Tisztelt Hiteldoktor!
Gépkocsivásárlásnál kezességet vállaltam, amit a tulaj most nem fizet. A bank tőlem követeli a hitelfizetést. Szeretném megkérdezni, lehetséges-e az, hogy a tulajdonos meghosszabbította a hitellejárat idejét a tudtom nélkül, és köteles vagyok-e így is a kezességet fenntartani.
Előre is köszönöm!
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy a finanszírozási szerződések módosításakor a módosítási ajánlatot, illetve az arra vonatkozó dokumentumot minden érintett félnek meg kell ismernie és aláírásával elfogadnia.
Javasoljuk, egyeztessen a tulajdonossal, hogy valóban sor került-e az Ön által feltételezett módosításra, és ha igen, a finanszírozónak célszerű jelezni, hogy Önnek erről nem volt tudomása.
Önmagában az a tény azonban, hogy Ön nem értesült a módosításról, nem mentesíti a kezességgel vállalt kötelezettségek alól. Ebben az esetben javasoljuk, kérje ügyvéd tanácsát, segítségét.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Kedves Hiteldoktor!
Olyan kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy az autómat hitelátvállalással szeretném eladni bankon keresztül. Ajánlottak különböző lehetőségeket a banki út helyett. Az egyik ilyen a bérleti szerződés. Azt szeretném megtudni, hogy ennek mi lehet a következménye, milyen felelősség terhel engem a továbbiakban? Egyáltalán lehetséges-e így átadni egy autót?
Köszönettel:
Mariann
Tisztelt Mariann!
Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy nincs olyan jogi út, mely az Ön által leírt helyzetben járható lenne oly módon, hogy kellő biztonságot nyújtson Önnek.
Ha az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás, bérleti szerződés), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így Öntől fogják követelni a kiegyenlítést. Elméletileg a gépjármű marad a fedezet, hiszen az is az Ön nevén marad, de mivel az autó a "vevő" birtokában lesz, így ez nagyon kockázatos eljárás.
Mindenképpen azt javasoljuk, csak akkor kerüljön át az autó a használóhoz, ha a tulajdonjog és ezzel együtt a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség finanszírozóval előzetesen egyeztetett, jogilag tiszta átvállalása megtörtént.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Szeretnék érdeklődni, hogy milyen lehetőségeim vannak, ha az autót Magyarországon akarom megvenni, de Angliában szeretném használni. Innen kintről milyen módon lehetséges a fizetés?
Előre is köszönöm
Roland
Tisztelt Roland!
Nincs információnk arról, hogy a piacon jelenleg lenne angol font alapú gépjármű-finanszírozás.
Mind a forint, mind a más deviza alapú finanszírozások esetén a törlesztő részletek megfizetése általában forintban történhet. Ilyen esetben a következő lehetőségeket veheti igénybe:
Az Önnek legmegfelelőbb megoldás kiválasztása során mindenképp javasoljuk a font-forint váltási lehetőségek mérlegelését.
Szeretnénk továbbá felhívni szíves figyelmét, hogy a megvásárolt gépjármű csak Magyarországon helyezhető forgalomba, ugyanis a finanszírozók általában nem járulnak hozzá, hogy a szerződés tárgyát képező autót külföldi rendszámmal lássák el.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Használt autót szeretnék vásárolni, de nem tudom, hogyan győződhetek meg arról, hogy az autón van-e hitel vagy sem? MOKK tanúsítvány, gondolom, tisztázza a kérdést, de azt hol szerezhetem be?
Válaszát előre is köszönöm,
K. Balázs
Tisztelt Érdeklődő!
Amennyiben a megvásárolni kívánt autót a tulajdonos finanszírozás segítségével vásárolta, a Belügyminisztérium nyilvántartásában áll rendelkezésre erre vonatkozó információ. Hitelszerződés esetén a finanszírozó elidegenítési és terhelési tilalmat, valamint opciós jogot jegyeztet be a szerződés megkötésekor. Pénzügyi lízingszerződés esetén a nyilvántartásban a gépjármű tulajdonosaként a finanszírozó szerepel, az eladó csak üzembentartóként kerül bejegyzésre. Pénzügyi lízing esetén a fenti információ a forgalmi engedélyben is szerepel, hitelszerződésnél azonban csak a BM nyilvántartás adatai a biztosak. Javasoljuk, hogy az eladóval együtt kérjenek információt a legközelebbi okmányirodában, ahol a BM nyilvántartásból lehívhatóak az aktuális adatok. Ez a megoldás kellő biztonságot nyújt Önnek abban is, hogy láthatóvá váljon, ha esetleg a gépjármű valamilyen egyéb tartozás miatt bírósági határozat alapján foglalás alatt áll.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Másfél hónapos autónkat ellopták, bejelentettem a rendőrségen, biztosítónál és banknál is. A banktól kaptam egy lezárási ajánlatot, amiben felszámoltak 122 000 Ft szerződésbontási díjat. Az lenne a kérdésem, hogy jogos, hogy ezt is követelik? Nem én kezdeményeztem a felbontást.
Valamint még az lenne a kérdésem, hogy casco fejében van-e jogunk csereautót vagy bérelt autót kérni a biztosítótól?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
K. Péter
Tisztelt Érdeklődő!
Amennyiben a hitelszerződés fedezetéül szolgáló gépjárművet ellopják, abban az esetben általánosan elmondható, hogy fedezetlenség fennállása miatt a szerződés felmondásra, lezárásra kerül, a hitel egy összegben válik esedékessé. A hitelszerződés lezárási díjáról a finanszírozó pénzintézet mindenkor érvényben lévő Díjjegyzéke rendelkezik. Vannak olyan finanszírozó társaságok, amelyek totál- illetve lopáskár esetén méltányosságból eltekintenek a szerződéslezárási díjtól.
Casco biztosítás abban az esetben érvényesíthető a csereautó bérlésének költségeire, amennyiben a megkötött casco biztosítás feltételei ezekre kiterjednek.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Kedves Hiteldoki!
Autóm: Skoda Felicia 1.3, benzines, 2001-es évjárat.
Szeretném kifizetni a hátralévő hitelösszeget. A kérdésem az, hogy a bank árfolyamkülönbözet-követelésként 103 964 Ft-ot és 50 000 Ft szerződésmódosítási díjat jogosan követel? Tudomásom szerint 2010-től változtak a törvények ezen a téren. 2007-ben vásároltam 711 000 Ft hitel + 79 000 Ft kp. összegért.
Üdvözlettel:
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy az Ön által említett két tétel jogosságát eltérő rendelkezések szabályozzák. Az árfolyam-különbözet a deviza alapú szerződések feltételeiből eredő fizetési kötelezettség, amiről a finanszírozási szerződés rendelkezik. Ez a szerződés lezárásakor mindenképp megfizetendő. A futamidő lejárta előtti lezáráskor fizetendő lezárási díj szabályozását tartalmazó jogszabály 2010. 03. 01-vel lép hatályba, tehát az abban foglaltak egy mostani lezáráskor semmiképp sem mérvadóak. Fontos még tudni, hogy a fenti dátummal hatályba lépő rendelkezések csak a március 1-e után kötött finanszírozási szerződésekre vonatkozóan lesznek érvényesek, így Önnek a lezáráskor meg kell fizetnie a finanszírozó Díjjegyzékében közzétett módosítási díjat.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Szeretném a segítségét kérni egy kissé bonyolult ügyben (legalább is nekem az).
Casco biztosítás váltását terveztem 2009 októberében, amit egy népszerű alkusz weboldalon el is indítottam.
Rendben is ment minden, fölmondták a régit (Uniqa) és elindították az újat (Posta).
Ekkor kerestek meg telefonon a Generali-Providenciától, egy jobb ajánlattal. El is fogadtam, így telefonon meg is kötöttük a szerződést. Utána rögtön kértem a már folyamatban lévőt (Posta), hogy szüntessék meg, így is tettek.
Minden rendben is ment, a váltási évfordulókor megküldte az Uniqa a felmondólevelet, azonban a Generaliról nem tudtam semmit. December végén felhívtam őket, hogy érdeklődjek a kötvényem holléte felől, mire mondták, hogy nem szerepelek a rendszerben, de az illetékesek megkeresnek néhány napon belül. Felhívott az úr, akivel intéztem a szerződést, majd adminisztrációs hibára hivatkozva csináltunk egy új szerződést. Ekkora már feljebb mentek az árak, az eredeti, havi kb. 5400 Ft-ról 6100 Ft-ra. Gondoltam belefér, csak legyen végre cascóm, kötelez rá a bank. Ezt említettem feléjük is, mondták, hogy küldenek egy levelet, miszerint miattuk nem volt rendben.
Eltelt 1-2 nap, mikor ismét megkeresett az ügyintéző, hogy nem számolt jól, meg a rendszer... pillanatnyilag havi 9000 Ft fölött van az összeg. Tájékoztattak az elállási jogomról és, hogy nézzek körbe máshol is. Nos, a pillanatnyi helyzetben egy 8000 Ft körüli jöhetne szóba, ha mostanában lenne az évforduló.
Személyesen nem volt alkalmam körülnézni, még csak az említett weblapon.A tulajdonos nem én vagyok, csak az üzembentartó, egy Fabiáról van szó, amin még van majd' 7 év hitel. Emiatt persze köteleznek a cascóra.
Abban szeretném a segítségét kérni, hogy van-e jogi alapom, vagy bármilyen lehetőségem az első vagy második generalis szerződés kikövetelésére, illetve milyen lehetőségeim lennének.
Várom a válaszát,
tisztelettel,
F. Ferenc
Kedves Érdeklődő!
A megfelelő casco biztosító kiválasztása érdekében érdemes lenne felkeresni egy brókercéget, akik rögtön elkészítik a kalkulációt, és több biztosító közül tudja kiválasztani a legkedvezőbbet. Általában ezek a brókercégek teljes körű ügyintézést vállalnak a biztosítás megkötését illetően is.
A finanszírozó társaságok általában rendelkeznek integrált cascós konstrukcióval, érdemes lenne a saját finanszírozójával is felvenni a kapcsolatot.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoki!
Kb. 2 hónapja vettem egy Suzuki Swift 1.3 16V (2002-es) talicskát! Vételár 600 000 Ft. 20% önerő befizetés után megkaptam, 24 hónap futamidőre! Csakhogy sajnos azóta meguntam, és át szeretnék ülni egy szintén 2002-es Fiat Puntóba, ami 800 000 Ft körül megy. Kérdésem: meg lehet valahogy oldani ezt a cserét?
Válaszát előre is köszönöm!
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Amennyiben úgy dönt „régi” autóját beszámíttatja az új vásárlásakor, fontos előre tisztázni a kereskedéssel, hogy adásvételi szerződéssel megvásárolja Öntől az autót, vagy bizományosi értékesítésre veszi át.
Mindkét esetben nagyon fontos, hogy az átadáskor készüljön a gépjárműről egy állapotfelmérés és egy átadás-átvételi jegyzőkönyv. A későbbiek folyamán ezek egy esetleges vitás helyzet elkerülésében játszhatnak szerepet.
Szintén ügyelni kell arra, hogy írásos megállapodás szülessen arról, kit terhelnek az átadást követően esedékessé váló törlesztő részletek.
Mivel az autó hitellel terhelt, adásvételi szerződés csak a hitel kiegyenlítésével egy időben köthető. Ebben mindenképp rendelkezni kell arról, hogy a fennálló hitelt ki, mikor és milyen módon egyenlíti ki. Ha az autó értéke magasabb a tartozás összegénél, akkor a kereskedés a vételárból közvetlenül a bank felé ki tudja egyenlíteni azt, a fennmaradó különbözet pedig képezheti az új autó önrészét. Ha alacsonyabb, akkor Önnek marad fenn még fizetendője, amit a finanszírozó felé ki kell egyenlíteni.
Javasoljuk, hogy mielőtt a kereskedéssel megkötik a megállapodást és az autó átadásra kerül, mindenképp egyeztessenek a finanszírozóval annak érdekében, hogy az általuk esetlegesen kért dokumentumok köre ismerté váljon.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Kedves Hiteldoki!
Párom 2 évvel ezelőtt hitelre vett autót (Suzuki SX4). Akkori helyzete megengedte, hogy a nem éppen kis törlesztőrészletet kifizesse. Viszont az utóbbi időben fejreállt a világ, és egyre nagyobb teher számára a részletek kifizetése. Kérdésem csak az lenne, hogy milyen lehetőségei vannak az autó eladásában, visszaadásában? Tuti, hogy bukik, de hogy lehet a „legjobb” megoldást megtalálni?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Cs. Tibi
Tisztelt Tibor!
A levelében leírt helyzetre több megoldást is tudunk javasolni. Hogy melyik lesz az Önöknek megfelelő, azt azonban a szerződéses feltételek, a gépjármű piaci ára határozza meg, ezért azt javasoljuk, előzetesen keresse meg az érintett finanszírozót és részletesen beszéljék át a lehetőségeket.
Az értékesítéshez a fennálló tartozás sorsát kell tisztázni, azaz: vagy teljes egészében kifizetni, vagy átvállaltatni.
Általánosságban elmondható, hogy hitellel terhelt autó értékesítésére a hitelátvállalással egybekötött adás-vétel a legoptimálisabb.
Bár az átvállalásnak is van költsége, de ezzel elkerülhető például a deviza alapú szerződésekből eredő árfolyamveszteség egyösszegű kifizetése.
Az autó visszaadását csak a legvégső esetben javasoljuk. Mindenképp szerencsésebb megoldás, ha Ön tesz kísérletet az értékesítésre, így talán az értékesítési ár is kedvezőbben alakul.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Jól értem, hogy az autó visszaadásakor lényegében nincs különbség a lízingelt és a banki kölcsönnel terhelt autó esetében? (Oké, a lízingnél a bank a tulajdonos.) Ugyanúgy vállalnom kell a kockázatot, hogy az autó kevesebbet ér, mint a rajta lévő hitel?
Üdvözlettel:
Nándor
Tisztelt Nándor!
Az Ön által leírt szempont szerint valóban nincs különbség a hitel és a pénzügyi lízing konstrukció között.
A finanszírozási szerződésből eredő fizetési kötelezettség az eszköz (autó) értékétől függetlenül fennáll, annak kiegyenlítése minden esetben az ügyfelet terheli.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Kedves Hiteldoktor!
Lízingelt totálkáros kocsit szeretnék bontóba leadni, bontási jegyzőkönyv fejében, hogy végleg kivonathassam. De, törzskönyv nélkül nem megy, az pedig a finanszírozónál van. Kérdésem az lenne, hogy hogyan lehet megoldani, hogy mégis átvegye a bontó és kiadja az igazolást? Azt mondták a bontóban, hogy csak az eredeti törzskönyvvel megoldható, de azt nem adják ki addig, amíg nem rendezi feléjük a biztosító a kifizetést, de ez több hónap is lehet. Ha egybe kifizetném a kárrendezés előtt, az gondolom megoldás lenne, de azt anyagilag nem engedhetem meg magamnak. Kérem, írja meg, mi lenne a megoldás!
Segítségét előre is köszönöm!
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére válaszolva azt javasoljuk, vegye fel a kapcsolatot a finanszírozóval és kezdeményezze a roncs értékesítését.
Ennek menete általában az, hogy a roncsot megvásárló személy vagy cég a vételárat közvetlenül a finanszírozóhoz fizeti be az Önök közt létrejött adás-vételi szerződés alapján. Ez az összeg az Ön tartozását csökkenti. A finanszírozónak jogában áll ilyenkor a törzskönyv, valamint egy olyan dokumentum kiadása, mellyel a forgalomból kivonás megtörténhet.
Fontos azonban tudni, hogy az értékesítési ár nem lehet alacsonyabb a biztosító által, kárszámításban meghatározott roncsértéknél, hiszen ha a vevő nem is fizetne annyit, a biztosító szerződött partnere, aki ezt az árat megajánlotta, köteles azon az áron meg is vásárolni a gépjárművet.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
2007-ben egy Smartot vásároltam 10 éves, kedvezőtlen hitelre. Aláírom, ez az én hibám. Most szerettem volna hitelátvállalással eladni, utánajártam a bankomnál (UniCredit), hogy mi a módja. Közölték, hogy 50 000 Ft, és a szükséges papírok alapján elbírálják, a leendő vevő alkalmas-e a hitel fizetésére. Én visszakérdeztem, hogy biztos, csak ennyi a vele járó költség? Mire ők: igen. Elindítottuk a folyamatot, miszerint 50 ezer + hitelátvállalással megveszik az autómat. Beadtuk a papírokat elbírálásra, mire az a válasz érkezett, hogy az autó piaci értéke nem fedezi a kint lévő tőketartozást, így az 50 000 Ft-on felül még 240 000 Ft-ot be kell fizetni. Kérdem én: ezt hogy csinálhatják meg az emberrel? Fizessem be én a 240-et, vagy álljak a vevő elé, és közöljem, hogy „bocsi, mégsem 50, hanem 290”? Fordulhatok valahova panasszal a téves tájékoztatásért, vagy ezt is megtehetik, mint mindent? Ha ezeket a feltételeket akkor közlik, amikor érdeklődtem, valószínűleg vagy nem hirdetem meg a kocsit, vagy ha igen, akkor 300 ezer + hitelátvállalással.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
M. Zsuzsa
Tisztelt Levélíró!
Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozókhoz érkező átvállalási kérelmek azonos feltételekkel kerülnek elbírálásra, ezért a tájékoztatás is a standard ügymenet szerint történik.
Az Ön által leírt helyzet speciális eset, mely tényre valószínűleg csak a bírálati folyamat során derült fény. Ez a körülmény azonban az egész adás-vétel átgondolását eredményezheti, hiszen a vevőnek nem áll érdekében, hogy az autó értékénél magasabb hitelt vállaljon át. Ha azonban a vevőnek megér ennyit az autó, akkor megállapodás tárgya lehet, hogy részben, vagy teljes egészében ő fizeti meg a finanszírozó által kért különbözetet.
Ha nem áll a vevő rendelkezésére ennyi készpénz az átvállalás időpontjában, akkor esetleg méltányossági kérelemmel lehet fordulni a pénzintézethez, az eredeti ütemezés szerinti átvállalást kezdeményezve.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Az lenne a problémám, hogy 2007. 10. hóban hitelre vettem egy autót 2 millió 400 ezer forintért, már két éve fizetem, és a bank szerint 2 millió 950 ezer forint hitel van rajta. Ez hogy létezik? Lenne egy kis megtakarított pénzem, durván 1 millió forintot tudnék belefizetni. Megéri-e ezt belefizetni, vagy nem? Most havi 35 ezer forint a törlesztőm, és a bank szerint még mindig 10 év van hátra. Ezt sem értem ez nagyon durva dolog, mit tehetnék, hisz így még eladni sem tudom, illetve fizethetem, amíg élek, az autó pedig semmit sem fog érni. Vagy esetleg, ha elvitetem a bankkal, akkor tudom, nem fog annyit érni az autó. A fennmaradt összeget rá terhelik-e a fizetésemre, ami sajna csak a minimálbér?
Köszönöm:
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozási szerződés paraméterei (például a futamidő, havi részlet nagysága, devizaárfolyam stb.) szerencsétlen esetben eredményezhetik, hogy a tartozás összege a szerződés futamideje alatt emelkedik. A futamidő növekedése is megtörténhet abban az esetben például, ha deviza alapú szerződésnél Ön a havi részletek árfolyam különbözetét nem fizeti meg az adott havi törlesztéskor, hanem az a futamidőt növelve halmozódik, és kamattal terhelt.
A nagyobb összeg befizetése jelentősen csökkentheti a tartozást annál is inkább, mivel ha a befizetés megtörténik, erre az összegre Önnek már nem kell ügyleti kamatot fizetnie. Ha deviza alapú szerződése van, a szerződés módosítása (befizetés) előtt mindenképp célszerű a feltételekről megkérdezni a finanszírozót, és a befizetésre egy olyan árfolyamon sort keríteni, ami a lehetőségekhez mérten Önnek a leginkább kedvezőbb.
Fontos tudni, hogy a módosításnak költsége lehet, erről is a finanszírozótól kell előzetes tájékoztatást kérni.
A visszaadást, mint megoldást csak végső esetben javasoljuk, hiszen a bank általi értékesítés további költségekkel járhat, valamint megtörténhet, hogy ha Ön próbálja meg értékesíteni, akkor valamivel magasabb árat sikerül kialkudnia. Az azonban biztos, hogy az értékesítést követően, ha a vételár nem fedezi a tartozást, a különbözetet Önnek meg kell fizetnie a finanszírozó felé.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
A kérdésem tárgya egy gazdasági totálkár.
Az autóm euro tax ára 1,8 millió Ft.
A hitel szintén 1,8 millió Ft.
A márkaszerviz aud tax értékelése szerint 2,1 millió Ft lenne a javítás, tehát fennáll a gazdasági totálkár ténye.
Ami nem világos, hogy a biztosító mi szerint fogja megállapítani a roncs értéket. Illetve mire lehet számítani egy ilyen szituációban?
Mert ha mondjuk egy autó értéke 1,8 millió és a sérülés helyreállítási költsége még ennél is több, akkor a kapott szám mínusz, de legalábbis nulla.A választ köszönöm,
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Amennyiben a tartozás összege magasabb, mint az autó értéke, akkor kevés esélye van annak, hogy a kártérítési összeg, amit valamelyik biztosító fizet, fedezni fogja a tartozást. A biztosító társaságok egyedi kalkuláció alapján értékelik az autókat, valamint több korrekciós tétel és az önrész is csökkenti a kifizetésre kerülő összeget.
A kártérítési összegen felül fennmaradó tartozás tovább csökkenthető a roncs értékesítéséből befolyt vételárral. Jó esetben ezzel együtt kiegyenlítésre kerülhet a hitel. Ha ez sem elegendő, a különbözet Önt terheli. A finanszírozóval egyeztetve azonban részletfizetési megállapodás köthető.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tiszetelt Hiteldoktor!
Ha visszaadom a lízingelt autót a lízingcégnek, akkor az értékesítésig tovább kell-e a havi lízingdíjat fizetnem?
Van-e valami minimum határ, amennyiért a lízingcég eladhatja az autót? Megkifogásolhatom-e az eladási árat?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Kérdésére válaszolva tájékoztatjuk, hogy a finanszírozott gépjármű visszaadása a szerződés azonnali hatályú felmondásával jár együtt, azaz a havi törlesztőrészlet fizetési kötelezettsége megszűnik, de a teljes hátralévő tartozás egy összegben esedékessé válik és a kiegyenlítésig késedelmi kamatokkal lesz terhelt.
Ezenfelül az értékesítéssel kapcsolatban felmerülő költségek tovább növelhetik a tartozás összegét.
Épp ezért azt javasoljuk, inkább Ön próbálja meg értékesíteni az autót. A legoptimálisabb megoldás a hitel átvállalásával egybekötött adás-vétel lenne. Ennek feltételeiről az adott finanszírozótól lehet információt kérni.
Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozók igazságügyi szakértő által adott szakvélemény alapján határozzák meg a visszavett eszközök értékesítési árát. Ennek másolati péládányát el lehet kérni a finanszírozótól annak érdekében, hogy ismert legyen minden, az árat befolyásoló körülmény. Amennyiben ezt követően is maradnak fenn kétségek, a szakértő az, akitől indoklást lehet kérni, a finanszírozó csak „felhasználója” a szakvéleménynek, az abban foglaltakért felelősséget nem vállalhat.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Van nekem egy hiteles autóm, van még rajta 1 millió hitel. Én ezt az autót most szeretném lecserélni egy nagyobbra, szintén hitelből. Az ár majdnem megegyezik. Ilyenkor mik az első lépések? Hogyan tudnám ezt megoldani?
Előre is Köszönöm válaszát!
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Első lépésként javasoljuk, hogy kérjen egy kalkulációt a finanszírozótól az aktuálisan fennálló tartozásról, azaz meg kell tudni, mekkora összeget kell kifizetnie, ha lezárná a szerződést.
Ezzel párhuzamosan érdemes egy eurotax értékelést végezni az autóra, mellyel megállapítható, mennyi a jelenlegi piaci értéke. Ezek ismeretében lehet átgondolni, mi lenne a legelőnyösebb megoldás. Ha az autó értéke fedezi a fennálló tartozást, könnyebb a helyzet. Az értékesítésre Önnek a hitelátvállalással összekötött eladás lenne célszerű, ezzel megspórolható az esetleges árfolyam-veszteség és a lezárási díj kifizetése. Lehetőség van arra is, hogy a kereskedés, ahol az új autót vásárolja, beszámítja a régit, ezzel párhuzamosan pedig kifizeti a fennálló tartozást Ön helyett. Ha így járnak el, fontos, hogy már az ügylet elején foglalják írásba, hogy a kereskedés mennyi időn belül rendezi a tartozást, mindezt annak érdekében, hogy Önnek ne legyen párhuzamosan két fizetési kötelezettsége: a régi és az új autóra. A számokból lesz látható az is, hogy a régi autó értékesítéséből befolyt vételár és a tartozás különbözete elegendő lesz-e az új hitel önrészéhez. Fontos tudni, hogy a piacon jelenleg általánosan minimum 20% önrésszel rendelkeznie kell a vevőnek, ha hitelt igényel.
Tisztelettel: Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
2005-ben hitelre vettünk autót, totálkár és lopásra vonatkozó CASCO-t kötöttünk hozzá (a hitelhez muszáj volt CASCO-t is kötni). Múlt hónapban kifizettük a fennmaradó összeget, a hitelszerződést felmondtuk, erről a tájékoztatást a CASCO-nak elküldtük. Erre most azt mondják, hogy ugyanúgy kell fizetni a CASCO-t, mert valamilyen havonta rögzített összeget fizetnének pl. lopás (vagy totálkár) esetén, és a futamidő lejártáig (2012) áll a szerződés - ami a hitelre vonatkozott, és amit kifizettünk! Ennek így semmi értelme. Ön szerint mi a teendő?
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
A finanszírozott gépjárművekre kötött CASCO a finanszírozó nyilatkozatával/hozzájárulásával szüntethető csak meg. Az Ön által leírtak alapján sajnos nehéz tanácsot adni, annál is inkább, mert nincs információnk arról, hogy egy standard CASCO biztosításnál hasonló jellegű korlátozás/kötelezettség lenne előírva. Ha a finanszírozó kiadta a szükséges nyilatkozatot, annak eredeti példányát kell a biztosítóhoz eljuttatni. Ha nem, a dokumentumból lehet eredetivel megegyező hiteles másolatot igényelni. Természetesen a legfontosabb, hogy a biztosító társasággal pontosan tisztázzák, a szerződés mely pontja alapján áll fenn a folytatási kötelezettség. Egy feltételezett káresemény (lopás vagy totálkár) esetén fizetendő összeg ehhez nem biztos, hogy kellő jogalap. Érdemes pontosan tisztázni azt is, hogy normál CASCO biztosításról van-e szó, hiszen ott a gépjárműre vonatkozik a kockázatviselés és nem a hitelre, ahogy Ön említette.
Tisztelettel: Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Autóvásárláson töröm a fejem, egy 4-6 év közti alsókategóriás, maximum 1,6-os autóban gondolkodom (istenigazából Ford Focus Ambient vagy Trend kombin), maximum 1,5 millió forintos árig. Jelenleg egy 12 éves autóm van, a piaci értéke 5-600 ezer Ft körül mozog.
Két kérdésem is lenne:
1.
Önrészre nincs fedezetem, 0%-os hitelt nem akarok felvenni (ha lehet még egyáltalán). Lehetőség van-e arra, hogy a meglévő autó képviselje az önrészt és az autókereskedő ne a megvásárolandó kocsiba számolja bele. Magyarul ő kifizet engem és én abból fizetem be az önrészt. Mennyire rugalmasak ebből a szempontból a kereskedők, mi a gyakorlat?
Azért gondolkodom ebben, mert látom a különböző kereskedések netes kínálatát és 1-2 kivételtől eltekintve ugyanazokat az autókat látom viszont a hirdetésekben. Viszont ők beszámításnál se járnak jobban, így is, úgy is a nyakukon marad egy másik kocsi.
2.
Ha ez így lehetséges, akkor 1 millió forint hitel felvételről lenne szó 4-5-6 évre. Évek óta ugyanazon a helyen dolgozom fő állásban, semmilyen hitelem nincs, nem vagyok KHR listás sem, viszont a havi nettó 90-100 ezres közalkalmazotti bérem édes kevés a hitelhez, úgy gondolom. Gondolom ez bankfüggő, de nagy általánosságban mennyi az a havi bér, ami elegendő lehet a pozitív elbíráláshoz? Illetve családtag (feleség, szülők) mint adós, vagy kezes bevonására a jövedelem kiegészítése miatt mennyire van lehetőség?
Válaszait előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
D. Péter
Tisztelt D. Péter!
A meglévő gépjárművét Ön szabadon értékesítheti és a befolyt vételárat felhasználhatja az új autó megvásárlásakor önrészként. A beszámítás tranzakciója is lényegében ezt takarja. A beszámítás azért kedvelt módja az ilyen ügyleteknek, mert az autó értékesítése a jelenlegi piacon nehézkes, akár több hónapot is igénybe vehet. Ha nem az a kereskedés a vevő, akinél az új autót vásárolja, ez késleltetheti a vásárlást. Általánosságban elmondható, hogy a kereskedések rugalmasak, de mindenképp javasoljuk, hogy ha sikerül megállapodni egy Önnek is megfelelő megoldásban, annak minden elemét kétoldalú írásos megállapodásban/szerződésben rögzítsék. A finanszírozók hitelképesség vizsgálathoz eltérő feltételrendszereket határoznak meg. Az Ön által leírt paraméterek minden pénzintézetnél pozitív hatással vannak a kérelem elbírálásakor. A munkabér nagysága nem feltétlenül befolyásolja a döntést. Javasoljuk, több finanszírozótól kérjen ajánlatot, illetve érdeklődjön a feltételekről. Az azonban biztos, hogy adóstárs, vagy kezes bevonása minden finanszírozónál lehetséges, sőt, ez a finanszírozónak is nagyobb biztonságot jelent, így nem zárkóznak el ettől a megoldástól.
Tisztelettel: Hiteldoktor
Helló Hiteldoki!
2005-ben vásároltam egy Suzuki Ignis-t, maradványértékes konstrukcióval, 72 hónapos futamidővel. 71 hónapig törlesztem a 72. hónapra fennmarad kb. 850 000 forint. A bank 3 lehetőséget ad: új autó, maradvány kifizetése, vagy +4év törlesztés. Melyikkel járok jobban? Gondolkodom a tovább törlesztésen, mert most havi 35 000 körül fizetek, de számításom szerint a maradványérték törlesztésénél lényegesen kevesebbet kellene fizetem. Hogyan van ez az egész, lehet, hogy rosszul gondolkodom?
Köszönöm!
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Hozzánk érkezett kérdésére akkor tudnánk egyértelmű választ adni, ha ismert lenne a különböző lehetőségek pontos feltételrendszere. E nélkül gondolkodva azt javasoljuk, az alábbi szempontok mérlegelésével hozza meg döntését:
1. Az autó jelenlegi értékének és a fennálló tartozásnak fontos szerep jut az újautós lehetőségnél. Az új autó csak abban az esetben mentesíti az utolsó nagy törlesztés kifizetésétől, ha a fennálló tartozás az új autóra felvett hitelhez adódik, megemelve ezzel a tőketartozást. Ez azt jelenti, hogy az új autónak elegendő fedezetet kell nyújtania erre a megemelt hitelösszegre. Természetesen ez magasabb törlesztőrészletet eredményez.
Más esetben a mostani autó értékesítési árából ki kell egyenlíteni a tartozást. Ha az ár alacsonyabb, mint a tartozás összege, a különbözetet kell kiegyenlíteni. Ha az ár magasabb, az képezheti az új autó önrészét.
2. A fennálló tartozás kifizetése tehermentesíti az autót, ami így szabadon értékesíthető. Az azonban tény, hogy a jelenlegi piacon nehéz a használt autó értékesítése, a túlkínálat miatt az árak is erősen nyomottak. A kiegyenlítés viszont mentesíti Önt a további kamatfizetéstől, a havi törlesztőrészletektől.
3. Ha nem áll rendelkezésre a kifizetéshez szükséges összeg, akkor választható a további részletfizetés is. Mindenképp javasoljuk, hogy a pontos feltételekről (ügyleti kamat, THM, törlesztőrészletek nagysága) kérjen írásos ajánlatot a finanszírozótól.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Elszámolási problémám támadt az autófinanszírozó cégemmel, kérdésem az lenne, hogy kihez tudok fordulni jogorvoslatért, még mielőtt az ő hibájuk miatt bekerülök a BAR-ba...
Azt már csak zárójelbe téve kérdezem meg, hogy 2006 februárjában felvett 2,25 M Ft-os CHF alapú hitel esetén (bázisárfolyam 159,67), több mint 3,5 M Ft befizetése után véleménye szerint jogos lehet-e még 375 ezer Ft-ot követelni rajtam úgy, hogy az eredeti hitelszerződésben 15,26%-os THM volt rögzítve. A részletfizetések végig rendben történtek.
Amennyiben lehetőség van rá, nem ragaszkodnék a kérdésem nyilvános megjelenítéséhez.
Tisztelettel:
B
Tisztelt Érdeklődő!
Első körben mindenképp azt javasoljuk, szíveskedjen felvenni a kapcsolatot a finanszírozó ügyfélszolgálatával és együtt tekintsék át milyen ütemezés szerint, mikor milyen aktuális kamat százalékkal került sor a törlesztésekre, valamint a szerződés mely pontjai rendelkeznek az aktuálisan fennálló tartozás kiszámításáról.
Az ehhez kapcsolódó kimutatásokat, dokumentumokat is igényelheti a banktól, ezek birtokában célszerű lenne először egy jogász felkeresni és az ő véleményét kérni.
Amennyiben Ön továbbra sem fogadja el a finanszírozó álláspontját kérdéseivel a felügyeleti szervhez fordulhat az alábbi elérhetőségek valamelyikén:
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - 1013 Budapest, Krisztina krt. 39.
Levélcím: 1535 Budapest 114. Pf. 777. Telefon: 06-40-203-776
http://www.pszaf.hu/engine.aspx?page=pszafhu_panaszavan
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Hitelre vett kocsimat összetörtem. Mi az esély arra, hogy ha a kocsi összetörését bejelentem, akkor a hitelező cég továbbra is engedélyezi a hitel törlesztését és nem kéri vissza a teljes összeget?
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére csak abban az esetben tudnánk reális választ adni, ha ismert lenne a törés, azaz az autóban keletkezett kár mértéke.
Általánosságban elmondható, hogy műszaki totálkár esetén a szerződés lezárásra kerül, hiszen a hitel fedezete elvész.
Gazdasági totálkárnál, amennyiben Ön vállalja a szakszerű javíttatást és ennek megtörténtét szakértői véleménnyel igazolja, lehetséges a szerződés folytatása, erről a finanszírozóval kell előzetesen egyeztetni.
Szeretnénk azonban felhívni szíves figyelmét, hogy a szerződés értelmében a finanszírozó felé bejelentési kötelezettsége van. Ha a káreseményről nem tájékoztatja a finanszírozót, az szerződésszegésnek minősül, mely azonnali hatályú felmondást von maga után. A finanszírozóknál a felmondásnak külön költségei vannak, míg egy totálkár esetén méltányosságból a lezárási díjtól el szoktak tekinteni.
Javasoljuk, mindenképp vegye fel a kapcsolatot a finanszírozóval és közösen vizsgálják meg, milyen lehetőségek vannak.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Hitelre vásárolt autóm törlesztésére eddig fizettem kb. 2 milliót. Szerettem volna kifizetni a fennálló tartozást, ami a bank szerint 1,5 millió. Az autóm jelenleg 1 milliót sem nagyon ér.
Ez hogy lehet?
Érdeklődő
Tisztelt Érdeklődő!
Az Ön által leírt jelenség oka elsősorban az, hogy az autó, mint ingó vagyontárgy típustól, állapottól és az aktuális piaci helyzettől függően gyorsabban veszít az értékéből, mint ahogy a finanszírozási szerződés alapján Ön a felvett hitelt visszatörleszti.
A hitelszerződések több fajta konstrukcióban köttetnek. Amennyiben Ön deviza alapú finanszírozást vett igénybe, az aktuálisan fennálló tartozás összegét jelentősen befolyásolja a forint árfolyama. Ez egy 1,5-2 milliós tőketartozásnál a kötéskor érvényes árfolyam mértékétől függően, a jelenlegi gazdasági helyzetben, akár több százezer forint plusz költséget is eredményezhet.
Tovább ronthatja a helyzetet, ha a hitelszerződés elején könnyített fizetési módot (alacsonyabb törlesztőrészlet lehetősége) választott. A könnyítés időszakában ugyanis Ön szinte csak kamatot fizet, a felvett hitel összege (tőketartozás) nem csökken.
Egy hosszú (pl. 120 hónapos) futamidő következtében is előállhat az a helyzet, hogy a nagyon alacsony részletek megfizetésével Ön csak minimális mértékben csökkenti a tartozását, ezzel szemben az autó évről évre egyre kevesebbet ér.
A szerződési feltételek pontos ismerete nélkül nem áll módunkban konkrét javaslatot tenni. Általánosságban azonban elmondható, hogy deviza alapú szerződés esetén érdemes figyelni az árfolyam alakulását és a visszafizetést egy, a kötéskorihoz közelítő árfolyam szinten kezdeményezni.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Hitellel terhelt autómat ellopták. Volt rajta Casco (10%-100 ezer Ft), a biztosító fizetett is, a probléma csak az, hogy véleményem szerint nagyon keveset. Honda Civic 1.4 Sport típusú autóm volt, 2004-es évjárat, 40 ezer km.
Márciusban történt a lopás, s mostanra zárult le teljesen az ügy. Az autó piaci ára akkor 2,3 M Ft körül mozgott, a biztosító meg 1,5 M Ft-ot fizetett.
Levontak azért is, mert külföldről behozott autó, illetve mert második tulaj vagyok 100-100 ezer Forintot.
Az autót anno 2,7 M Forintért vettem, melyből 1 M Ft volt önerő. Két évig törlesztettem, a lopáskor a bank felé fennálló tartozásom 1,8 M Ft volt (tőke + árfolyam-különbözet), így végül még nekem kellett fizetnem 300 ezer Ft-ot a banknak.
1,3 M Ft-ot buktam azon, hogy rajtam kívül álló okokból (válság/árfolyam-különbözet + lopás) megváltam az autótól, amikor rendesen fizettem az emelkedett törlesztőt, s a biztosításokat is.
Lehet-e / érdemes -e ilyenkor valamilyen jogorvoslattal élni a biztosító, pénzintézet, MABISZ vagy Fogyasztóvédelem felé, vagy ez mindenképpen el kell könyvelni veszteségnek?
Válaszát előre is köszönöm.
Pter
Tisztelt Érdeklődő!
A Biztosító Társaság saját rendszerben határozza meg, milyen mértékű kártérítést fizet ki egy-egy káresemény kapcsán.
Amennyiben Ön úgy gondolja, az autó káridőponti értéke nem volt reális, vagy a kifizetett kártérítés ehhez képest túl alacsony, az érintett Biztosító Társaságot kell megkeresnie és tárgyalást kezdeményezni.
Szeretnénk továbbá tájékoztatni, hogy a finanszírozási szerződésből eredő fizetési kötelezettség a káresemény bekövetkezésétől függetlenül fennáll, hiszen a felvett hitel szerződés lezárásának időpontjában fennmaradó része a pénzintézet jogos követelése.
A gazdasági válság és a gyenge forint árfolyam következtében keletkező árfolyam-veszteség a fent leírt tartozás szerves részét képezi, ugyanis a forint alapú szerződések kamatánál jelentősen alacsonyabb kamat fejében Ön a szerződés megkötésekor az árfolyam-kockázatot bevállalta.
Tisztelettel:
Hiteldoktor