Király dolog egy RS Audi, brutális bármelyik AMG, a Nissan GT-R-nek is jár a tisztelet, de a sportkocsi, az valami más. Abban nincs bőr, nincs hifi, sem internet-hozzáférés, kaszni is csak alig. Van viszont egy fém teknő, egy kompresszorral 300 lóerőre feltekert négyhengeres, pengeéles futómű, és négy slick. Kipörgésgátló és ABS a jobb lábban, ESP a kézben, gyűrődőzóna pedig bőrkabát alatt. Ja, még valami kell: az, hogy orbitális tökei legyenek a sofőrnek.
Holnap pedig részletesen is elmondjuk, mit tud a Duster, amiért 5,3 millió forintot kell fizetni.
Update: Közben holnap lett, már a teszt is megjelent. Itt olvasható.
Budapest-Bamako, ami mostanában már nem Bamako, hanem Banjul, Gambia fővárosa, de hát a verseny sem zajlik évente, csak kétévente. Kalandorok, terepbűvészek, alternatív világjárók, messze menekülni akarók, autóbuzik és unatkozó milliomosok gyűjtőhelye. Egy verseny, amely a XXI. század Európájából Afrika szívének nyomorultul alulfejlett régióiba vezet, melynek résztvevői, mire odaérnek, rejtői élményeket élnek át. Van, aki állig felkészített szuperterepjáróval indul neki az útnak, s mindenképpen szeretné újra itthon látni az autóját, van, aki filléres csotrogánnyal csap bele a lecsóba, és csak abban mer homályosan bízni, hogy talán az afrikai kompra még önerőből áll majd fel a géppel, aztán majd csak kiadja, és akad, aki középszar autóját akarja jó pénzért eladni odakint, úgy, hogy közben bulizik is egyet. Vaszics és Wágner úr hol van? Nagy Levin?
Hiába a tisztán termelt olcsó áram, a norvégok a jelek szerint azt inkább a villanyautóikba töltenék, mintsem kietlen utakat világítsanak vele. Egy kisváros útja kapott takarékos közvilágítást, ami ilyen jól néz ki működésben a skandináv télben:
Hülye hírek részeg oroszokról – nagyon sokadik epizód. Ezúttal egy huszonéves murmanszki srác itta magát a világhírig egy cifra sztorival. Egész pontosan az észak-nyugat oroszországi Apatity településen történt, kicsivel az északi sarkkör fölött, hogy a történet főhőse szerdára virradóra egy katonai gyakorló iskola parkolójából kilopta ezt a lánctalpast.
Andre Pötsch megvette a VW-konszern 90-es évekbeli palettájának két végét: egy 3L-es Volkswagen Lupót és egy Audi A8 4,2 Quattrót. Kitalálták: az Audi V8-asa beugrott a Lupóba, amire csak azért nem térek ki részletesen, mert Pötsch olyan szinten mozog a motorcserék világában, hogy egy Lupo V8-asítása a reggeli rutin része. Sportértéke annyiban merül ki, hogy nem a törpeautókra jellemző középmotoros átalakítás mellett döntött, hanem oda rakta a V8-ast, ahol addig a háromhengeres dízel volt. Jár a taps, bármikor kipróbálnám, de Pötsch következő dobása úgy homályosítja el a V8-as Lupót, mint Cár bomba a szilveszteri petárdát.
Először csak a telefonok száma tűnt fel. Hol ez a rég elveszett ismerős hívott fel, hol az a távoli rokon, az Indexből is mind több olyan kolléga megtalálta a Totalcart, akiknek fogalmuk se volt róla, hova költöztünk mellőlük három évvel korábban – van-e autószerelő ismerősünk, akit ajánlanánk. Ezekben a kérdésekben eleinte akadtak még kitételek – úgymint „közeli”, „megbízható”, „gyors”, „olcsó” - de az év végére már eltűntek az epiteton ornanszok, már csak egy telefonszám kellett volna a többségnek. Egy bármilyen szerelőé.
Mindenki lenézi, kiröhögnek vele, lesajnálnak, az utakon pedig letolják, bevágnak elé, már csak azért is. Pedig ha tudnák, hogy ennek az autónak 50 000 Ft volt az ára, és a fenntartása is kb ugyanennyi az eltelt 5 év alatt, akkor talán jobban tisztelnék.
A tolatóradar egy teljesen hétköznapi cuccá vált, sőt, az a legnagyobb baj vele, hogy már túl olcsó. Hogy folytassuk a logikát: ami olcsó, azon nemigen lehet pénzt keresni. Így amikor egy közeli autóhifisnél javíttattam pár apróságot az Audi A6-osunk rádióján, rákérdeztem. Persze egyből ajánlgatták a tolatókamerát, radarral már nem foglalkoznak, meg hát többe kerülne a leves mint a hús... Anyátok, gondoltam, akkor veszek egyet, és beszerelem én.
Rendszeres nézője vagyok a Fűrész Mánia csatornájának, ahol megpillantottam csodás gyöngyszemét a hazai csettegőparknak. Bár minden ízében lötyög, de erős mínuszokban is pár rántásra indul. Bónusz rönkhasítóval.
Csapatós autóra mindig szükség lesz. Terjedjen akármilyen vehemenciával az elektromos autózás, vizeljen akármilyen lelkesen a hidrogénautó, váltson akármilyen magabiztossággal sávot a Tesla, örökké lesz egy réteg, amelynek valóban fontos lesz, ne csak érezze, de élvezze is az autó feletti uralmat.
A teszt pedig itt olvasható.
2017 utolsó munkanapját töltöm épp a Totalcar irodájában, bár tudom, hogy ezt a posztot ti csak 31-én, már a szilveszteri készülődés előszelében, a távolban próbadurrogtatott petárdák zaja mellett fogjátok olvasni. Vagy ha túlságosan elfoglalt voltál, akkor éppenséggel már 2018 első pislákoló fényénél, résnyi szemekkel, nehéz légzéssel veszed magad elé a telefonon. Tudom, az első nap nehéz, megpróbálok nem rátenni.
Lehet, hogy a két kis LEGO-készletnek pénzben kifejezve sehol nincs az ára egyik-másik limitált példányszámú autómodellhez képest, de maga a tény, hogy két menő versenypilóta építette össze őket, és hogy aztán a kézjegyükkel is ellátták a műveket, teljesen egyedivé, megismételhetetlenné, és különösen értékessé teszi ezeket. Ha valaki nem tudná, milyen koncért is zajlott a harc, itt a videó az összerakásukról:
Aki tudja, annak felesleges magyaráznom, aki nem, az nem árt ha megtanulja: évtizedes hagyományra nyúlik vissza, hogy veterános és youngtimeres társaságok, csapatok vagy magánzók egy év végi, nagy összeröffenéssel búcsúztatják az óévet. Az eseményt a Trabant-Wartburg Klub szervezi, de a rendezvény összetétele épp oly színes szokott lenni, mint a klub tagsága: természetesen az ex-KGST járművei alkotják a derékhadat, de mivel ilyenkor több száz autóról, s pár tucat motorról van szó, a felhozatalban minden akad, fecskefarkú amerikai cirkálótól 500-as Fiaton át nyújtott 126-os Mercedesig - a motorokat mindenkinek a fantáziájára bízom.
Ma már történelem, de akkor néhány hónappal voltunk csak a World Trade Center lerombolása után. 2001, december, Marbella, a Toyota Corolla 9. generációjának bemutatója. Elképesztő időket éltünk, már a technológiában, én például a tesztút egyik állomására azért vittem vissza késve a T Sport Corollát, mert be kellett ugranom egy supermercadóba, hogy megvegyem a Torrente 2-t VHS-en. Ma is megvan valahol. Plusz egy El Fary CD-t is akartam, de az eladó jót nevetett, mondván, hogy El Fary tényleg akkora trash, hogy csak benzinkútnál kapok, ott is lejjebb keressek a polcokon, sárgult celofán borítóval.
A sajtóajándék pedig egy igényes, fadobozos boroskészlet. Mármint bor nem, hanem kapcsolódó buziságok, valami fokoló talán, meg mindenféle idióta dugóhúzók, vagy mik – nem vagyok egy nagy boros, nyilván már elfelejtettem. De majdnem pontosan három hónappal a nagy büdös 9.11. után az maradt meg, hogy őrületes sorok voltak a reptér biztonsági ellenőrzésénél, és az őrök hüledezve nézték a két arasznyi hegyes vasakat. És persze kobozták el sorban az újságíróktól. Három hónap nem volt elég egy kézipoggyász-kompatibilis sajtóajándék kitalálására és előállítására.
Na mindegy, én pedig csak a szokásos szellemi harc újabb meccseként éltem át a reptéri biztonságiak és közöttem. Ezúttal én nyertem, valami elemi átcsoportosítással simán átvittem a dobozt is, meg azokat a közveszélyes fém szarokat. Karácsonyra megkapta a sógorom, bár igazából Oszama Bin Laden érdemelte volna.
Göbi hívott reggel. Azt mondta, nem téli gázolaj van a tankban. A nyári gázolaj hideg időben hajlamos a paraffinkiválásra. Szerinte baj lesz, mert -7 fok van, és a bogár akkumulátorával amúgy se tudjuk beindítani. Most erre mit mondjak? Sosem voltam prémiumüzemanyag-fetisiszta. Erős hittel és pozitív energiával tartottam a 110-et a nulláson, sietek, a tréler már nyilván ott van. Göbi meg festi az ördögöt a falra. Nem fog elindulni.
Nehéz lenne megmondani, milyen is egy átlagos munkanap a Totalcar szerkesztőségében. Talán nincs is olyan, hogy átlagos. Karotta mítingről mítingre rohan, Papp Tibi négy megtúrandó anyag között öt perc szünetet kér, hogy megebédelhessen. Csikós két COTY-út szünetében bőszen Japán-galériát válogat, az erek lüktetnek a halántékán a határidők szorításában. Assur hírgyártás közben olyan sztorikat vesz elő az autózás történelméből, amik fejben csak keveseknek vannak meg, Anti pedig egyik őrületet hajtja fel a másik után.
Akinek nem volt Saabja nem is érti azt a furcsa érzést, hogy ez egy Saab, mintha valami tartást adna az embernek. Mindig is benzinpárti voltam/vagyok de megláttam és tudtam, hogy ő az én következő autóm.
Vezetési élmény terén idén kijutott a jóból rendesen. Az sem volt utolsó, amikor Silverstone-ban a Suzuki MotoGP versenyzőivel együtt mehettem egy jutalomkört, elvégre hányszor adatik meg az embernek, hogy Alex Rinsszel és Andrea Iannonéval a háta MÖGÖTT érkezzen be a célba? De a csúcs akkor is a Triumph Street Triple 765 R volt a Kakucsringen. Egyszerűen fantasztikus motor, olyan kezességgel és dinamikával, hogy azóta sem tértem magamhoz - a hátsó egyenesben táncolt a kezemben a kormány, féktávon megnyugtatóan stabil volt, a kettő között pedig gondolati úton lehetett ívre tenni, de tényleg úgy, ahogyan a zuhany alatt álmodozva elképzeled az ilyesmit.
A legnagyobb közúti motorozás díját pedig a Bistei kollégával elkövetett Honda CBR1000RR vs. Suzuki GSX-R1000 összehasonlítónak adnám, amikor munka után megrendeztük a Bajna-Héreg TT-t, de mivel nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni magam ellen, maradjunk annyiban, hogy jó volt.
Karácsonyba nyúló játékkal zárjuk az idei évzáró hiénázást. Nyugi, egy percet se lopunk el a családtól, sőt, még a családi asztaltól sem kell felkelned, legfeljebb egy fényképezőért.
Ön mit tenne, ha a következőt olvasná a helyi apróhirdetési újságban:
Eladó: k is kézitáskák diszkont áron. További információkért találkozzunk a Dajkoku parkoló zónában, csütörtökön este 11 és 12 között. Köszönöm.
Pontosan, csak legyintene, hiszen ki az, aki éjszaka menne táskát vásárolni egy elhagyott parkolóba? Senki. Viszont 1987-ben nem volt még lakossági felhasználásra internet, ezért ha valaki össze akart rántani egy illegális éjszakai versenyt, akkor például feladhatott egy ilyen hirdetést, és csak a beavatottak tudták, miről van szó.
Az idei hungaroringi DTM-futamon tobzódtunk a lehetőségekben: kipróbáltunk anyósülésben egy BMW versenyautót, Sági Elemér meg is írta. Engem is felvittek a pályára, igaz, engem egy Audival. Ami csodálatos élmény volt, de megint csak ismételgetni tudnám önmagam: nagyon gyorsul, nagyon lassul, de semmiféle veszélyérzeted nincs benne, mert annyira tökéletes célszerszám. Pörgött az agyam: valami mást kellene megmutatni ebből a látványos és igen jó zajokat produkáló (a terhelésen üvöltő V8-ak ezerszer jobban szólnak, mint az aktuális F1 -autók) versenysorozatból.
Éjjel egy múlt és te még most is itt bújod a Totalcart? Nem fogunk elkergetni, de azért tudd, elérhető az oldal nap közben is. Na mindegy, ha itt vagy, örülünk, és egy testhez álló hiéna csomagot lógatunk eléd.