Cseréljem le a vonóhorgom?

2018. január 22., 17:00 Módosítva: 2018.02.02 12:59

Tisztelt Kütyüdoktor!

Németországból behozott 2005-ös 1.6-os (Z16XE) benzines Meriván 13 pólusú vonóhorog csatlakozó van jelenleg. Van rá lehetőség 7 pólusúra cserélni vagy inkább átalakítót érdemes használni? Ha igen: könnyen elvégezhető munka otthon?

Köszönettel, Máté

Célszerűbb átalakítót használni, nem drága, jól működik és nem kell szerelni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem kapcsol le a beltérvilágítás

2018. január 12., 16:19 Módosítva: 2018.01.22 17:00

Kedves Kütyüdoktor!

Az autóm beltér világítása nem kapcsol le az ajtó bezáráskor. Műszeres mérés alapján ajtó csukásra csak lejjebb esik a feszültség. Mi lehet a probléma?

Üdv, Zoltán

Általában az ajtónyitást érzékelő kapcsoló kopása okozza az ilyen problémát, de lehet vezeték, ami testre ér és lehet a belsővilágítást késleltető elektronika hibája is. Ha van utólag szerelt riasztó az autóban, ellenőrizze, hogy a motortér nyitásérékelő kapcsoló jó-e. Ez az egyetlen utólag szerelt kapcsoló és, ha a szerelő nem volt lelkiismeretes, akkor összekötötte az ajtókapcsolók vezetékével és azokkal együtt ez a kapcsoló is vezérli a belsővilágítást.

Ellenőrizze egyenként az ajtókat, hogy becsukott állapotban a kapcsoló valóban benyomódik-e. Ezt általában csak mérni tudja, mert több autótípus esetében a kapcsoló a zárban van, így egyszerűen benyomni nem lehet. Meg kell keresni az adott ajtókapcsoló vezetékét és rámérni. Ha volt sérülés az autón, netán lakatosmunka, akkor azon a környéken kell keresni, ahol dolgoztak rajta. Sajnos sok esetben a lakatolás közben megégetik a vezetékköteget, esetleg odacsípik az összeszerelésnél.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A tolatóradar és az index furcsán összeakad

2017. december 30., 11:56 Módosítva: 2018.01.12 17:44

Tisztelt Kütyüdoktor!

Azt a furcsa jelenséget tapasztalom a nemrég vásárolt autómnál, hogy ha balra indexelve tolatok, a tolatóradar tápja az index villogásának ütemére elmegy-megjön, és ez folyamatos csipogást és villogást okoz. Jobbra vagy semerre sem indexeléskor minden rendben, a radar akkor kap tápot, ha hátramenetben van az autó. Hol lehet elrontva a bekötés?

Köszönettel Szilárd

Testhibának tűnik a jelenség. Ilyet produkál az a hátsó világítás, aminek nincs testpontja, mert a test hiányában az izzók egymáson keresztül zárják az áramkört, így össze vissza villognak. Ellenőrizze, hogy a lámpatest negatív vezetéke valóban testpont-e.

Ha nem, akkor kontakthibás a karosszériához csatlakozó pontja, amit csak meg kell csiszolgatni a helyes kontakt érdekében. Lehet szakadás az adott lámpatest belsejében vagy lehet kontakthibás a csatlakozója. Ne tévessze meg magát, csak működés közben mérjen, mert alaphelyzetben ön is az izzókon keresztül mérhet és megtévesztő eredményt kap. Kapcsolja be az indexet és tegyen próbalámpát a lámpatest csatlakozójának testpontja és az autó karosszériája közé. Ha villog, akkor nincs test, ha nem villog, akkor máshol van a baj.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. december 20., 15:33 Módosítva: 2018.01.03 06:22

Tisztelt kütyüdoktor!

Vettem egy multimédiás fejegységet, kínait. Tudom, hogy ezért az összegért ne várjon csodát az ember, de ha van rá mód akkor megoldanám. 2002-es 1.9 JTD Fiat Stilóba szereltem be, ahol ugyanis az ISO csatiba behelyeztem egy sárga vezetéket a megfelelő helyre, mert nem volt. A sárga és a piros vezetéket összekötöttem és vezeték-összekötővel kötöttem rá a tápvezetékre.

Alapsusogás mindig van, ha rádió megy ha az mp3, videó, bármi. Ha beindítom a kocsit, akkor pedig előjön a generátor fütyülő hangja. Filtert próbáltam már de nem oldotta meg a problémám. Csodavideókat láttam az interneten, hogy az rca bemenethez illesztettek egy kábelt földelésként és minden megoldódott. Nem hittem benne mert nekem iso-n keresztül vannak bekötve a hangszórók és mikor kipróbáltam nem is változott semmi. Remélem tud rá megoldás.

Tisztelettel: Kornél

Kedves Kornél!

Az RCA árnyékolására kötött testvezeték csak akkor segít, ha erősítőket használ és már tönkrement az RCA kimenet testpontja. Akkor sem megoldás csak eszköz arra, hogy ellenőrizze és utána javíttassa a rádiót. Ha már alaphelyzetben hallható alapzaj van, vigye vissza a rádiót a forgalmazónak, mert rossz.

Tíz-húsz évvel ezelőtt létezett olyan paraméter, hogy alapzaj, de ma már igen igénytelen áramköri megoldás lehet az, amiben hallhatóvá válik. Ha használ erősítőt, akkor generátorzaj jelentkezhet az előbb említett RCA kimenet negatív pontjának szakadásakor. Ez akkor keletkezik, amikor még nincs bekötve az erősítő testpontja, vagy bekötötték, de nem érintkezik, például általános hiba, hogy a hátsó biztonsági öv vagy üléscsavar alá csavarozzák, ami nem feltétlenül testpont. Ha ilyenkor bekapcsolja a rendszert, a külső erősítő negatív tápfeszültség hiányában az RCA vezetéken keresztül próbál bekapcsolni, amit persze közel sem erre terveztek és elégeti a rádió kimenetét. Szintén generátorzajt produkál több autótípus esetében, ha az RCA kábeleket a gyári kábelköteg mellett vezeti el. Az együtt futó kábelek átveszik a zavart, ilyenkor át kell húzni máshová az RCA vezetéket.

Ha csak rádió van az autóban és nincs külön erősítő, akkor ellenőrizze a rádió negatív tápvezetékét. Ha van másik rádió, próbára beköthető, de szinte biztos, hogy ez a probléma a kínai rádió gyenge minőségéből fakad. Rengeteget írtam már róla, nem szabad ilyet vásárolni, csak a probléma lesz a jutalom. Erre szoktak úgy reagálni, hogy nem baj, nekem nem kell szuper készülék, csak szóljon – de pont ezt írtam le sokszor, hogy szólni sem fog.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. december 17., 10:13 Módosítva: 2017.12.22 10:45

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrégiben vásároltam egy Pioneer MVH-S300BT típusú fejegységet egy 2003. december havi (már nagy lámpás) Fiat Puntóba. Beszerelést követően (használva a rádióhoz mellékelt ISO csatlakozót) a rádió nem akar bekapcsolni (gyújtást természetesen kapcsoltam). Először azt gondoltam hogy gyári hibás a készülék, vissza is vittem majd kihoztam egy másik ugyanolyat, azonban ennél is ugyan ez a jelenség.

Azt észre vettem, hogy a fejegységhez tartozó csatlakozó sarui nem teljesen passzolnak az autóban lévővel (fejegység ISO kábelnél a piros vezeték a fekete mellett van, az autóban viszont kettővel a fekete alatt). Elképzelhető, hogy hozzá lett piszkálva a gyári bekötéshez az autóban, vagy szükséges lenne vennem egy másik konkrétan ehhez az autótípushoz való ISO kábelt? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel: László

Kedves László!

A netről le tudja tölteni az ISO szabványos bekötését és eszerint rendezni kell a csatlakozó érintkezőit. A kis saruk kiszedhetőek, van hozzá célszerszám, de óvatosan egy hústűvel vagy kis csavarhúzóval is megoldható. Mielőtt csatlakozót cserél, kérem, ellenőrizze le még egyszer, mert nem látom okát, hogy bárki is felcserélje a csatlakozó érintkezőit.

A test, a csatlakozó sarkában található, fölötte az ACC, azaz kulcs utáni áram vezetéke van, az állandó áram a test mellett kettővel található. Mivel az ISO szabványt kétféleképpen értelmezi a világ a két áram lehet fordítva, de ez meghibásodást nem okoz, csak helytelen sorrend esetében a rádió a gyújtás levétele után elfelejti a beprogramozott funkciókat, adókat. Emiatt a rádiógyártók a csatlakozón cserélhetőre készítik az állandóáram és a kapcsoltáram vezetékét.

Ellenőrizze, hogy ezt a két csatlakozót összedugta-e, mert, ha elkerülte figyelmét, akkor tápfeszültség hiányában nem kapcsol be a rádió. A Pioneer esetében érdemes megjegyezzem, hogy az elmúlt harminc év alatt egyetlen gyári hibás készüléket sem láttam és ez igaz minden igazi autó HiFi márkára, Alpine, Kenwood, Clarion…

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. december 10., 10:19 Módosítva: 2017.12.15 06:27
48

Tisztelt kütyüdoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy az autómba beszeretnék kötni egy beltéri világítás késleltetőt, azt hogyan és hol tudom megcsinálni? Egy Peugeot 306-ról van szó. Előre is köszönöm a kedves segítséget.

Üdvözlettel,Gábor

Autósboltok kínálatában kapható ilyen modul. A beépítése nem komoly feladat, de minimális elektromos ismeretet feltételez. Általában közvetlenül a lámpatest mellé beszerelhető, áram, test és egy ajtókapcsoló jel szükséges a működéséhez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. december 6., 10:22 Módosítva: 2017.12.21 16:22

Kedves Kütyüdoktor!

A 2005-ös Corsa C-n a hátsó ablaktörlőmotor egyik napról a másikra elromlott, a kapcsolót hiába nyomtam be, nem törölt, viszont a szakaszosan kattogó hangot adta. Amit hibakeresésben megpróbáltam:

- a 29-es biztosítékot megkerestem a biztosíték táblán, kicseréltem egy másikra, nem oldotta meg

- szereztem egy Corsa C bontott ablaktörlőmotort, leszereltem a csomagtartóajtó műanyagburkolatát, rákötöttem a vezetékét a bontottra, azt sem hajtotta meg

- hátsó ablakfűtés rendben ment.

Elvittem szervizbe, mivel sem tudásom, sem eszközeim nincsenek az elektromos hibák teljes felderítéséhez ill. elhárításához. Ott "megszerelték" (állítólag kábeltörés volt a védőgumi után a kaszniban futó kábelvezetőben).

A gond viszont az -, amit jeleztem a szervizben is mikor elhoztam -, hogy a motor csak kb. fél periódusokat töröl, azt mondta a srác, hogy a motor hibája, a végálláskapcsoló lehet rossz, próbáljam ki a bontott motorral. Hazaérve kipróbáltam, ugyanezt csinálta. Szóval bekapcsolom a kart, akkor félig elmegy, majd utána a kb. félállásból elmegy a másik végéig, majd majdnem vissza, majd vissza az alapállásba. Ez a hibajelenség mitől lehet, ha a hátsó ablakmosást bekapcsolva viszont teljesen végigviszi a törlőperiódusokat a motor? Köszönöm szépen a segítségét!

Üdvözlettel, Gergő

Valóban a hibajelenség az ajtóátvezetőben lévő kábeltörésre utal. Az átkötés során vagy összecserélte a szerelő a vezetékeket vagy inkább kimaradt a testvezeték javítása. Nem elegendő szemrevételezni, mindig mérni kell. A törött vezeték nem feltétlenül látszik, hiszen a kábel megszakad, de a szigetelése egyben tarthatja, csak a mérés és ellenőrzés mutatja meg a hibát.

A történet szerint az ellenőrzés is elmaradt a javítás végén, mert a szerelő is láthatta volna, hogy ez a munka még nem teljes, az ablaktörlő nem töröl. Ellenőriztesse, hogy a vezetékek helyes sorrendben lettek javítva és mérjék meg, hogy az ajtóba eljut-e a negatív. Lényeges, hogy nyitott, félig nyitott és zárt ajtónál mérjék, mert a szakadt vezeték bizonyos pozícióban összeérhet és megtévesztő eredményt mutathat.

Amikor egy kábel megtörik, azt nem elegendő összeforrasztani, mert a forrasztásnál egy merev szakasz keletkezik, ami a hajlítástól, az ajtó nyitogatásától nagyon hamar ismét eltörik. A szakadt kábelt ki kell váltani egy szakaszon, úgy kell toldani, hogy a forrasztás a mozgó részen kívül essen, így valódi megoldás lesz nem csak időszakos. Nem tartozik a jó munkák közé, mert nehéz hozzáférni, sok munkával jár, de ez ilyen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. december 1., 10:42 Módosítva: 2017.12.07 06:19

Tisztelt Kütyüdoktor Úr!

Egy elég kényelmetlen problémával állok szemben. Fiat Brava 99 -es évjáratú autómmal, ha balra indexelek, alkalmanként kialszik a tompított világítás. Nem tudom, hogy a nyirkos idő beálltával, vagy épp most ment tönkre valami. Ön szerint honnan lenne érdemes elindulni?

Üdvözlettel: Richárd.

Tönkrement a kormánykapcsoló. Mivel egy egység végzi az index és a világítás kapcsolását, így nagyon valószínű, hogy az indexeléskor elmozdul a világításhoz tartozó kapcsoló is, ami már beégett vagy a műanyag idoma eldeformálódott, ez okozza a jelenséget. A kormányoszlop kapcsolót nem szoktuk javítani, cserélni kell újra, mert nem borzasztó befektetés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Állófűtést a Passatnak

2017. november 21., 11:01 Módosítva: 2017.12.07 06:19
29

Tisztelt Kütyüdoktor Úr!

Állófűtéssel kapcsolatban lenne kérdésem, mert ahogy látom, maguk is foglalkoznak az elektromos, 220V-os megoldással. Tudom, hogy ha már árulják, akkor rosszat nem fog mondani róla, de az olajkályhás megoldáshoz képest mennyivel rosszabb a 220V-os?

Jelenleg egy idősebb dízel Passatom van és úgy látom, marad is egy darabig, amibe jó lenne az előmelegítés, de jelenleg nem engedhetek meg magamnak egy Webastót, de a pénzt sem szeretném kidobni egy félmegoldásra. Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel, Mihály

A DEFA elektromos motormelegítő északi országokban olyan tartozéka az autónak, mint nálunk egy autórádió. Működik, jelentős különbséget tapasztalhat a felhasználó az autó beindításakor, jelentkezik a fogyasztásban és jelentkezik olyan paraméterekben, amelyek ennyire nem láthatóak, mint károsanyag kibocsájtás és motorélettartam.

Nem lehet összehasonlítani egy pl. Webasto állófűtéssel, bekerülési áruk még köszönő viszonyban sincsenek egymással, így az elektromos megoldás hasznát kell mérlegelni inkább. A gyártó azt mondja, a fűtőbetét az adott hőmérséklethez képest, három óra üzemidő alatt 50 Celsius fokot növel. Ez a hőkülönbség jelentős, csak jót tehet a motornak, hiszen minden autótulajdonos tudja és tapasztalta, hogy hogyan viselkedik az autó nulla fokban és hogyan mínusz tíz fokban.

A megoldás valódiságát bizonyítja, hogy rengeteg ipari berendezésbe szállítunk DEFA fűtőelemet, mint például telepített aggregátorok, szivattyúk, generátorok, tehát nem csak a személyautók használják, hanem ipari területen is keresett. Egy DEFA motormelegítő átlagosan 70 000 Ft-ba kerül beszerelve, ami nagyságrenddel alulmarad egy állófűtés bekerülésének.

Egy hátránya van, csak az tud ilyenben gondolkodni, akinek van lehetősége a hálózati 230V-os csatlakozásra. Mivel elég régen forgalmazzuk és szereljük a DEFA fűtést, hiteles tapasztalatom alapján mindenképpen ajánlom. Mivel a fűtőbetét elhelyezésének lehetőségét az adott jármű műszaki megoldása befolyásolja, így az ár különböző lehet, pont ezért készítettünk egy ajánlatkérőt honlapunkra, aminek kitöltése után pontos költségeket tudunk adni, ez eddig nem kerül semmibe, érdemes kipróbálni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. november 10., 14:15 Módosítva: 2017.11.21 17:51
171

Kedves Kütyüdoktor!

Bizonytalan vagyok az Osram LEDriving FOG 101 nappali menetfény és ködlámpa beszerelés engedélyezése dolgában. Van-e tapasztalat abban, hogy műszaki vizsgán kérnek-e valamit, elfogadják-e.

Köszönöm, Karacs Sándor

Műszaki vizsgán ellenőrzik, hogy a lámpatesten megtalálható-e az előírt jelzés, ami bizonyítja, hogy megfelel az ECE E1 és az ECE R19/R87 bevizsgálásnak. Ezt a gyártó, esetünkben az OSRAM feltünteti és ezzel garantálja a bevizsgálás és megfelelőség valódisígát.

A lámpa csomagolásában és az OSRAM honlapján, a technikai információkban is jelölik, hiszen jelölése kötelező. A vizsga során nagyobb hangsúlyt helyeznek a beszerelés helyességére, valamint arra, hogy az elektromos bekötése a hazai szabálynak megfeleljen. Honlapunkon a DRL menüpontban összeszedtem minden ide vonatkozó előírást, itt megtalálja, hogy a lámpatesten hogyan kell megjeleníteni a megfelelőség tényét a gyártónak, valamint azt is, hogy a KÖHÉM rendelet mit ír elő a felszerelésre és kapcsolhatóságra.

Kérhet a beszerelőműhelytől külön nyilatkozatot is arról, hogy a beszerelt készülék megfelel az előírásoknak és rendeltetésszerű használatra alkalmas, de hivatalosan minden számla alján ennek a nyilatkozatnak ott kell lenni. A FOG1 nagyon jó választás, soha semmi probléma nem volt még vele vizsgán, feltételezve a szakszerű beszerelést.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A Berlingo kormánykapcsolója megbolondult

2017. november 1., 12:46 Módosítva: 2017.11.14 06:30
26

Tisztelt Doki!

2 hónapja vettem egy 1.9D Berlingot. Az autó aránylag rendben van, nagyon megkedveltük. Mondanom sem kell egy párnap múlva a vásárlás után az eddig rendben működő kormánykapcsoló megbolondult. Mivel már az újabb Berlingóról van szó COM2000 kapcsolóban van benne ami horror áron kapható. Egy helyi szerelő rendben kicserélte elméletileg pontosan ugyanolyat rendelt Valeo márkájút.

A csere óta a gyári központi zár távvezérlője nem működik, illetve a duda is hol működik hol nem. A központi zár kulccsal jól funkcionál de távvezérlővel nem. A szokásos egyszerű dolgok megvoltak: elemcsere, a kulcs újra tanítása (felhasználó szinten gyújtást ráadva bent lévő kulccsal).

A másik furcsaság, hogy a nem távvezérlős pótkulcs a kapcsolóban marad pittyegve jelez, ha a távvezérlős kulcs marad benne akkor nem jelez. Az autó mind két kulccsal rendben beindul, a kormány kapcsoló funkciói rendben működnek. Egy másik szerelő átnézte a központi zárat de nem talált hibát. A fórumon azt írták, hogy le kellene szedni a kormánykapcsolót és úgy visszarakni, hogy benne van a kulcs, vagy a gyári diagnosztikai program kellene?

Köszönöm szépen a segítségedet! Üdvözlettel: József

A gyári diagnosztikai programra szavaznék, de előtte, ha még nem volt, akkor egy akkumulátorsaru levételre. Vegye le a sarut és várjon öt percet, majd helyezze vissza. Ilyenkor az autó minden elektronikája újraindul és, ha a csere folytán valami okból lebutult a rendszer, az megjavul.

Ellenőrizze, hogy az új beépített alkatrész valóban kompatibilis az autóval. Egy kis eltérés is okozhat nagy bonyodalmat, hiszen zavart kelt az elektronikák kommunikációjában, tilthatja akár a központizár vezérlés is.

Ha márkaszervizbe vagy márkára szakosodott szervizbe viszi, ott van diagnosztikai program, ami jó eséllyel kijelzi a rendellenesség okát, valamint a márkában járatos szerelő lényegesen jobban átlátja a rendszert részleteiben. Sajnos a mai autók esetében már nem elegendő józanész a hibakereséshez, szükség van célműszerre, aminek hiányában a legokosabb szerelő sem tud semmit mérni csak próbálkozni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. október 26., 10:46 Módosítva: 2017.10.29 20:49
58

Tisztelt Kütyüdoki

Egy rádióval kapcsolatos problémával fordulok önhöz, amire remélhetőleg megoldást tud ajánlani. A jelenség a következő:

Nagykőrösi vagyok, ahol ugye kicsit gyengébb a rádió vétel. Ha felkapcsolom a fényszórót, akkor el kezd sisteregni a rádió, ha lekapcsolom, akkor elmúlik. Pesten és környékén ez nem tapasztalható. Már vettem új antennát+talpat, meg új fejegységet is, de sajna nem múlt el. Az autóm: 2004-es Vectra C 1.9cdti 110KW 150HP GTS

Várom válaszát Üdv: Gábor

Sajnos a xenon elektronikája olyan frekvenciát ültet az autó elektromos rendszerére, ami zavarként jelentkezik és ön ezt tapasztalja a rádió vételében. A hibát mindig ott kell orvosolni, ahol jelentkezik, így nem a rádiónál, hanem a xenon elektronikájánál.

Amennyiben nem az autó gyári xenonjáról, hanem utólagos szettről van szó, vigye vissza a forgalmazónak. Az utólagos szettek esetében teljesen általános a zavarkeltés és a forgalmazónak valószínűleg nem az első problémája a termékkel, elképzelhető, hogy megoldást is tud a jelenségre.

Alapvetően az elektronikákon lévő FC jelzés, aminek feltüntetése kötelező, azt jelöli, hogy az elektronika nem bocsájt ki káros és zavaró jelet magából. Ha igen, akkor az rossz. Ha gyári a xenon, akkor ellenőrizni kell, hogy annak pozitív és negatív tápfeszültsége megfelelő legyen.

Egy kis kontakthiba, átmeneti ellenállás a negatív oldalon már elegendő ahhoz, hogy zavar keletkezzen, de ettől még az izzó világít. Léteznek univerzális zavarszűrők, amikben egy tekercs, esetleg még egy kondenzátor is helyet foglal, de ezek kisebb frekvenciára, az öreg generátor által keltett sípoló hangra vannak méretezve, így kevés esély lenne arra, hogy ezt a zavart is elnyomják, de egy próbát megér.

Érdemes felkeresni egy olyan autóvillamossági műhelyt, ahol autórádióval is foglalkoznak, mert számukra nem újdonság a zavarszűrés és alapvető zavarszűrő eszközök is rendelkezésre állnak a rutin mellett. Sajnos a hiba megkeresése, ha gyári xenonról beszélünk elég nehéz dolog, a szakmai tapasztalat mellé elfér egy kis szerencse is. Az utólagos xenon zavarszűrésével nem szabad foglalkozni, ha az zavart kelt, akkor tervezési, gyártási hiányossággal állunk szemben, amit nem kell és általában nem lehet megoldani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. október 18., 15:11 Módosítva: 2018.06.04 10:56
115

Üdv Doki!

Škoda Oktáviám van. Használtan vettem, volt benne egy nem gyári autórádió. Azzal is nagyon gyengén vette a rádió adásokat.  Nemrég vettem bele egy komolyabb fejegységet. Tetőantennám van, de a helyi adón kívül semmit nem fog. Vásároltam egy belső antennát,  bekötöttem ahogyan kell. 12 voltot adtam neki és le is testeltem.

Világít rajta egy kis piros led tehát valószínű, hogy működik. Ezzel is ugyanaz az eredmény, semmilyen adót nem fog. Utolsó próbálkozásomban átraktam a párom Daewoojába a fejegységet és láss csodát, ott mindent fog.

Kérdésem, hogy lehet, hogy a belső antenna rossz vagy rosszul kötöttem be? A tetőantennát hogyan tudom letesztelni?

Köszönöm előre is a választ: Joco

Kezdjük az eredeti gyári antennával. A gyári antennához szükség van egy úgynevezett tápfeladóra, mert a gyári rádió az antennakábel melegpontján keresztül küldi a tápfeszültséget az antenna talppontjában lévő illesztő erősítőnek. Ezt a kis modult szinte mindig kihagyják a rádiócserénél. Az antenna a negatív pólust a felfogató csavaron keresztül kapja a karosszériától. Ha a csavar laza, vagy korrodált, akkor nem kap megfelelő tápfezsültséget.

Kapcsolja át a rádiót középhullámú sávra (AM), és ellenőrizze, hogy ott van-e valamiféle vétel (540kHz-en ad „recsegve” a Kossuth rádió). Ha nincs semmi csak néma csönd, akkor biztosan hibás az antenna kör, mert ez a hullámsáv nagyon érzékeny az antennára. Ha van vétel, de az FM sáv mégis gyenge, akkor valami zavarja a vételt. Ez lehet egy telefontöltő, bármiféle utólag beépített elektromos kütyü, ami olyan frekvenciát küld vissza az autó elektromos rendszerére, ami a rádióvétellel keveredve gyengíti azt.

Gondolja végig, hogy mi került be az autóba utólag, ami nem gyári és ellenőrzésképpen csatlakoztassa le az autóról.

A következő ötletem lett volna, hogy próbálja ki asztalon vagy másik autóba bekötve a rádiót, de ahogyan írja ezt már megtette, tehát feltételezem, hogy a rádió jó. Érdemes még megpróbálni másik antennával, bár ez is megvolt, de az erősítős antennákkal nincs jó tapasztalatunk, én tennék még egy próbát. Vegye ki a rádiót és az antenna helyére dugjon be egy félméteres vezetéket. Ez elegendő ahhoz, hogy a rádió megfelelően vegye az adásokat. Ha a darab vezetékkel sem működik jól és a rádió valóban jó, akkor biztos, hogy valami utólag szerelt elektronika zavarja a vételt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –www.duett.hu

2017. október 15., 11:34 Módosítva: 2017.11.02 06:33
246

Kedves Kütyüdoktor!

Nagyon tetszik a retro kadmiumsárga színű fény, ezért vásároltam az autómba nagy nehézségek árán Tungsram Duolux H4-es izzókat. Ennek az izzónak az a különlegessége, hogy egy sárga búra van ráhúzva magára egy nagyjából klasszikus H4 fényforrásra. Az izzó E-számmal rendelkezik.

Direkt belemélyedtem a jogszabályokba, és mindenhol azt az álláspontot találtam, hogy az első fényszórónak színtelen/fehér VAGY kadmiumsárga fényűnek kell lennie. Ezért azt gondoltam, hogy ilyen izzó mellett teljesen jogkövető vagyok! Ezzel ellentétben fél év után mégis belekötöttek a horvát-magyar határon hazafelé a színe miatt. Igaza volt a szervnek, vagy ő tudta rosszul?

Válaszát köszönöm!

Rosszul tudta.

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet:

  • Távolsági, tompított és ködfényszóró: színtelen (fehér) vagy szelektív-sárga (köznyelvben ismert nevén kadmiumsárga)
  • Az első helyzetjelző lámpa: színtelen (fehér), vagy kadmiumsárga
  • A hátsó helyzetjelző és féklámpa: piros
  • A hátrameneti lámpa: színtelen (fehér) Beltéri világítás: színtelen (fehér), vagy kadmiumsárga
  • Oldal irányjelző: borostyánsárga

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. október 5., 10:50 Módosítva: 2017.10.12 17:50
49

Tisztelt Doki,

Azt szeretném megkérdezni, hogy egy 12V 15W fűtőlapot a hátsó ablakfűtésre lehet-e kötni piggy back fuse holder segítségével.

Ha igen, mekkora legyen a biztosíték? Ha ez nem megfelelő Ön szerint, akkor a biztosítéktábla üres helyére lehet-e kötni a piggy backet és mekkora biztosítékkal? Mazda 323F Executive, 1998-as modellről van szó.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm, Üdvözlettel, Verne

A csatlakozás lehetőség szerint forrasztás legyen, ez a legbiztosabb csatlakoztatási forma, de mivel 15W nem jelent hatalmas terhelést, így az ön által említett megoldás is megfelel.

A biztosíték az autóban nem a fogyasztót védi, inkább a vezetékeket, ezért 2A-es biztosíték is megfelelő, ha a vezeték keresztmetszete ezt megengedi. Ellenőrizze, hogy a szélvédőfűtés gyári áramköre elbírja-e a plusz terhelést. Ha nem, akkor relével kell tehermentesíteni. A relé vezérlését kell a szélvédőfűtésre kötni, a kapcsolandó áramot megtalálja a biztosítéktáblán.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. szeptember 28., 11:46 Módosítva: 2017.10.05 17:54
229

Kedves Kütyüdoki!

Használható-e az alábbi linken látható, LED hátsó világítás / féklámpa jogszabály szerint? 

Köszönöm

Kedves Kérdező!

Világító és fényjelző berendezések, 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, 37. § A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.

Ennek értelmében a LED nem felel meg az előírásnak. A féklámpa lámpateste, ahogyan az index, a tompított és a távolsági fényé úgy van kialakítva, ahogy egy izzó világít, tehát körkörös fény vetülésére tervezték.

A LED, bár nagyon nagy fejlődésen ment és megy keresztül, az izzóhoz képest irányított fényt bocsájt ki, ami teljesen más vetített fényt eredményez, így a végeredmény elég labilis lesz. Lehet, hogy megfelel, lehet, hogy rosszabb és lehet, hogy zavaró lesz a mögöttünk haladó számára, ez csak attól függ, hogy az adott LED-es fényforrást hogyan sikerült legyártani.

A hivatalos válasz, hogy nem szabad LED-es fényforrást használni az autóban, kivéve belsővilágítás, csomagtér világítás. A LED fényforrásokat, amik fényszóróba, féklámpába, helyzetjelzőbe valók, a gyártók az OFFROAD felirattal látják el, ami annyit tesz, hogy közúti forgalomban nem használhatók.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Esőben világít a tolatólámpa

2017. szeptember 22., 15:14 Módosítva: 2017.10.02 06:21

Kedves Kütyüdoki!

Olyan gondom van, hogy nagy esőzés közben elkezdett világítani mindkét tolató lámpám (Audi A4 2002). Ha gyújtást adok és felkapcsolom a lámpát, akkor nem világit, viszont ha indítok és jár a motor, akkor igen. Váltókart már megrángattam rükvercbe raktam stb, de a hiba nem szűnt meg. Mi lehet a megoldás? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, Marcell

A hibát okozhatja a tolatólámpa kapcsoló és annak csatlakozója, ha szigetelése sérült és a víz bejuthat. Ha a tolatólámpa nem teljes fényerővel világít, akkor a lámpát kell ellenőrizni, mert, ha a lámpatest testelése megszakad, kontakthibás, akkor az izzók áramköre egymáson keresztül záródik és olyankor bármi világíthat össze vissza.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Pörög, pörög a ventilátor

2017. szeptember 19., 13:08 Módosítva: 2017.09.22 20:00

Tisztelt Doktor Úr!

'96-os, mk2-es, 1,8-as, benzines Mondeom ventilátora állandóan működik. Pontosabban a beindítást követően, szakaszosan, mindentől függetlenül, még hideg motornál is, leállításig. A hűtőkör hő jeladóját kiiktatva is megy a propeller. A ventilátor reléjét kihúzva leáll. Ott akadtam el, hogy a pörgettyűt a hűtés és a manuális klíma is vezérli. Kapcsolási rajzot - ebből a kategóriából - már nem egyszerű szerezni. Merre induljak el?

Köszönöm szépen! Valovics István

Mivel autó specifikus a kérdés, segítséget kértem a solymári szerviztől, íme a válaszuk:

Ennek a típusnak nincs külön hűtőventilátor hő kapcsolója. A motorvezérlő elektronika működteti relén keresztül, a bejövő jelek alapján. A hiba a motorvezérlő és a motorhőfok jeladó áramkörében van. Ez lehet kábelszakadás, jeladó hiba, vagy akár vezérlő belső hiba is. A motor bakelit termosztát- házában két jeladó van. A felső a motorvezérlő jeladója, az alsó a műszercsoport-é. Motorvédelmi stratégiája miatt az elektronika ha nem kap értelmezhető hőfok információt, folyamatosan járatja a hűtőventilátort!

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. szeptember 5., 10:54 Módosítva: 2017.09.20 06:28
3

Kedves Doki!

Nem tudom hozzád tartozik e, de hátha tudsz segíteni. Van egy 2005-ös Chrysler Pt Cruiser 2.2 CRD autóm. 4 éve vettem kiváló állapotban, leinformáltan (márkakereskedésben átnézés után), tökéletes és imádom. :-) Vétel után kb 1,5 évvel főleg télen akkuproblémák adódtak, azaz pld 7-10 nap garázsban állás után meg sem nyekkent.

Gondoltam akkumulátor, mert hogy vétel után azt nem cseréltünk. 75 Ah aksi márkaszervizben kicserélve jó sok pénzért. :-) eltelt újabb 1,5 év és most már nyáron is jelentkezik, hogy 7-10 nap állás után nyekk a válasz. Amikor használom akkor hosszú 80-500km autópálya, tehát nem 5-10 perc városban 20x megállva és indítózva. Töltés után persze pöccre indul. Riasztó nincs benne csak központizár. Létezhet, hogy álló helyzetben garázsban 7-10 nap alatt valami leszipkázza a delejt vagy sűrűbben kéne használnom (vagy töltenem). Megérne egy autóvillamossági bemérettetést? Kérem szíves tanácsodat.

Köszönettel András

Egy átlagos akkumulátor 7-10 nap alatt lemerül, ha az autó keveset fut, de ebben az esetben a hosszabb távú használat miatt nem annyira indokolt. Szerencsére minden mérhető, így nem kell találgatni, hogy mi okozhatja. Minden autóvillamossággal foglalkozó szervizben van akkumulátor teszter, ami jó közelítéssel megmutatja az akkumulátor állapotát.

Ha az akku megfelelő, akkor meg kell mérni az autó nyugalmi áramfelvételét. Ez az érték 10-20mA-nél nem lehet magasabb, ha az autóban nincs semmi utólag beépített extra, de 50mA sem indokolná a merülést. Ha a nyugalmi áramfelvétel is jó értéket mutat, akkor mérjünk töltést. Járó motorál, egy kicsit megemelt fordulatszámon kell mérni közvetlenül az akkumulátor saruján. A mérés idejére be kell kapcsolni a világítást és a szellőzőventilátort magas fordulatra, hogy terhelés is legyen a rendszeren. A töltés 13,8-14V értéknek kell lennie (átlagos autó esetén). Ha ez is jó, akkor sajnos sűrűbben kell használni az autót.

Persze, ha van lehetőség és a parkoló autó mellett 230V csatlakozási lehetőség, akkor csepptöltőt kell vásárolni és használaton kívül csatlakoztatni az autót. Egy csepptöltő tízezer forintos befektetés és többsége nem csak szinten tartja az akkumulátor feszültségét, hanem „tornáztatja” az akkumulátort, ami lényegesen megnöveli az élettartamát. Ez is fontos, mert így tovább tart az akkumulátor, ezzel szemben a lemerülés a legnagyobb ellensége, egy teljes merülés azonnali végét is jelentheti.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. augusztus 29., 16:07 Módosítva: 2017.09.03 00:19
17

Kedves Kütyüdoki!

Ford Mondeóm mk2 1999-es évjárat. Azt szeretném kérdezni, mi lehet a gond, hogy az elektromos ablakemelő fel emel, le pedig nem. Előre is köszönöm.

Tisztelettel,

Zoltán

Kedves Zoltán!

Kapcsolóhibára gyanakodnék, ott kezdeném a mérést. A kapcsoló kap pozitív és negatív tápfeszültséget. A motor felé menő mindkét vezetéket alaphelyzetben testen tartja. Amikor egyik vagy másik irányba kapcsolunk, elemeli a testet az adott motorszálról és helyén meg kell jelennie a pozitív feszültségnek. Ha nem jelenik meg, akkor a kapcsoló a hibás, ami valószínűleg beégett, javítani nem érdemes, cserélni kell. Mérés, ellenőrzés nélkül ne cseréljen semmit. A méréshez elegendő egy egyszerű próbalámpa, amivel ellenőrizhető a pozitív, a negatív tápfeszültség és a motorszálakra csatlakozva mutatja az elmenő tápfeszültséget is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Kiiktatnám az immobilisert, nagy hiba volna?

2017. augusztus 8., 10:39 Módosítva: 2017.09.01 13:46

Tisztelt Kütyüdoktor!


Első autóm egy 2000. évjáratú, 06 benzines 55 le-s Smart City Coupe, amit sikerült 1 kulccsal megvennem. Hosszas kutatás után megtudtam, hogy az egyetlen lehetőségem, hogy hozzájussak egy 2. kulcshoz, ha az autót egy bp-i szakszervizbe viszem, ott megrendelem a kulcsot, majd néhány nap múlva újra odamegyek az autóval együtt a "betanítás" miatt. Ez így nekem kb. 100 ezer Ft, plusz 2 szabadnap. Tud-e esetleg más megoldást?

Van még egy furaság a kulccsal kapcsolatban: indításkor az autó nem mindig kéri kioldani az immot, néha anélkül is be lehet indítani. Még nem teljesen állt össze a kép, de lehet valami összefüggés azzal, hogy leállításkor melyik sebességben hagyom a váltót.

Gondoltam már az immo kiiktatására is, így egy sima másolt kulccsal használhatnám, de ezt nem díjazta eddig senki, akinek elmondtam. Okkal?


Köszönöm a segítségét: Zs

Kedves Zs!

Rengeteg cég másol kulcsot országszerte úgy, hogy a gyári immobilisert feltanítja az utángyártott kulcsra. Ajánlani nem tudok, de az interneten hamar talál megoldást. A gyári immobilisert nem lehet kiiktatni, nem is érdemes, inkább nézesse meg szakemberrel és ha hibás, javíttassa meg. Védelmi rendszert nem szabad kiiktatni, ha gyári, ha utólag szerelt, hiszen az autót védeni kell, ilyen világban élünk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Rádiócsere az Opelben

2017. augusztus 7., 10:42 Módosítva: 2017.08.09 06:19

Üdv.

Olvastam, hogy ha kicserélem a gyári Opel Zafira B (2006) rádiót (cd30),  akkor nem tudok a komputerbe belépni. A BC gomb a rádión található, így érdeklődnék, van-e valami alternatíva a computer további kezelésére?

Köszönöm válaszát.

Sajnos elkerülhetetlen a funkcióvesztés, bár a kormánytávirányító gombjain egyes menüpontok működnek továbbra is. A legkellemetlenebb az óra beállítása.

Erre két megoldás van, az egyik, hogy amikor állítani kell, ki kell venni a rádiót és visszadugni a gyárit, de ehhez szükséges a minimális szakértelem.

A másik, hogy az új rádió beszerelése előtt a gyári kötegből le kell húzni a szükséges táp és adatcsatlakozót a középső bokszhoz, hogy egy állításnál csak elő kelljen húzni és csatlakoztatni a gyári rádiót a beállítás idejére. Egyik sem felhasználóbarát és nem kimondottan elegáns megoldás, de az autógyár ezt rótta néhány Opel, Suzuki és Renault tulajdonosra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. augusztus 1., 17:47 Módosítva: 2017.08.08 06:28
1

Tisztelt Kütyüdoki!

Gondolkodom új autó vásárlásán, de a mai autókkal az a problémám, hogy sok, számomra fölösleges extrát is megvásároltatnak igen drágán, a vonzó árú alapváltozatokból pedig hiányzik egy-egy szükséges extra, gyakran a tempomat.

Konkrétan a Toyota RAV4 Diesel (143 Le) alapváltozatát néztem legutóbb (talán Life-nak hívják), korábban a Mazda 3 2,0 (120 Le) alapváltozatát. Kérdésem az, hogy szerelhető-e utólag ezekbe tempomat, hol, kb. milyen áron és ez hogyan érintené a garanciát?

Üdvözlettel: László

A jármű garanciáját nem érinti, ha valaki ezt állítaná, az tájékozatlan. Természetesen lehet beléjük tempomatot szerelni utólag. Működését tekintve tökéletes, nem rángat, nem lökdös, olyan, mint a gyári megoldás. Sajnos gyári kezelőszervvel nem működik együtt, így az egyetlen különbség látható, ez a vezérlő, ami lehet kapcsoló, de lehet kar is, ezt Ön kiválaszthatja.

A tempomat nagyon jó dolog, ezt csak az tudja, akinek volt már és sajnos mi is szembesültünk már azzal a helyzettel, hogy csomagban rendelhető olyan extrákkal, amikre nincs szükségünk. A gyárit utólag beépíteni elképzelhetetlen anyagi vonzattal jár, így kerülnek hozzánk sokan. Szerencsére szinte minden autóba be tudjuk szerelni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2017. július 27., 15:20 Módosítva: 2017.08.02 06:19
43

Üdv Doki!

Mostanában sokfelől hallom ismerős körökben, hogy 10 000-15 000 Ft-ért kapható GPS nyomkövetők milyen remekül működnek. Ami 15 évvel ezelőtt százezres tétel volt az autóvédelem királykategóriájában, az ma már a töredékéért elérhető. Azokra a nyomkövetőkre gondolok amikbe bele kell rakni egy SIM kártyát majd usb-n keresztül feltöltjük őket és 1-1.5 hónapig elvannak mondjuk a pótkeréköbölben. Telefonos alkalmazáson keresztül lehet a kütyüvel kommunikálni akár hívással, akár sms-el. Pontos helymeghatározást, megtett útvonalat és élő adatot is tud közölni.

Számomra ez túl szép hogy igaz legyen, de a saját szememmel látom hogy működik, a Youtube is tele van ilyen tesztekkel. Az elmélet szerint ha elkötik az autót csak meghatározom magam a helyet, odamegyek a kulccsal és hazaviszem az autómat. A töketlen rendőrséget meg ki is lehet hagyni a dologból. Mi a véleményed ezekről a kütyükről? Ha csak feleannyira jók mint amilyennek beállítják őket akkor is megérik az árukat, vagy csak a placebó ad egyfajta biztonságérzetet?

Kedves Kérdező!

Az, hogy valamit hirdetnek a neten, és van hozzá videó a nagy videómegosztón, még semmit nem jelent. Én személy szerint egy karácsonyi videón átmentem a falon. Ezeknek az eszközöknek nem az autóvédelemben van a felhasználási területük. Az általam látott kipróbált szerkezetek hellyel-közzel működtek. Helymeghatározásuk nem nevezhető pontosnak, vételképességük gyenge.

Ha házikedvencünk nyakába akasztjuk és kutyusunk elkóborol, kiváló megoldás, hogy tudjuk, merre kell kiabálni. Ha autóban használjuk, akkor becsapjuk magunkat, erre szoktuk mondani, hogy hamis biztonságérzetet ad. Létezik GSM/GPS pager, ami természetesen drágább, hiszen az alkatrészei és szoftvere mind megbízhatóbbak, pontosabbak, áramköri megoldása lényegesen több szempontot tart szem előtt.

Egy autó védelmét sajnos nem lehet megoldani párezer forintból, sem hazánkba, sem Kínában. Egy védelmi eszköz kiváló vételképességgel rendelkezik, hogy a jármű belső teréből is pontos adatot tudjon szolgáltatni bármikor, bármilyen körülmények között, télen a hideg, párás időben és nyáron az elképzelhetetlen melegben is. Egy esetleges éles helyzetben a pozíción felül jó, ha információnk van a jármű sebességéről, a GPS vétel minőségéről és nem árt, ha le is tudjuk állítani a mozgó autót.

Csak pozíció, az nem jelent semmit, hiszen ki tudja, hogy hol fog megállni, a szomszéd utcában még utolérhetjük, de mi van, ha az országhatárig meg sem áll, addig nem futhatunk utána, autóval meg nem üldözhetjük, mert pont azt lopták el. Az ember mindig elcsábul az árak miatt, de magamat ismétlem, nem a valós termék drága, hanem azon kell elgondolkodni, hogy a párezer forintos hogyan lehet annyira olcsó. Az a gyártó, aki a piac többi résztvevőjéhez képest nagyságrenddel olcsóbban tudná előállítani a készüléket, nem adná olcsóbban, hanem többet keresne rajta. Miért tenné tönkre saját üzletét és tékozolná el fillérekért tudását? Az Ön által említett eszközök másra valók.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –www.duett.hu

2017. július 24., 14:43 Módosítva: 2017.07.27 08:31

Tisztelt kütyüdoktor!

Pár éve vásároltam egy Mazda3-as személygépkocsit, 2009-es évjárat. A problémám pedig mindössze annyi, hogy állandóan világítanak a tompított fényszórók, és ami ezen egy áramkörön van. Így a hátsó világítás, elől a két említett tompított fényszóró, a helyzetjelzők, és a rendszámtábla megvilágítás, illetve belül van egy kvarc kijelző (óraidő) narancs színű infó csík, ez is, de ez elég intenzíven. (Gondolom azért, hogy könnyebben olvasható legyen nappal is.)

Mivel ausztriai telephelyről való, de idehaza vásárolt autó, az akkori hatályos osztrák törvények szerint ez teljesen normális. Most már csak idehaza futna az autó, hogy lehet ezt a funkciót kikapcsolni? Egyébként is, ezt a törvényt eltörölték, ill. módosították.

Van aki azt mondja, hogy nem lehet megcsinálni, mert így van felprogramozva. Van aki a világításkapcsoló cseréjét ajánlja. És van aki világításpanelt cserélt benne 60 000 forintos áron, mert úgy jó lett. A márkaszerviz nem kapcsolja ki, mert ez ilyen. De még is, van rá esélyem, hogy a lehető legkisebb átalakítással kikapcsoljam, mert zavaró. Köszönöm a válaszát!

Üdv.: Szabolcs

Bár sok autótípusban ez a funkció programozható, de a Mazda esetében azt az információt kaptam, hogy nem. Ettől még nincs nagy baj, nem kell semmit cserélgetni, csak egy autóvillamossági szakembert kell keresni, aki átköti a rendszert a hazánkban megszokott megoldásra. Egyébként, ha így működik az sem probléma, nem terheli jelentősen az akkumulátort és biztonsági szempontból jobb megoldás, ha mindig világítunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu