Vannak az ember agyában alapértelmezett képek, amiket szavakhoz társít: nekem például A személyautó a W124-es Merci marad, mert amikor a tudatom abba az érési fázisba ért, hogy felfogta a fogalmat, éppen egy olyan állt előttem. Azóta, ha meghallom a szót, hogy autó, akkor ez az első kép, amit dekódol az agyam. És valami hasonló a helyzet, ha a Lancia Stratosról van szó: ez A versenyautó.
Nagyon érdekes utat járt be az utóbbi években az olasz Pininfarina. Az 1930-ban alapított formatervező stúdió 2015-ben került az indiai Mahindra tulajdonába, és míg egykor gyönyörű vonalvezetésű Ferrarik, Maseratik, Alfa Romeók fűződtek a nevükhöz, addig most jobbára vagy az indiai anyacéggel, vagy más, ázsiai partnerekkel dolgoznak együtt. A hongongi székhelyű Hybrid Kinetic Grouppal való együttműködés eredményét Genfben testközelből is láttuk.
Egyre kevésbé tűnik úgy, hogy a SUV-vonaton valaha is behúzzák a féket, akármerre indul az ember, lavinaként dőlnek rá a terepjáróra halványan emlékeztető autók. A skála egyik vége az Audi Q1, a másik a BMW X7, vagyis a Polótól a 7-es BMW-ig bármekkora alapterületű hobbiterepjáró létezik. Ráadásul az éppen legerősebb piac, Kína csak most kezd belelendülni, ezért minden gyártó feltekeri a potmétert, most éppen a Lexus dobja be az ötödik SUV-jét.
Koenigsegg, Ferrari, Lambo, Genfben az ember felfoghatatlan értékek tengerében gázol. Viszont van egy stand, ami kiemelkedik: nem a technikai színvonal miatt, bár ahhoz sem sokan érnek fel, hanem azért mert itt nagyon szigorú elvek alapján, valódi, nyers autók születnek. Szénszálas teknőre épül, mint egy Koenigseg, igény esetén 700 lóerős, mint egy McLaren közben kézi váltós, mint semmi. Mentes minden firlefranctól, de a kaszni a Porsche legszebb emlékeit idézi. A Ruf az autóépítés egy másik univerzuma, mindentől fényévekre, amit erről a műfajról gondolni lehet. Kattintsanak:
Ez a klasszikus Chelsea traktor, legalábbis az angol szleng definiciója szerint: olyan méregdrága, összkerékhajtású gép, amit kizárólag városi környezetben, státuszszimbólumként használnak (jellemzően a gyerekeket iskolába hozni-vinni), és soha nem mennek vele terepre. Elsősorban Range Rovereket gúnyolnak így a briteknél, de ma bármilyen SUV-re ráakasztható ez a jelző.
Gyanútlanul sétálok a BMW genfi standja felé, de hirtelen akkora fújtató orrlyukakba botlok, hogy kissé visszahőkölök. Aztán leesik: régi ismerősről van szó, és nem is orrlyuk, hanem egy pár vese mászik az arcomba, az X7 iPerformance tanulmányé. Óriási SUV, nagy SUV, kis SUV - ezek mennek most nagyon a BMW-nél, na meg a gyönyörű M8-as. Ha pedig már a hobbiterepjárók tengerében próbálunk eligazodni, akkor nézzük csak meg az X4-est.
Gondolom, nem kell bemutatnom a Ssangyong Actyon Sports pickupot. Amikor 2006-ban megérkezett, akár a legtöbb akkori Ssangyong, meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült. Pedig, ahogy például a 9,5-ös Népítélet-átlag is mutatja, nem voltak rossz autók, csak a külcsín nem igazán felelt meg az európai szemnek.
Először csak áttáncoltam Jaguaréktól a Tata-standra, hogy valami homályos fogalmat kapjak arról, mi az, ami ennyire lázba hozza az első genfi sajtónap délutánjának megfáradt újságírónépét, és annyit sikerült megtudnom, ahogy mindenféle izzadt hónaljak alatt és verejtékező fejek fölött átdugtam a saját verejtékező fejemet, hogy valami rettentő futurisztikus, narancssárga SUV van az érdeklődés középpontjában.
Nem csupán a korábbi kétliteres motor helyére került új, Atkinson-ciklusú, 2,4 literes, nagyobb nyomatékú, finomabb működésű és kisebb károsanyag-kibocsátású benzinmotor az újdonság az Outlander PHEV hajtásláncában, hanem az elektromos oldal is. Tíz-tíz százalékkal nőtt a generátorként is működő első, illetve az önálló hátsó elektromotorok teljesítménye, de az akkucsomag is nagyobb lett, a 15%-os növekedés után most már 13,8 kWh a kapacitása, ennyi energia tárolására képes.
2017 a SUV-ok (szabadidőautók, hobbiterepjárók) és crossoverek lehengerlő előretörésének éve volt, most már bátran kijelenthetjük. Aki csak él és mozog az iparágban, az mind próbálja a lehető legnagyobb tempóban kiizzadni magából a még újabb és újabb SUV-okat, mert úgy tűnik, a vásárlók nem tudnak betelni a műfajjal, és ahány ilyen kocsi elkészül, arra mindre azonnal két vevő csap le. Úristen, még a végén hiány lesz!
Amikor meghallottuk, hogy a BMW-féle turbós sorhatos megy bele, két szentségelő szekértábor esett egymásnak. Jobb sarokban a japán janicsárok: Miért kell a szent japán izomautót BMW motorral elkúrni? Bal sarokban a hithű BMW-sek: Z4-est japán alapokon? BMW-s ilyet sosem vesz.
Óvatosan kell bánni a G Merci frissítésével, hiszen azért szeretik, mert négy évtizede ugyanúgy néz ki. Viszont vannak a világon környezetvédelmi normák, biztonsági előírások, így 2018-ban elengedhetetlen volt egy komolyabb renoválás, ami ilyen lett:
Évtizedeken keresztül a xenon fényszórók jelentették az autóvilágítás csúcsát, de a ledek, azaz a fénykibocsátó diódák forradalmasították a fejlődést. Több autógyártónál is elérhető olyan autófényszóró, amely lámpatestenként néhány tucat, vagy akár pár ezer ledet tartalmaz. Ezek segítségével például a szembejövők vakításának elkerülésére több, különálló folt eloltható a fénycsóvából – vagy pont fordítva, több, a fénycsóván kívülre eső objektumra rá tud világítani az autó, például az út szélén álló gyalogosra, amelyet infrakamerával ismer fel.
Tavaly ugye megkaptuk a 8-ast, és ha már kész volt a technika, nehogy már ne legyen belőle egy négyajtós kupé is, hiszen csak pár centit kell beletoldani a lemezbe. Nyilván ennél jóval bonyolultabb a dolog, de valószínűleg az is indokolta az erőlködést, hogy alig 20 méterrel arrébb a Merci éppen bemutatta az AMG GT Coupét, ami hogy hogy nem az AMG GT sportkocsi műszaki alapjait viszi tovább.
Elég megosztó mostanában az Audik formaterve: egyrészt vannak a fanyalgók, akik azt mondják, alig-alig változtatnak valamit, egy kaptafa az összes, a generációváltások pedig közepesen erős fészliftnek is elmennének. Mások szerint meg mindig éppen csak annyit módosítanak, hogy ne távolodjanak el nagyon a bevált karaktertől, végül azonban így is betalálnak rendesen. Nem akarnék egyik oldalnak sem igazat adni, de az új A6-osról kár lenne levenni a keresztvizet emiatt. A bemutató képein sem nézett ki rosszul, élőben viszont kifejezetten adja a forma.
A dízelbotrány ennél durvább már nem is lehetne: a Skoda Fabia Genfben bemutatkozó modellfrissítésével kikerülnek a kínálatból az 1,4 literes TDI motorok. Megmarad az egyliteres, háromhengeres benzines, 60-tól 110 lóerőig terjedő teljesítményskálával. A két gyengébb (60 és 75 lóerő) szívómotor, míg a két erősebbik (95 és 110 lóerő) részecskeszűrős TSI. A csúcsverzióhoz hétfokozatú DSG-váltó is rendelhető.
Egy valamirevaló nyolcvanas-kilencvenes évekbeli vízióban, amelynek a jövő a témája, biztosan feltűnik a repülő autó. A Vissza a jövőbe 2 alkotói például már 2015-re is ilyesmit jósoltak, noha később Bob Gale is beismerte, tudták – vagy legalábbis sejtették –, hogy nem ez a realitás. Már 2018-at írunk, és az ég még mindig nincs tele fölöttünk repülő autóval, de egyre többen próbálkoznak ebben a műfajban. Vannak köztük tradicionális autógyártók, és vannak külön erre a célra életre hívott startupok.
Az új Ceeddel a Kia nemcsak túl akar nőni a régi – elég nagy – árnyékán, hanem úgy tesz, mintha át is akarná ugrani azt egy szaltóval. Alig pár hete vezettük már az új ötajtós alapmodellt, s a négyre tervezett készletből máris itt a második forma, a kombi.
A VW konszern angol luxusmárkája, a Bentley, a Bentayga SUV hibrid változatával teszi meg az első lépést az elektromos autózás felé. A belső égésű motortól való távolodást jelzi, hogy olyan kicsi benzines kapott a hajtásláncban helyet, ami korábban elképzelhetetlen lett volna egy Bentley-ben: egy mindössze háromliteres, turbós V6-os, amit egy indítómotorként és generátorként is működő elektromotor, illetve egy lítiumion akkucsomag egészít ki.
Sok mindenre számítottam a Genfi Autószalonra készülve, de arra, amit a Porsche 911 GT3 RS-hez sétálva láttam, végképp nem. A német sportkocsigyártó ugyanis egy ideje reszelgeti már a Mission E elektromos sportkocsit, de még csak a Teslának való beszólogatásig jutottak, szériamodell bemutatásáig nem. Erre most itt egy újabb tanulmány hasonló alapokon: a megemelt Mission E Cross Turismo.
Nem kellenek burjánzó ívek, sem légbeömlővel szabdalt lemezek, a szépség máshonnan ered. A Polestar 1 a Volvo teljesítmény-centrikus almárkájának az első darabja. Ja, teljesítmény is van: 600 lóerő villanyból és egy turbós-kompresszoros benzinmotorból. Évi 500-at készítenek, bőven 40 millió feletti áron, várjuk is rendesen.
Napjaink autóiparában sok gyártó sokféle alternatív hajtással kísérletezik, a különböző hibridektől a hatótávnövelős rendszereken keresztül a teljesen elektromos megoldásokig. A Škoda azonban valami olyasmit vett elő, amelyre nemigen volt még példa: a Vision X benzinnel, gázzal és villannyal is megy.
2013 óta mindig egy-egy Viziv tanulmánnyal vezetik be a Subaru kínálatának következő modelljét, nincs ez másként 2018-ban, a Genfi Autószalon idején sem. Az aktuális koncepció egy kombiszerű, kompakt kocsit vetít elénk, így nem nehéz belelátni a 2007-ben utód nélkül megszűnt Impreza kombi távoli leszármazottját.
Nincs öt perce, hogy az új Aurisról lerántották a leplet, és mindenki megnyugodhat, nem az Alien néz vissza az emberre, de az idősek otthona előtt sem fog beszürkülni a parkolóba. Menő, fiatalos, a kétszínű fényezés itt is működik, mint mint mindenhol, és kicsit olyan ránézni, mint a Lexus LS500h-ra, vagyis hogy mer karakteres lenni.