Ha tartozol, jobb a lízing

2010. július 2., 12:19 Módosítva: 2010.11.18 11:56

Kedves Hiteldoki!

Lízinges autómat elveheti másik bank, aki felé tartozásom van? A lízing fizetve van.

Kedves Érdeklődő!

Lízingszerződés esetén a gépjármű tulajdonjoga a finanszírozó társaság javára kerül bejegyzésre, Ön üzemben tartóként szerepel a gépjármű forgalmi engedélyében, ezért tartozás miatt az autó nem foglalható le.

Amennyiben hitelszerződésről van szó, abban az esetben a gépjármű tulajdonosa Ön, ezért egy esetleges végrehajtási folyamat végén az eljáró hatóság a tartozás fejében jogosult a gépjármű elvételére.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Kinyílt a légzsák=gazdasági totálkár?!

2010. július 2., 12:19 Módosítva: 2010.07.02 12:19

Összetörtem a hitelre vásárolt autómat.

5 évre vettem fel rá a kölcsönt, 1 év telt el, Integrált casco van rá kötve. A kárszakértő azt mondta, lehet, gazdasági totálkárra írják az autót, mert kinyílt a kormánylégzsák. Én összeszámoltam, kb. 300 000 Ft-ból lehetne megjavítani. Az autóm egy 2000-es évjáratú Ford Focus. Lehetséges ez? Illetve hogy lehetne ezt elkerülni, mert szeretném megtartani az autót.

Kedves Érdeklődő!

A biztosítótársaságok a kár mértékének megállapításakor a gépjármű kárkori értékét és a bekövetkezett kár mértékét hasonlítják össze.

Amennyiben a kárszámítás alapján a gépjármű javítása gazdaságilag nem kifizetődő, abban az esetben megállapítják a gazdasági totálkár tényét.

Lehetősége van a számítás felülvizsgálatát kérni a biztosítótársaságtól, ha a megállapított kártérítési összeggel nem ért egyet.

Érdemes lenne a biztosítónál érdeklődni arra vonatkozóan is, hogy az egyezségre történő kárrendezéssel elkerülhető-e a gépjármű totálkárossá nyilvánítása. Amennyiben igen, abban az esetben mérlegelhető az, hogy az így felajánlott kártérítési összeg elegendő-e a gépjármű eredeti állapotának visszaállításához.

Általánosságban elmondható az is, hogy a finanszírozó társaságok hozzájárulnak a gazdasági totálkárt szenvedett gépjárművek javíttatásához és a szerződés folytatásához, abban az esetben, ha a gépjármű szakszerű javítását igazoló műszaki szakértői vélemény bemutatása megtörténik.

Erre vonatkozóan azt tanácsolom, hogy egyeztessen a hitelt nyújtó pénzintézettel is.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

HItelképtelen ember átvállalná a hitelem

2010. június 23., 16:26 Módosítva: 2010.06.23 16:26

Tisztelt Hitekdoktor!

Van egy túlhitelezett autóm, amelytől szeretnék megszabadulni. Természetesen csak hitelátvállalással megoldható a dolog. Az lenne a kérdésem, hogy van-e arra valamilyen megoldás, ha a vevőnek nincs rá lehetősége, hogy a banktól átvállalja a hitelt (nincs elég jövedelem + bejelentett munkaviszony), de tudná fizetni a törlesztőrészletet. Ilyenkor mi a teendő, van-e olyan hivatalos papír, vagy lehetőség ennek megoldására?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel,
B.G.

Kedves Érdeklődő!

Amennyiben az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így elsőként Öntől fogják követelni a kiegyenlítést. Elméletileg a gépjármű marad a fedezet, hiszen az is az Ön nevén marad, de mivel az autó a "vevő" birtokában lesz, így ez nagyon kockázatos eljárás.

Ön akkor kerülhetné el a kockázatot, ha olyan vevőt keresne a gépjárműre aki a finanszírozó által támasztott feltételrendszernek megfelel, ezzel a tulajdonjog és a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség jogilag tiszta átvállalása megtörténhetne.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Gazdasági totalkár után megjavíttattam

2010. június 23., 16:23 Módosítva: 2010.06.23 16:23

Tisztelt Hiteldoktor!

2007-ben vásároltam egy használt autót hitelre. A hitelt a CIB lízingnél vettem igénybe 6 éves részletre. A parkoló autómat összetörték, a biztosító úgy döntött, hogy gazdasági totálkárra veszi. Alig 400ezer Ft-ot adott a kárra. Mielött azt mondta, hogy gazdasági totálkáros lenne, felhívtak a biztosítótól, hogy javíttathatom az autót. Amikor kiderült, hogy gazdasági totálkáros, már majdnem készen volt. Ma már használom is, olyan mint újkorában. A CIB viszont most felbontotta a szerződést, arra hivatkozva, hogy a "gépjármű megrongálódott, megsemmisült, vagy működésképtelenné vált". Az autó megjavítva, nem szeretném eladni, de egy összegben nem tudom kifizetni a fennálló részletet.

Mit tegyek?

Köszönöm a válaszát!

Gyula

Kedves Érdeklődő!

Gazdasági totálkár esetén a gépjármű még javítható, csak a javítás már nem kifizetődő.

Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozó társaságok hozzájárulnak a gazdasági totálkárt szenvedett gépjárművek javíttatásához, és a szerződés folytatásához, abban az esetben, ha a gépjármű szakszerű javítását igazoló műszaki szakértői vélemény bemutatása megtörténik.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

A biztosító csak annyit fizet, amennyit szerinte a kocsi ér?

2010. június 23., 16:21 Módosítva: 2010.07.13 23:54

T. Cím!

A fiam vett 2 évvel ezelőtt egy 3 éves Suzuki Swift autót. Részletre.

Nem egészen egy év használat után egy autó hátulról belement, és a biztosító szerint totálkárossá törte.

Naivan elfogadtuk az általuk történő értékelést, remélve, hogy minden költségünket úgyis megtérítik.

A biztosító azonban meglehetősen alacsony áron kifizette az összetört autót a banknak, amelynél nekünk ezen felül még kb. 800 ezer Ft-os tartozásunk maradt. Mindeközben kellett vennünk egy újabb kocsit, mert a munkába járásához feltétlenül szüksége van gépkocsira, (nem beszélve a súlyosan beteg családtagról, akit folyamatosan kell kórházba, -ból utaztatni). Mindez összességében több mint 1 millió Ft-ba került. Ezt az összeget a mi halálesetre kötött biztosításunkból fedeztük, valamint csekély nyugdíjunkból.

Kérdésem az, hogy valóban az lenne a jogszerű, hogy a biztosító csak annyit fizet, amennyit szerinte a kocsi ér?

Az egyéb költség, tehát leginkább a hátralévő bankkölcsön, az újabb kocsi előlege, nem tartozik-e az ő felelősségvállalásaik közé? Ha ugyanis mi nem vállaljuk át a fennmaradó tartozást, a fiunknak 2 autó részleteit kellene fizetni, amire képtelen lenne.

Kétségbeejtő helyzetben vagyunk, ha a jog nem segít, nem is tudom mitévők leszünk. Érdemes-e bírósághoz fordulni, vagy ez csak tovább növeli a kiadásainkat?

Köszönettel: B. Gergely

Kedves Érdeklődő!

A biztosítótársaságok egyedi kalkuláció alapján értékelik az autókat, valamint több korrekciós tétel és az önrész is csökkenti a kifizetésre kerülő összeget. Amennyiben a megállapított kártérítési összeggel nem értenek egyet, lehetőségük van a számítás felülvizsgálatát kérni a biztosítótársaságtól.

A kártérítési összegen felül fennmaradó tartozás tovább csökkenthető a roncs értékesítéséből befolyt vételárral.

A casco-biztosítás alapvetően a gépjárműre vonatkozik, nem az arra felvett hitelösszegre vagy az egyéb, káreseménnyel összfüggésbe hozható kiadásokra.

A káreseményből eredő egyéb költségeket polgári peres úton van lehetőségük érvényesíteni a károkozóval szemben.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Mit takar a válasza?

2010. május 21., 14:17 Módosítva: 2010.05.26 14:48

Tisztelt Doki,

már többször megkérdezték Öntől a hitelátvállalásos autóvásárlás/-eladás körülményeit, és mindig az volt a válasza utolsó mondata, hogy (idézem):

„Mindenképpen azt javasoljuk, csak akkor kerüljön át az autó a használóhoz, ha a tulajdonjog és ezzel együtt a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség finanszírozóval előzetesen egyeztetett, jogilag tiszta átvállalása megtörtént."

Ez mit takar??? (Tulajdonképp ez volna a válasza lényege, és pont ez nincs kifejtve egy esetben sem!)

Tisztelt Érdeklődő!

Kérdésére válaszolva a hitelátvállalás folyamatát tudjuk részletezni, bízva abban, hogy ezzel sikerül az eddig hiányzó információkat megadni:

Amennyiben a kiválasztott gépjármű hitellel terhelt, az adásvétel nem lehetséges, hiszen a finanszírozó kezdeményezésére a hitelszerződés megkötésekor elidegenítési tilalom kerül bejegyzésre. A gépjármű átadása adásvétel nélkül komoly kockázatot hordoz mind az eladó, mind a vevő szempontjából.

A hitellel terhelt gépjármű vásárlásához mindenképp szükséges, hogy a hitel maradéktalanul kiegyenlítésre vagy átvállalásra kerüljön.

Az átvállalás a finanszírozónál kezdeményezhető egy írásos kérelemmel. A kérelemhez csatolni kell a vevő/átvállaló hitelképesség vizsgálatához szükséges dokumentumok másolatát. Ezek pontos listáját a finanszírozó határozza meg.

Pozitív bírálat esetén előzetesen egyeztetett időpontban és helyszínen kerülhet sor az átvállalási megállapodás aláírására. Az aláíráskor minden érintett félnek egyszerre kell megjelennie.

Az átvállalást követően indulhat meg az okmányirodai ügyintézés. Az adásvételi szerződés, az átvállalási megállapodás és a finanszírozó által kiadott engedély, törzskönyv segítségével az okmányiroda átvezeti a gépjármű tulajdonjogát. Ehhez minden esetben szükség van eredetvizsgálatra, a forgalmi engedélyre és a vevő nevére kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra.

A fenti folyamat eredményeként a gépjármű és a hitel a vevő nevére kerül, így mindkét szempontból jogilag tiszta állapot jön létre. Igaz, hogy ez az eljárás költségvonzattal jár (finanszírozónál módosítási díj, átírási illeték, új forgalmi, új törzskönyv költsége), de mind az eladó, mind a vevő szempontjából elkerülhetővé válnak a későbbi esetleges jogviták.

Tisztelettel
Hiteldoktor

Vismajor-e a lopás?

2010. május 6., 21:04 Módosítva: 2010.05.06 21:05

Kedves Hiteldoktor!

A hitelre vett autómat ellopták, így kezdeményeztem a hitel lezárását.

A bank ekkor is jogosan számolja fel a hitelszerződés idő előtti lezárás díját? Ez nem számít amolyan vis maiornak?

Köszönöm válaszát: 
Gábor

Kedves Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy a hitellel terhelt gépjármű eltulajdonítása esetén a szerződés lezárásra kerül. A lezárással kapcsolatos díjakról a finanszírozó társaság mindenkor érvényben lévő díjjegyzéke rendelkezik.

Vannak olyan finanszírozók, akik méltányosságból eltekintenek a lezárási díjtól.

A lopáskár nem vis maiornak minősülő esemény.

Érdemes lenne a hitelt nyújtó pénzintézethez méltányossági kérelmet benyújtani, a lezárási díj mérséklésével, illetve elengedésével kapcsolatban.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Öröklött roncs kivonása

2010. május 6., 21:02 Módosítva: 2010.05.06 21:02

Tisztelt Cím!

Ismerősöm lízingelt autója totálkárra törött, ő pedig a balesetben elhunyt. Az örökösök a hagyatéki végzés alapján megörökölték a roncsot, szeretnék elbontatni, a forgalomból kivonatni. Ehhez azonban törzskönyv, majd átíratás kell, azonban a finanszírozó cég a törzskönyvet nem adja ki, mondván, hogy a biztosító által fizetett összeg nem fedi a lízingtartozást. Az örökösöknek viszont csak az örökség erejéig van anyagi felelősségük, ez azonban csak a roncs. A cég telefonon ígéretet tett arra, hogy behajthatatlan követelésként a szerződés lezárásra, a törzskönyv kiadásra kerül, ez azonban nem történt meg, és kapcsolatba sem hajlandóak lépni velük. (8 hónap telt el így.) Utóbbi miatt a PSZÁF-hez fordultak, több ötletük nincs, hogyan mozdítható ki erről a holtpontról az ügy. És Önnek?

Kedves Érdeklődő!

Érdemes lenne az örökösöknek a finanszírozó társasággal személyesen vagy írásban felvenni a kapcsolatot, annak érdekében, hogy információt szerezzenek az eljárás elhúzódásának okáról.

Tisztelettel
Hiteldoktor

Fennmaradó tartozás továbbvitele

2010. május 5., 11:07 Módosítva: 2010.05.05 11:07

Tisztelt Hiteldoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy van egy autóm, amit szeretnék beszámíttatni, de nem biztos, hogy megkapnám érte azt az árat, amennyi fedezné a tartozást!

Ilyen esetben lehet olyat csinálni, hogy a másik autó vételárához hozzáteszik a fennmaradó összeget?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelt Érdeklődő!

Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy általánosságban elmondható: a finanszírozási szerződések nem teszik lehetővé, hogy egy korábbi hitel fennmaradó részét egy másik eszközre kötött szerződésre terheljék. Még abban az esetben sem, ha az új eszköz értéke elegendő fedezetül szolgálna erre.

A beszámítás minden esetben az autó értékesítésével jár. Hitellel terhelt autó viszont csak abban az esetben értékesíthető, ha a finanszírozási szerződésből eredő fizetési kötelezettség maradéktalanul kiegyenlítésre kerül.

Javasoljuk, mindenképp szíveskedjen az érintett pénzintézettel felvenni a kapcsolatot annál is inkább, mivel ha nem áll rendelkezésre a kiegyenlítéshez szükséges összeg, tőlük lehet egyéb áthidaló megoldási javaslatot kérni.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

A hitelátvállalás papírmunkája

2010. május 4., 17:47 Módosítva: 2010.05.04 17:47

Tisztelt Hiteldoktor,

egy Suzuki RMZ 450-es krosszmotort szeretnék vásárolni hitelátvállalással, nem tudom, ilyenkor mit kell tennem. A hitelátvállaláshoz a banknak el kell bírálnia valamit a jövedelmemmel kapcsolatban? Vagy csak szerződést kell írni? Fogalmam sincs, mit kell csinálni. Előre is köszönöm a segítségét.

Tisztelettel, Roland

Kedves Érdeklődő!

Kérdésére válaszolva tájékoztatjuk, hogy a hitelkérelem (az átvállalás is ennek minősül) elbírálásának feltételeit minden finanszírozó saját hatáskörben határozza meg. A finanszírozónak lehetősége van az adott ügylethez a standart dokumentumoktól eltérő vagy azon túl plusz dokumentumok bekérésére.

Érdemes lenne a finanszírozó társaság ügyfélszolgálatával felvenni a kapcsolatot, annak érdekében, hogy megismerje az átvállaláshoz kapcsolódó ügymenetet és a szükséges dokumentumok körét.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Érdemes frankról euróhitelre átállni?

2010. május 2., 12:09 Módosítva: 2010.05.02 12:09

Üdvözlöm!

A napokban folyamatosan erősödik a forint az euróval szemben, a frank viszont tartja magát mind a két fizetőszközzel szemben.

Felmerült bennem, hogy meglévő frankhitelt érdemes-e euró alapúra átváltani, ill. mikor? Akkor, ha erősödött a forint az euróval szemben, viszont a frank is erős maradt, érdemes-e?

A három deviza egyhoz viszonyított "erejében" van-e valami optimum, amikor ezt érdemes meglépni?

Kérdésem még, hogy a bank ilyenkor közvetlenül váltja át a frankot euró alapúra, vagy előbb a meglévő frankhitel tőketartozást forintosítja, majd azt váltja vissza euróra?

Köszönöm a választ előre is!

Kedves Érdeklődő!

A hitelszerződés devizanemének váltásával kapcsolatban érdemes lenne a finanszírozó társasággal felvenni a kapcsolatot, ugyanis vannak olyan finanszírozó társaságok, ahol a devizáról devizára történő módosítás nem engedélyezett.

Átalánosságban elmondható, hogy a hitelszerződés devizanemének módosításakor a fennálló teljes tőketartozás, az arra számolt árfolyamváltozás, valamint az időszaki kamat együttes, forintban meghatározott összege képezi az új szerződés befektetési összegét. A szerződés devizanemének módosításakor az aktuális finanszírozási feltételek az irányadóak.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Érdemes most átváltani más devizára?

2010. április 28., 15:16 Módosítva: 2010.05.09 20:39

Tisztelt Hiteldoktor!

Tavaly júliusban vásároltam egy Toyota Corolla típusú gépkocsit (2004-es évjárat, 1.4, benzines). A hitel CHF-ban lett megállapítva 4 évre (amiből 9 hónap már eltelt). A frank árfolyamának erősödéséről sokat lehet hallani, és amennyire hinni lehet az elemzőknek, ez a tendencia még folytatódik.

A kérdésem az, Ön szerint érdemes lenne-e váltani más devizára (pl. euró), esetleg forintra, vagy inkább tanácsos lenne várni, hogy a különböző hazai vagy nemzetközi szervezetek milyen mértékben avatkoznak be a jövőben ezen a téren?

Válaszát előre is tisztelettel köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A hitelszerződés devizanemének váltásával kapcsolatban érdemes lenne a finanszírozó társasággal felvenni a kapcsolatot, ugyanis vannak olyan finanszírozó társaságok, ahol a devizáról devizára történő módosítás nem engedélyezett.

A devizahitel forintra törénő átváltásával meg lehet szüntetni az árfolyam - és kamatkockázatot, de a kamat és így a törlesztőrészlet várhatóan magasabb lesz, illetve az átváltásnál keletkező árfolyamveszteség növelheti a tartozást. Továbbá külön költsége is lehet a devizahitel forintra történő váltásának.

Amennyiben a finanszírozó társaságnál lehetőség van a devizanemek közötti váltásra, abban az esetben a váltás először devizáról forintra történik, devizavételi árfolyamon, majd ez kerül átváltásra egy másik devizára eladási árfolyamon.

Ez az Ön számára tehát kétszeres átváltási veszteség megfizetését jelenti.

A váltásnál fontos figyelembe vennie azt, hogy a devizanemváltás önmagában nem véd a jövőbeni kedvezőtlen árfolyamváltozások ellen.

Üdvözlettel
Hiteldoki

Készfizető kezes lesz a vevő. Jó így?

2010. március 23., 10:48 Módosítva: 2010.03.23 14:20

Tisztelt Uram!

Van egy autóm, amire hitelt vettem fel és most szeretnék másik autót vásárolni. A mostani autóm sajnos "túlhitelezett", így hitelátvállalással nem fogom tudni eladni. Jelenleg olyan ajánlatom van, hogy a forgalmiba bekerülne egy üzemben tartó, aki emellett készfizető kezességet vállalna bankomnál. Ez mennyire jogszerű, illetve nyújt nekem biztonságot, mint hiteladósnak?

Köszönettel: György

Tisztelt György!

A leírt megoldási lehetőség csak korlátozott biztonságot nyújt Önnek, hiszen az autó a használó birtokában lesz.

Ha az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így elsőként Öntől fogják követelni a kiegyenlítést.

Levelében nem jelezte, hogy a törlesztőrészleteket az üzemben tartó fogja-e fizetni, vagy megosztják a díjakat. Ha teljes egészében az üzemben tartó rendezi a részleteket, akkor az az átvállalásnak felel meg, így jogilag is rendezhető lenne a tulajdonviszony és a fizetési kötelezettség sorsa.

Ön akkor kerülhetné el a kockázatokat, ha csak akkor adja át az autót a használónak, ha a tulajdonjog és ezzel együtt a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség finanszírozóval előzetesen egyeztetett, jogilag tiszta átvállalása megtörténik.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

9 éves autómra 4 év hitel van

2010. március 22., 16:56 Módosítva: 2010.03.22 16:56
1

Üdvözlöm

Azt szeretném megkérdezni, van egy Peugeot 206-os autóm, 9 éves, még 4 év hitel van rá, és totál rossz már a futóműve, le is kéne fújatni, de nincs rá pénzem, mit tudok tenni, havi 40 ezer a törlesztés, és menni se tudok vele.

Tisztelt Érdeklődő!

Kérdésére válaszolva tájékoztatjuk, hogy a finanszírozási szerződésből eredő fizetési kötelezettség független a finanszírozás tárgyát képező eszköz állapotától, használhatóságától.

Megoldást az jelenthet, ha az autót lecseréli, de erre csak oly módon van lehetőség, ha a hitelből eredő teljes tartozás kiegyenlítésre kerül. Ha az autó értékesítési ára ezt nem fedezi, a különbözetet Önnek akkor is meg kell fizetni.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Csökkenhet a szerződésmódosítási díj?

2010. március 21., 17:05 Módosítva: 2010.03.21 17:05

Tisztelt Hiteldoktor!

Van egy autóm, amin jelenleg 9 havi törlesztés van még hátra. Ez durván 120 000 forintot jelent. Az autót el szeretném adni, de törzskönyv nélkül nem igazán tudom! A hátralékot ki tudnám fizetni, de a 100 000 forintos szerződésmódosítást soknak tartom ilyen esetben, amikor már csak ennyit kellene visszafizetni. Így nem érné meg! Mit tanácsol? Várjam meg a hitel lejártát, vagy van más út is?

Üdvözlettel: Kázsé

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozók rugalmasan kezelik az ilyen eseteket. A hátralévő futamidő rövidségére és a tartozás alacsony összegére tekintettel javasoljuk, keresse meg a finanszírozót és kérje a lezárási/módosítási díj méltányosságból történő csökkentését.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Lízingelt autó cseréje

2010. március 19., 15:56 Módosítva: 2010.03.19 15:56

Tisztelt Hiteldoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy jelenleg van 1 autóm, amelyet lízingelek, melynek 3 év múlva esedékes a lejárata. Az autót használt állapotban lízingelem, de szeretném lecserélni 1 másik típusú személygépkocsira, attól a cégtől, amelyiktől lízingelem a jelenlegi gépjárművemet is. Ilyen esetben mi történik? Hogyan kivitelezhető a vásárlás?

Várom megtisztelő válaszát.

Üdvözlettel,
Tibor

Tisztelt Érdeklődő!

Az autócsere lehetőségeit első lépésben az érintett finanszírozóval célszerű egyeztetni.

Általánosságban elmondható, hogy a meglévő autó cseréje csak a kapcsolódó finanszírozási szerződésből eredő fizetési kötelezettség maradéktalan kiegyenlítésével párhuzamosan lehetséges.

Ilyen esetben fontos szempont, hogy az autó értéke milyen mértékben fedezi a tartozás összeget. Ezen információk birtokában lehet a cserével kapcsolatos döntést meghozni.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Ráterhelheti a házra az autóhitelemet?

2010. március 15., 15:23 Módosítva: 2010.03.15 15:23

Tisztelt Hiteldoktor!

2006-os Seat Leon FR típusú autómat szeretném értékesíteni, a helyi Seat márkakereskedőnél van már, valamint több honlapra is felkerült.

Az lenne a kérdésem, hogy jelenleg már nem tudom fizetni a havi törlesztőjét, bár az autó még nem kelt el, ilyenkor adhat a bank valami haladékot?

És ha esetleg a legrosszabbra kerülne sor (elárvereznék), azután mi történne? Ha esetleg maradna még tartozás az árverezés után, azzal mi történne? Ráterhelnék a házra? Vagy a fizetésre? Egyáltalán ráterhelhetik-e valamire az autón kívül?

Nagyon köszönöm a válaszát,

üdvözlettel: A.

Tisztelt Érdeklődő!

Természetesen minden finanszírozónál vannak olyan megoldások, amik átmeneti fizetési könnyítéssel tudnak Önnek segíteni. A pontos feltételekről az érintett bankkal kell egyeztetni.

Ha sor kerülne az autó visszavételére és a bank általi értékesítésére, a tartozás és a befolyt vételár-különbözet Önt terhelné, hiszen a szerződésből eredő fizetési kötelezettséget maradéktalanul ki kell egyenlíteni.

A fennmaradó tartozást általában lehet részletekben fizetni, de ha ez nem történik meg, a bank élhet azzal a jogával, hogy a tartozást bírósági úton érvényesíti. Ekkor jogerős végzés birtokában a végrehajtónak joga lesz más ingó és ingatlan vagyonra terhelni a követelést, vagy munkabérletiltást kezdeményezni.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Felszámolja a teljes kamatot?

2010. március 12., 15:47 Módosítva: 2010.03.13 13:01

Tisztelt Hiteldoktor!

2007-ben autófinanszírozásra/lízing vettem fel kölcsönt 7 éves futamidőre, de szeretném egy összegben visszafizetni. A kérdésem az lenne: a bank felszámolja a 7 évre járó kamatot stb., vagy pedig csak arra az időre /2,5 évre/, amíg 2007 óta hiteleztem összegre? Időarányosan számolja-e fel a kamatot? Egyébként a Bank Plusról van szó.

Köszönöm:
F. Margit

Tisztelt Margit!

A finanszírozási szerződés futamidő lejárta előtti lezárásának elvéről az Ön által kötött szerződés egyedi és általános feltételei, valamint a finanszírozó üzletszabályzata, díjjegyzéke rendelkezik.

Javasoljuk szíveskedjen először ezekben tájékozódni, ha szükséges az ügyfélszolgálat segítségét kérni.

Általánosságban elmondható, hogy lízingszerződések esetén a finanszírozók gyakran alkalmazzák a diszkontálás elvét, ami azt jelenti, hogy a jövőbeni kamatok jelenértékét meg kell fizetni, amennyiben a lezárásra nem a szerződésben foglalt futamidő végével kerül sor.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

A hitelátvállalási eladás kockázatai

2010. március 11., 10:57 Módosítva: 2010.03.11 10:57

Tisztelt Hiteldoktor!

Hitellel terhelt autómtól szeretnék megszabadulni, de az előtörlesztésen sokat veszítenék, így próbáltam kevésbé "fájó" alternatívát találni.

Próbálkoztam hitelátvállalással, de ebben az esetben többen azzal kerestek meg, hogy adjam bérbe az autót közjegyző által hitelesített szerződéssel.

A dolognak nagyjából értem a lényegét, de mire kell ebben az esetben figyelnem, mik a veszélyei, ha baja van az autónak, mit tehetek?

Tisztelt Érdeklődő!

A leírt megoldási lehetőség csak korlátozott biztonságot nyújt Önnek, hiszen az autó a használó birtokában lesz.

Ha az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így elsőként Öntől fogják követelni a kiegyenlítést.

Ön akkor kerülhetné el a kockázatokat, ha csak akkor adja át az autót a használónak, ha a tulajdonjog és ezzel együtt a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség finanszírozóval előzetesen egyeztetett, jogilag tiszta átvállalása megtörténik.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Kinek kell az önerőt letteni autóhitel esetén?

2010. március 10., 10:49 Módosítva: 2010.03.10 10:49

Hova vagy kinek kell az önerőt letteni autóhitel esetén?

Tisztelt Érdeklődő!

Az önerő megfizetésének módjáról a finanszírozóval kötött szerződés rendelkezik.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a vételárból Önt terhelő önerőt közvetlenül az eladónak kell megfizetni, a fennmaradó összeget, ami egyben a hitel, pedig a finanszírozó folyósítja az eladó részére.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

7 és ½ év

2010. március 9., 15:07 Módosítva: 2010.03.09 15:51

Tisztelt Hiteldoki

2007 májusában vettem egy új Suzuki Ignis GLX+tour felszereltségű kocsit 3 millió forintért/10 éves futamidő/az önrész a régi swiftem volt, amit 500 000 Ft-ba számolt be a kereskedő, és akkor a törlesztő részlet 28-30 ezer Ft volt, ugye ebben a világban minden drágult, így a hitel is feljebb ment, fizettem már 43 ezret is, most átlagban olyan 35-37 ezer körül van, és a kocsin a hitel még mindig olyan 2 millió 400 ezer Ft. És még van vissza alig kevesebb mint 7 és fél év. És azon gondolkozom, hogy tudnám lecserélni egy nem új, de fiatal és olcsóbb kocsira, hogy kevesebb lenne a törlesztőrészlet és rövidebb a futamidő. /Amúgy a kocsival nincs gondom, csak a hitellel./

Remélem, kérdésem érthetők. Várom mielőbbi válaszát.

Köszönettel: egy autótulajdonos

Tisztelt Érdeklődő!

A hitellel terhelt autó értékesítése csak akkor történhet meg, ha a teljes fennálló tartozás átvállalásra vagy a vételárból kiegyenlítésre kerül.

Mindkét esetet befolyásolja azonban az autó aktuális piaci értéke. Az Ön által választott konstrukció (alacsony önrész, hosszú futamidő) és a gépjárműpiac jelenlegi körülményei vélhetően azt eredményezték, hogy a tartozás összege jelentősen meghaladja az autó értékét.

Ezek a körülmények sajnos sem az értékesítésnek, sem az átvállalásnak nem kedveznek, de mindenképp érdemes hirdetéssel próbálkozni.

Az értékesítés időtartamára a törlesztő részletek csökkentése céljából esetleg kérhet átmeneti könnyítést a finanszírozótól, ez azonban azzal jár, hogy a tartozás összege lassabb ütemben csökken.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Két és fél milliós autóra 7 és fél milliót kell visszafizetnünk

2010. március 4., 14:59 Módosítva: 2010.03.04 15:02

Tisztelt Cím!

Érdekelne a véleménye a következőkről.

2007 decemberében vásároltam egy Seat Leont (2.0 TDI stylance full extra) 5,5 millió forintért. 2 millió önerővel A havi részlet 60 000 Ft volt., kb fél évig fizettük, majd fél évig nem fizettük, de ezt a bankkal megbeszéltük. E hónapban ismételten kétmilliót befizettünk az autóra. Vagyis kb. 4 és fél milliót adtunk eddig a banknak. Most azt mondják, hogy még 3 és fél milliót kell fizetnünk a svájci frank miatt, miközben szerintük az autó 2,5 milliónál nem ér többet. (valódi ár 3-3,5 millió) Tehát a szerintük két és fél milliós autóra 7 és fél milliót kell visszafizetnünk, vagy pedig adjuk le az autót és most vagyunk nullán (a bank szerint), vagyis 4 és fél millióért használhattam két évig az autót? Ön mit gondol erről. Ez valóban reális?

Tisztelettel K. Csaba

Tisztelt Csaba!

Ha Ön hitel segítségével vásárol, a szerződés feltételei határozzák meg, hogy "mennyibe kerül" Önnek a hitel, azaz milyen kamatot kell fizetni utána. A ténylegesen kifizetendő összeget szintén nagymértékben befolyásolja, ha deviza alapú szerződést köt, hiszen ebben az esetben az árfolyam alakulása egy ilyen magas tőketartozásnál akár százezres nagyságrenddel is emelheti a fizetési kötelezettséget.

A féléves szüneteltetés alatt Önnek a tőketartozás nem csökken, emellett a kamatbefizetések is elmaradnak, tehát azt is később kell kiegyenlíteni.

Javasoljuk, a finanszírozótól kérjen pontos kimutatást és az abban szereplő tételek alapján már láthatóvá válik, milyen arányban oszlik meg a tőke, kamat és árfolyam. Ha az árfolyam-különbözet tetemes része lesz a tartozásnak, akkor a lezárásra célszerű egy olyan időpontban sort keríteni, amikor Önnek kedvező irányban változik az árfolyam. Így akár több százezer forint is megtakarítható.

Javasoljuk még, hogy az autó leadása csak a legvégső megoldás legyen. Ha szeretnének megválni az autótól, akkor a legkevesebb veszteséget okozó lehetőség a hitelátvállalással egybekötött értékesítés.

Ha a vevő nem akarja átvállalni a hitelt, egy készpénzes vásárlás során még mindig nagyobb esély van magasabb árat kapni érte, mint amit a finanszírozói értékesítés során elérhetnek. Ha a vételár nem fedezi a tartozást, a különbözetet Önnek kell kiegyenlítenie.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Suzukimat olcsóbbra cserélném...

2010. február 26., 13:34 Módosítva: 2010.02.26 13:36

1 éve lízingelünk egy Suzukit. A havi törlesztő részlet nagyon magasra ugrott (50 ezer Ft). A kérdésem az lenne, hogy be lehetne-e cserélni az autót olcsóbbra, aminek nem ennyire magas a törlesztő részlete? Van erre lehetőség?

Tisztelt Érdeklődő!

Természetesen van lehetőség az autó cseréjére, viszont a feltételeket számos körülmény befolyásolja.

A cserére csak abban az esetben kerülhet sor, ha a fennálló tartozás átvállalásra vagy a vételárból kiegyenlítésére kerül. Csak ezt követően, vagy ezzel párhuzamosan válik értékesíthetővé a gépjármű.

Első lépésként javasoljuk, vizsgálják meg, hogy az autó piaci értéke fedezi-e a finanszírozási szerződésből eredő teljes tartozás összegét. Ha az autó nem ér annyit, amennyit ki kellene fizetni, akkor a különbözetet Önöknek kell megfizetnie a bank felé annak érdekében, hogy tehermentessé váljon az autó.

Választhatják még azt a megoldást is, hogy a leendő vevő átvállalja a fennálló tartozást és ő fizeti tovább a részleteket. Fontos tudni azonban, hogy míg az átvállalásra hitelszerződés esetén mindenhol van lehetőség, lízingszerződés átvállalása nem minden finanszírozónál kezdeményezhető.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Nagy kezdőrészlet, rövid futamidő

2010. február 23., 14:06 Módosítva: 2010.02.23 14:06

Tisztelt Hiteldoki!

A közeljövőben lehet, hogy meg kell válnom gépjárművemtől, amin hitel van.

Írom a paramétereket:
Suzuki Jimny 1.3 4WD/AC, 2000. 07. A kocsit 2008. aug. elején vásároltam, külföldi volt, Mo.-on én vagyok az első tulaj. Az ára akkor 1 860 000 Ft volt. Önerő 1 000 000 Ft, a fennmaradó részt pedig 48 hónapra vettem fel, sváci frankban.

Milyen lehetőségeim vannak?

Számomra milyen megoldás lenne a legjobb?

A választ előre is köszönöm,

Tisztelettel:
Attila

Tisztelt Attila!

A magas önerő és a rövid futamidő még a jelenlegi piaci körülmények között is jó alapot biztosít arra, hogy kedvező feltételekkel tudja értékesíteni az autót.

Az értékesítéshez a fennálló tartozás sorsát kell tisztázni, azaz vagy teljes egészében kifizetni, vagy átvállaltatni. Általánosságban elmondható, hogy hitellel terhelt autó értékesítésére a hitelátvállalással egybekötött adás-vétel a legoptimálisabb. Bár az átvállalásnak is van költsége, de ezzel elkerülhető a deviza alapú szerződésből eredő árfolyamveszteség egy összegű kifizetése.

A leendő vevővel egyeztetve természetesen azt a megoldást is választhatják, hogy a vételárból kiegyenlítésre kerül a fennálló tartozás és Ön csak a különbözetet kapja meg készpénzben.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Nincs kiút, irány a bank!

2010. február 20., 12:09 Módosítva: 2010.02.20 12:09

Tisztelt Hiteldoktor !

Kérdésem, hogy hitelátvállalással eladnám az autómat, rengeteg jelentkező van rá! Viszont rengetegen keresnek meg, hogy ne a bankon keresztül történjen a dolog, hanem ügyvéd és közjegyző jelenlétében. Ebben kérném az ön segítségét, hogy el tudjam dönteni, merjek-e belemenni nem banki úton való szerződésbe?

Válaszát előre is köszönöm: 
F. Gergő

Tisztelt Gergő!

Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy nincs olyan jogi út, mely az Ön által leírt helyzetben járható lenne oly módon, hogy kellő biztonságot nyújtson Önnek.

Ha az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így Öntől fogják követelni a kiegyenlítést. Elméletileg a gépjármű marad a fedezet, hiszen az is az Ön nevén marad, de mivel az autó a "vevő" birtokában lesz, így ez nagyon kockázatos eljárás.

Mindenképpen azt javasoljuk, csak akkor kerüljön át az autó a használóhoz, ha a tulajdonjog és ezzel együtt a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség finanszírozóval előzetesen egyeztetett, jogilag tiszta átvállalása megtörtént.

Tisztelettel:
Hiteldoktor