Egy percre megálltak tegnap a gépsorok a PSA (Citroen-Peugeot) és a Renault összes franciaországi autógyártó üzemében, ahogy egész Franciaország megállt és gyászolt, miután egy terrortámadásban fegyveresek végeztek a Charlie Hebdo nevű szatirikus hetilap tizenkét munkatársával, képregényművészekkel és szerkesztőkkel. A támadás nem csak az újságírás, de a szólás és véleményszabadság értékei elleni támadás volt, melyet szerkesztőségünk is mélységesen elítél és osztozik a gyászolók fájdalmában.
Ari Vatanen finn autóversenyző, 1981-es ralivilágbajnok, négyszeres Dakar-rali győztes, az Európai Parlament képviselője az este folyamán bejegyzést tett közzé saját Facebook oldalán. Idézem: Fekete nap volt a mai Párizsban, ahol barbár fundamentalisták próbálták próbáltak saját dogmáik szerint diktálni, amikor támadást intéztek a demokrácia egyik alapköve, a szólásszabadság ellen. Nem értek egyet azzal amit mondassz, de a halálom árán is védelmezni fogom a jogod, hogy mondhasd, idézte ralilegenda Evelyn Beatrice Hall brit írónő gondolatát majd hozzátette, a Charlie Hebdo újságírói a legvégső árat fizették a szabadságért. Amikor a demokrácia sérül, végül erősebb lesz, mint valaha. A toll erősebb, mint a Kalasnyikov, zárja nyilatkozatát Vatanen.
Autóipari hírsaláta:
Közel kétszázezer autót kell szervizbe vinni miután kiderült, a Subaru egyes modelljein veszélyesen elrozsdásodhat a fékcső a téli sózás következtében, és ez balesetveszélyt okozhat. A helyszín természetesen ismét az Egyesült Államok, ahol a szövetségi közlekedési hatóság nagy szigorral figyeli a piacon jelenlévő összes gyártó tevékenységét. A Subaru esetében különösen kínos, hogy szinte az összes 2009 és 2013 közt gyártott Forestert, 2008 és 2011 közt gyártott Imprezát, illetve ennek 2008 és 2014 közt eladott WRX, illetve WRX-STI verzióját érinti (Automotive News)
Bond:
Leállították a következő James Bond film, a Spektrum egyik akciójelenetének forgatását. A Rómában játszódó epizód üldözéses jelenete a tizenötödik századi Quattro Fontane vagy Négy szökőkút közelében játszódott volna, melynek felújítása éppen februárban készül el. A Bond mozi producerei úgy képzelték, hogy a 007-es titkos ügynök (Daniel Craig) - vagy az őt helyettesítő kaszkadőr - elszáguld a műemlék mellett, majd átugrik egy akadály fölött. A műemlékvédelmi szakemberek azonban úgy döntöttek, hogy a szökőkutak túl sérülékenyek ahhoz, hogy egy ilyen jelenetben szerepeljenek, írja a Telegraph.
Továbbra sem kérhetnek pénzt a tulajdonostól az autók átvételéért a bontók, de januártól a kibontott alkatrész után sem kell fizetniük a volt tulajdonosnak, többek közt erről szól a hulladékká vált gépjárművekről szóló új rendelet. Az alapvető előírások az új jogszabályban is változatlanok maradtak, de néhány kimaradt, illetve újak is kerültek bele. Újdonság, hogy minden kibontott és eladásra előkészített alkatrészről külön, naprakész nyilvántartást kell vezetni, ahogy erről pár napja már írtunk is. (MTI)
Jégmentesített utakkal teli szürke délelőttöt mindenkinek 2015 nyolcadik napján, Gyöngyvér névnapon. Ha a mai napról is csak a hideg jut majd eszébe az este, gondoljon arra, hogy van valahol a fagyos Bering-tengeren egy halász, akinek önnél is rosszabb volt ma.
Mivel még ma, azaz január hetedikén sem teljesen végleges, hogy pontosan mely útszakaszokon kell ettől az évtől úthasználati díjat fizetnünk, nem csoda, hogy kissé megcsúszott a lemezen a tű a különböző on- és off-line navigációs lehetőségek fejlesztőinél is. Jó reggel mindenkinek, ez itt a Hidegindító, egy igazán hideg éjszaka után, Attila és Ramóna napján.
Óvatosan navigálj:
Miután tegnap este éppen Budaörs intett be a legújabb autós sarcnak azzal, hogy nem fizeti tovább az M1-M7 autópálya környékén a világítást, kíváncsi voltam, hogyan reagál a Google webes útvonaltervezője, ha Budapestről éppen oda tervezek útvonalat, és kikötöm, hogy csak nem díjköteles helyen vigyen. Hát kérem úgy, hogy simán rávisz a most már díjköteles M1-M7 kivezető szakasz városon kívüli részére. Itt, az új szabályok szerint jól meg is büntetnek, ha nem vásároltam megyei jogosultságot. A helyzet pontosan ugyanez a legtöbb off-line vagyis a készülékünkre töltött terképállományokkal dolgozó navigációs szoftverrel az összes most fizetőssé tett útszakaszon. Így is marad ez egyebek mellett az összes beépített autós GPS-ben és a iGo különböző verzióiban is mindaddig, míg nem töltjük majd fel a legújabb, a változásokat követő frissítést. Ehhez persze az kéne, hogy a változások ne változzanak tovább, kilalakuljon a végleges rendszer. Addig csak óvatosan a navival. Update: az átmeneti időben az önök reménye a Waze lehet.
Közlekedési koffein:
Leendő autósok ezrei eszik a kefét, mert fogalmuk sincs, mire számíthatnak a jogosítványszerzéshez szükséges elméleti vizsgán. A kreszvizsgákon kisorsolt kérdések adatbázisa január 12-től teljesen más lesz, mint tavaly, bár a tananyag valóban azonos. Az új kérdések száma több tízezer, több lesz a képes feladvány is, de nyomtatott tesztkönyv nem lesz többé. Csak on-line kérdéssor az Edukresz oldalon, ahol a válaszokat semmilyen módon nem lehet előcsalogatni. Aki próbatesztet akar csinálni, kénytelen regisztrálni a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének oldalán. Ez most még ingyenes, de később fizetős lesz. Egyelőre nem kaptam belépési lehetőséget, pedig tegnap lenyomtam a regisztrációt. Részvétem az ügy érintettjeinek.
Nem lesz külön motorkerékpáros megyei matrica, mondták nekem tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. Pedig a felvetés, vagyis, hogy a már évek óta létező tíznapos, kedvezményes motoros tarifa mellett szükség volna szintén kedvezményes motoros megyei tarifákra is, elég logikusank tűnik. Talán éppen ez vele a gond. Nem lesz továbbá motoros éves tarifa sem, így aki például besokall a dugóktól és jó időben motorral, robogóval jönne be a városba, a létező, főként autósokra szabott lehetőségek közül választhat.
Osztrák autópályákon és más gyorsforgalmi utakon bekövetkezett közúti balesetek közül minden ötödik a követési távolság meg nem tartására vezethető vissza. Amíg a gyorshajtással, vagy ittasan okozott balesetek száma az elmúlt időszakban csökkent, addig a nem megfelelő követési távolság miatti, úgynevezett „ráfutásos” balesetek vonatkozásában nem javult a helyzet, ezért most kampányolnak. Érdemes elolvasni az egész cikket, itthon is jó volna visszavenni egy kicsit. (Baleset-megelőzés.eu)
A fővárosban tömegközlekedőket érinti a Budapesti Közlekedési Központ közleménye a január eleji menetrendváltozásokról, különös tekintettel a különböző felújítási munkák és a most szombati munkanap ügyében. Részletekért ide tessék.
Autóipari hírsaláta:
67476 új autót adtak el tavaly egész évben, Magyarországon, melyek közül csak mintegy 59 ezer maradt itthon, a többit két hónapon belül kivonták a forgalomból, elvitték külföldre. Itt tart a magyar autókereskedelem. Összehasonlításként 192314 új autó ment el egy év alatt Csehországban, ahol csupán Skodából több mint 58 ezer fogyott. (MGE, MTI)
3200 négyzetméteres gyártócsarnokkal bővítette területét a Komáromban működő Kayser Automotive Kft. A cég mindenféle műanyagalkatrészt és csöveket gyárt a környező autógyárak modelleibe. (MTI)
At utóbbi évben gyártott Passatokat, Jettákat, Golf GTI-ket és Beetle-ket hív vissza önkéntesen a Volkswagen az Egyesült Államokban, mert az üzemanyagrendszer egyik csőcsatlakozásánál szivárgás léphet fel, és ez motortüzet okozhat. Egy nappal korábban jelentették be, hogy a cég visszahív 50 ezer Jettát egy másik, a halogén fényszóró működését felügyelő szoftver hibája miatt. Egyelőre nem tudni, hogy a tengeren túli akcióknak van-e európai vonatkozása. (Motor Trend)
Luxusautók a tengeren:
Még nem süllyedt el, csupán zátonyra futott azt a teherszállító hajó, mely éppen tegnap indult volna útnak Nagy-Britanniából, a fedélzetén összesen 1400 új autóval. Az autók zöme Jaguar és Land Rover, de van köztük hatvanöt Mini és egy Rolls-Royce Wraith is. A mentés akár hónapokig is eltarthat az időjárástól függően, a hajtó mesterségesen tartják ebben a pozícióban, szólnak bizonyos források. Az autók összértéke, a legszerényebb becslések szerint is több mint 50 millió dollárra tehető. Egyelőre tartanak a rögzítések és a kocsik nem egymás hegyén-hátán várják a dagályt. (Automotive News)
Autóipari hírsaláta
Két hét szünet után ez itt újra a Hidegindító, Edvárd és Simon napján, egy hivatalos és nem hivatalos világnapoktól mentes napon. Mielőtt belekezdenénk, boldog 84-diket Robert Duvallnak.
2014 utolsó fontos autós hírei/cikkei
Olyan Volkswagenje van, amivel kitéved néha egy-egy pályanapra is? Akkor a RaceApp nevű alkalmazás az ön álma. Miért? Mert méri a valós teljesítményadatokat, a köridőket, a G-erőt, a gyorsításokat, és a töltőnyomást is. Ráadásul mindezt nagyon gusztusos formában teszi a képernyőre.
Ez itt az idei utolsó Hidegindító december 23-án, Mária első tolófájásainak napján, egyben az első napon Joe Cocker nélkül. 1888-ban ezen a napon vágta le egyik fülét/fülcimpáját Vincent van Gogh, a posztimpresszionista festészet szuicid mestere.
Közel harmadával csökkennek az AvtoVAZ eladásai idén. Bo Anderson, az AvtoVAZ vezérigazgatója egy interjúban közölte, az autógyár idén előreláthatólag 375 ezer autót értékesít a 2013-as 535 ezer után. Az autógyár korábban 450 ezer autó eladását tervezte 2014-re. Anderson elmondta, az eladások elsősorban azért csökkentek, mert az oroszországi lakosság óvatosabbá vált az autóvásárlások terén. A vezér állítja, a rubel árfolyamának csökkenése viszont csak kevéssé befolyásolta az AutoVAZ által gyártott Lada modellek eladásait, mivel a vállalat termelési költségeinek 81 százaléka rubelben jelentkezik. (MTI)
Még soha nem követték egymást ilyen sűrűn a különböző autós tiltakozó akciók, mint mostanában. Értelműk persze vitatható, de erről már írtunk. A fenti kép tegnap este készült, tökéletesen kifejezi azt a szomorúságot, ami körüllengi az M0-s autóút és az autópályák be- és kivezető szakaszainak fizetőssé tételét. Állítólag a budapesten található Megyeri híd ingyenes marad, de más jó hír nincs az ügyben. Ez itt a Hidegindító, december 22-én, hétfőn, Zénó és Teofánia napján. Jó reggelt!
Új rekord
Még soha nem hívtak vissza javításra egyetlen év leforgása alatt ennyi autót az Egyesült Államokban, mint idén. A rekord több tényező együttes eredménye, melyek közül a két legközkeletűbb a Takata légzsákok botránya, mely elsősorban japán és európai autókat érint. De emlíhetnénk még a General Motors egyes autóiban hibás gyújtáskapcsolók ügyét is, mely szintén idén csúcsosodott ki. A témáról az Automotive News ír, érdemes elményülni benne.
Közlekedési koffein
Nem kicsit lepődtem meg, amikor a tegnapi autó kontra motorkerékpár horror baleset képeit néztem. Egy Honda Shadow és egy Peugeot 306 ütközött a délutáni órákban Százhalombatta közelében. A balesetben a motorkerékpár vezetője és az autóban utazó gyerek is életét vesztette. A baleset fél négy előtt történt, vagyis nagyjából akkor, amikor lemegy a nap és hirtelen csökken a hőmérséklet. Talán ez is közrejátszott a tragédiában.
Fokozott vadveszélyre figyelmeztet a Tolna megyei rendőrség, mivel az őszi esőzések nyomán kialakult belvíz miatt sok helyen nem aratták le a kukorícát, amelyre főként a reggeli órákban rájárnak az élelmet kereső vadállatok. Akár egy útra tévedt őzzel való ütközés is életveszélyes lehet, vigyázzanak. További részletek a police.hu-n.
December 24-én, szerdán 22 órakor kezdődik és december 26-án, pénteken este 10 óráig tart a 7,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművek közlekedésére vonatkozó tilalom, Az ezt követő hétvégén nincs változás: a tilalom december 27-én, szombaton 22 órától december 28-án, vasárnap 22 óráig tart majd. Szilveszterkor december 31-én 22 órától 2015. január 1-én 22 óráig nem közlekedhetnek a kamionok. Fontos, hogy a legalább Euro 3 környezetvédelmi besorolású 7,5 tonna össztömeget meghaladó teherautók nemzetközi fuvarjai 2015. március 1-ig élvezik a téli tilalmi mentességet. (Utinform.hu)
Már csak hány nap is van karácsonyig? Négy. De ne stresszelj, névnapozz a Violákkal, és még velük: Violetta, Bonifác, Bónis, Dárió, Dárius, Nemere, Orbán, Oros, Pelágiusz (igen, van ilyen név is), Tea, Tétisz. December 19. az Index sokadik karácsonyi bulijának másnapja és Leonyid Iljics Brezsnyev születésnapja, valaha ő volt a Szovjetuniónak a pártfőtitkára. Aztán az ország széthullott, Putyin lett az orosz elnök, akit 2007-ben ezen a napon választott az év emberének az amerikai Time magazin.
December 18-a van, az itt felsorolt névnapok mellett a Vándorlók Nemzetközi Napja, és Keith Richards 71. születésnapja!
Hazai sport
Hírek
Nem csak nálunk demonstráltak országszerte autóikkal a szakszervezetek, de Magyarországtól 1600 kilométerre, Párizsban is egészen furcsa dolgok történtek tegnap az utakon. Ez itt a Hidegindító december 16-án, Aletta, Etelka, Adelaida és Beáta napján. Jó reggelt mindenkinek.
Totalcar régen:
Megvontam a szemöldökömet, és a mutatóujjammal az előttünk tátongó üres Váci útra mutattam. A válasz azonnal jött, és egyértelmű volt: naná. Kicsit aggódtam, hogy beégek, hiszen közel két tonnás kváziterepjáróban ültem - írta majdnem pontosan kilenc éve egy cikkében a Totalcar. Ki nem találnák, milyen autóról van benne szó. Itt a válasz.
Közlekedési koffein:
A francia taxisok száz autóval tüntettek a már nálunk is működő Uber nevű közösségi fuvarszolgáltatás ellen. Ott és itt is az a hivatásosok gondja, hogy a mobiltelefonos szolgáltatás közvetlen kapcsolatot teremt a magánautósok és utasaik közt, akik így konkurenciát jelentenek a taxiknak, de nem igazodnak a taxizásra vonatkozó szabályokhoz. Egy Párizsban élő barátom rendszeresen használja az év eleje óta elérhető Ubert, és azt mondja, a kiszolgálás színvonalas, a kocsikban van tablet, internettel, többnyire kiszámíthatóan érkeznek és az árak is alacsonyak. Ugyanakkor nem mehetnek a buszsávban, ezért a dugók idején mégiscsak jobb a taxi, mert az mindenhol közlekedhet. Ennek ellenére várható, hogy a Ubert betiltják Franciaországban, és aki mégis ilyen típusú szolgáltatást nyújt autósként, az 300 ezer (!) eurós pénzbírságot vagy akár két év börtönt kockáztat. (MTI)
Közben kiderült, hogy a Megyeri híd, illetve az autópályabevezetők városhatáron belüli része mégsem lesz fizetős, de az országgyűlési képviselők amúgy is megszavazták maguknak, hogy bezinkártyájuk terhére válthassák meg az autópályhasználatot az egész országra, vagyis őket ez az egész változás nem érinti majd kellemetlenül, írja a 444.hu. Update: időközben visszavonták az erre vonatkozó módosítást, tehát mégis fizetni fognak a képviselők az autópályahasználatért.
Ötvenöt gyanúsított, hatvan lopott autó és közel félmilliárd forintos károkozás egy autótolavaj-banda három fontos mérőszáma. A Jász-Nagykun-Szolnok megyében kibontakozó ügy az év legnagyobb lopott autós fogása lehet a rendőrségnél. A társaság külföldre delegált hajléktalanokkal külföldön béretletett nagyértékű kocsikat, Mercedeseket, Audikat és BMW-ket. Ezeket lábon hazahozták, és bejelentették az autók eltűnését a rendőrségen. Közben készültek az új motor- és alvázszámok, nem folytatom. Olvassanak tovább, itt és ne csodálkozzanak, hogy bizonyos országokban nem is lehet magyarországi utazáshoz autót bérelni.
A BKV nem hagyja magát, fokozatosan dobálja ki régi, elavult buszait. A budapesti közlekedési cégtől származó értesülés szerint idén tizennyolc, Euro 5 normának megfelelő Ikarus 127V-t szereltek már össze a kelenföldi garázsban, hamarosan több tucat török gyártású új Mercedes Connect városi buszt is beállítanak, illetve ötvennél több CNG-s vagyis sűrített földgázzal üzemelő VanHool buszt járatnak és további tervekkel igyekeznek lecserélni a füstokádó régi Ikarusokat. Ön melyikkel utazott már ezek közül?
Bár év elején arról írtunk, hogy érzékelhetően romlott a közlekedésbiztonság Magyarországon, az eddig eltelt tizenegy hónap átlaga javulást mutat, persze még így is több mint 14 ezer, személyi sérüléses közlekedési baleset történt idén Magyarországon. November végéig 533-an vesztették életüket az utakon, tavaly ez a szám 548 volt. A legtöbb balesetet a gyorshajtó autósok okozták, de sok a kerékpárbaleset is. Komárom-Esztergom megyében romlott a helyzet, Győr-Moson-Sopronban javult. A további részletek az ORFK-OBB honlapján sorakoznak.
December 15-e van, a Valérok, Detrék, Dezsérek, Dezsiderek, Dezsők, Máriák és Valériánok napja. A nap, amikor mesterséges dugókkal állnak ki a nyomorgatott munkavállalók mellett a szakszervezetek.
Közlekedni necesse est:
Miután a saját szememmel láttam egy éve a Budapesti Közlekedési Központ távlati tervei közt a fővárosi dugódíj bevezetését, kicsit lefagyok amikor azt hallom, nem lesznek dugók Budapesten és környékén, miután az autópályák ki- és bevezető szakaszait és az M0-s autóút, nem EU-s pénzből épített részeit is fizetőssé teszik januártól. Az ügyben minden Pest megyei és sok vidéki önkormányzat is rázza a csengőt, lesznek demonstrációk is, írta az MTI, tegnap este. Ennek ellenére jó reggelt, kedves magyar közlekedők.
Ma reggel háromnegyed hét előtt két baleset is történt az M7-es autópályán, a baracskai lehajtó után, a Siófok felé vezető oldalon. Az egyik esetnél egy gépkocsi és egy autóbusz ütközött, hárman sérültek meg. Körülbelül 150 méterre egy kamionba ütközött egy kistehergépjármű, melynek vezetője meghalt. A tűzoltók nagy erőkkel dolgoznak mindkét helyszínen, a forgalmat várhatóan elterelik. (BM OKF)
Az M0-s úton torlódásra lehet számítani ma, mert 15 négyzetméteren aszfaltoznak az M1-es autópálya felé vezető oldalon a 6-os főúti csomópontnál. A javítások idejére két sávot lezárnak, ezért péntek reggel fél héttől délután hat óráig kisebb-nagyobb dugókra kell számítani az M0-s 6-os főúti csomópontjánál, Érd közelében. Update: Reggel 8 óra után a vártnál is hosszabb, közel 7 kilométeres kocsisor torlódott össze az M0-s érintett déli szektorában. Mivel nincs terelő út, aki erre indulna pénteken, inkább válasszon másik útvonalat.
Rárontanak a részeg és drogos sofőrökre a rendőrök, mert hétvégén országos, sőt, az Európai Unió más országaival egy időben zajló akcióban ellenőrzik majd a magyar autósokat. A halálos és súlyos személyi sérüléses balesetek öt százalékát okozzák az alkohol vagy drog hatása miatt bódult autósok az Unióban, nálunk ez az arány több mint tíz százalék. (Police.hu)
Olyannyira indokoltnak tűnik a rendőri keménykedés, hogy talán abban a szerb autósban is lehetett valami, akit ma reggel szedtek össze a leállósávban a rendőrök, amikor Seatjával a menetiránnyal szemben haladt Lébénynél, Budapest felé. Állítólag korábban a szalagkorlátnak csapódott és elvesztett tájékozódási képességét. Amikor elfogták, zavartan viselkedett. (Police.hu)
Bajorországban már használják azt a kétkamerás rendőrségi eszközt, amely nem csak az érzékelői előtt elhaladó autó sebességét, de az előtte haladóhoz képest tartott követési távolságot is méri, a szabálytalankódok adatait pedig rögzíti. A VAG (Video Abstands- und Geschwindigkeitsmessung) Digital nevű berendezés baromi drága, mert darabja 170 ezer euró (51,6 millió forint), de sok pénzt is lehet vele csinálni, hiszen egyszerre több sávot képes pásztázni és persze javítja a közlekedésbiztonságot is. A német rendőrök szerint autópályán az ideális követési távolság a kilométerben kifejezett sebesség értékének fele, méterben. Vagyis 130-as tempónál legalább 65 méter. Ha Magyarországon ezt az eszközt is elkezdené használni a rendőrség, alapvetően változhatna az autópályák közlekedéskultúrája, hiszen a VAG éppen azt akadályozza meg, hogy a belső sávban érkező autó letolja maga elöl akit utolér. Persze, ehhez a jobbratartási kötelezettség fogalmát sem ártana elültetni néhány autós fejében. (ORFK-OBB)
Autóipari hírsaláta
- Fizetős lehet az M0-s körgyűrű. A nol.hu hozta le az első olvasásra hihetetlen hírt, amit szerdán este megerősített az NFM is. Igaz, nem mindenhol kéne fizetni, de sok helyen még a gyűrűn belül eső autópálya szakaszra is kiterjesztenék a sarcot. Állítólag évi 5 ezer forintért lehetne megvásárolni a használatra jogosító matricát. Kattintson ide, és olvassa el Stump Bandi kollégánk témában íródott véleményét. A Facebookon máris alakult ellenző csoport, csatlakozni itt lehet.
- Rekordot döntött a BMW. Sosem produkáltak még ilyen jó eladási számokat. A tavalyi év novemberéhez képest 7,1%-os a növekedés. A BMW autóeladások 9%-kal, a motoreladások 7%-kal nőttek. Egyedül a Mini produkált gyengébb számokat, ott 3,3%-os visszaesés történt. (BMW)
- Ha tegnap kihagyta, olvassa el ma, hogy mi az a tíz fogás, amivel litereket spórolhat.
- A Porsche megerősítette, hogy eladták az összes 918 Spydert. Ez azért felettébb meghökkentő, mert a hibrid hiperautó ára 650 ezer angol fonttól, azaz nagyjából 250 millió forinttól indul. További részletek a hírünkben.
Mielőtt belekezdünk, hogy a bevett tematika szerint elindítsuk az olvasó napját az autóipar friss fejleményeivel, álljunk meg pár sorra egy tegnapi hírnél. Mint megírtuk, a legnagyobb csendben bukkantak fel ugyanis új rendőrautók több telephelyen. Előbb egy olvasó spottolt két Audi A3-ast és egy Skoda Octaviát rendőrségi matricában, majd láttunk több mintás új Mercedes Sprintert a Hunyadi János úton. Közel az év vége, erős a gyanúnk, hogy az idei legsunyibb közbeszerzések egyikével van dolgunk.
Autóipari hírsaláta
A mai legfontosabb:
Legalább 17 ezer Suzuki Wagon R+-t hívnak vissza, mert ki kell cserélni az utasoldali légzsák felfúvódó egységének vezetékét. A Magyar Suzuki Zrt közleménye szerint a 2001. december 21. és 2003 október 30. közt gyártott autók jelenlegi tulajdonosait értesítik és ez a szám csak az itthon regisztrált példányokra értendő, valójában több autóról lehet szó. A cég levelében márkaszervizbe hívja az autósokat, hogy fél óra alatt orvosolják a problémát. A szervizek nem kérnek pénzt a műveletért. Ezek szerint Magyarországra is begyűrűzött a Takata légzsákbotrány? Még tájékozódom az ügyben, de ha igen, hamarosan más autómárkák vezérképviselete is hasonló akciókba kezdene.
A mostani visszahívás is messze a garanciaidő lejárta után történik, így legalább ebben hasonlít ahhoz a három éve lezajlott esethez, amikor a Suzuki a régi Swiftek első lengéscsillapítóinak korróziója miatt hívott vissza több százezer autót és kicserélte a magyar beszállítóktól származó, rozsdásodásra hajlamos alkatrészeket. Közben a Toyota bejelentette, hogy Japánban 185 ezer, Kínában 5 ezer autót hív vissza elővigyázatosságból, szintén az utas oldali légzsákok lehetséges meghibásodása miatt. Ez utóbbi eset hivatalosan is a Takata botránnyal hozható összefüggésbe.
Autóipari hírsaláta:
A Mercedes autógyárat építhet Szentpéterváron. Ugyan a cég szóvivője szerint még nem született végleges döntés az ügyben, de folynak tárgyalások a városvezetés, az állam és a Daimler közt a lehetséges helyszínekről. Nem ez lenne az első Mercedes-érdekeltség Oroszországban mert a németek már évek óta közösen gyártanak teherautókat a Kamazzal és partnerei a Gaznak is, mégpedig a kisebb furgonok, mikrobuszok szegmensében. A Mercedes amúgy Oroszország első számú prémiummárkája. (Automotive News)
Teljesen elektromos szabadidőautót dob piacra két éven belül az Audi. A cég elnöke egyelőre csak lebegtetett nyilatkozatában, de az már biztos, hogy a következő években folyamatosan jelennek majd meg a németek hibrid és tisztán villanyhajtású típusai. A következő nagy dobás az Audi R8 E-tron szériaváltozata lesz, melyet már 2015-ben bárki megvehet majd, akinek van erre 115 ezer dollárja, vagyis nagyjából 28,5 millió forintja (amerikai ár). Az Audit jövőre előzi az elektromos SUV-k piacán a Tesla, mivel nekik már gyártásra kész a manapság népszerű, emelt kasznis modelljük. (Automotive News)
Szép reggelt mindenkinek december 3-án, a fogyatékkal élők világnapján.
Autóipari hírsaláta
Esős hétfőre ébredtünk, északkelet kivételével az ország nagy részén esik. December elseje van, az Elzák, Boniták, Elígiuszok Oszkárok és még sokak neve napja, nem mellesleg az AIDS elleni világnap. Ma 33 éve, hogy különálló betegségként jegyzik ezt a HIV által előidézet tünetegyüttest, ami olyan zseniket vitt el, mint Freddie Mercury, Isaac Asimov vagy Anthony Perkins. De kezdjük egy jó hírrel.
Tegnap éjjel masszív ködszitálás, vagy valami ónos esőbe hajló undormány pergett Magyarországra, ez már tényleg a tél. Kicsit fagyott is, és rengeteg autósnak fogalma sincs, mennyivel hosszabb a fékút a nyálkás aszfalton. Akár téli, akár nyári gumi van fent, mostantól érdemes kímélőben nyomni a gázt, ellenőrizni a keréknyomást, feltölteni a téli ablakmosót és nagyobb követési távolságokat tartani az előttünk haladóhoz képest. Téli vezetési tanácsokat ebben a cikkben találsz. Milliókat érhet, ha most rászánsz pár percet.
Mélange
Mielőtt valaki azt hinné, hogy az egykori bringás autósoknak nem fejlesztenek ütős terméket a kínaiak arra az esetre, amikor sötétben kelnek át a zebrán, de autóval, hát akkor nagyon téved. Ezzel a fényvisszaverő szettel biztonságba kerül az Audi Q5. Nézed!
Valaki nagyon durván nyomja az autósportot. Jövőre a Forma-1 mellett a Le Mans-i 24 órás versenyen is rajthoz áll Nico Hülkenberg (27), a Force India német pilótája. Ő az első aktív F1-es pilóta 2009 óta, aki azonos évben mindkét versenyen rajthoz áll. Öt éve az akkor a Toro Rosso alkalmazásában álló francia Sébastien Bourdais csinált ilyet Le Mans-ban egy Peugeot-val. (Autosport.com)
244 millió embernek van autójogsija Kínában. Az utakon 264 millió úgynevezett civil gépjármű fut, amelyből 154 millió autó, így az ország a világon forgalomban lévő autók 15 százalékával, egyedül az Egyesült Államok mögött marad le. A kínai lakosság 22 százalékának van B-s jogsija, közülük a nők száma az utóbbi tíz évben 11-szeresére nőtt. A férfiaké ugyanebben az időben 7,4 szeresére. Egy szerdán közzé tett felmérésből az is kiderült, hogy a nem ritkán státuszszimbólumnak vásárolt luxusautók tulajdonosainak átlagéletkora 33,5 év. A leggazdagabb gazdagoknak többnyire Mercedesük van, a kevésbé gazdag gazdagoknak Infinitijük, mármint Kínában. (MTI)
Járműipari alapképzést indít a jövőre a Miskolci Egyetem gépészmérnöki és informatikai kara. A mérnökhallgatók az alapképzést követően számos mesterképzési, majd ugyancsak a járműipari területre specializálódó PhD képzésben is részt vehetnek. (MTI)
Autóipari hírsaláta