Nem hittem volna, hogy ez az egész így megvalósul, azt meg pláne nem, hogy ennyire flottul gurul velünk majd a szekér. Tavaly ősszel, gondolatban megjelöltem az esseni börzét a naptárban és a térképen, mint a Ponton elvbeni ideális eladási helyét. De tudtam: egész más oda kijutni (még akár egy filléres, vén Volvóval is) nézőként, és megint csak más kiállítóként betoppanni egy elméletileg gyönyörűre suvickolt, hibátlan autóval.
A néhány hete a Facebookon köröztetett Tesla Model S-t végül senki nem nyerte meg, sőt, már a több mint 50 ezer követőig hizlalt Tesla Hungary oldal sem létezik, hiszen mint megírtuk, átverés volt az egész. A múlt héten új társadalmi kísérlet kezdődött és szomorú fejlemény, hogy ezúttal is rengeteg az önként jelentkező, már harmincezren vannak. Ezek szerint végtelenül sokszor meg lehet ismételni ugyanezt a trükköt. Ezúttal megpróbáltam kapcsolatba lépni az oldal üzemeltetőivel, de a megadott mobilszám nem kapcsolható.
Oroszország negyedik legnagyobb városában, Jekatyerinburgban, egy annyira nem is kis műhelyben lassan alakot ölt az új, harmadik generációs sarki mindentjáró. Korábban még csak a csontváza látszott, mostanra már kezd hasonlítani az elődjeihez, persze a korábbi tapasztalatoknak megfelelő átalakításokkal.
Sokat megélt példány volt az enyém. Atyámról tudni kell, hogy jó régen egy szintén fanatikus barátjával nekiindultak a nagy magyar autósportnak és rajthoz álltak jó néhány Trabanttal, meg 1200-es Zsigulival.
Ki tanítja izgalmasabban a téli vezetést, a Porsche vagy a Jaguar? Esetleg a Peugeot? Melyik az érdekesebb, a befagyott tavon vagy a havas erdőben csapatás? A svédek vagy a finnek az igazi lappok? Van egy szép adag cikkünk az archívumban a témában. Ha már ezen a túl havas vasárnapon inkább nem ülnél autóba, itt van pár órára elég olvasnivaló a hóban autózásról.
Ezt nem hiszem el. Ami a Ponton és köztem történik, az rosszabb a legpocsékabb házasságoknál is. Két hete, még a Genfi Autószalon emberdarálója előtt írtam egy posztot (mert már előre tudtam, hogy a genfi özönben és az után képtelen leszek rá, viszont az olvasókat nem hagyhatom ki a történésekből), hogy viszem ki Dezsőt eladni Németbe, olyan vevőnek, aki nemcsak értékeli, de ki is tudja fizetni.
A Volkswagen németországi honlapján azt írják, hogy ha valaki lead náluk egy Euro 1-től 4-ig terjedő környezetvédelmi besorolású, tehát minimum tíz- maximum harminc éves, dízelmotoros autót, akkor kap 5000 euró kedvezményt, egy új Golf VII vásárlásakor. Ha valaki nagyobb modellt választ, a kedvezmény is magasabb, akár 8 ezer euró is lehet, sőt a Touareg után 10 ezer euró, vagyis több mint hárommillió forint jár, az Up! pedig kétezret jelent.
Feltétel, hogy a leadott autónak legalább hat hónapja a tulaj nevén kell lennie, tehát ügyeskedési célból nem érdemes belevágni a roncsprémiumos vásárlásba. Nemcsak a VW folytat hasonló vásárlótoborzást, aki új Mazda 6-ot választ 7500 euróval olcsóbban vásárolhat, egy 3-as vagy CX-3 árából 4500 eurónyi kedvezményt adnak, miközben a japánok sosem keveredtek bele a közismert csalássorozatba.
Felismered alulról? – kérdeztük egy hete tizenegy alulról fotózott autó képét mutogatva és úgy fest, vannak itt sokan, akiknek ez testhezálló feladat volt. Egész pontosan 115-en voltak, akik hibátlanul tolták végig a kvízt, amit pusztán tippelve csak giga mázlival lehetséges. Győztes viszont csak három lehet, eggyel lejjebb azt is leírjuk, kik azok. De előbb még itt a galéria a helyes válaszokkal:
Öt hete a Falcon Heavy kilövésének: öt hete, hogy a SpaceX tett egy nagy lépést a Marsutazás felé és öt hete már, hogy Elon Musk vörös Tesla Roadstere Nap körüli pályára állt. Épp csak elült a felhajtás, a SpaceX jó érzékkel kidobott egy fasza hangulatvideót a nagy napról olyan részleteket is megmutatva, amiket eddig nem.
Első új autónk volt. Szerettük. Előző autók: (Wartburg, BMW 732M (E23), Golf-2 dízel) bár ezt az utolsót inkább letagadnám.
Senki nem gondolta ugye, hogy másként alakul? Dezső sorsa abban a pillanatban dőlt el, amikor 2010 szeptemberében ott álltunk Bandival Csabi egri műhelyében, s néztük a szétszedett mechanikát.
A oszlop aljától felfelé végig kuka, futómű lóg, minden eresztékből dől a kenőagyag, a fékdob törött, első pillantásra is megszámlálhatatlan tákolásnyom. Akkor már fél éve megvolt a Ponton, de egészen addig kapaszkodtam a cérnaszálnyi reménybe, hogy talán a kaszni nem is lesz olyan vészes. És hogy Sune bá' nem hazudott, jó lesz a futómű, felújított a motor, a kopott festés és a Härnösandban beszerzett bal hátsó fertályi kamionlenyomat lesz a legnagyobb baj. Aztán kiderült, hogy az a legkisebb.
A genfi bemutatóroham alatt elmentünk a hét videója mellett. A napokban lett a semmiből YouTube-sztár egy amúgy nem kezdő hegyiversenyző, Damir Ovcina. A bosnyák Ken Block, aki egy Iveco Daily-t fűzött felfelé egy havas hegyi úton.
Találsz lent tizenegy képpárt, tizenegy szépen befotózott autóról: ki kell találni, melyik micsoda. Az nyer, aki a legtöbbet eltalálja, ha pedig egyezés lesz a jól válaszolók között, sorsolunk. Nyugi, nem időre megy, hagyunk időt elkóborolni a részleteken. De előbb még a nyereményekről.
Természetesen ledes műhelylámpákért – mire lehet jobban szüksége annak, aki autók alatt éli életét?
A fődíj: Egy masszív, hajtogatható, felakasztható akkumulátoros szerelőlámpa: egy Osram Ledinspect Foldable 80. 80, mert 80 lumennel világít, plusz van még rajta egy 25 lumenes keresőfény.
A második díja: Az Osram állítható szögű és állítható fényerejű (300 és 60 lument tud) fejlámpája, egy LED inspect Headlamp 300.
A harmadik díja: Egy LEDinspect Pro Penlight 150 UV-A. Egy toll-lámpa UV-A szivárgásdetektorral. 150 lumenes fényerejével szerelőlámpának se rossz, de az igazi plusz ebben a végébe épített UV-A-s fényforrás, szivárgástesztekhez hasznos extra.
Szóval ezekért érdemes kitölteni a kvízt. Na meg azért, hogy megtudd, mennyire vagy jó autóismeretben olyan szögből, ahonnan legtöbbünknek nemhogy a típus, de még a kategória sem menne. Görgess le az Indapass-bejelentkezéshez (mert a játékhoz be kell jelentkezned. Ha még nincs Indapassod, ott tudsz regisztrálni is). Eredményhirdetés kedden, a győzteseknek üzenünk az Indán is. Hajrá!
Mi még nem próbáltuk, de az amerikai szaksajtó már elég alaposan megvizsgálta a Tesla legújabb modelljét, a gyártási és szállítási gondokkal is küszködő, de elképesztően népszerű Model 3-at. Volt menetpróba, alaposan megvizsgálták az összeszerelési minőségét, nagy tempójú balesetéről is beszámoltak, de versenypályás használatáról nem nagyon tudósított még senki - egészen mostanáig.
Matt Crowley hétfőn töltötte fel saját youtube-csatornájára az alábbi videót. Matt, aki egyáltalán nem profi autóversenyző, csupán egy hobbista, eredetileg Cayman GT4-esével készült a Laguna Seca versenypálya hétvégi nyílt napjára. Azonban a reggeli induláskor a Porsche egy váratlan “check engine” lámpát villantott, ezért Matt kénytelen volt másik autójával, egy 2017-as Tesla Model 3-mal menni a pályanapra. És ha már így alakult, levideózta az élményt, majd elég részletes leírás kíséretében feltöltötte a youtube-ra.
Második köréhez ér az osramos hiéna, ahol már nem lesz elég előtúrni egy öreg lámpát a polc mélyéről. Jön a kvíz, ahol elválik a felszínes autóbuzéria a nyakfájdító évek alatt felszedett autós szaktudástól. A feladvány egyelőre titok, szerdán kiderül, mit kell tudnia annak, aki bevilágítaná a műhelyt egy potyalámpával. Kedvcsinálónak addig itt egy galéria mindazzal, amiért megy majd a játék.
Technikai közlemény: A játék egy napot csúszik, csütörtökön jöjjön a Totalcarra, aki Osram-lámpát nyerne.
Tíz év és 261000 km után javítom az autóval kapcsolatos +- listát. Ami a lényeg: az eddig eltelt idő után továbbra is tartom a véleményemet: jó vétel volt.
Olyan autóval nem kell kekeckedni, amibe a Toyota híres-hírhedt 2JZ blokkját építik. Hat henger, három liter, ami nem tűnik soknak, de annyira túlméretezettek a forgattyús mechanizmus alkatrészei, hogy a világ összes lóerejét ki lehet hozni belőle. És még annál is többet.
A kilencvenes évek legelején történt. A mobiltelefonok akkor még akkorák voltak, mint egy aktatáska, csak kevesen engedhették meg maguknak, azok meg még azért is fizettek, ha őket hívták. Szóval kicsit nehezebben áramlott az információ, ezért csak este, mikor az öregem hazaért, tudtuk meg, hogy egy békés délutáni szerelgetés majdnem a kezébe került.
Laza nyári bütykölésnek indult a dolog, apám Robi haverjának a Clióját kellett átnézni, mert nem működött az ablaktörlője. Nem szimpla Clio volt, hanem a kisautó-tápláléklánc csúcsáról vicsorgó Clio 16V. (Atyaég, de elképesztően dögös autó, most, hogy nézegetem a képeit, irtózatosan bizseregni kezdett az eziskell-központom.) Mivel a kisautót még külföldön, szinte vadiújan sikerült valakinek tetőre raknia – na igen, sok lóerő, csatolt lengőkaros futómű –, és itthon, nagyon gondosan-alaposan, de apróra szétszedés után tették újba, érdemes volt töviről-hegyire átnézni a kábelezést és a mechanikát is. Szóval, géptető fel, mehet a hibafeltárás.
Apám a szélvédő alsó pereme felől, a motortér irányából támadott, ott nézegette, mi okozhatja a hibát. Először persze csekkolták a biztosítékot – most próbáljad! Aztán kábel mozgatás – most próbáljad! Aztán jött a mechanika, matatás-mozgatás segítségével ellenőrizte, nm ugrott-e szét a mechanika. Viszonylag kényelmesen befért a kézfeje, megmozgatott mindent, jónak tűnt – most próbáljad!
Azt nem tudom, mi keltette életre a berendezést, de az ablaktörlőmotor beindult, elkezdte mozgatni az erős rudakat. Az ember nem gondolná, de az a motor, amit az ablaktörlő karokat mozgatja, bitang erős, komoly áttétel van a házában, ha valami az összekötő rudak közé kerül, azt kíméletlenül kezelésbe veszi. Apámnak a kézfeje volt éppen rosszkor rossz helyen, igen randa sérüléssel lehetett a sebészetre rohanni. Mondjuk bitang mázlija volt, csak a bőrt nyúzta le a mechanika a mancsáról, ha kicsit nagyobb a keze vagy szűkebb helyre keveredik, esetleg csak az ujjait kapja el a gép, csúnya törés vagy amputáció is lehetett volna a dolog vége.
Érdemes észben tartani, hogy nem csak az ablaktörlő, de az elektromos ablakemelő mechanikája is komoly erővel működik. Ha az ember ezeket szereli, mindenképp nagyon kell figyelni, rohadt kényelmetlen, amikor már a tízig számoláshoz is le kell venni a cipőt-zoknit.
Tegnap este találkoztam először a hónap legnagyobb facebookos átverésével, de nem kétlem, hogy ugyanez az előzőben is lezajlott és a következő hónapban is lezajlik majd, csak megváltoztat néhány apró részletet, aki ezzel foglalkozik.
Valaki létrehozott egy magyar nyelvű Tesla Hungary nevű oldalt, melyen azonnal nyereményjátékot hirdetett. A fődíj egy Model S, sorsolás március 9-én. Rengetegen elhitték, hogy valóban nyerhetnek egy 30 millió forintos autót csupán azzal, hogy bekövetik az oldalt, illetve megosztják a játékról szóló bejegyzést, így mostanra több mint 40 ezer ember várja a sorsolást. Elkeserítően magas szám ez.
A mortefontaine-i cikkáradatból éppen fellélegző Csikóstól egészen szürreális videót kaptam. Néhány ausztrál őslakos (aboriginal) talál a fák között egy szemre teljesen döglött Hyundai-t és egy Renault Mégane t öreg Holden Commodore-t. Persze rögtön meglátják a dologban a fantáziát, mert az egy jó autó, csak lerobbant. Ami ezután következik, az alig hárompercnyi, de annál töményebb ámokfutás: játékbabafejjel lezárt olajbetöltő, kisbaltával leeresztett üzemanyag, és persze a hűtőbe is csak annyi vizet szabad tölteni, hogy maradjon belőle inni is. Külön érdemes megfigyelni, hogyan tankolják tele a kocsit.
Hazaviszek egy gumit az irodába – mondja János, a Continental PR ügynökségének vezetője, miközben a Daytona Speedway pitjét járjuk. A 24 órás futam hétvégéjén vagyunk, az a bizonyos iroda 8500 kilométerre, a gumik még a bokszban vagy már az autókon. Aztán kicsit később, egy betétfutam győztes autójáról tényleg lett egy gumija Jánosnak, nekem meg annyira imponált a húzás, hogy gondoltam, felfűzök rá egy hiénát – úgyis el kéne passzolni valahogy az olvasóknak a kint gyűjtött cuccokat. Ez történik most, hetekkel a futam után, de előbb még tessék, a sztori képes feldolgozása.
Nemrég futottam bele egy videóba, amin épp „tractionizing” történik. Azt látni, hogy egy autóval ráállnak egy masszív fém tüskékkel teletűzdelt görgőpárra, sebességbe teszik a kocsit, és a leírás alapján durván harminc-negyven km/órás sebességgel megforgatják a kereket.
245 000 km után is szeretem - 2. rész és új tulajdonos
Annyi a változás csak, hogy jelenleg 365 000 km van már az autóban és 289 000 km-nél vásároltam meg az eredeti gazdájától 2013-ban.
Gyorsulgatni láttuk már, közúti teszten is lekapták korábban, de már gumipörkölő videó is van a Semiről. A Tesla novemberben bemutatott villanyhajtású nyergesvontatójáról van szó, ami állítólag öt másodperc alatt tudja üresen a 0-100 km/h-s sprintet. Idővel tele lesz a YouTube tisztességes gumifüsölésekkel, dragpályán alázó Semikkel, még ha az üzemnek más haszna nyilván nem lesz. Addig érjük be ezzel itt: