Aki valaha is vezetett már versenypályán, vagy legalább gokartozott egy rendeset, tudja, milyen fontos a motiváció. Mindig jó, ha van valami támpont: egy másik versenyző, vagy egy stopper. Könnyen elvesztjük a fókuszt, ha csak céltalanul, egyedül körözgetünk – így nehezebb körről körre javulni. Nemcsak az amatőröknél van ez így, és hogy milyen érdekes történeteket szül a motivációkeresés, annak éppen a németek kétszeres világbajnok ralilegendája, Walter Röhrl az egyik legjobb krónikása.
A villanyautós jövőtől parázó olvasóknak az antikrisztus, az autóipari forradalomra éhezőknek a messisás, a geekeknek talán az új Steve Jobs. Elon Muskról van szó, aki az autós újságírásból figyelve a világot egy megosztó világsztár. Pedig még csak az sem. Patrik barátom ment egy kört az utcán ennek az amerikai videónak a mintájára, már azután, hogy lemenet az űrbe lőtt Tesla körüli felhajtás. Sok-sok év techguru-státusz és egy őrült űrprojekt vajon elég ahhoz, hogy mindenki ismerje a neved/arcod Budapesten, mondjuk a Városligetben?
"Lemegyek a garázsba, gyorsan kicserélek valamit. Max egy óra!" - (Ismeretlen)
A garázsban/műhelyben könnyen elveszíti az ember az időérzékét. Hogy miért, arról lehetne sokoldalas pszichológiai tanulmányokat írni, de akivel történt már ilyen, az biztosan találkozott már a következő jelenségekkel:
Én facelift-est kerestem, ami nem bőrös és nem automata. A kereskedők majdnem hülyének néztek, azt mondták, ennek pont az ellenkezőjét keresik ebből a típusból. Azt is mondták, hogy milyen jó a bőr, mert a szennyeződéseket csak vízzel le kell róla törölni. Meg is látszott a bőrös példányokon, hogy maximum ennyi "karbantartást" kaptak.
Minden egyes cikkben, amely a 2.2 i-CDTi-ről szól, kiemelik, hogy a Honda a többi gyártóhoz képest elég későn hozta ki a láncos vezérlésű common-rail turbódízelt, nem is különösebben kihegyezett a maga 140 lóerejével, azonban csendes, rezgésmentesen jár és szeret forogni. Ennek talán lehet köze ahhoz, hogy az a Kenichi Nagahiro fejlesztette, akinek a VTEC-et is köszönhetjük.
A hetedik generációs Accordot háromféle motorral árulták. A kétféle benzines közül a kisebb kétliteres, 155 (@6000/min) lóerővel. Gyengének ezzel sem érezni. A 2.4-es 190 lóerejétől pedig már erős, fölényes autó, és még forgatni is lehet, legnagyobb teljesítményét 6800-as fordulatszámon adja le. Type-R verzió sajnos már nem készült ebből a generációból. A harmadik pedig a már említett 2204 köbcentis dízel.
Mikor az Accord 2003-ban a szalonokba került, mindenki a 6-os Mazdához hasonlítgatta. Kívülről a Mazda organikusabb, az Accord szögletes, belül a 6-os sportosabb, de a Honda sem maradt le sokkal a karbon mintázatú betéteivel, amelyek mára elképesztően gagyinak tűnnek. Azóta kiderült, hogy a Mazda hajlamos rozsdásodni, illetve a kétliteres dízele sem az igazi. Bezzeg a Hondáé! 2005-ben az év motorja is volt a kategóriájában. Csak azóta eltelt bő egy évtized.
Andrew Noble nem tartja magát különösen jó műszaki érzékű valakinek, nagyon sok pénze sincs, de gyerekkora óta mániásan rajong a XX. század legelejének hatalmas, lángokat és füstöt köpő, szinte csak alvázból, motorból, két fotelből és négy kerékből álló, szörnyeteg versenyautóiért. Gondolom, sokan vagyunk így ezzel a világon, a többségünk viszont csak legyint az álmaira, mert azok olyan távoliak, mint egy Mars-utazás - inkább megnézzük ezeket a kocsikat valamilyen menő versenyen, és hálát adunk az úristennek, hogy megteremtette a Goodwood Festival of Speedet. Noble azonban többségünkkel ellentétben angol, s ez az apró előny azt jelentette: számára mégsem volt reménytelen, hogy beteljesüljön az álom.
Bár pont ezen a hétvégén zajlik Svédországban az év legnevesebb havas raliversenye, a hófalak közt száguldás most máshol szült extrém videót. Egy kontinenssel arrébb, egy kanadai ralin sikerült valakinek telepakolni hóval a Subarut. Legalább élvezték.
Amikor kitaláltuk, hogy népszerű autós találkozónk, a Totalcar Parkoló Parádé programját ingyenes előadásokkal egészítjük ki, arra gondoltunk, hogy jó volna összegyűjteni azokat a valódi autószakértőket, akiktől mi és közönségünk is szívesen tanulna, akik jelentős teljesítményt nyújtottak a maguk területén, és szívesen avatnak be mindenkit néhány titokba, mely a munkájukat övezi.
Huszonöt év – ennyi jutott a Dodge Vipernek, a valaha gyártott leggonoszabb sportkocsik egyikének. 1992-ben kezdték gyártani, tavaly nyáron pedig elkészült az utolsó , a típust gyártó üzemet bezárták, épp csak nem hintették be sóval a helyét. Csakhogy a Viper nem az az autó, amely hidegen hagyja az embereket. A legtöbben vagy utálják vagy imádják, így rajongói is vannak szép számmal. Ők pedig igazán szép búcsút akartak, közösségi finanszírozással kezdtek pénzt gyűjteni arra, hogy eljuthassanak a legendás Nordschleifére, és felállítsanak egy körrekordot.
Phi Phi szigete félúton van az ízléses, és a kevésbé ízléses turistagettók között: például nincsenek tízemeletes hotelek a parton, de van bóvlis piac, és méterenként el akar adni valaki egy hajós sziget-túrát. Ettől függetlenül a hely csodálatos, a lakott rész sétánya egy óra alatt körbejárható, szinte mindenki motorral közlekedik, autó nincs is. A hegyekben viszont munka folyik, ott rendszám nélküli pickupokkal dolgoznak, ezek persze a közelébe sem mehetnek a sétánynak. Az Isuzu alapú rettenet is a kilátó alatt jött szembe, sajnos éjszaka ennyit bírt szerencsétlen Gopro:
Amíg a szerkesztőség nagy része az óbudai iroda melegében gyártja a tartalmat, van aki odakint tolja az autótesztet. Tocitól jött egy mail az imént egy csokor képpel: Ha a hóesés nem lett volna elég, a Pilisben defektet kaptam a Suzuki Vitara tesztautóval. Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valami kattog az autón. Ilyet még nem láttam, egy véső szúrta át a gumit, és ütött kisebb lukat a felnibe. Egy pomázi gumisnál küzdünk a továbbhaladásért. Vigyázzatok magatokra, meg a vésőitekre!
Egyetlen indokod lehet megvenni: jól néz ki!
Mivel most már Toyotám van tudom, a BMW az egy 1,3-as szorzót jelent magyar nyelven. Biztosítás, szerviz, alkatrész, kiegészítők, bármi: ahogy meghallják, hogy BMW dobják rá az 1,3-as szorzót.
Traktoros játékból nincs annyi, mint mondjuk autóversenyből, de a hideg téli estéken játszható traktor szimulátor azért nem új keletű dolog. Viszont ezekkel rendszerint nehéz hirtelen felindulásból játszani, ha épp van pár unalmas percünk a gép előtt.
Például, ha sok időnk van, na meg kompresszorunk, csinálhatunk robotzenekart. A dobos azért jelentős előnnyel indul a Phil Taylorral szemben, viszont robot Lemmy a próbákon távollétével tüntetett. Az 1:50 körül feltűnő kis robotnak meg úgy látszik, megártott a gépzsír, nagyon kapaszkodik a lábcin állványába.
Megígérte, megteszi. Elon Musk SpaceX-e ma este az őrület pályájára állítja az űrkutatást: felültettek egy meggyvörös Tesla Roadstert három bivaly rakéta tetejére, hogy közel 23 ezer kN-nal ellőjjék egész a Marsig. Összeszedtük néhány pontban a tudnivalókat az őrülethez, ez itt pedig az élő stream Cape Canaveralről:
Frissítés: Sikerült a kilövés! A Tesla már az űrben, a rakéták visszajöttek, ahogy kell. Ha lemaradtál, no para, a fenti videón visszanézheted, 29:40-nél indult a start.
Ez volt itt az élőkép az űrből, a Roadsterről:
Hétvégén rendezték Ausztráliában a déli félteke egyik legjobb autóversenyét, a Bathurst-i 12 órást. A csodálatos Mount Panoramán minden év februárjában összejönnek Európa legjobb GT-versenyzői, egy marék Le Mans-győztes és az ausztrál autósport krémje, hogy egy sereg V8-as Mercedes, BMW és McLaren, egy nagy adag V10-es Audi és Lamborghini, valamint egy zsák Porsche 911 GT3 R kormánya mögött fél napig körözzön az Új-Dél-Wales-i domboldalon. Nem sok jut el hozzánk az egészből, de ha valaki 200 km/h-nál így megpörget egy bármilyen versenyautót, arról tudnia kell Európának is.
Nyakunkon az amerikai foci ligadöntője, a Super Bowl, ami egy ideje már a NFL éves csúcsmeccse mellett egyet jelent a tévés reklámipar csúcstermékeivel. Bár az amerikai foci Európából nézve a nagy többségnek még mindig egy kultúridegen bohóckodás ovális labdával, rácsos sisakokkal, a kifejezetten a közvetítés szüneteire gyártott reklámokat azért itt is értjük. Össze is szedtük az idei autós termést. Ez itt rögtön a Kiáé Steven Tylerrel és Fittipaldival:
Elsőre szokatlan látvány lehet, hogy valaki egy fürdőkáddal megy a pékhez, még szokatlanabb, hogy a levegőből érkezik. A The Real Life Guys nevű YouTube-csatornát üzemeltető testvérpár gépe elsőre nem tűnik bonyolultnak: nagy teljesítményű villanymotorok, lítiumos akkumulátorok, szabályzó elektronikák, némi zártszelvény és természetesen egy fürdőkád. Az alumínium vázra hat darab, külső forgórészes villanymotort építettek, melyek egyenként húsz lóerősek. Ekkora teljesítménnyel még akkor is képes 30 méter magasra felemelkedni, ha egy ember ül a kádban.
Most nagyon sokan ki fognak röhögni: az emberek fele azért, mert rajzfilmet nézek, a másik fele meg azért, mert csak most kezdtem el. Valahogy elmennek mellettem ezek a trendek, aztán évek múlva, egy unalmas délutánon rápróbálok, és jön a dara. Utóbbi az, amikor valaki leül, és ültő helyében végignézi az elérhető évadokat, a jelenség annyira létező, hogy angol binge-watching-ként hivatkozik rá.
„A nagy bálna, imádom", „A hibalista magáért beszél........ NO comment!" - két viszonylag markáns és egymásnak teljesen ellentmondó vélemény a Totalcar népítéletei közül, amelyek a 2001-től gyártott Citroën C5-ösre vonatkoznak. Persze egy rakás másik autóról vannak hasonlóan ellentmondásos vélemények. Mellesleg a Citroën nemrég jelentette be, hogyszakít a hidropneumatikus rugózással. (A hidrós megoldásról ebben a cikkünkben olvashat részletesen.) Márpedig részben ez teszi igazán vonzóvá az autót. Meg persze az, hogy egy kényelmes, tényleg jó nagy családi autó.
Még az előző évezredben történt, van az tán húsz éve is. A Váci út egyik ipartelepén volt egy éjjel-nappalos autószerelő műhely, már nem is emlékszem melyik taxis cég nevéhez volt köthető. A szomszédban volt haveromék telephelye, ott bütyköltük jó időben a motorjainkat, de amikor jött a tél, bekéredzkedtünk az autójavító műhelybe. Szilvásy Pisti barátommal faragtunk magunknak motorokat, nekem épp akkor készült a 700-as Intruderből kusztomizált motorom.
Ha nem látod a beágyazott kérdőívet, akkor ezen a linken érheted el.
Ma kereken kilencven éve, hogy a vasi Balozsameggyesen megszületett az ember, akiből a holdutazás egyik kulcsembere lett. A forradalom, egy szerencsés emigráció, sok szorgalom és szerencse kellett hozzá, hogy a nyugdíjas éveit manapság Kaliforniában élő Pavlics Ferenc legyen, akinek autójával először és eddig utoljára autózzon az emberiség egy idegen égitesten.
Nem tudom, emlékeztek-e még arra a posztra kilenc évvel ezelőttről, amikor Borsi Miki barátom - szintén zuglói lakos - talált egy háború előtti Mercedes 170-est egy garázsban? Olyan Mercedest, amilyet Stirlitz is használt a Tavasz 17 pillanatában?