint a Ford technikája annyiban sajátos, hogy a felszereltségi szintekre is érzékeny. A projekt működik, azt mondják, többféle hibás alkatrészt is felfedezett – rossz motoralkatrészt, nem oda illő kormánykereket, sőt műszerfalat is.
November 22-én, Cecília neve napján köszönti önöket a Hidegindító. A hajnali köd délelőttre mindenhol feloszlik, így még akár némi napsütésre is számíthatunk, viszont öltözzenek rétegesen, mert Északnyugaton és az Alföld délnyugati részén megélénkül a szél. Napközben a legmagasabb hőmérséklet tíz és tizenhét fok között alakul. Ma 53 éve annak, hogy John F. Kennedy amerikai elnök merénylet áldozata lett Texasban és az ő halálának híre elmosta, hogy ugyanazon a napon ment el Aldous Huxley, a Szép Új Világ írója is, aki máig vitatott kísérleteket folytatott olyan pszichedelikus szerekkel, mint az LSD vagy a meszkalin. Technika történeti szempontból is fontos a mai nap, hiszen pont 39 évvel ezelőtt indult meg a szuperszonikus polgári légi forgalom Európa és az Egyesült Államok között Concorde gépekkel. Szóljon ma reggel a Lateef and The Cheftől a Beautiful You:
Szép reggelt mindenkinek november 18-én, Jenő napján. Kivételesen nem hétfőn, hanem hétvégén ér minket a melegfront, kivéve az ország északi, északkeleti részén, ott maradnak a felhők, este még akár kisebb eső, szitálás is előfordulhat. Még a szél is feltámad, nyugaton és északnyugaton akár viharos lökésekre is számíthatunk. Emlékezetes nap a mai, pont hét éve például annak, hogy megszűnt a Sláger Rádió, és ma 67 éves Herman Rarebell a Scorpions dobosa. Hihetetlen, de ma tölti az 54-et Kirk Hammet, a Metallica szólógitárosa, ennek örömére szóljon most az Enter Sandman, ami egy bitang jó szám, de ezzel a klippel egyenesen epikus. A felvétel az 1991-es moszkvai Monsters of rockfesztiválon készült, ahol a banda 1,6 millió(!) ember előtt játszott. A szám elején az Extasy of gold hallható Morriconétól, és a tömegről összevágott képekkel a hatás tényleg fokozhatatlan:
A Los Angeles-i autókiállításon mutatja be a Jaguar új, teljesen elektromos hajtású koncepcióautóját, az I-Pace tanulmányt. A rendkívül áramvonalas, 0,29-es alaktényezőjű hobbiterepjáró megcélzott legnagyobb hatótávolsága, a Jaguar saját fejlesztésű 90 kilowattórás, lítiumion akkumulátorának köszönhetően, egy feltöltéssel több mint 350 kilométer lesz. Ezzel, illetve méreteivel a Tesla Model X-et, illetve a jövő évre várható Audi Q6 e-Tront veszi majd célba.
A Jaguar I-Pace ezek közül talán a legszebb, de nem kell majd megelégednünk a látvánnyal, hiszen az ötszemélyes autó első és hátsó tengelyéhez szerelt motorok összteljesítménye 400 lóerő, a legnagyobb forgatónyomatéka pedig közel 700 newtonméter lesz. Az F-Pace-szel ma részletesen foglalkozunk még a Totalcaron. (Autonews)
A magyar külügy állítólag sokáig lobbizott a Tesla Motorsnál, hogy hamarosan felépülő európai gyárát Magyarországra telepítsék, de eddig nem hallani arról, hogy ez így lesz. Eközben a Tesla nagy erőkkel keresi a helyet az új gyárnak, amelyben akkumulátorokat és a Model 3 nevű új szedánt készítik majd. A cég nem közölte, hogy mely országok esélyesek a beruházásra, de több helyen Hollandiát, Spanyolországot és Franciaországot emlegeti a sajtó a befutók közt. A Tesla részben az új üzem segítségével szeretné elérni, hogy 2018-tól évi félmillió autó készüljön majd a márkanév alatt. Hogy ez sikerüljön, már felvásárolták a német Grohmann vállalatot, amely gyártásautomatizálással foglalkozik. A Model 3-ra eddig 350 ezer előrendelést adtak le, ezért ideje összekapnia magát a Teslának, ha ki akarja elégíteni az igényeket. (Autonews)
A lassuló mobiltelefon-piacról és saját, kigyulladó telefonjai okozta rossz időszakából menekül a Samsung és a tajvani óriásvállalat az autóipar felé tart. Nyolcmilliár dollárért megvásárolták a Harman International Industries-t, amely a Volkswagen, a BMW és a Toyota modelljeibe szállít fedélzeti audio és kommunikációs megoldásokat, így a szektor hatvanöt százaléka a cégé és most már áttételesen a Samsungé. (Autonews)
Évek óta tartó bosszankodás és esetenként negyven percig tartó araszolgatás után megoldódhat az M0-s autóút és a 11-es főút találkozásánál, Budakalásznál lévő körforgalom problémája. A csomópont korábban kétsávos volt, majd a belső sávot leválasztották, mondván, az autósok képtelenek voltak helyesen használni és sok volt a baleset. A forgalomtól elzárt terület felfestése egyébként rég lekopott, a dugók pedig a város felé reggel, a városból kifelé pedig délután óriásiak. Korábbi cikkünk után most itt a jó hír, a Magyar Közút Zrt. megrendelésére elkezdték a körforgalom turbósítását, vagyis fizikai akadályokkal terelik ezután az autósokat aszerint, hogy ki hol hajt majd ki a körforgalomból. A munka ma elkezdődött. (Budakalasz.hu)
November 11-én üdvözli önöket a Hidegindító, ne felejtsék felköszönteni a Mártonokat, hiszen névnapoznak. Napsütésre legfeljebb keleten, délkeleten számíthatunk, de nyugat felől felhők érkeznek fölénk. Délután a dunántúliak ázhatnak el, ráadásul a szél is megélénkül. Ma 396 éve annak, hogy megérkezett a Mayflower Amerika partjaihoz, fedélzetén az első telepesekkel, 94 éve született Kurt Vonnegut, - többek között - a Bajnokok reggelijének írója és ma ünnepli a 42. születésnapját Leonardo DiCaprio, korunk talán legsikeresebb színésze is. A pénteket érdemes erősen kezdeni, mert akkor könnyen megmarad a lendület a nap végéig, ezért szóljon most a Skid Row-tól a Youth gone wild:
Ma, déltől várom a szerkesztőségi parkolóház (Budapest, Flórián tér 1.) tetőszintjén azokat az olvasókat, akik szeretnék megnézni és esetleg megvenni az eladásra váró Rulettkerék-Audit. Akinek nem volt meg a sztori, annak röviden leírom, hogy a Totalcar három hónapja pátyolgatott, 1996-os Audi A6 Avant 2,5 TDI-jéről van szó, amelyet Németországban vettünk, majd lábon hazahoztunk és jó néhány harci sérülés javításával, egy alapos szervizzel, 10 ezer közös kilométerünk után keres most új gazdát. Nem ez a legjobb állapotú ilyen Audi az országban, de a legjobbak egyike. A kilométer-számláló valahol 246 ezernél áll, a szervizkönyv vezetett, licitálni pedig péntek délig lehet a zachd@mail.totalcar.hu e-mail címen. Az indulóár 1,2 millió forint volt, vagyis ennél olcsóbba nem engedjük el az autót és most 1 millió 350 ezer forintnál tartunk.
A Volkswagen-csoportnál nagy riadalmat keltett, hogy tegnap Donald Trumpot választották az Egyesült Államok 45. elnökévé. A cég attól tart, hogy megakadhatnak, vagy új, számára kedvezőtlen irányt vehetnek a tavaly kirobbant dízelbotrány rendezésével kapcsolatos, helyi környezetvédelmi hatósággal folytatott tárgyalások. A cég elnöke, Matthias Müller reméli, hogy az elnökválasztás nem jár további negatív következménnyel a Volkswagen számára, amelynek 480 ezer, Amerikában eladott kétliteres TDI motorral szerelt autójáról derült ki, hogy csaló szoftver fut rajta, és a lebukás eddig 14,8 milliárd dollárjába került a cégnek. Az ügynek még nincs vége és közben 80 ezer darab háromliteres TDI-ről derült ki szintén, hogy valami nincs rendben. (Autonews)
Közben a német autógyártók szövetségének tagjai, köztük a Mercedest gyártó Daimler, a Volkswagen-csoport tagjai az Audi és a Porsche, illetve a BMW vezetősége is tart attól, hogy Trump valóra váltja korábbi ígéreteit. Ezek közt szerepelt például az, hogy súlyosan megvámolja a Mexikóból érkező javakat, hogy megvédje az amerikai munkahelyeket az olcsóbb munkaerővel előállított termékek jelentette veszélytől. Mint ismeretes, a nagy német gyártók fontos piaca az Egyesült Államok, de az utóbbi években rengeteg beruházással telepítettek autógyárakat a közeli Mexikóba is. Például a BMW júniusban kezdte San Louis Potosi-i beruházását, amelynek összértéke meghaladja majd a 2 milliárd dollárt és a gyár évi 150 ezer autó előállítására lesz képes. Előrejelzések szerint 2020-ban már minden negyedik, az Egyesült Államokban közlekedő autó Mexikóban készül majd. (Autonews)
A következő év elején mutatkozhat be az Alfa-Romeo első SUV-modellje, a Stelvio, amelyről Észak-Olaszországban készítettek kémfotókat a minap. Az Automediától származó képeken még álcafóliát visel az autó, de így is látszanak sportos arányai, kicsit kupés tetővonala, vagyis, hogy az olaszok igyekeznek a Porsche Macan és a Jaguar F-Pace célközönségének kedves autót készíteni. (Autonews)
Egy golyóálló 7-es BMW és az ő kurd sofőre az ISIS elleni háború új hőse. A Jalopnik a BasNews-ra hivatkozva ír Ako Aburrahman pesmerga harcos történetéről, aki ezzel a huszonves, lökhárító nélküli, de golyóálló 7-essel állítólag több mint hetven embert mentett már meg az iraki Kirkukban az ISIS mesterlövészeitől.
In the assaults on Kirkuk this man used his bulletproof BMW to save the wounded due to lack of support from the army in that area. #Salute pic.twitter.com/rj70Cf0NBg
— Kapboom * (@kapboom_) 2016. október 24.
Akót egy barátja hívta Kirkukba, ahol hamar rájött, hogy a biztonsági erők hiányosságai miatt sok sebesültnek az egyetlen reménye az orvosi segítséghez, ha átautóztatja őket a mesterlövészek által figyelt utakon. Így tette hasznossá magát megmentve kurdokat, arabokat és türkméneket egészen addig, míg 50-60 bekapott golyó után az E32 megadta magát.
Ako története a BMW-ig is eljutott, ahonnan felajánlottak neki egy új autót, cserébe a szétlőttért, de Kirkuk új hőse visszautasította az ajánlatot, és inkább egy helyi múzeumnak adományozza majd autóját, ha vége háborúnak.
1950-ben ezen a napon gördült le az első Zuk a gyártósorról. A lengyel kisteherautó gyártását 2001-ben hagyták abba.
November 3-án üdvözli önöket a Hidegindító, a napon, amikor felszakadozik az ország felett a felhőzet és már csak elszórtan számíthatunk esőre. Hogy ne legyen tökéletes őszi nap a mai, megerősödik a nyugati-északnyugati szél és 8-12 fok körül ingadozik a hőmérséklet. Ne felejtsék felköszönteni Győző nevű ismerőseiket, ugyanis névnapjuk van, de ma ünnepel még az euro-Rambo, Dolph Lundgren, aki 59 éve született és Seress Rezső is 127 éve látta meg a napvilágot. Ő a világhírű Szomorú vasárnap című dal szerzője, aminek tragikus hangvétele sokaknak adta meg az utolsó lökést, hogy véget vessenek az életüknek. Bővebben itt olvashatnak róla, és mivel maga a dal szép, de talán erős lenne egy ilyen szürke reggelen, hallgassák meg inkább a zseniális The Avalanches-től a Frontier Psyhiatrist című számot. Én huszadik hallgatásra sem vagyok egészen biztos benne, hogy mi ez, de határozottan jó hallgatni: