Kevés dolog dobja fel jobban a reggelt, mint a tudat, hogy péntek van. Jó lenne most azt írni, hogy kellemes őszi időjárás vár ránk, de sajnos az egész ország területén záporokra számíthatunk, és hétvégén sem lesz sokkal jobb a helyzet. Ismernek Gellértet, vagy Mercedeszt? Akkor őket ne felejtsék felköszönteni névnapjuk alkalmából. Hogy zene tekintetében is stílszerűen kezdjük a napot, jöjjön a Prodigytől a Diesel Power. Szörnyű belegondolni, hogy mennyire repül az idő, de a Fat of the land című album 17 évvel ezelőtt jelent meg.
Évek múlva is emlegetni fogjuk ezt a napot, szeptember 2015. szeptember 24-ét, amikor örökre megváltozott az világ autóiparáról alkotott képünk. Ma van az európai nyelvek napja. Nálunk a Gellértek ünneplik névnapjukat, Németországban pedig lemondott Dr. Prof. Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern elnöke, miután kiderült, a cég 11 millió motorja érintett a dízelmotorok környezetvédelmi értékeinek manipulációja kapcsán kipattant botrányban, és ez beláthatatlan következményekkel járhat nemcsak a világ legnagyobb autóipari konszernjére, de a többi nagy autómárkára, a beszállítókra és az autógyártó országok gazdaságára nézve is.
Az ügy nem ma kezdődött, az Egyesült Államok környezetvédelmi hatósága ugyanis már egy éve levelezett a VW-vel arról, hogy egyes autóik menet közben sokkal több nitrogénoxidot bocsátanak ki, mint a tesztlaborban. Erre a levélre olvasónk hívta fel a figyelmünket.
Nem csak a VW és márkái érintettek, erről már májusban írt a német Autobild, miután Baden-Württemberg tartomány Környezetvédelmi és Mérésügyi hivatala 29 új Euro 6 környezetvédelmi normának megfelelő típust vizsgált meg alaposan. Sem a Mazda 6 Skyactiv D, sem a BMW X3 kétliteres, sem az Opel Zafirába szerelt egyhatos turbódízel motorja nem teljesítette az előírásokat. Részletek a német Autobild oldalán.
Nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak - mondta Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő szerda este az állami tévében. Elmondása szerint ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. (MTI)
A kötelező mellett a cascodíjak is emelkedésnek indultak az idén, így próbálják beszedni a cégek a rájuk kirótt biztosítási adót, és ellensúlyozni az egyre növekvő kárgyakoriságot, írja cikkében a Világgazdaság.
Bizonytalanság és halmozódó káosz - ezt hagyta maga mögött az Astra Biztosító. Jelenleg csaknem háromezer olyan autó vár javításra, amelynek káráért az ő ügyfelük a felelős, és ezeket addig nem javítják meg, amíg nincs garancia arra, hogy valaki kifizeti a költségeket - nyilatkozta a keddi Népszavában Németh Péter. A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója hozzátette: a szervizek arra várnak, hogy ha más nem, akkor maga a tulajdonos fizessen, például ha van cascója, akkor megteheti ezt azon keresztül is. Az ügyfelek visszajelzésére alapozva állítja, egyre többen félnek, hogy astrás autóval ütköznek. Miközben telik az idő, egyre több a csalódott ügyfél s a kárrendezésre váró ügy - mondta.
A szakember az Astra Biztosítóval kapcsolatban felhívja a figyelmet arra is, hogy ugyanez a helyzet az ott kötött lakás- és felelősségbiztosítással kapcsolatban is. Bárki, bárkinek, bárhol okoz kárt, az Astra már senki helyett és semmiért sem fizet. Ebben a helyzetben a szakma is tehetetlen, mert ilyen még nem volt Magyarországon - ismerte el az igazgató a Népszava keddi számában. Az egyetlen jó megoldás szerinte minél előbb elhagyni az Astra Biztosítót. (MTI)
Szeptember 22-e, kedd van, az év 265. napja, tehát már csak száz van hátra. Ma van továbbá az európai autómentes nap is. Ne felejtsék el felköszönteni a Móricokat. Az előrejelzések szerint ma is sok lesz a napsütés, de a hőséggel már nem lesz gondunk. Kávét a kézbe, szemeket megdörzsölni, itt a Hidegindító!
Eljött hát megint a péntek, szeptember 18-a van. Van az ismerősök között Diána? Akkor őt ne felejtsék el felköszönteni, névnapja van. Mára is megmarad a nyárias idő, harminc fok körüli maximummal. Jobban is tesszük, ha kiélvezzük, mert holnaptól gyülekeznek a felhők, és már csapadék is többfelé lehet. Kávét a kézbe, szemeket megdörzsölni, itt a Hidegindító!
Szeptember 17-e, csütörtök van, Zsófia napja. A meteorológusok szerint ma is nagyon meleg lesz, így aki teheti, ne menjen ki a napra, olvasson inkább Totalcart. A Hidegindítóban ismét összeszedtünk néhány érdekességet és fontos információt, hogy könnyebben induljon a nap, legyen mit olvasni a reggeli kávé mellett, vagy éppen a buszon, villamoson.
Megkezdődött a 66. Frankfurti Nemzetközi Autókiállítás. Kollégáink: Csikós Zsolt, Máth Dávid és Zách Dániel egyenesen a helyszínről küldik a híreket az újdonságokról. Nézzük mit láthattunk eddig:
Szép reggelt mindenkinek, Enikő és Melitta neve napján. Változóan napos, helyenként felhős időre számíthatunk, a nyugaton, északnyugaton élők vigyenek magukkal esernyőt, feléjük eső is előfordulhat. Az időjárásra érzékenyek készítsenek be aszpirint, mert a reggeli 12-18 fok után akár 30 fok fölé is melegedhet az idő. Huszonhét évvel ezelőtt feloszlott a Dire Straits, hogy aztán 1991-ben újra összeálljanak. Tudom, reggelente pörgős zenét kell hallgatni, de most következzen a Sultans of swing:
Ez történt hétvégén a TC hasábjain
Szeptember 11-e, péntek van, Teodóra és Igor napja. Na meg persze a hét utolsó munkanapja. A Hidegindítóban pedig ismét összeszedtünk néhány érdekességet és fontos információt, hogy könnyebben induljon a nap, legyen mit olvasni a reggeli kávé mellett, vagy éppen a buszon, villamoson.
Szép reggelt szeptember 10-én, az év 253. napján, az Edgárok, Honóriák, Nikolászok és Tardosok neve napján. A napon, amikor 26 éve Horn Gyula bejelentette, megnyitják a határokat a nyugatra távozni kívánó NDK-sok előtt.
Ezt ajánljuk a TC hasábjairól a reggeli kávé mellé
Zách Dani az őt jellemző alapossággal vizsgálta meg a menekültek érkezése kapcsán virágba borult embercsempész ipart. Ha érdekli, hogy milyen járművekbe és hogyan zsúfolják be a csempészek a fizetőképes migránsokat, kattintson ide.
Szerkesztőségi projektautónk megjárta a fékpadot. Hogy mennyi zabolátlan csődör hagyta el az eredetileg 147 tagú csordát a Fiat motorteréből, itt olvashatja.
Kilenc évvel ezelőtt szombatra esett a mai dátum, ami akkoriban még egyet jelentett azzal, hogy délben Totalcar a TV2-n. Ez alkalommal Karotta és Winkler azt nézték vissza, ahogy kultikus olasz gépeknek kentik a repülőtéren.
Ilyen tábla pedig nincs!
A közösségi oldalakon ma találkoztam ezzel a fotóval, és a kommentelők csak találgatták mit jelenthet ez a tábla. A végén arra jutottak, hogy ilyen jelzés nincs.
Pedig van!
Csak nem egészen ilyennek szoktuk látni. Ki ne emlékezne még a határokon lévő VÁM-ZOLL feliratú táblákra? Bizony, ugyanarról a jelzésről van szó, csak éppen itt elfelejtettek feliratot tenni a vonal alá és fölé. A tábla neve egyébként: „Kötelező megállás”, amely arról rendelkezik, hogy a táblával megjelölt helyen megállás nélkül továbbhaladni tilos. A fényképen olyan helyet látunk, ahol elektromos „parkolástorlaszóló” működik, ami előtt muszáj megállni. Legalábbis amíg a szerkezet nem nyitja ki előttünk az utat.
Egyébként az M5-ös autópálya egyik lehajtójánál is találkozhatunk hasonló jelzésekkel (ELLENŐRZÉS, KONTROLL felirattal), ahol a tehergépkocsik súlyhatárát figyelik.
További tippek és tanácsok a Kreszklub oldalán.
Szinte rosszul esik tudomásul venni, de könyörtelenül itt az ősz, ám a hajnali 3 és 10 fok közti cidri után még kapunk egy kis haladékot. Az Időkép napközben 17 és 21 fok közti hőmérsékletet, és órákra előbújó napot ígér, alkalmanként megélénkülő széllel, záporok kialakulására csak az északkeleti és nyugati határ mentén van némi esély. És ha már ilyen szép a nap, ne felejtsék névnapjuk alkalmából felköszönteni Adrienn, Mária és Adorján nevű ismerőseiket. Nem ismernek Adorjánt? Hallgassák meg például Csató Adorjánt, vagyis Funktasztikust, a hazai underground rap szcéna legeredetibb alakját:
Ezen a napon
Boldog születésnapot kívánunk Lékó Péternek, minden idők legfiatalabb sakknagymesterének, aki ma ünnepli harminchatodik születésnapját. 1986 szeptember 8-án nyitotta meg a Nissan első európai üzemét Angliában. A gyárat még Margaret Thatcher miniszterelnök adta át a Nissan elnökével, Yutaka Kuméval. Kevésbé vidám esemény, de 1941-ben ezen a napon kezdődött Leningrád – ma Szentpétervár – ostroma. A sikertelen hadművelet 872 napig tartott, és közel kétmillió áldozatot követelt.
Autóipari hírsaláta
A napokban Csömörön jártam, és egy felújított útszakaszon találkoztam, ezzel a parkoló táblával.
Érdekes ez a jelzés egyébként is, hiszen a KRESZ-ben az a szó, hogy „parkolás” elő sem fordul, helyette a „várakozás” szóval találkozhatunk mindenhol.
A táblában mégis egy nagy P - és nem egy nagy V betű áll -, hiszen ki ne ismerné a nagy P jelentését, úgymint „Parkolóhely”.
Természetesen a jelzés nem kötelez arra, hogy leparkoljunk, ugyanakkor, ha mégis itt szeretnénk az autónkat letenni, akkor bizony a tábla alatti kiegészítő jelzésre, mint kötelezettségre kell tekintetni.
Csakhogy számomra nem igazán egyértelmű, mit is jelent itt, ez a kiegészítő tábla.
Csak személygépkocsik állhatnak ide? És milyen mértani formában? A merőleges vonalak általában merőleges parkolást jelentenek, de itt erre nem túl sok hely áll rendelkezésre.
Mindenesetre érdekesen újszerű jelzésre sikerült lelnem, amilyennel még sehol sem találkoztam, és a fentieket egybevetve valószínűsíthetően azt jelenti, hogy a személygépkocsik egymás után parkolhatnak.
A végére hagytam egy feladványt, ami a reggeli kávé mellett élénkítően hathat:
A leírtak ellenére vajon a bordó személygépkocsi milyen szabálytalanságot követett el?
További tippek és tanácsok a Kreszklub oldalán.
Hú, legfeljebb 12 fok volt kint az elmúlt éjszaka, pedig ez még csak az ősz második hetének első napja, szeptember 7. A Hidegindító, a Totalcar egy hete újraindított reggeli összeállítása elindítja a napot, ne menjetek sehová.
Sztálin halála után, 1953-ban ezen a napon választották a Szovjetunió Kommunista Pártja első titkárává Nyikita Hruscsovot. 1979 szeptember 7-én a Chrysler pénzügyi segítségért fordult az Egyesült Államok kormányához, hogy elkerülje a csődöt. Mindez 1,5 milliárd dollárjába került akkor az adófizetőknek, de mára tudjuk, a cég történetében nem ez volt az utolsó necces helyzet.
Lewis Hamilton nyerte a Forma-1 monzai futamát, ezzel a Mercedes címvédő brit pilótája továbbra is vezeti a világbajnoki pontversenyt. Kiss Norbert, az Oxxo Racing-Axxyss Motorsport pilótája második lett a kamion Európa-bajnokság Hungaroringen rendezett versenyhétvégéjének utolsó, vasárnapi második futamán, így 441 ponttal magabiztosan vezeti a bajnokságot.
Néhány napja elénk vetődött a magyar net legdrágább eladó autója, egy használt Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Potom 1 milliárd 291 millió forintért kínálják a Hahun, ami érthető is, hiszen valahogy be kell hozni, és kell rá magyar rendszám is. Az ezerkétszáz lóerős lepényhalat láthatólag egy nappaliban parkoltatják és kevesebb mint kétezer kilométert ment összesen. Alkudni lehet? Nem tudjuk, de valószínű, hogy ugyanezt az autót hirdetik Mobile.de-n is. Ott több mint egymillió euróval olcsóbb.
Miért van itt dupla vonal? Na, nem azért, mert sok volt a festék. A KRESZ egyik értelmezése a záróvonalról ezt írja:
„A záróvonal két, egymással párhuzamos, hosszirányú folytonos vonal is lehet.”
Az a tapasztalatom, hogy olyan helyeken alkalmazzák a kettős záróvonalat, ahol még jobban fel akarják hívni a figyelmet arra, hogy ezen tilos áthajtani. A forgalomszervezéssel kapcsolatos szabályok egyébként bizonyos helyeken elő is írják a kettős záróvonal alkalmazását:
A kép ugyan városon belül készült, de itt mégis dupla vonal figyelmeztet arra, hogy ezt nem szabad átlépni. Kivéve ott, ahol szaggatottá válik.
További tippek és tanácsok a Kreszklub oldalán.
Végre eljött a péntek, a munkahétből már csak néhány órát kell kihúzniuk a szerencsésebbeknek. Kedvünket talán csupán az szegheti, hogy éjjel többfelé megérkeztek a záporok, zivatarok, és hétvégére is marad a változékony idő. Sebaj, ha esik, akkor még jobban esik a szobában ülni, és olvasni a Totalcart.
Ne gondold, hogy a Totalcarnál csak akkor indul az élet, amikor te már órák óta pörgeted a mókuskereket. A Hidegindító egy kora reggeli formátum, nem megterhelő olvasmány, amíg elfogy a kávé, beköti a cipőjét a gyerek, amíg megjelenik a hátad mögött a főnök, vagy bezötyögsz a suliba, éppen a végére is érsz. Ha egy témáról még többet olvasnál, a forrás linkjén megteheted, ha nem, nem. Jó reggelt, ez ilyen egyszerű.
Ne gondold, hogy a Totalcarnál csak akkor indul az élet, amikor te már órák óta pörgeted a mókuskereket. A Hidegindító egy kora reggeli formátum, nem megterhelő olvasmány, amíg elfogy a kávé, beköti a cipőjét a gyerek, amíg megjelenik a hátad mögött a főnök, vagy bezötyögsz a suliba, éppen a végére is érsz. Ha egy témáról még többet olvasnál, a forrás linkjén megteheted, ha nem, nem. Jó reggelt, ez ilyen egyszerű.
Enyhén felhős, ám meleg napra ébredtünk, az Időkép szerint egy hétig legalább lemondhatunk a kánikuláról, ami talán nem is akkora baj, viszont hétvégére az eső is megérkezik. A melankólikus időhöz pedig mi sem passzol jobban, mint az a szám, amely húsz évvel ezelőtt, ezen a napon vezette a Billboard listát:
A nap szülötte
Egész pontosan 140 évvel ezelőtt született Ferdinand Porsche az egykori Osztrák-Magyar Monarchia területén, Maffersdorfban. Bádogosinasként kezdte tizenöt éves korában, a századfordulón pedig Ludwig Lohnerrel közösen már megépítették első elektromos autójukat. 1933-ban aztán Hitler megbízta egy népautó megtervezésével, ebből lett később a Volkswagen Bogár. Az autó konstrukciója kísértetiesen hasonlított Barényi Béla, akkori Daimler-mérnök terveihez, aki sok éves pereskedés után, végül jelképes 1 márkás kártérítést kért és kapott Porschétől.
Közben a kor legendás versenyautóin dolgozott, amelyet olyan nevek hajtottak, mint Bernd Rosemeyer. 1946-ban letartóztatták, majd Párizsba vitték, ahol némi ösztönzés hatására dolgozott a Renault Dauphine-n. Németországba csupán azután térhetett vissza, hogy egymillió frank óvadékot tettek le érte. A halál Stuttgartban érte, 1951-ben, örökségét fia, Ferry vitte tovább azzal, hogy megtervezte a világ talán legvágyottabb sportautóját. Ha még olvasna a Porsche-klán szövevényes kalandjairól, itt megteheti.
Don't stop me now!
Péntek este tartják a Groupama Stadionban a magyar-román találkozót, emiatt csütörtöktől szombatig forgalomkorlátozás lesz néhány helyen. A Police.hu közleménye szerint csütörtök este nyolctól szombat délután kettőig tilos lesz megállni az
Közlekedési koffein
Ne gondold, hogy a Totalcarnál csak akkor indul az élet, amikor te már órák óta pörgeted a mókuskereket. A Hidegindító egy kora reggeli formátum, nem megterhelő olvasmány, amíg elfogy a kávé, beköti a cipőjét a gyerek, amíg megjelenik a hátad mögött a főnök, vagy bezötyögsz a suliba, éppen a végére is érsz. Ha egy témáról még többet olvasnál, a forrás linkjén megteheted, ha nem, nem. Jó reggelt, ez ilyen egyszerű.
Közlekedési koffein
Ne gondold, hogy a Totalcarnál csak akkor indul az élet, amikor te már órák óta pörgeted a mókuskereket. A Hidegindító egy kora reggeli formátum, nem megterhelő olvasmány, amíg elfogy a kávé, beköti a cipőjét a gyerek, amíg megjelenik a hátad mögött a főnök, vagy bezötyögsz a suliba, éppen a végére is érsz. Ha egy témáról még többet olvasnál, a forrás linkjén megteheted, ha nem, nem. Jó reggelt, ez ilyen egyszerű.
A hétvége hírei
Közlekedési koffein
Már két hét lepergett 2015-ből, Loránd és Lóránt névnapja van. Az országban többnyire derült a reggel, északkeleten lehet felhős az ég, Ófehértó és Kisvárda környezetében havas eső, Mátészalka térségében eső esik. Nappal nem lesz hideg, azt már le sem merjük írni, hogy a szokásosnál melegebb a várható 3-10 fok, hisz lassan ez válik szokásossá.
Közlekedési koffein
Meg fognak lepődni: ez az év tizennegyedik napja! Ez az információ legalább olyan pusztítóan érdekes, mint a tény, hogy a Volkswagen készít az amerikai piacra egy még nagyobb- és olcsóbb SUV-ot. Na bumm, éljen. Sokkal lényegesebb, hogy az isten, Ronnie O'Sullivan megint elképesztőt alkotott Londonban. Ettől függetlenül minden csapatós-autósnak rossz hír, hogy ma sem lesz hó semerre, mivel a nappali hőmérséklet délen-délnyugaton akár 14 fokra is felkúszhat ma, de máshol sem esik 5 fok alá. Itt-ott némi csapadék és reggeli köd, de más semmi, lapozzunk, nézzük, mi vár ránk még ma idehaza.
Természetesen Bódog, Ámon, Ámos, Hiláriusz és Malakiás mellett köszöntsünk minden Vidort is!
Ezerrel pörög olvasói dashcam-rovatunk, bizonyítva, hogy mi, magyarok, közlekedéskultúrában azért helyenként féktávon beszúrunk az oroszoknak is. A tegnap esti termés sem volt pite, de lesz még itt bőven látnivaló.
Szerencsére olvasóink nem csak videóznak, fotóznak is, így került elő ez a friss kép Los Angelesből, a San Fernando Valley, Woodman Avenue-n lőtte Gál István és egy kettes BMW kupét látunk rajta a jól ismert álcafóliában. Köszönjük!
A mai nap mondata a No, kuunteletkos paljon metallimusaa?, ami finnül annyit tesz, hogy Szóval tényleg sok black-metalt hallgattok? Sosem lehet tudni, mikor jön még jól!
A fene sem gondolta volna, de már 12 éve annak, hogy az Opel legyártotta azt az autóját, melyet azóta sem tudott felülmúlni: a Speedstert. Az idő múlását mi sem jelzi jobban, mint a tény, hogy idén már a Totalcar.hu is 15 éves. Szerveződik is egy-két jóféle, ereszdelahajam-buli, csak türelem!
Ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2015. január 14-től január 15-ig Budapest V. kerületében.
Tilos lesz a megállás 2015. január 14-én 20 órától 2015. január 15-én 18 óráig a Budapest V.,Nagy Ignác utca páros oldalán az Alkotmány utca és a Szalay utca között, Nagy Ignác utca páratlan oldalán az Alkotmány utca és az OBH gépkocsi bejárata között.
De ez még nem minden, hiszen máshol is szívás az V. kerület.
Demonstráció miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2015. január 14-én és 2015. január 16-án Budapest V. és VIII. kerületében. Itt ne álljanak meg:
2015. január 14-én 12 órától 2015. január 14-én 22 óráig a Budapest V.,Szerb utca mindkét oldalán a Fejér György utca és a Veres Pálné utca között, a Papnövelde utca páratlan oldalán, a Pesti alsó rakparton a Havas utca és a Szabadság híd között.
A traffipax-vezénylési tervet pedig tudják, hol nézhetik meg. Igen, itt!
Mivel az időjárás meglehetősen meleg, így jelenleg sehol nem alakult ki komoly dugó vagy torlódás. Ha netán mégis tud róla, akkor írja meg olvasói levelesládánkba és mi azonnal frissítünk!
1875 – Albert Schweitzer, elzászi orvos, lelkész, Nobel-békedíjas († 1965) akit Oganga, avagy Nagy Fehér Varázsló néven ismertek szerte Afrikában. Egy elképesztően bölcs és megfontolt, felvilágosult ember, aki szerette volna az élet tiszteletére tanítani az egész emberiséget. Úgy vélte, hogy a felvilágosodás kora lezüllesztette saját magát, mert a gondolkodása nem volt elég megalapozott. Ezért az emberiség új reneszánszában és felvilágosodásában reménykedett. Egy olyan emberiségben hitt, amely sokkal mélyebben tudatában van a világegyetemben elfoglalt helyének.
Kár, hogy csalódnia kellett benne.
1946 – Nagy Feró, énekes, színész, dalszövegíró és újabban politikus (legalábbis ez áll a Wikipedia oldalán). A Nemzet csótánya egy igazi, örök túlélő és bár a mai generáció már csak egy mostani képet kap róla, azért az átkosban és a magyar rock hőskorában az Ős-Bikini és a Rice voltak az igazi lázadók és bőven tettek le annyit az asztalra, amennyit sokan azóta sem. Hop-hop-hop!
1973 – Giancarlo Fisichella, olasz autóversenyző, tesztpilóta azaz Fisico, akit jól ismerhet mindenki, aki szereti az autósportot. A nagy tehetségnek tartott olasz, akinek – mint oly sok sorstársának – soha nem jött ki igazán a lépés, bár ha ez alatt azt értjük, hogy nyert három Forma-1-es futamot és 24 órást LeMans-ban, akkor cserélnék vele. Egyik személyes kedvencem még odaát, Amerikában is tudott győzni, egy igazi multitalentum, talán látjuk még LeMans-ban idén is.
1977 – Narain Karthikeyan, indiai autóversenyző, aki a Forma-1-ben ugyan csak annyi vizet zavart, mint Stahl Judit a falusi disznótorban, de ettől függetlenül ügyes srác és tud vezetni, még ha olykor-olykor esik is egyet-egyet.
1950-ben ezen a napon történt a MIG-17-es vadászgép szűzfelszállása, de e napon ünnepel a zseniális gitáros és producer Zakk Wylde és Dave Grohl a Foo Fighters frontembere, a (néhai) Nirvana (ötödik) dobosa.
1963-ban e napon mutatkozott be a Rolling Stones új dobosa a The Flamingo Jazz Club-béli koncertjükön. Úgy látszik, Charlie Watts bevált.
1957 – Humphrey Bogart amerikai színész (* 1899) a világ legjobb filmjének tartott Casablanca szűk szavú, fanyar sztárja, Hollywood valaha élt legjobb férfi színésze.
Felemelő pillanat, amikor egy élő legenda állít emléket egy halott legendának, aki egyben a legjobb barátja is volt. Méltó módon. Derek Bell 72 éves volt a felvétel idején.
Mindenekelőtt:
A budapesti dugódíj bevezetésének reális időpontja 2016 vége Tarlós István főpolgármester szerint, aki a Népszabadságnak adott interjút. Ha nem akarjuk visszafizetni a beruházásra kapott 180 milliárdos uniós támogatást, akkor be kell vezetni a dugódíjat - mondta. Jelen pillanatban egy parlamenti döntés tiltja ezt, de a kormány tisztában van vele, hogy ez mit jelent, így ebben változás várható. A BKV és a BKK jelenleg is dolgozik a zónahatárok kijelölésén, hiszen ez az egyik legfontosabb kérdés. Emellett a technikai feltételeket is meg kell teremteni – így Tarlós.
Autóipari hírsaláta:
Huszonöt éve, 1990. január 13-án írta alá Budapesten Suzuki Osamu, a japán autógyár tulajdonosa, Lepsényi István, azAutókonszern Rt. ügyvezető igazgatója és Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes a Suzuki személygépkocsikat gyártó magyarországi vegyes vállalat alapmegállapodását. A cég európai terjeszkedése során állapodott meg a magyar kormánnyal és több éves tárgyalás után 1991. április 14-én írták alá a gépkocsigyártásra vonatkozó, 5,5 milliárd forint alaptőkéjű vegyes vállalati megállapodást. A Suzuki képviselői logisztikai szempontból Esztergomot találták a legmegfelelőbbnek, a 35 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot Csaba László tervei alapján építették. A gyárban egy fedél alatt valósult meg a karosszériaelemek préselése, a hegesztése, a festése, valamint a teljes összeszerelés. Az ünnepélyes felavatást 1993. május 7-én tartották. A gyár felépítése után pár hónappal elkezdődött az ezer és ezerháromszáz köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása. (MTI) A gyár életéről hét napja írtunk egy jó kis riporot.
1997-óta létezik, de folyamatosan szigorítják az Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) nevű független szervezet töréstesztjeit. A vizsgált autókat egytől öt csillagig értékelik, de ez csak összesített erdményt jelez, mert vizsgálják a frontális- (valójában negyvenszázalék átfedésű) és oldalütközésekkel szembeni, illetve az oszlopnak csapódáskor nyújtott védelmet. Figyelik a bent ülő tesztbábukra ható erőket, vagyis, hogy a hús-vér utasok mennyire sérülnének meg a városi tempónál valamivel gyorsabb ütközés során. Az Euro NCAP tesztjeit nem lehet csupán az ütközési energiát optimálisan elvezető karosszirával megnyerni, mert egyre nagyobb szerepet játszik a gyalogosvédelem és a biztonsági berendezések megléte is.
A 2014-es évben is az összes fontosabb kategóriában osztottak első helyezéseket az eleve ötcsillaggal végzett típusok közt. E szerint a középkategóriás autók közt az új Mercedes C osztály volt a legbiztonságosabb, alsó-középkategóriás autók közt a Nissan Qashqai, a legbiztonságosabb egyterű a Volkswagen Golf Sportsvan lett, a terepjáró közt az új Land Rover Discovery Sport, míg a kisautók közül a szintén pár hete bemutatott Skoda Fabia. Az Európában elfogadott hivatalos töréstesztekről korábban ebben a cikkben írtunk, míg az Egyesült Államokban ismert, negyedátfedéses ütközési tesztről itt. Ez utóbbit azért érdemes elolvasni, mert korántsem biztos, hogy ha egy autó jól szerepel az előbbin, az nem szerepel le az utóbbin.
Az alábbiakban a Mercedes töréstesztjét láthatják. Az autókat minden esetben 64 kilométeres sebességgel húzzák rá a deformálódó ütközöfelületre, 50-nel mennek nekik oldalról és mindössze 29 kilométeres sebességgel csapják oszlopnak. A többi autó tesztjét az Euro NCAP oldalán találják. Tanulságosak.
Mindössze 44 óra alatt használható autókarosszériát nyomtat a Detroiti autószalonon a Local Motors nevű cég, majd pár napon belül vezethető autót készít belőle egy villanymotor, a futómű, a fékek és a 6,2 kilowattóra kapacitású akkumulátor, illetve a szükséges kezelőszervek beépítésével.
A cég nem csak autót kínál, de egyedi üzleti megoldást is, melynek lényege, hogy nem nagy autógyárakban állítaná elő részben 3d nyomtatóval, 212 szénszálas műanyagréteg összedolgozásával készülő modelljeit, hanem legfeljebb százfős kis üzemekben a költséghatékonyabb működés és a jobb munkaerőkihasználás érdekében. Az autóról és a nagy tervekről itt olvashat többet. (Detroit News)
Hamarosan az amerikai kereskedésekben is kínál majd Kínában gyártott autókat a Volvo. A cég évek óta amúgy 2010-óta a Geely Holding Group tulajdonában áll és már eddig is szállított új autókat ázsiai üzeméből a Közel-Keletre és Latin-Amerikába, de nem csak ezért érdekes a Volvo Cars bejelentése, hanem mert a tulajdonos velük éri el, amit eddig egyetlen kínai autógyárnak sem sikerült, hogy tömegesen szállít új autókat Kínából az Egyesült Államokba.
A Geely öt éve 1,8 millárd dollárért, a Fordot váltva lett a Volvo többségi tulajdonosa és akkor azt ígérte, Pekingben is létesít egy évi 300 ezres kapacitású Volvo gyárat. (MTI)
Január 12-e, Ernő és Tatjána napja van. Hatvanegy éve ezen a napon jelentette be John Foster Dulles amerikai külügyminiszter a tömeges megtorlás doktrináját, melynek értelmében atomcsapás a válasz bármely szovjet agresszióra.