Új fejegység az Audiba

2012. január 3., 11:32 Módosítva: 2012.01.03 11:32

Szeretném az Audi A8 (98-as) gyári fejegységét átcserélni egy másikra. De az új fejen 2 darab normál  ISO-csati van (táp, ant., stb.), a másik a 4 hangszóró. Az Audién meg 1 normál ISO, ami még stimmel is, de a másik részén mini ISO van, ami a hangszórókat vezérli.

Erre szeretnék valami konkrét bekötést,vagy átalakítást kapni.

Köszönöm előre is.

Az Audidban olyan gyári hangrendszer van, amelyik nem használ szabványos csatlakozást és szabványos jelszintet. A rádió cseréhez szükséged lesz egy adapterre, ami illeszt, ez Dietz gyártmányban kapható, ára körülbelül 30 ezer forint. Kikerülhető ugyan ez a magas költség, de otthon nem kivitelezhető, szakműhelyt igénylő munka. Kell egy jelszint-illesztő és egy olyan modul, amelyik megszünteti a fellépő földhurkot. Egyszerű RCA-csatlakozó felforrasztásával is elérhető, hogy megszólaljon a rendszer, de bekapcsolásnál pukkanna, járó motornál fütyülne és torzítana a hang. Az Audi rendszerben gondolkodott, és azt hitte, mindenkinek megfelel ez a kiépítés, senki nem akar cserélni benne semmit és nem akarja testre szabni. Ne állj neki otthon, nincs értelme, keress fel egy hifigurut.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Baj, ha erősebb a hangszóró a rádiónál?

2011. december 22., 10:46 Módosítva: 2011.12.22 10:46
1


Tisztelt doki.

2db Hertz DCX 690-es(2x180W RMS) hangszoró vásárlása előtt állok, és azt szeretném kérdezni, hogy ha benne hagynám a jelenlegi Sony magnómat ami 4x 50W-os, és csak a 2 Hertz lenne rákötve, akkor kiéghet-e a magno? Mivel nem nagyon hallgatom erős hangon a zenét ezert picit fölöslegesnek érzem az erősítő vásárlását. Önnek mi a véleménye?

Kedves Kérdező!

Ez fordítva működik, akkor lenne baj, ha a magnó, azaz a jelforrás nagyobb teljesítménnyel hajtaná a kisebb hangszórót. Esetedben a magnó nem tudja kihasználnia hangszórót, semmi bajt nem okoz, tudod majd, hogy a nagy hangerőnél fellépő torzítás a fejegységed végfokának a hibája, nem a hangszóróé.

Sajnos a termékekre írt paraméterek nem teljesen fedik a valóságot. A gyártók nem a hivatalos mérési eljárást használják a teljesítmény meghatározásánál, így a hangszóró 180W RMS teljesítménye sem igaz, ahogy a fejegységre ráírt 4x50W sem. Amikor zenerendszert tervezünk, mi is sokkal nagyobb teljesítményű hangszórót választunk, mint az azt meghajtó erősítő adata. Ennek egyszer az a magyarázata, hogy úgysem igaz a ráírt érték, másrészről a hangszórót nem szoktuk a végletekig terhelni.

A szép hangzás, a tökéletes hangátadás valahol a paraméterek által határolt terület felénél, harmadánál jön létre. A végletek feszegetése torzítást, meghibásodást eredményez. Egyedül a hangnyomás versenyeken hajtjuk ki teljesen a zenerendszer komponenseit, ott az a lényeg, hogy ki mekkorát durran, minden decibel számít, senki nem bánja, ha a jó eredmény érdekében a mérés végén egy leégett, tönkrement hangszóró marad.

Esetedben, persze nem ez volt a kérdés. Nagyon jól választottál, egy 50W-os rádióhoz passzol a 180W-os hangszóró, sőt, lehetőséget ad később a bővítésre. Használd, semmi bajt nem okoz, így helyes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hajszárító a kocsiban

2011. december 13., 14:19 Módosítva: 2011.12.13 14:19

Kedves Kütyüdoktor!

Mi a véleménye erről az eszközről?

Gyermekeim majdnem minden nap úszni járnak, ezért igen hasznosan lehetne az uszodából hazavezető 10-15 perc autóutat hajszárításra fordítaniuk. Viszont nem vagyok abban biztos, hogy a fenti készülék 180 Wattja elegendő a hatékony szárításhoz, mivel a mai készülékek 1500-2000W teljesítményűek.

A levegőmennyiséggel nem hiszem, hogy probléma lenne, annyit várhatunk tőle, mint a 230V-os, méretben megegyező készüléktől. A hőmérséklet viszont biztosan kevés. Nyáron szerintem egész jól teljesíthet, de a hot air felirat egy kicsit túlzás. Arra is figyelni kell, hogy a teljesítménye 180W, ami 15Amper áramfelvételnek felel meg, ezt nagyon kevés szivargyújtó tudja, azaz 10-15A-es biztosíték az általános, ez pedig határeset. Az ára reális, a használati értéke, kempingben, nyáron jó, de ne várjunk tőle csodát.

GPS a kamionba

2011. december 7., 14:22 Módosítva: 2011.12.07 14:22

Tisztelt Kütyüdoki!

GPS-t szeretnék vásárolni, többségben teherautóval használnám, ezért fontos lenne hogy az ilyen alapvető funkciók is legyenek benne, mint pl. hogy hova hajthat be teherautó, hol nem fér el például a híd alatt vagy ilyesmi. Esetleg ha pihenőidőt is bele tudna kalkulálni a menetidőbe és hasonlók, az lenne az igazi.

Köszönöm: Dávid

Körülnéztem ismét a piac kínálatában, mert időnként felmerül ez a kérdés és bizonyára sok embert érint. Ismételten a Garminhoz érkeztem vissza, az ő válaszuk tűnt számomra valósnak. Nem áll szándékomban egyetlen márkát vagy forgalmazót megbántani, de úgy éreztem nem kaptam mástól használható választ.

Íme:

Kizárólag kamionos készülékekben van kamionos funkció és térkép, ez tudja a magasság-, súly-, veszélyes rakomány korlátozásokat, azonban ezt nem minden országban, nem minden területen. A jelenlegi térkép legjobban Németország, Anglia és Franciaország területén van feldolgozva, de Magyarországon is ismeri a legfőbb utakon az adatokat. Pihenőidőt nem tud számolni és egyelőre a programok sem a kamionos sebességekkel számolják az érkezési időt (ez elvileg nemsokára elérhető funkció lesz).

Garminban ez a Dezl 560 és a nüvi 465-ös.

Üdvözlettel, Kütyüdoki -www.duett.hu

Kép fordítása

2011. november 30., 11:33 Módosítva: 2011.11.30 11:33
1

Helló!

Két kamerát szeretnék tenni az autóra, de mind kettő tolató és az egyik előre menne. Emiatt az első tükörképet mutat. A belső képet nem forgathatom, mert akkor a hátsó mutat tükörbe. Hogyan tudom meg fordítani a képet kamerán belül (jobb-bal oldal) köszönöm a segítséget.

Sajnos nem ismerek ilyen külső eszközt, ami megfordítaná a képet. Természetesen létezik Alpine és Pioneer kamerarendszer, ami elől-hátul megjelenít, de ehhez tartozik egy dupla DIN méretű fejegység is, ami saját rendszerén fogadja a kamerákat. Egyéb megjelenítőhöz sajnos nem kapcsolható. Esetleg a jelenlegi monitor átkapcsolhatóságán lehet gondolkodni. Ha a tükrözés külön gombról működik, akkor megoldható, hogy egy kis műszerészmunka eredményeképpen automatikusan átkapcsoljon. Ha menüben lehet választani ezt az opciót, akkor nem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Eltenném tavaszig a robogómat

2011. november 28., 15:03 Módosítva: 2011.11.28 15:03

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrég vettem egy robogót, és az lenne a kérdésem, hogy tarthatom-e társasház lépcsőházában (biciklik, babakocsik vannak ott még, de elfér mellettük), vagy ha kint kell tartanom, milyen lopásgátló eszközt érdemes beszerezni? Keréktárcsazár van már, de ezt nem érzem elég biztonságosnak.

Válaszát előre köszönöm!

Szinte minden házirendben benne van, hogy a kerékpártárolóban nem lehet robogót és motorkerékpárt tartani, mivel az elpárolgó üzemanyag szellőztetése nem megoldott. Ez az általános, de a helyi szokások ettől eltérhetnek, erről neked kell egyezkedned a lakóközösséggel.

A keréktárcsa zár nagyon jó megoldás, de egy erős láncot is rátennék, és ha biztos akarsz lenni, egy riasztó sem ártana. A riasztónak csak akkor van értelme, ha olyan helyen tartod, ahol van aki felfigyel a hangjára. Természetesen minden riasztó blokkolja a motort, de a robogót el lehet tolni és fel lehet emelni, így nincs nagy szerepe egy hosszú időre félretett gép esetében a blokkolásnak.

Rengeteg riasztót ajánlanak robogóhoz, olcsót és jót is, nem ismerem mindegyiket. Nálunk két motorkerékpárra gyártott szerkezet van a kínálatban, GT-Alarm és META. Mindkettő nagyon jó és kifejezetten motoros funkciókkal bír.

A kiválasztásnál az alábbiakra figyelj.

A motorriasztónak kis mérettel kell rendelkezi, mert a robogóban nincs túl sok hely ahová szerelni lehet.

Szigorúan vízvédett riasztó jöhet csak szóba, hiszen bárhová szereljük mindig jelen van a pára és üzemszerű, hogy néha esőben is motorozol. Nagyon lényeges a kis fogyasztás, mert a robogóban nagyon kis kapacitású az akkumulátor, hamar lemerül. A motorriasztók, mint a GT és a Meta elalszanak, azaz egy bizonyos idő elteltével lekapcsolják funkcióikat és egy alap, figyelő állapotba mennek, ami szinte nem igényel energiát. Amikor riasztást vált ki valami, először csak érzékel, majd ébreszti magát és riaszt. Az olcsóbb egyszerűbb riasztók nem vízvédettek, nem is kicsik és normál fogyasztással vannak megáldva, ami három-négy nap alatt lemeríti az akkumulátort. Ha van rá mód, és lehetőség vásárolj egy csepptöltőt a téli álomhoz. Az akkumulátor tavaszig saját magától kisül, lemerül és, ha teljes lemerülést eléri, sajnos tönkremegy. Egy-két ezer forintért lehet vásárolni olyan töltőt, amit ősszel ráteszel az akkumulátorra és tavaszig szinten tartja azt. Megéri, mert így nem kell új akkut vásárolni és az első napsütéskor pöcre indul a gép.

Összegezve, hogy hol tarthatod, azt a környezeted szabja meg, de egy erős lánc és egy riasztó biztosan kell hozzá. Ne feledd az akkumulátor töltését, mert magában is merül, de, ha riasztót is használsz, rendszeres odafigyelést igényel töltés nélkül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

RCA a Passatba

2011. november 22., 10:28 Módosítva: 2011.11.22 10:28

Egy VW Passat 2001-2 (1,9 PD TDI) Highline autóról lenne szó. Szeretném valahogy össze hozni a telefonomat a hifivel. A fejegység gyári kazettás, a csomagtartóba 6os cd tár van,  de nem tudja az mp3-at. Ezért gondoltam, hogy nincs-e a fejegység hátulján RCA bemenet mert akkor egy RCA-Jack vezetéket behúznék a fejegység alatti irattartóba és maradna minden gyári semmi sufni. Utána érdeklődtem az iPhone dokkolónak ami horribilis összeg. Tehát a kérdésem, hogy össze tudom így hozni a telefont és a fejegységet? Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel Józsi.

Sajnos nem, mert a rádiónak nincs bemenete. Vagy FM modullal vagy Dension adapterrel lehet csak bevinni a hangot a gyári rendszerbe. Költségoldalát tekintve az FM modul a kedvezőbb. Ez a szerkezet a külső lejátszó hangját felkeveri a rádió vételi frekvenciájára és úgy szólal meg a hang, mint egy rádióadó. Sajnos ez a megoldás hangminőség romlással jár, de valamit valamiért. Az FM adó kiválasztásánál nagyon oda kell fgyelni, mert rengeteg használhatatlan vacak van közöttük, mindenképpen olyan helyen kell vásárolni, ahol kipróbálható.

A jó megoldás egy olyan adapter, ami a CD tár bementét használja, és azon keresztül vezeti be a hangot. Dension Gateway Lite-nak hívják és 25 000 Ft-ba kerül. Ez elég borsos ár, de nem csak AUX bemenetet kapunk ezért a pénzért, hanem közvetlen iPod vezérlést. Igen, ha nincs iPod, akkor ez valóban pénzkidobás, de legalább jó marad a hangminőség. Visszatérve az FM modul minőségromlásához. Ez mindig elhangzik, amikor emlegetjük, de mindig megvédem. Nagyon lényeges, hogy milyen lejátszóról milyen tömörítésű zenét hallgatunk, mert a legtöbb esetben maga a hangforrás sem ad ki olyan hangokat magából, amit leronthatna az FM modul.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Megane II - Hifi upgrade

2011. november 9., 13:57 Módosítva: 2011.11.09 13:57

Tisztelt Kütyüdoki!
Van egy 2007-es Megane II-es Grandtourom (ráncfelvarrott változat) pontosan március havi. Az alap gyári CD-s rádió van benne. Szeretném a fejegységet, illetve az ajtókban lévő hangszórókat kicserélni.
A fejegységnél kritérium lenne, hogy USB-ről vigyen MP3-at, illetve, hogy a kormány mellett lévő távvezérlő működjön vele. Kinéztem két típust: Pioneer DEH 2300UD,illetve a Kenwood KDC-4051UR fejegységet. Kérdésem az lenne, hogy ezeknél meg lehet oldani a távvezérlőről való irányítást? Ha nem, tudna ajánlani más, konkrét típust?
Kérdésem másik fele, hogy hangszóró gyanánt a Hertz DSK 130-as szettre gondoltam, hátra pedig a Hertz DCX 130-re.
13-18 ezres kategóriában, van ettől lényegesen jobb ajánlat? Nem várok tőle csodákat, csak a gyári hangzást szeretném azért lényegesen feljavítani. Fejről hajtanám a hangszórókat.
Köszönöm előre is a válaszodat és segítségedet!
Üdv!

Mindkét fejegység jó választás és mindkettő fogad olyan adaptert, ami illeszti a gyári távkapcsolót. De! A tapasztalat azt mutatja, hogy az adapter kiválasztása nem egyszerű művelet. A Reanulthoz négy féle adaptert lehet rendelni és nem lehet előre behatárolni sem évjárat, sem alvázszám, sem felszereltség alapján, hogy melyik lesz a megfelelő. Próba szerencse alapon működik.
A hangszóró cserével viszont várnék. A 13-18 ezres hangszóró kategória nem hoz olyan változást, ami indokolná a gyáriak cseréjét. Ha tanácsolhatom, akkor cseréld ki a fejegységet és gyűjts még hangszóróra. A Megane gyári hangszórója, bár elég meglepően néz ki, nem szól olyan rosszul, ha cseréled legalább a 30 000 Ft-os középkategóriát el kell érned, hogy olyan különbséget kapj, amiben érzed a ráfordított összeget és munkát.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Recseg a hangszóró

2011. november 7., 14:15 Módosítva: 2011.11.07 14:15

Kedves Kütyüdoktor,
Skoda Fábiámban van egy PIONEER DEH-2220UB fejegység, elöl két Hertz hangszóróval, az autóban összesen 4 csipogóval. A problémám, hogy nagyobb hangerőn recseg ilyesmi módon: http://bit.ly/qHdcoc
Mi lehet a rossz? A hangszórók, vagy a fejegység nem bírja a hangerőt és torzít. Mi lenne a megoldás?

Nem olyannak tűnik, mint egy túlvezérelt hangzás, inkább mechanikus problémát hallok ki a felvételből. A Hertz egy elfogadható minőségű hangszórócsalád, nem hiszem, hogy ne bírna ki egy rádió nyújtotta teljesítményt. A balansz és a fader segítségével ellenőrizd, hogy honnan érkezik a csattogás.
Nekem olyannak tűnik, mintha a hangszórómembrán ragasztása engedett volna el és az elszabadult membrán csattogna. Hasonló hangja van, ha a nagyobb hangerőhöz tartozó nagyobb membránkitérés miatt a membrán beleérne a hangszórórácsba vagy a kárpit valamely részébe. Talán még a kilazult rögzítő csavar hangja is beleférne így meghallgatás alapján. Nagyon jól tetted, hogy küldtél róla felvételt, de biztosat így sem merek mondani, ez sem pótolja a valós meghallgatást. Mivel a csattogás csak bizonyos frekvencián jelentkezik, én mechanikus problémát sejtek, ha a hangerő miatt torzítana, az a magas hangokat is érintené. Nem írtad, hogy mindig, azaz a hangszóró csere óta ilyen, vagy jó volt és egyszer csak ilyen lett. Ha a hangszóró csere óta ilyen, akkor érdemes felülbírálni a beépítést, ha egyszer csak ilyen lett, akkor megkeresni a hibás hangszórót. A hangszóró hiba javítható is, de nagyon kevés igazi hangszórójavítót ismerek és nem is olyan olcsó a javítás. Kis ragasztási hiba otthon is orvosolható rugalmas ragasztóval, mint például Pálmatex, komolyabb hibánál viszont mérlegelni kell, hoy talán megéri újat választani.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kihangosító a Volvóba

2011. október 30., 06:37 Módosítva: 2013.06.04 16:50

Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy Volvo V70XC-ben található HU-603 fejegységével kapcsolatban lenne kérdésem. A kocsiban van beépített GSM, de a kártya átpakolgatása nem éppen kényelmes megoldás.
Van-e arra megoldás, hogy a gyári egységet megtartva bluetooth-os telefon-kihangosítást valósítsak meg az autóban, illetve egyúttal valamiféle MPEG3 lejátszási képességekkel is felruházzam a hangrendszert? CD váltó nincs a kocsiba beszerelve, de az úgy tudom, hogy tudja kezelni.
Válaszát és ötleteit köszönöm,
Üdvözlettel:
Szak Endre

A Parrot MKi-9000-es kihangosító szett szerintem megfelel a feladatnak. Ez nem csak egy kihangosító szett, ez egy média központ saját erősítővel. A szokványos kihangosító funkción túl teljes telefonkönyv kezelést és egy kisméretű levehető színes LCD kijelzőt kapunk. A beszélgetés az autó gyári hangszóróin nagyon jó minőségben szólal meg és még a kontakt nevét is ki tudja mondani, mert beszélni is tud.
A zenei része érdekesebb megoldás. USB, SD kártya iPod és AUX bemenettel rendelkezik, ezekről mind lejátssza a zenei anyagot, megjeleníti a megjeleníthető információkat. A kezelése kényelmes, vezeték nélküli távkapcsolóval, akár a kormánykerékre szerelve irányíthatjuk. Kifejezetten ajánlott olyan autósoknak, akiknek nagyobb zenei szolgáltatásra van igényük, mint amit a gyári rádió nyújt, de nem szeretnék azt kicserélni. A készülék üzletünkben kipróbálható, de a telefon kompatibilitása ellenőrizhető a Parrot saját honlapján.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zár és hangszóró probléma

2011. október 25., 18:27 Módosítva: 2011.10.25 18:27

Üdv.
Egy 2000 évjáratú 2.5 v6 tdi b5-ös Passatom van.
A problémám az lenne hogy, a bal hátsó ajtómban elvileg rossz a zár, mert a központi zár nyitásnál már első impulzusnál nyit az ajtó, nem úgy mint a többi háromnál amik csak 2. impulzus után nyílnak fel.Erre mondták nekem hogy zárat kell cserélnem. Megvettem a zárat még ki nem cseréltem viszont a hangszórók sem szólnak az ajtóban. Lehet közük egymáshoz? Előfordulhat hogy a zár és a hangszórók egy áramkörre vannak kötve vagy egy valami vezérli őket és ezért nem működik rendesen? Az elektromos ablak tökéletesen megy. A láb világítás ajtónyitásnál is működik.
Várom válaszát.Üdv Robi

Sok ismeretlenes a dolog. Nem teljesen hiszek abban, hogy neked zárat kell cserélned egy ilyen hibánál és az sem valószínű, hogy a hangszóród tönkrement, de az biztos, hogy a két rendszernek nincs köze egymáshoz. A hibának már inkább lehet hasonló a forrása. Lehet ajtóátvezető probléma, eloxidált a csatlakozója, eltörhetett benne vezeték, bár egy hátsó ajtót nem használunk annyiszor, ez inkább a csomagtér és a bal első ajtó hibajelensége. Nekem az sem lehetetlen, hogy járt valaki az ajtóban, például lakatos. Előfordul, hogy az autó lakatosmunkái után nem elektromos ember rakja össze az autót és egy-két vezetéket összekócolnak, egy-két csatlakozót elfelejtenek visszadugni, mert jó az úgy, meg ki sem próbálják. Tisztelet a kivételnek, de sokszor az olcsóbb megoldás utómunkákat igényel. Le kell venni a kárpitot és ellenőrizni, hogy a hangszóró csatlakozó a helyén van-e, át kell mérni az ajtóátvezetőt és, ha ez sem hozott eredményt, menni visszafelé a rádióig. A zárcsere előtt ki kell mérni, hogy megkap-e minden jelet a motor, ehhez segítség, ha leveszed a túloldali kárpitot és a működő oldallal összehasonlítod. Csak akkor állj neki, ha van hozzá valamiféle alapod, elektromos végzettséged és helyed, ahol szerelhetsz. A kertben vagy az utcán már nem szabad kárpitot levenni, ahhoz hideg van, törik minden, ami műanyag, de egy ilyen autó nem is érdemli meg. Keress egy szakembert a közeledben és bízd rá, vagy ránk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

USB a Merivába

2011. október 19., 16:28 Módosítva: 2011.10.19 16:28
3

Tisztelt Kütyüdoktor!
Meriva B-m van a gyári CD300 as rádióval. Mp3 at CDről lejátszik illetve AUX bemenete van. Azt szeretném megtudni, hogy lehet-e utólagosan USB-t bekötni? (hátha a készülék tudja, csak nincs kivezetve..)
Köszönöm, Péter

A gyári rádiónak nincs ilyen szolgáltatása, de van megoldás. A Dension Gateway 300, 47 000Ft-os áron USB, AUX, iPod, iPhone zenevezérlést készít a gyári rádióra. A zene válogatása a rádió gombjairól történik, olyan lesz, mintha gyári extra lenne. Magyar termék! A Dension az MP3 feltalálása óta készít adaptereket különböző gyári autórádiókhoz, megoldást kínál szinte minden autómárka és típus gyári rádiójához. Amit közvetlenül nem tud kiegészíteni, ahhoz ismereteim szerint az eddigi legjobb minőségű FM adós megoldást ajánlja.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nagyovál a kalaptartóba

2011. október 18., 14:34 Módosítva: 2011.10.18 14:35

Tisztelt Kütyüdoktor!
Kérdésem, hogy a lent ajánlott kalaptartóba ovális Pioneer TS-A6902I hangszóróhoz elég a sima fejegység? Jelen esetben egy Sony CDX-GT35U-ról lenne szó. Kihozza belőle a megfelelő hangokat és teljesítményt? Peugeot 206-os autóba szeretném. Nem a hangerő, hanem a kellemes hangzás miatt szeretném. Nem voltam elégedett a gyári rádióval, cseréltem. Nem voltam elégedett a gyári első hangszórókkal, cseréltem. De még mindig nem az igazi. Lehet hogy mélyláda és erősítő lenne a megoldás? Eddigi autóimba mindegyikbe szereltem szettet (fejegység, erősítő, mélyláda, csipogó). Elégedett is voltam a hangzással. Elsődleges cél nem az volt, hogy 3 megállóval arrébb is lehessen hallani, csak szépen szóljanak a kedvenc számaim... Előre is köszönöm válaszát.

Ha az eddigi autóidban komolyabb kiépítésű zene szólt, akkor ez nem fog tetszeni. A kalaptartóba vágott ovál hangszóró egy egyszerű megoldás, amikor kis befektetéssel jó hangot készítünk. Ez nem pótolja, és meg sem közelíti az erősítővel hajtott mélysugárzóval kiegészített rendszert.
A kalaptartós megoldás egy rádió saját végfokozatáról hajtva nagyobb hangérzetet és mélyhangot hoz magával, de tönkreteszi a hangképet és nem tud olyan pontos határozott mélyet produkálni, mint egy ládába zárt nagy hangszóró. A rádió teljesítménye sem tud annyi energiatartalékot biztosítani a hangszórók számára, ami egy pontos és gyors reagálású megszólaláshoz elegendő.
Az ovál hangszórót csak akkor ajánlom, ha erre a célra nincs több anyagi tartalék. Jó, de nem a helyes út.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Riasztó távirányító blokkolása

2011. október 14., 13:13 Módosítva: 2011.10.14 13:16
1

Tisztelt Kütyüdoki!

Ma este a Mamut2 parkolóházában leparkolva a távirányítóval rendesen lezárt a központizár-riasztó. Majd induláskor próbáltam volna szokás szerint a nyitni az autót, de nemcsinált semmit először azt hittem lemerült az elem, de közben észrevettem, hogy mások is hasonló cipőben járnak. Senkinek nemműködött a távirányítója. Valószínűleg valakik blokkolták a frekvenciát. Én kulcsal nyitottam a központit, rejtett kulcsal riasztó kikapcsol és mentem. Itthon működik minden. A kérdésem az lenne ilyen esetben gondolom a kódokat gyűjtik vagy hasonló, én mit tegyek, riasztóban a kódot lehet-e cserélni.

Nem kell semmit tenni, mert a riasztó cseréli a kódot magától. Minden riasztó ugrókódos, egy meghatározott tematika szerint cserélgeti a kódját minden gombnyomáskor. Ha rögzíteni akarom a kódot, nem elég egy kódsorozat, még a legegyszerűbb riasztó esetében is legalább három egymás után következő kódsorozatra van szükségem, hogy értelmezze a riasztóközpont. Sokszor előfordul, hogy az autóval egy olyan helyen állunk meg, ahol valami eszköz zavaró jelet bocsájt ki magából. Hiába nyomom meg a távkapcsolót, a riasztó egy nem tiszta, a kódomból és a zavaró jelből kikeveredő jelet vesz, amit vagy nem tud értelmezni, vagy tiltja és nem értelmezi. Egy kódlopásnál, mint említettem minimum három egymást követő jelsorozatra van szükségem, ami zavarmentes. Egy riasztó távkapcsolójának hatótávolsága 10m normál esetben, így a kódlopó embernek 10m-en belül kell állnia a rögzítő berendezésével és rávennie valamivel, hogy háromszor megnyomjam a távkapcsolót. Nem lehetetlen, de nem is életszerű. A neten hirdetett megfizethető árú kódlopók erre nem alkalmasak! A kódlopáshoz nem jó, ha nagy területet zavarnak, hiszen akkor sok autós nyomkodja a távkapcsolót és még nagyobb káosz keletkezik az éterben, lehetetlenné téve a kívánt kód kiválasztását. Valószínűbb, hogy a parkolóban valamely autóstársunk hibás berendezése sugárzott olyan zavart, ami értelmezhetetlenné tette a riasztó számára a nyitás parancsot. Jól tette, hogy a vészkikapcsolót használta, erre találták ki ezt a funkciót, csak nagyon kevesen emlékeznek rá, hogy van ilyen és hogyan kell használni. Nem kell megijedni egy ilyen esetben, de valóban nem árt az óvatosság, Ön a lehető legjobb megoldást választotta. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Fiat gyári CD-rádiójából RCA-kimenet

2011. október 11., 10:58 Módosítva: 2011.10.11 10:58

Üdv Doki!
Fiat Linea-mban a gyári CD-rádió (Blaupunkt FIAT D323CD) hátoldalán a mini ISO csatin nem jön ki vonalszintű kimenet. A remote szál működik, tehát a csati valószínűleg be van kötve.
A Fiat márkaszerviz érdemben nem tudott hozzászólni, hogy ez bug vagy feature, a Blaupunkt a rádió típuskódja szerinti (e-mailban feltett) kérdésre a mini-ISO csatlakozót is letagadta, szerintük a rádió nem is rendelkezik ilyen kimenettel. Külföldi fórumokon írtak alapján sem tudok dönteni, van aki azt írja, "kellene" legyen, van aki azt, hogy nem. A rádiót semmiképpen nem akarom kicserélni, de erősítőt hajtanék meg a jellel. Most egy átalakítóval "lopom" le a jelet a hangszórókimenetről, de ennél korrektebb megoldást szeretnék. Bele lehet esetleg nyúlni a rádióba (szervizmenü, forrasztópáka, varázspálca stb.), hogy a mini-ISO csatin megjelenjen a jel?
Üdv
István

A mini ISO csatlakozón nem jön ki a jel sajnos, nem is lehet odacsalni. Nem egy jó megoldás, de nincs más lehetőség, továbbra is a hangszórójelből átalakított kisszintű jel marad. Sokan belepróbálkoznak a rádiókba, hogy valahol biztosan megtalálják a szabványos RCA szintű hangot, de lebeszéllek róla. Általában található benne valamiféle szabványosnak mondható jelszint, de amikor bekötnéd hatalmas zaj és zavarokkal teli hang lenne a jutalom. A kihozott jel illesztését is meg kéne oldani, a földhurkot, a zavarvédettséget, ez pedig elég bonyolult lenne. Nem szeretem az ilyen választ, maradj a mosta megoldásnál.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Almera távirányító

2011. október 10., 11:30 Módosítva: 2011.10.10 11:31
1

Kedves Kütyüdoktor!
Éppen 1 éve vásároltam egy N16-os Nissan Almerát, 2005-ös évjárat. Az elmúlt 1 év alatt semmilyen elektromos vagy elektronikai probléma nem akadt. Egészen ma reggelig. Nyitnám ki az autót a távvezérlővel, nem reagál.Egyből levert a víz, mert most éppen nincs semmi fölösleges kidobandó pénzem semmilyen javításra. De a kulcsal, rendes nyitással bejutottam, az immobiliser is elaludt, miután elindítottam ezért arra gondoltam talán lehalt az elem, ugyanis egy kés volt a kulcs társaságában tegnap a munkahelyemen. Elmentem az óráshoz kicserélte, de akkor sem akart működni. Mi lehet a baj? Mivel tudnám orvosolni? A kulcs modellje: Siemens VDO 5WK4

Reméljük, hogy csak elfelejtette a távkapcsolót az autó. Próbáld meg újraprogramozni.
Ellenőrizd, hogy minden ajtó nyitva van.
1. Fordítsd a gyújtáskapcsolót 0 pozícióból ON pozícióba 6-szor 10 mp-en belül.
2. Majd fordítsd a gyújtáskapcsolót OFF állásba. Hagyd a kulcsot a gyújtáskapcsolóban.
3. 2 mp múlva a rendszerprogramozás módba lép és a figyelmeztetőfény 2-szer felvillan.
4. Figyelem: a programozás törlődik:
Ha a gyújtást lekapcsolod
Ha 120 sec belül nem folytatod a folyamatot
Ha 4-nél több távvezérlőt programozol
5. Nyomd meg és tartsd nyomva a távirányító UNLOCK gombját.
6. Amíg nyomva tartod az UNLOCK gombot, nyomd meg a LOCK gombot 3-szor.
7. Engedd el az UNLOCK gombot.
8. A figyelmeztető fény 1-szer felvillan jelezve a sikeres programozást.
9. Ismételd meg a 4-7. lépést max. 4 távirányítóig.
10. Ha befejezted, fordítsd a gyújtáskapcsolót ON állásba, és a figyelmeztetőfény 2-szer felvillan.
12. Vedd ki a kulcsot és ellenőrizd minden távirányító működését.
Megjegyzés: A programozás mód véget ér, ha vagy a gyújtáskapcsolót ON állásba kapcsolod, vagy 4 távirányítót programoztál vagy 120 mp-en belül nem érkezik bemeneti jel sem a gyújtáskapcsolótól, sem a távirányítótól.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Navigáció vásárlás előtt állok

2011. szeptember 29., 08:13 Módosítva: 2011.09.29 08:13

Tisztelt Kütyüdoktor!

Navigáció vásárlás előtt állok, de több hetes kutatás, kérdezgetés, és utánajárás után csak egyre tanácstalanabb vagyok az ügyben. 70 000 forint körüli összeget szánok a vásárlásra melyért cserébe minőségi készüléket szeretnék kapni. Nálam 2 márka van még versenyben a Garmin, és a Becker(active 43 transit). Személyautóval járom az országot, de külföldön is sokat vagyok ezért fontos, hogy ismerje egész európát. A Becker azért is érdekel jobban mert az a kamionos funkciókat is ismeri, mivel nemzetközi gépjárművezető vagyok. Fontos lenne a frissíthetőség is, és hogy elsősorban a személyautós funkciót tökéletesen ellássa, az hogy a kamiont is elnavigálja annak külön örülnék. Kérem segítsen a választásában vagy ajánljon egy készüléket amely nekem megfelel.

Bár a Becker igen jól csengő név az autós szakmában, mégis a Garminra szavaznék. A Garmin komolyabb hátteret biztosít a készülék számára, térkép és készülékfrissítésekkel valamint a MapSource PC-s alkalmazásával könnyen, számítógépről tervezhető útvonallal és útvonal adatokkal kényeztet. A térképlefedettség a két márka között közel azonos, de ebben is a Garmin jobban teljesít, hamarabb jelennek meg frissítései. A kamionos felhasználásról érdemes tudni, hogy közel sem tökéletes, inkább egy olyan funkció, amiből majd egyszer lesz valami, egyenlőre pontatlan a magasság és súly adatbázis. Az erre a célra szánt összegnek a nüvi 1490T felel meg, el kell fáradni egy márkaboltba és kipróbálni. A használatnál nagyon sokat jelent, hogy mennyire esik kézre a készülék, mennyire egyértelmű a menürendszere. A Garmin mellett szól még, hogy a 1490T Bundle készülékhez most Lifetime kártyát adnak. A Lifetime ingyenes frissítést ígér mindaddig, amíg a készülék létezik és a Garmin szupportálja, ez akár évi 20 000 Ft megtakarítást jelenthet és mindig friss adatbázist. A 1490T-ben benne van a Bluetooth kihangosító, így megold még egy problémát, a telefonállást az autóban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mit tegyek ha tetszik a gyári magnó?

2011. szeptember 27., 10:27 Módosítva: 2013.05.23 14:49

BMW-s körökben biztosan beszerezhető a gyári MP3-as rádió, de ha tanácsolhatom, akkor jobban megéri a csere. Az utólagos fejegység igaz, hogy nem illik annyira a műszerfal egységébe, de szolgáltatásai hamar feledtetik ezt a szépséghibát. A gyári ár töredékéért kapható olyan készülék, ami játszik MP3-at, fogad USB-t és benne van a Bluetooth kihangosító is. Az autó 1 DIN méretű készüléket fogad egy rádiókeret segítségével. Én Pioneer, Kenwood vagy Alpine fejegységet ajánlanék, nekem ezekben van bizodalmam. A felsorolt igényeknek kb. 45.000Ft-tól megfelelnek ezek a rádiók.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2003 évjáratú, BMW 320d és a benne található gyári magnó cserélésén gondolkozom. Szeretnék egy olyan magnót bele ami mp3-cd-usb bemenet-sd kártya olvasást tudja. Erősen gondolkozom hogy a kihangosító funkció is jól jönne hozzá, viszont nekem tetszik a gyári kialakítás, van e mégis megoldás arra, hogy megvalósítsam a változtatásokat?

Köszi

Letiltott a rádió

2011. szeptember 24., 07:18 Módosítva: 2011.09.24 07:18

Tisztelettel, van egy 2003-as Seat Toledom amelyik nemrégen szervizben volt, és áram nélkül maradt. A rádió kérte természetesen a kódot, én be is pötyögtem egyszer de sajnos nem mentem semmire, majd megismételtem, erre kiirta nekem hogy SAFE és csak nagyon halkan megy, semmi gombra nem reagál. Erdélyből írok és sajnos nem kaptam senkit aki tudna ebben segíteni, a kód az jó mert volt még ilyen eset és akkor müködött. Áramtalanítással probálkoztam de nem mentem semmire. Egy kis segítség jó lenne.
Üdv Antal

Nincs baj, ha letiltott a rádió, akkor be kell kapcsolni és várni kb. 20 percet, majd újra kérni fogja a kódot. Ez csak egy védelem, rádiótól függően három-öt hibás kód után letilt, majd kis pihenő (bekapcsolt állapotban) után újra lehet próbálkozni. Valószínű, hogy a szervizben is megpróbáltak kódot ütni, de nem sikerült és ön is eltéveszthette.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Feledékeny távirányító

2011. szeptember 23., 10:27 Módosítva: 2011.09.23 10:27

Tisztelt Kütyüdoktor,
CZ 100-as központizár vezérlő egységhez hogy tudom felprogramozni a távirányítót?
Ha az autó többet áll mint 3 hét, utána nem működik a távirányító.
Köszönettel,
László

Nem kéne elfelejtenie a távirányítót, ez úgy gondolom hiba. Szét kell szedni a központi egységet és találsz benne egy jumpert. Össze kell zárni a két érintkezőt, megnyomni a távirányító gombait és utána megszűntetni a kapcsolatot a jumperen. Elméletileg ennyi. Ha nem megy szívesen segítünk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Potméter csere

2011. szeptember 20., 10:50 Módosítva: 2011.09.20 10:50

VDO DAYTON CD-3300 rádiót használok hosszú évek óta a hangzása miatt. A hangerő potmétere látszólag mechanikus, de valójában egy IC-t vezérlő mikrókapcsolós többfunkciós kapcsoló, melynek típushibája egy idő után történő kopása, majd teljes érzéketlensége. Kérdés: Létezik e csere alkatrész, illetve javíthatóság? Tisztelettel: Laci

Alkatrészt elég nehéz beszerezni hozzá, mióta a VDO kiszállt az autó hifi piacról. Elég jó eséllyel javítjuk, nem csak ezt a készüléket, sok egyéb rádió használja ezt a megoldást (Seat, VW.). Általában, a kapcsoló kontakthibája miatt nem csak impulzusokat ad a vezérlő áramkör számára, hanem csúnya parányi sercegéseket is, amit az nem tud értelmezni, vagy rosszul értelmez. A hangerőszabályzó öregedésekor van amikor egyszerűen nem lehet sem lehalkítani a készüléket, sem felhangosítani, csak, ha nagyon lassan tekeri a gombot a használó, de van, hogy néha megfordul a funkció és halkítás helyett bömbölni kezd a készülék. Szétszedjük, kipucoljuk és egy szűrő kondenzátort is teszünk rá, ami levágja a kapcsolón keletkező tüskéket. Igen általában javítható. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

MP3 a Fiestába

2011. szeptember 14., 17:24 Módosítva: 2011.09.14 17:24

Tisztelt Kütyüdoktor.

Van egy 2006-os Ford Fiest Van amiben csak a gyári rádió található. Egy cd/mp3 fejegységet igen drágán tennének bele + céges autó is ráadásul. Tudna segíteni abban hogyan tudnék olcsóbban, de azért élvezhetően mp3 számokat hallgatni a kocsiban? Válaszát előre is köszönöm. Norbert.

A rádió cseréjére szavaznék. Ajánlhatnék szivargyújtóba dugható FM adót, ami SD kártyáról vagy USB-ről játssza az MP3-at, de nem teszem, mert csapnivaló minőséget képvisel. Olcsó, de megkeseríti az ember életét. A rádió cseréjével egy minőségi megoldást kap, megfelelő rádióvételt, CD, MP3, USB lejátszást, megbízhatóságot. Az én favoritom a Pioneer DEH-2300UB, ami 26 900 Ft-ba kerül három év garanciával és 4x50W zenei teljesítménnyel. Amint le kell adni a céges autót gyorsan kiszerelhető és áttehető a következő autóba, így ez egy egyszeri és nagyon jó befektetés. A külső FM adós megoldások anyagilag kedvezőbbek, de folytonos sustorgás, zajok és környezeti zavarok elrontják a zene élvezetét, előbb-utóbb a kesztyűtartóban landolnak. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Elhalkul a rádió

2011. szeptember 13., 14:12 Módosítva: 2011.09.13 14:12

Tisztelt Kütyüdoki!

A napokban vettem meg SAL vb 2000 típusú autórádiómat, korábbi válaszát olvastam a hangerő skálájával kapcsolatban, nekem is hasonlóan sokat kell tekerni hogy elkezdjen szólni, de sajnos másik problémám az, hogy ha elérek olyan 50 (63-ig van skálázva) környékére, amikor már egész jól hallható lenne a muzsika (de nem kifejezetten hangos itt sem), akkor elkezd akadozni a hang kb másodpercenként van egy pillanatnyi az épp szóló zenéből! Van hogy picit 50 alatt is ezt csinálja amikor maga a zene hangosodik. 2 db 4 ohmos (kézikönyv azt írja 4-8ohmos impedencia) opel hangszóróra van kötve a dolog, azt hiszem 10 cm-esek! Ha tud, kérem segítsen hogy mi okozhatja ezt!

Válaszát előre is köszöm! Attila

 

Sajnos a készüléknek vannak gyári szoftveres hibái, ez is annak tűnik. Amint a hangszínszabályozón kiemeljük a mélyet ezt teszi. Ugyan ilyen szoftveres probléma, hogy amikor maximumra állítjuk a mélykiemelést elhallgat a bal oldal, de ha nem tenné, akkor is elég a balanszon egy lépést elléptetni és máris csönd a jutalmunk. Sajnálom, de ez a készülék ilyen, ezzel meg kell barátkozni, okos, olcsó, de vannak hibái.
Ha más rádióval jelentkezne ez a hiba, akkor a tápfeszültség elégtelenségére gyanakodnék vagy valamelyik hangszóróvezetékre. Magasabb hangerőnél a rádió nagyobb áramot vesz fel, ilyenkor elég egy kicsi kontakthiba, átmeneti ellenállás a tápvezetéken és máris korlátozza az áramot, ami a rádiónál hebegésben, pislogásban jelentkezik. Hasonló a jelenség, ha valamelyik hangszórókábel szigetelése megsérül és az autó karosszériája felé vezet, ilyenkor a rádió végerősítőjének tiltása hebegteti a hangot. A VB2000 esetében egyszerűen a rádió problémájára gondolok, de talán érdemes szakemberrel megnézetni, vagy érdemes a helyére próbálni egy másik típusú rádiót.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Somogyi a Golfba

2011. szeptember 12., 14:47 Módosítva: 2011.09.12 14:47
4

Üdv Kügyüdoktor
A barátnőmtől a minap kaptam 1 Sal VB 2000 es autós fejegységet. Olyan problémám lenne hogy van egy VW Golf2-m és abba szeretném valahogy beleszerelni, de a csatlakozó nem stimmel a régi fejegységével. Lehet kapni valami átalakítót vagy esetleg a kábeleket kellene megbütykölni? És ehhez a fejegységhez milyen erősítő, hangfalak és szubláda passzolna a leginkább?

Minden autóhifi beszerelő műhely árul ilyen csatlakozót, 2-3000 Ft-os áron, érdemes megvásárolni. Amit viszont nem érdemes, bővíteni ezt a rádiót. A HiFi lelke a hangforrás, a fejegység, ez a rádió nem felel meg a továbbfejlesztésnek. Amennyiben komolyabb szándék vezérel a zenehallgatásban, komolyabb rádiót kell vásárolni, ezzel csak problémát vennél a nyakadba, ne tedd. Egy továbblépésre alkalmas rádió 25-30 000 Ft-tól indul, azt már érdemes kiegészíteni, fejleszteni, akár több lépésben is, ahogy gyűlik az erre szánt pénz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hova tegyem a szenzort?

2011. szeptember 11., 14:41 Módosítva: 2011.09.11 14:41

Tisztelt Kütyüdoktor

Van egy 5 ajtós 97-es Ford Fiestám és vetem egy külső belső hőmérőt. A problémám az hogy nem tudom hova lehet el helyezni a külső szenzort. Az
autó első részén el helyeztem bent a fényszóró mögé, de mikor süt a nap vagy megy az autó akkor 40 fokot is mutat de ha ki szerelem akkor jól működik

Köszönöm szépen: Lackó

A szenzor elhelyezése valóban nagy odafigyelést kíván. Általában az első lökhárító aljába szerelik gyárilag, vagy a hűtőmaszk hátulról kitakart részébe rejtik. Nem kaphat napfényt, ahogy ön is írta, de nem lehet kapcsolatban a motortérrel sem, mert akkor a motor melege miatt ad fals értéket. Előfordulhat, hogy menet közben jót mér, de minden megállásnál felszalad az érték, ezt a motortérből érkező meleg okozza, amit mozgás közben másfelé sodor a menetszél. Figyelmesen nézzen körül a lökhárítón, mert lehet, hogy megtalálja a gyári érzékelő helyét. Sok esetben a szenzor vezetéke rövidnek bizonyul, egy-két méterrel toldható a kábel, de sajnos nem minden esetben, itt a puding próbája a megoldás. Amikor a motortér és az utastér közötti átmenethez ér, nagyon gondosan szigetelje az átvezetést, mert ez későbbiekben kellemetlenséget okozhat, beázhat és a kábelek gonosz módon elvezethetik a vizet akár egy elektronikáig is. Egyszerűnek látszó szerelés, de figyelni kell a részletekre! Tehát a lökhárító alsó pereme, vagy a hűtőmaszk bordázatának olyan része, ami takarva van a motortértől vagy a hűtőből érkező melegtől.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu