Régi LPG-üzemű Suzukihoz milyen olaj?

2020. június 19., 15:17 Módosítva: 2020.07.21 06:16

Tisztelt LPG Doktor!

Nemrégiben vásároltam egy régi '98-as 1.3-as Suzuki Swiftet, ami benzin-gázüzemű. Kérdésem az lenne, kell-e valamilyen speciális motorolaj hozzá, vagy mehet bele egy pl.: Castrol Magnatec 10W-40-es (az előző régi Swiftemhez ezt használtam). Illetve gyertyacsere esetén mehet-e bele a gyári ajánlású gyújtógyertya?

Üdvözlöm!

Az LPG-üzemű autók épp úgy nem igényelnek különleges olajat, mint ahogy speciális gyertyát sem. Az ilyen termékek piaci jelenlétét maga a lehetőség szülte, vagyis íme ismét valami, amit rá lehet melegíteni az autós társadalom egy részére. Az LPG használata már önmagában felér egy fogmosással a motor számára, hiszen a kenőlaj koromterhelése lényegesen kisebb, mint benzinnel használva.

Ez a gyakorlatban is tetten érhető, 15 000 km után a leengedett motorolaj megtévesztően tiszta, akár aranysárga színű marad! Ez nem jelenti azt, hogy nem kell lecserélni, hiszen a kenőolajok kenőképessége nem kizárólag a koromterhelés miatt csökken az idő és a futásteljesítmény függvényében!

Gyertya ügyben hasonló a helyzet. Sokkal fontosabb a jó minőségű gyertya használata, mint az, hogy LPG-specifikus legyen. A hézagot érdemes 0,7 mm körüli értékre állítani, illetve a többelektródás megoldásokat kerülni! A gyújtórendszer többi elemének állapotára érdemes figyelmet szentelni a gondtalan üzemeltetés érdekében! Boldog gázos kilométereket kívánunk!!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Elgyengül a gázos Kia

2020. június 13., 14:46 Módosítva: 2020.07.24 06:19

Tisztelt LPG Doktor!

Egy vásárláskor a forgalmazó által LPG-re alakított Kia Cee'd 2012 facelift 1,4 kombit hajtok. Mostanra rendszeresen előfordul, hogy a bizonyos helyzetekben, gázzal hajtva felvillan a "lambdaszonda" jel, ilyenkor az autó látványosan veszít az erejéből, bizonyos helyzetekben (szerencsére nem sokszor), leginkább emelkedőn, 2-esből 1-esbe visszaváltva a motor is leállhat. Általában kicsit kövérebb gázadásokkal vagy benzines járatással eddig helyrejött. Gyertyacserével akár fél évig megoldódott a dolog. Mondanom sem kell, a motorleállás pl. elég veszélyes lehet bizonyos helyzetekben.

Mostanra sem kövérebb gázadásra, sem benzines hajtásra nem múlik a hiba. A szervizben gyújtáshibát jelez a kiolvasó, megint gyertyacsere lesz, ez remélhetőleg ideig-óráig megoldja a problémát, főleg, hogy mivel nagy többségében gázzal megy az autó, most gázos gyertyát raknak bele, és a megfelelő hézagot is beállítják. Van ötlete arra, hogyan lehet véglegesen megoldani ezt a problémát? (Landi Super Eco)

Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

Megoldani egy problémát leginkább úgy lehet, ha megkeressük az okát. A mi szakmánkban ezt diagnosztikának hívják. Néha belefér, hogy kicserélünk egy-egy gyanúsnak ítélt alkatrészt mindössze tapasztalati úton, főleg, ha nem drága anyagokról beszélünk. A leírásában szereplő folyamatból én a hibakeresést hiányolom. Nem hinném, hogy a gázos gyertya oldaná meg a problémáját, hiszen kismillió autó rohangál az utakon LPG hajtással, gyári gyertyákkal, hibamentesen.

A hiba valódi oka olyan széles körben keresendő, hogy el se kezdek okosságokat javasolni végtelen mennyiségben látatlanul. A gyújtáshibát okozhatja akár trafó is, de még szebb, hogy a gyári vezérlő égéskimaradást fog jelezni akkor is, ha a gázrendszer jóvoltából történik mindez. Még rosszabb, ha néhány beégett szelep a bűnös, ami mechanikus hiba, mégis félrevezeti a tapasztalatlan kollégákat. A gyanútlan szerelő ilyenkor veheti szó szerint a kiolvasott hibaüzenetet, és már el is indul a végeláthatatlan alkatrész cserélgetés. Javaslatom, hogy keressen fel egy kifejezetten gázautókra specializálódott szakműhelyt!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. május 28., 16:20 Módosítva: 2020.06.18 06:19
117

Kedves Doki!

300 000 km-t mentem eddig LPG-vel a 2001-es évjáratú, öreg Toyota Corollámmal, ami már 450 000 km jelentős futásteljesítmény után van. Hana injektor ennyit bírt.

Teljes injektorsort cseréljem ki házilag, vagy a hibás darabot szerinted (ha megállapítható)?

Az gázinjektorok egyenkénti lecsatlakoztatásával ki tudom szűrni a hibás darabot?

Köszi a választ.

Szia!

Dícséretes futásteljesítmény az autó és az injektorok részéről egyaránt! Én ennyi km után cserélném az összeset, mert időzített bomba maradna a rendszerben ellenkező esetben. A hiba megállapítása megoldható az általad leírt módon!

Ha cserélni akarod őket, ne feledkezz meg a Barracuda injektorokról, melyek technikailag szinte teljesen azonosak az általad eddig használt injektorokkal! Várható élettartamuk, tapasztalatunk szerint, szintén azonos ligába sorolja őket, azonban az áruk kedvezőbb!

Ne feledkezz el a folyamat zárásaként rendesen felprogramoztatni a rendszert, hogy az új spricnik ugyanolyan lelkesen tehessék a dolgukat, mint a régiek!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. május 20., 16:07 Módosítva: 2020.07.02 06:16
772

Kedves LPG Doki,

Hosszabb túrázásokhoz keresek gazdaságosan üzemeltethető, terepre is módjával alkalmas (használt) autót. A Toyota Highlander és a Lexus RX400H 10 éves (plusz mínusz 3 év) darabjait nézegetem. A Toyota hibrid jó tulajdonságairól gyakorlati tapasztalataim vannak, de ezeknél a nagyobb daraboknál gazdaságilag reális alternatíva lehetne az LPG használata (természetesen bizonyos futásteljesítmény felett).

Műszakilag érdekelne, hogy ezen motorok alkalmasak-e hosszú távú LPG üzemre, illetve ha igen, van-e olyan tudnivaló, amit érdemes figyelembe venni náluk (pl. hetente járjon a motor minimum 10 percet, annak a felét benzinnel stb.) CNG-ben nem gondolkodtam, de természetesen, ha reális alternatíva lehet ezeknél a típusoknál, akkor azt is megfontolnám.

Üdvözlettel, Ádám

Kedves Ádám!

Az ötlete két lábbal, szilárdan áll a földön! Olyannyira, hogy házon belül az LPG Doki csapat nagy tisztelője az említett típusoknak. Jómagam egy Highlanderbe zavartam 100 000 gázos km-t, egy kollégám pedig egy RX400H-ba 150 000 km-t. Kiváló megoldás ezeket a hibrideket gázzal üzemeltetni, beleértve a Priusokat is.

Hogy mire kell figyelni? Ezerszer is kevés elmondani, hogy a szakszerű beépítés és rendszerprogramozás az, ami a legfontosabb! Nyilván érdemes minőségi gázrendszer mellett dönteni, de én ezt az ön által kiválasztott megbízható beszerelőműhely gondjaira bíznám. Ha lelkiismeretes és szakmailag jól képzett műhelyt választ, kizárt, hogy hulladékot építenek be! Fontos a beszerelés előtt meggyőződni a szelephézagok állapotáról. Ha szükséges, ezt azonnal korrigálni kell.

Innentől kezdve eleinte érdemes 20-25 ezer km-es ciklusban mérni a hézagok alakulását, ugyanis ezek a motorok nem rendelkeznek hidraulikus szelephézag kiegyenlítéssel. A hézagok fogyásának üteme szolgál alapul aztán hosszabb távon az ellenőrzési intervallum végleges megállapításához. Itt olvashat az általunk átalakított saját autónkról.

A benzinnel járatás nettó baromság, amelyet városi legendaként továbbítanak az emberek! Ez a hidegindításkor kéretlenül is megtörténik.

Ennél fontosabb a tankban tárolt benzin megromlásának elkerülése. Ennek legolcsóbb módja az odafigyelés. 2-3 havonta 10 literes mennyiség tankolása szavatolja, hogy a tankban lévő benzin folyamatosan cserélődjön, így nem tud megromlani. CNG-t én nem szerelnék ezekbe. A tartály elfoglalná a csomagtartó jelentős részét (LPG esetében csak a pótkerék helyét bitorolja), valamint a töltőhálózat hiányos.

Sok balesetmentes gázos kilométert kíván az LPG Doktor Team!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Nem akar átváltani gázra a Lacetti

2020. április 25., 16:11 Módosítva: 2020.05.20 08:57

Üdvözlöm!

Egy régóta tökéletesen működő Chevrolet Lacetti a napokban nem váltott át benzinről LPG-re. Ha manuálisan indítottam gázon, akkor ment, de nem húzott eléggé, akadozott. Megrendeltük és ki is cseréltük a két szűrőt.

Csere után már gázon indítva tökéletesen megy, viszont most sem vált át. E mellett észrevettem, hogy a kocsiban a fűtés nem működik megfelelően, a vízhőfok jelző értéke váltakozik és nem mindig fúj forró levegőt. Elképzelhető, hogy a két dolog összefügg? Hiszen (gondolom) az LPG átváltásához is kell a motormeleg üzemmód. Esetleg mi lehet a probléma?

Egy másik kérdés: A feleségem Dacia Sandero Stepway 900 cm³ három hengeres autójába be lehet szereltetni a gázt? Köszönöm a válaszokat.

Az Ön esetében összefügghet a gázrendszer reakciója a tapasztalt fűtési problémával. Azt, hogy pontosan miként, kizárólag megtekintés után lehet megmondani, ennek ellenére néhány lehetőséget leírok.

1., Termosztát hiba. Ha a hűtővíz a folyamatosan nyitva lévő termosztát miatt nem képes üzemi hőfokra melegedni, csökken a fűtés hatásfoka. Ennél nagyobb baj, hogy a nem kellően meleg motor kenési tulajdonságai sem lesznek optimálisak. Járulékosan a keverékképzés is megvadul ettől, megnövelve a tüzelőanyag fogyasztását. Ebben az esetben a gázrendszerben beállított átváltási hőmérséklet is túl magasra kell, hogy legyen beállítva! Ugyanis normális esetben 30 Celsius fok körüli átváltási hőmérséklettel működnek a gázrendszerek, ennyit viszont nyitott termosztáttal is elér egy autó hűtőrendszere.

2., Alacsony hűtővíz szint. Ilyenkor a túlmelegedés veszélye épp úgy fennáll, mint a fűtés hatásfokának csökkenése. Ha a reduktorba emiatt nem kerül elegendő - netán semennyi víz, máris meg van a baj. Mindenképpen szakszerviz ellenőrzésére van szükség ilyen esetben.

A felesége autója jelen pillanatban még nem átalakítható, de a fejlesztések folynak, érdemes néhány havonta érdeklődni ezügyben!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. április 19., 13:10 Módosítva: 2020.05.07 06:19
41

Kedves LPG Doktor!

Kérdésem az lenne, hogy egy 2003-as Citroen Xsara Picasso-ban injektorsor-csere lesz. Szükséges-e gépre tenni utána beállítani, vagy elég csak kicserélni? Szükséges-e az egész sort kicserélni, vagy elég csak a hibásat? Landi Renzo rendszer.

Köszönöm.

Üdvözlöm!

2150710
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar

Landi esetében van tömbbe rendezett és létezik önálló injektor is. Egyenként értelemszerűen csak az utóbbi fajtát lehet cserélni. Gépre tenni szükséges-e, ezt kérdezte.

Amennyiben a teljes rendszerre, tehát annak programozására gondolt, akkor a válaszom igen. Nem kifejezetten a csere miatt. Alapvetően kevés a helyesen programozott autó az utakon. Ehhez jönnek még a kopásokból eredő eltérések, a reduktor esetleges gáznyomás instabilitása szintén az idő függvényében. Vagyis nagyon fontos jól konfigurálni a rendszert.

Sok helyen még mindig meggyőződéssel állítják, hogy az udvaron, álló helyzetben pörgetett motort fel lehet rendesen programozni. Ha lehet, ezt az érvelést ne fogadja el! Hogy miért? Itt olvashat a folyamat pontos menetéről!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. április 5., 12:29 Módosítva: 2020.04.23 06:27
145

Kedves Doki,

A családban van egy Opel Astra J 1.4T autó (140hp). Nagyon meg vagyunk elégedve vele és úgy hozta a sors, hogy szükség van még egy autóra. Napi 75 km ingázás lenne a táv, ezért szóba került az LPG-üzemű autó keresése.

Az Opel Astra J megjelent gyári LPG-rendszerrel. Mivel ez a típus bevált, így logikus lenne ezt választanom. Nem tudom, hogy a gyári LPG-rendszernek ki a beszállítója (gondolom nem fejlesztett sajátot az Opel), valamint ennek a megbízhatóságát sem ismerem.

A kérdésem a következő: Mit gondol, melyik jobb döntés?

1. Venni egy gyárilag LPG-s változatot.

2. Venni egy sima benzinest (1.4T) és ezt utólag átalakítani LPG-sé.

Laikusként gondolom, ha egy motort adtak ki gyárilag LPG-s változatban, akkor a sima verzió is átalakítható utólag mindenféle probléma nélkül.

Válaszát előre is köszönöm. Üdv, Zs

Üdvözlöm!

Mi nem kedveljük a gyári, vagy gyárinak mondott autókat. Az oka a szervizelhetőségben keresendő. A legtöbb ilyen jármű szoftvere le van zárva a külső szervizek számára, így azt csak a márkaszerviz tudja olvasni.

Ezzel semmi baj nem lenne, ha - ügyfelek elmondása alapján, és tisztelet a kivételnek - értenének is hozzá kellőképpen. A legtöbbször elküldik az ügyfelet valamilyen indokkal, aki a jogilag tiszta helyzet ellenére kellemetlen helyzetbe kerülhet. Hangsúlyozom, elmondás alapján tudok erről beszámolni, tehát nem jártunk utána!

Innentől kezdve egy esetleg mégis bekövetkező garancián túli javítás értelemszerűen a márkaszervizek magasabb díjtételeivel lesz sújtva... Egyéni beszereléskor érdemes a kiválasztott szerviz referenciája után nézni, figyelni a részletekre a beépítés és a rendszer programozása tekintetében!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. március 27., 12:44 Módosítva: 2020.04.05 12:30
74

Tisztelt LPG Doktor!

2003-as évjáratú Suzuki Wagon R+-t (56 kW, 1300 ccm) szeretném gázosíttatni. A környékünkön (Hajdú-Bihar) minden szervizben azt mondják, hogy nincs hozzá sorozatengedély. Szeretném megkérdezni, hogy esetleg tudna ajánlani olyan műhelyt, ahol van az adott típusra? Válaszát tisztelettel köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba,

Már többször nekiláttam megfejteni az emberek vonzalmát a sorozatengedélyhez, mindeddig sikertelenül.

Hogy olvasóink is értsék: alapesetben a gázbeszerelést egy soron kívüli műszaki vizsga követi, melynek papírjaival be kell ballagni az ocsmányirodába. Ott bejegyzik a kettős üzemet és az új műszaki vizsga lejárati dátumát a forgalmi engedélybe. A fentiekért természetesen fizetni kell. Számszerűen kb. 34 000 Ft-ot.

Nos, a sorozatengedély nem más, mint egy kis malacpersely. Ha az adott típusra létezik valamelyik gyártónak ilyen engedélye, mentesül a fenti költségek nagy része alól. Az okmányok kitöltése így is pénzbe kerül, tehát gyakorlatilag a műszaki vizsga költségeit lehet így megúszni.

Itt azonban álljunk meg egy szóra! Egy ilyen beruházás 220-300 ezer forintos nagyságrend. Vagyis a legjobb esetben is csak 10% árelőnyhöz lehet így jutni. Ekkor azonban a megrendelő elveszti a piaci önállóságát, mert nem szabadon választhat a beszerelőműhelyek és a kiszemelt gázszettek között, hanem elköteleződik egy olyan cég vagy márka mellett, akinek éppen engedélye van az adott típusra. Érdemes ezt valóban 10%-ért feláldozni? Bizonyos esetekben megérheti. Megint más esetekben pedig az árközpontú szemlélet helyett sokkal kifizetődőbb a minőségközpontú szemlélet!

Ez egy középtávú beruházás, ami évekre, kilométerek százezreire szól. Az ár mellett a beszerelt termékek minősége, a garanciális feltételek, a garancia lejárta utáni esetlegesen felmerülő javítási költségek, a beszerelés szakszerűsége - amely az autó élettartamára erős hatással van - sokkal nagyobb anyagi kockázatot jelentenek, mint adott esetben a fent említett 10%. Döntsenek hideg fejjel, körültekintően, több szempontot figyelembe véve!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. március 19., 10:42 Módosítva: 2020.03.30 06:13
309

Tisztelt LPG doktor!

Vásároltam egy 2019-es, 1,4 MPI, 73kW-os Hyundai i30-as gépjárművet. Azt szeretném megkérdezni, hogy van-e már tapasztalatuk ennek a motornak az átépítésével kapcsolatban, illetve tud-e tanácsot adni az átépítéshez, pl. megvárjam-e az első szervizintervalumot, ha valami hiba előjönne, hogy akkor még garanciában inteződjön el a dolog (mivel, ha jól tudom LPG beszerelése után a motorral kapcsolatos problémákra nem vonatkozik a garancia) vagy lenne egyébb hasznos tanácsa?

Köszönöm szépen a válaszát előre is. Üdv.: Roland

Üdvözlöm!

Amennyiben jól tévedek, az MPI jelölés itt hagyományos szívócső befecskendezést jelent. Ennek megfelelően a jármű átalakítható. A garanciális feltételek tekintetében járjon utána a márkakereskedőnél, de gyanítom, hogy jók a megérzései. Nem szokták kiemelt garanciaidővel honorálni az efféle partizánakciókat. Mivel az autó új, egyéb odafigyelésre nincs szüksége.

A beszerelés előtt közvetlenül és azután fontos (amennyiben a motor nem hidrotőkés kialakítású) a szelephézagok rendszeres, kb. 20 000 km-es intervallumokban történő ellenőrzése, szükség esetén korrekciója. Ezzel megelőzhető a szelepek beégése az esetleg gyorsabban fogyó hézagok miatt.

A beszerelhető tartály méretét érdemes még az átalakítás előtt tisztáznia a kiválasztott beszerelőműhellyel, nehogy meglepetés érje a hatótáv tekintetében!

Szintén legyen előrelátó és biztosítsa be magát a szakszerű programozás végett, vagyis csak olyan helyen alakíttassa át az autót, ahol emberi erővel, kézzel történik a programozás. Erre bizony egy bő 30-50 km körüli távot rá kell áldozni, mégpedig precíz munka kíséretében. Ennek pontos menetéről itt olvashat.

Üdvözlettel: LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu

2020. március 5., 13:06 Módosítva: 2020.03.20 06:15
51

Tisztelt LPG Doktor!

Skoda Fabia 5J 2008-as 1,4 16 V 63 kW BXW 123593-as motorkódú bezin-gázüzemű személygépjárműben volt korábban gázszett, de állandóan lassításnál és piros lámpánál leesik a fordulat és leáll a kocsi, újraindítással rögtön beindul. 1,5 évig kínlódtam ezzel a hibával, ezért kb. 2 hónapja teljesen új gázszettet rakattam bele, majd 2 hét után visszamentem a hibával és mindent rendben talált a gázos a diagram szerint.

Azért lett kicserélve, ami benne volt, mert ugyan ezek voltak a hibái, ezzel vettem a kocsit, és most is ezt csinálja. A motorvezérlő komputert mondták nekem, hogy frissítsék, vagy vegyek bele újat. Landi volt benne előzőleg, most Zavoli. Nagyon sok dolgot már kicseréltettem, már tanácstalanok a szerelők.

Válaszát köszönöm. Üdv: Edit

Kedves Edit!

A hiba nem feltétlenül a gázrendszerben van. Sok esetben az alapjárati motor hibájáról vagy koszolódásáról beszélünk hasonló tünetek jelentkezésekor. Elkokszosodott szívószelepek is okozhatnak hasonló élményeket.

Ha ez rendben van, érdemes a gázrendszer beállításai és szerelési paraméterei között szétnézni. A megfelelő gáznyomás, az injektor fúvókák méretezése, a gázcsövek hossza mind befolyásolhatják a motor működésének ilyen irányát.

A gázrendszer programozása teszi fel az i-re a pontot. Ha ez nincs rendben, cserélgethetik sorra a rendszereket egymás után, nem lesz megoldás. Diagram pedig az Ön által említett rendszerben - legalábbis a problémára nézve releváns tartalommal - nincs, erre támaszkodni nem lehet. A programozás menetéről itt olvashat bővebben.

Üdvözlettel: Király Zsolt www.lpgdoktor.hu

Az indítás nehézkes, átváltás után rendben van

2020. február 22., 09:33 Módosítva: 2020.03.10 06:57

Kedves Doktor!

Benzin/LPG-üzemű Pólónk van, benzin üzemanyagszűrő csere után vagyok, és sajnos az autóm nehezen indul, pörgetnem kell, hogy meg tudjam tartani a fordulatot, nincs alapjárat, ha sikerül átváltanom gázüzemre, helyreáll a rendszer, gázüzemben rendben működik. Tanácstalan vagyok, tönkrement a reduktor?

Köszönöm válaszát: Csaba

Kedves Csaba!

Próbálunk segíteni, mint a jó úttörő, de olykor beletörik a bicskánk a szándékba. Most például. Az hagyján, hogy távgyógyítás épp úgy nem létezik, mint távdiagnosztika.

A nagyobb baj az, hogy itt alapvető összefüggéseket sem lehet sejteni. Az üzemanyagszűrő csere azért történt-e, mert már eleve nehezen indult és ez volt a gyanú, vagy a csere óta áll fenn az állapot?

Legvégül végképp nem értem, miért a reduktorra gondolt bárki is, hiszen Önnek benzinüzem közben jelentkeznek a problémái, a reduktornak meg annyi köze van a benzinhez, mint nekem a harangöntéshez.

Viccet félre: mint a gázautózás értője, kizárólag ebben a tekintetben szeretnék reagálni. Minden egyéb lehetőség már az autószerelő szakma általános hatásköre egy nehezen induló benzines autó tekintetében! Ennek benzines oldalról nézve számtalan oka lehet, ehhez diagnosztizálni kell.

Gázos oldalon a helytelen gázvezérlő programozás okán történő adaptációs (köznyelven eltanulja a benzines ECU a helytelen értékeket) jelenség okozhat hasonló tüneteket. Ha egy éjszakára leveszi az akkumulátor sarukat, az áramtalanítást követően kellene kb. 200 km-t mennie csak benzinnel. Amennyiben így megszűnik a jelenség, a fent leírt probléma a bűnös. A megoldása pedig a vezérlő szakszerű újra programozása.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. február 7., 11:07 Módosítva: 2020.02.24 17:41
126

Kedves Doki!

Van egy gyárilag CNG-s S80-asom, tartályainak szavatossága év végén jár le. Az autót szeretném tovább használni.

Két dolog merült fel bennem:

1: Átalakíttatni LPG-sre és használni tovább (ez nyilván újabb anyagi befektetéssel jár, amihez már nincs sok kedvem).

2: Visszaalakíttatni csak benzinesre. Engem most leginkább az utóbbi menete érdekelne, lévén az LPG-re alakításról ezer cikk elérhető.

Ha visszaalakíttatom (megmarad a gyári 30l-es benzintartály, csak a CNG rendszer kerülne kiszerelésre) kihez kell vinnem, milyen engedélyek kellenek, hogyan történik a vizsgáztatás, kell-e egyedi engedély stb.?

Előre is köszönöm. U.D.

Üdvözlöm!

Ha az autó gyárilag CNG üzemű, sajnos a hivatal visszautasítja az ilyen irányú beadványokat. Nem vagyok jogász, csak a tapasztalati tényeket tudom leírni. Ha gondja van a rendszerrel és az nem javítható, mégis csak az LPG lenne a megfelelő megoldás. Onnantól az autó ismét használható, a benzinhez képest jelentősen olcsóbban üzemben tartható, ráadásul a környezetet is kevésbé szennyezi. Ha érdeklik a lehetőségek ezt illetően, itt tájékozódhat.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. január 25., 09:23 Módosítva: 2020.02.07 11:09
313

Tisztelt LPG Doktor,

Egy Suzuki Wagon R+ boldog tulaja vagyok. A téli hideg időszakban már kétszer is előfordult, hogy nem indult el. Egy alkalommal szervizbe vittem, mert még nem tudtam, hogy mi a hiba. Az üzemanyagtank kimosása után minden működöt tovább rendesen. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan lehet elősegíteni azt, hogy a benzin kibírjon 1,5-2 hónapot télen? Próbáltam már a Liqui Moly-t, ami kis szerencsével működött is, csak ha jön egy fagyos reggel, akkor mindig attól tartok, hogy nem fog elindulni a motor.

Válaszát előre is köszönöm, Robert

Kedves Róbert!

Egy biztosan működő és néhány általunk ki nem próbált, de ígéretes javaslatot tudok adni önnek. Kezdjük a biztossal!

Egy gázüzemű autó benzinfelhasználása egyénileg eltérő mértékű lehet. Sok változós az egyenlet. Számít a gázrendszer paraméterezése, vagyis, hogy hány fokos hűtővíz hőmérséklet esetén kapcsol át gázüzemre. Hogy ezt mennyi idő alatt éri el, függ a motor típusától, de még a reduktor bekötésétől is a vízrendszerbe.

A lényeg, hogy azt kell biztosítani, hogy a tankban lévő benzin 6-8 hetente frissüljön. Ez jelenthet 5, de akár (nagyobb fogyasztású autók esetén) 10 liter rátankolást is. Ennél többet nem tankolnék semmiképpen sem. 2 hónapot egyébként ki szokott bírni a benzin, az Ön esetében lehet, hogy a korábbi lerakódások egy része még a vezetékekben maradt, ez is hozzájárult a galibához. Állítólag a 100-as oktánszámú prémium benzinek jobban bírják a gyűrődést, ezt is ki lehet próbálni.

Az adalékolás jó irány, talán nem a megfelelőt választotta! Érdemes fórumokban utánaolvasni.

További örömteli gázos kilométereket kívánva,

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. január 15., 14:57 Módosítva: 2020.01.25 10:47

Tisztelt LPG Doki!

Lancia Phedra-t vásárolnánk 2,0 vagy 2,2 motorral. Lehet-e pótkeréktartályt szerelni a típusba és van-e tapasztalata a típus gázosításáról?

Köszönettel, Attila

Kedves Attila!

Kicsit megkésve kívánunk boldog újévet! Van tapasztalatunk a típus, jobban mondva a típuscsalád összes tagjával. Minden szokványosan működik itt is.

Az egyetlen kompromisszum a tartály mérete. Ha az utasteret nem akarjuk belső tartállyal elcsúfítani, a pótkeréktartály lehetősége csak kis hatótávot enged meg. Kb. 42 liter nettó tankolható mennyiséggel számoljon!

Üdvözlettel: Király Zsolt www.lpgdoktor.hu

2019. december 29., 10:15 Módosítva: 2020.01.18 16:36
228

Tisztelt LPG Doktor!

Kérdésem az lenne, hogy egy 245 000 kilométert futott MK2 Ford Focus (2007) 1.4 80 LE-s autót megéri átalakítani? Gondolok itt a kopottabb motorra. Jelenleg motorikusan nincs probléma az autóval. Évi 25 000-30 000 kilométert mennék vele.

Üdv, Erik

Kedves Erik!

Kérdésben a felelet. Ha egy motor jó, akkor olyan mindegy, hogy mennyit futott. Fontosabb kérdés, hogy miként lehet erről hitelt érdemlően megbizonyosodni.

Az egyik megoldás a hagyományos úton történő diagnosztika. OBD adatok kiolvasása, szükség szerint kompresszió és veszteségmérés, kipufogógáz elemzése, mechanikai szemrevételezés.

Ha mindezt a mai kor szellemének megfelelően, ráadásul gyorsabban, így költséghatékonyabban szeretné megvalósítani, akkor a digitális oszcilloszkópos vizsgálat a megoldás. Az eszköz tévedhetetlen, valamint nagyon érzékeny. Ennek köszönhetően a nehezen észrevehető, még csak lappangó hibákat is ki lehet szűrni a segítségével.

Kellemes Ünnepeket kívánunk Önnek és az összes kedves olvasónknak!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. december 17., 09:03 Módosítva: 2019.12.21 11:32
32

Kedves LPG Doktor!

Az autó egy 1.4 Toyota Corolla ZZE120, LPG-vel szerelt. Új gyertyát szeretnék venni bele és egymásnak ellentmondó információkat találok, hogy szükséges-e LPG-s gyertya?

Gyári: 9091901164 K16R U11 LPG-hez ezt találtam ajánlottnak: 0242235666 Melyik lehet inkább ajánlott és miért?

Illetve néhány LPG-s gyertyánál fel van tüntetve, hogy elektródatávolság beállítása szükséges. Ahol nincsen feltüntetve, ott is kell beállítást végezni, vagy azokban nem szükséges a jellemzően magasabb áruk miatt? Benzinüzemben is használom.

Köszönöm szépen! Péter

Kedves Péter!

Saját tapasztalatunk a következő: mindaddig gyári ajánlású gyertyát használunk szintén gyári hézaggal, amíg az adott jármű ezt tünetmentesen viseli!

Ha gyújtás eredetű hibát generál kizárólag gázüzemben, esetleg felmerül az LPG-specifikus gyertya használata, vagy még inkább a gyári gyertya kisebb hézagra állítása.

A legtöbb esetben azonban az derül ki, hogy a gyújtórendszer valamelyik másik eleme okozza a problémát. Ekkor a gyári gyertya legtöbbször a gyári hézaggal is jól működik együtt az autógázzal.

A szervizek gyakran - pénz és időrabló módon - az alkatrészek cserélgetésével igyekeznek feltárni a hiba forrását. Mi ennél lényegesen jobbnak látjuk a digitális oszcilloszkópot, mely tévedhetetlen módon, egyértelműen mutatja meg többek között a gyújtórendszer elemeinek pontos állapotát is.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. december 6., 14:42 Módosítva: 2019.12.29 14:39

Üdv.

Sajnos nem, vagy csak részinformációkat találtam az E46 320i LPG-üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalatokról. A motorom a híres M52B20. Havi 5 ezer kilométert megyek az autóval, 90%-át városban, fagyban és kánikulában. Mi a javaslata?

Bírja-e ez a motor az LPG-t? Melyik rendszer a legkiforrottabb, szükséges-e plusz kenési rendszer beépítese? Esetleg hol szereltessem be Esztergom közelében? Budapesti beszerelés sem akadály.

Köszönöm válaszát.

Üdvözlöm!

Bírja. :-) Nem megy vele keveset, így a megtérülés nem kérdés.

A rendszerek kiforrottsága manapság nem tényező, inkább csak néhány negatív példát tudnék említeni, ami a rovat jellegéből és etikai okokból adódóan nem opció. A felső kenők használatáról kialakult véleményünk markánsan megfogalmazva itt található

Tömörebben: pénzkidobás. A beszerelési helyszín javaslata a fentiek értelmében szintén nem lenne etikus lépés a részünkről.

Amire figyeljen az áron túl:

- Az 1 napos beszerelés nem munka. Kerülendő.

- A rendszer programozására szánt idő és tesztkilométer lényeges pont. Kb. 45-90 perc és 25-70 kilométer az elvárható.

- Szakszerű beépítés és programozás. Utóbbi tekintetében fontos megjegyezni, hogy a különböző automata, öntanuló, adaptív rendszerek segíthetik, de SEMMIKÉPPEN SEM HELYETTESÍTHETIK az emberi kéz munkáját a programozási folyamatban!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. november 19., 11:25 Módosítva: 2019.12.06 17:07

Tisztlet LPG doktor!

A kérdésem egyszerű (látszólag). Arra szeretnék kapni választ, hogy az 1.6-os benzines új Vitara gázüzemre való átalakítása lehetséges? Illetve, hogy nem károsodik-e a motor a gázüzemre való átalakítás után. Több helyen olvastam, hogy a japán autóknak nem ajánlják a gázüzemre való átalakítását. Nem csak a kedvezőbb üzemeltetési költségek, hanem a környezetvédelmi szempontok miatt is szeretném átalakíttatni az autómat feltéve, ha a motor nem károsodik.

Köszönöm a válaszát előre is. Üdv.:Gergő

Kedves Gergő!

A kérdés - függetlenül a felmerülő autó típusától - ismétlődő téma itt nálunk a rovatban. A Vitara is átalakítható, azonban azokkal a kitételekkel, melyek minden érzékenyebb hengerfejjel szerelt (egyes Japán autók és a Ford néhány típusa ezek közül a legismertebb) járműre vonatkoznak.

Íme a lista a teljesség igénye nélkül:

- Szakszerű beépítés és rendszerprogramozás. Utóbbi menetéről itt olvashat többet.
- A típus érzékenységétől függően kiegészítő benzinfecskendezés alkalmazása gázüzemben a magas terhelési tartományokban (padlógáz vagy bizonyos fordulatszám felett, illetve ezek kombinációja).
- A szelephézag (hidrotőke esetén természetesen tárgytalan) beszereléskor történő ellenőrzése. Ha szükséges, ezek korrekciója még a beépítés előtt. A beépítést követően 20 000 km-es periódusokban legalább 3 egymást követő alkalommal a hézagok ellenőrzése, korrekciója. Ezen ismeretek birtokában aztán lehet döntést hozni a végleges ellenőrzési periódusról.
- Épeszű használat, 48-nál kisebb lábméret, Budapest - Oslo relációban lehetőleg ne 195-re állított tempomattal nyírjuk az 1.6-os csoda masinát! :-) 75% körüli terhelésen semmi gond nem lesz egyik motorral sem!

Remélem sikerült eloszlatnunk a kétségeit!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. november 15., 13:58 Módosítva: 2019.12.11 06:51

Tisztelt Cím!

Egy 2001-es 4 literes Grand Cherokee-t használok néhány éve LPG üzemben. Az autó átesett egy nagy javításon, alvázvédőzés, szilentek stb. A javítás miatt le lett szerelve a sárvédőbe épített töltőcsonk. Visszaszerelés után azonban nem lehet tölteni az autót, illetve kb. 5 perc alatt 1 liter tud bejutni a tartályba. A golyó nincs letapadva.

Van esetleg valami olyan biztonsági szelep a tartályban, ami a megbontáskor a nyomáscsökkenés hatására lezárt? A rendszer DT Gas. Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Attila

Kedves Attila!

A tünet leginkább abban az esetben elképzelhető, ha összeszereléskor felcserélték az előremenő csövet a betáp oldallal! Ebben az esetben viszont nem működne az autó gázzal. Erről nem írt, így nem látok tovább ennél. A tartályban lévő multiszelep hibája a második lehetőség, javaslom ezt is mindenképpen ellenőrizni!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. október 27., 08:03 Módosítva: 2019.11.15 13:59
86

Tisztelt LPG Doktor!

Családbővülés miatt Honda FR-V-n gondolkodom. A gyakori városi használat miatt benzin-gáz használat lenne az ideális, de egy bizonyos weboldalon a Hondák gázüzemét nem javasolják 2003-tól, ennek mi az oka?

Merjek-e belevágni ebbe a projectbe, mire kéne figyelnem? 1,8-as vagy 2.0-s motorokkal venném.

Kedves József!

Féligazságról van szó. Egyes típusok (igen, a Honda is ilyen) kicsit érzékenyebbek a kipufogógáz hőmérsékletére.

Alapvetően az LPG-üzem magasabb hőmérséklete a maga 120 Celsiusfokos többletével még nem okoz drámát. Ezt azonban a beszerelőműhelyek gyakran hajlamosak nem megfelelő beépítéssel vagy programozással tovább fokozni, ami együttesen már képes a szelephézagok extra gyors fogyását eredményezni. A témáról itt olvashat bővebben. Ha mindehhez a lába is 52-es, könnyű kárt okozni a motorban.

Ennek ellenére át lehet alakítani ezeket a motorokat is a következők betartása mellett:

- szakszerű beépítés

- hibátlan rendszerprogramozás a szegénykeverékes üzem megelőzése érdekében

- a nagy terheléses szakaszokban szoftveres beavatkozással kiegészítő benzinbefecskendezés alkalmazása (vagyis magas fordulaton, illetve nagy gázpedálállás mellett kap némi benzint is a motor hűtési szándékkal)

- kíméletes használat, vagyis nagy terhelést csak rövid ideig kapjon a motor, 75% feletti terhelésen ne járassuk több száz vagy ezer kilométeren keresztül!

- gyakori ( 20 000 km-es periódus ) és rendszeres szelephézag-ellenőrzés, szükség esetén korrekció.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. október 17., 16:38 Módosítva: 2019.10.28 17:12
1

Egy ideig nem használtam az autót (Skoda Roomster, gyári beszerelésű Landi Renzo LPG rendszerrel), tankolás után nem akar átváltani LPG-re.

Ha gyorsan megyek, egyet rándít az autón és elkezd csipogni, hogy nem sikerült átváltania, ha lassabban megyek, akkor egyszerűen leáll a motor. Hideg vagy meleg motorral is próbáltam, csak benzinnel tudok járni. Nemrég volt műszakiztatva és az LPG rendszer is tanúsítva.

Mi lehet a baj?

Üdvözlöm!

A legnagyobb valószínűséggel a gáznyomásszenzor dobta be a törülközőt. Ez megesik ennél a rendszernél, a javítása rutinfeladat. A fenti lehetőség áll a valószínűségi lista első helyén, ami nem jelenti azt, hogy más hiba nem okozhatja a tünetet.

Az extrém módon eldugult szűrőktől kezdve a reduktorhibáig bezárólag bármi okozhat ilyen jelenséget. Szakszerviz könnyen ki tudja zárni az egyes lehetőségeket, kérjen egy időpontot mielőbb egy megbízható szervizben!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gáztól gyengült az autóm

2019. október 14., 09:57 Módosítva: 2019.10.18 07:20

Üdvözletem Doktor Úr!

A témám a teljesítmény alakulása köré épül. Autóm egy BMW E60 525xi, Princz gázrendszerrel szerelve. Azzal valamelyest tisztában vagyok, hogy a gázüzem teljesítménye kisebb, mint a benziné, viszont szerintem nálam nincs különbség (legalábbis nem érzékelek) a benzin- és gázüzem között. Az autó gyárilag 218 LE-s.

Viszont bátran merem kijelenteni, hogy nem több ténylegesen 180 LE-nél. 97 000 km-t futott, ezért nem feltételezném a motor futásteljesítményből adódó gyengülését.

Amire gondolnék: a gáz égési tulajdonságai másak, mint a benziné, ezért elképzelhető pl. egy gyújtásszög módosítás a gáz beszerelésekor? Netán szelepvezérlés módosítás? Nálam a melegindítás is benzinnel történik (majd kb 2 másodperc múlva visszavált) és néha ez az indítás csilingelő hangú, ami a túl nagy előgyújtás szögre enged következtetni. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv, Attila.

Kedves Attila!

Nem teljesen világos, amit írt. Ha nem érez eltérést a két üzemmód között, akkor a feltételezett 180 ló miért is lett a gázüzem számlájára írva? Ha igaz, amit érez, akkor benzinnel is gyenge az autó.

Érdemes lenne mindkét üzemanyaggal egy teljesítménymérést elkövetni a verdán, sokat elárulna. Gyújtásmódosítás elvileg javítana az LPG-üzem hatásfokán.

Létezik külső eszköz erre, így nem a gyári vezérlőt kell írni, viszont az is a kaland része, hogy jól megírni egy gyújtás térképet kizárólag fékpadon lehetséges. Így el is érkeztünk a történet érzékeny pontjához, ami nem más, mint a költségvonzat.

Bele kellene ölni egy sapka pénzt, ami aztán ehhez képest minimálisan javítja a teljesítményt és a fogyasztást. A szelepvezérlés nem az a témakör, amelyet LPG-üzem kapcsán érinteni kellene.

A melegindításkor hallható nagy előgyújtást újfent nem értem, hiszen - mint Ön is írta - benzinnel indul, vagyis gyári gyújtással a gyárilag előírt üzemanyag lesz gyújtva. LPG esetén egyébként se hallhatna ilyet, mert a gáz tulajdonsága épp ellenkező, vagyis nagyobb a kompresszió tűrőképessége a benzinnél, így pont a gáz az, ami nagyobb előgyújtást igényel, mint a benzin.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. október 9., 10:48 Módosítva: 2019.10.18 07:20

Tisztelt LPG-doktor,

Kérdésemre többféle keresési feltétel esetén sem találtam választ, ezért írok most Önnek. 2011-2012 körüli Skoda Octavia vásárlásán gondolkodom, 1.4 TSI motorral (122 LE). Van tapasztalata ilyen motorok gázosítását illetően? Ajánlja ezen motorok gázosítását? Ismer más olyan motort, aminek gázosítását ajánlja, és szerelték ebben az évjáratban? Segítségét előre is nagyon szépen köszönöm.

Tisztelettel, Tamás

Üdvözlöm!

Technikailag lehetséges az átalakítás. Ezek a motorok jól működnek autógázzal. Az általunk forgalmazott gázszettek már akár 5% benzinhányaddal képesek hosszú távon biztosítani a gyári benzinbefecskendezők termikus egyensúlyát, így az üzembiztonság mellett gazdaságosak is! A vásárlás előtt mindenképpen törekedjen a hibátlan műszaki tartalomra, mert az átalakítás kizárólag ebben az esetben kivitelezhető!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2019. szeptember 26., 15:40 Módosítva: 2019.10.09 17:39
1

Üdvözlöm!

2008-as VW Passat 1.8TSI Highline (BZB motorkód) autómban Zavoli Alisei Direct gázrendszer van. Hibátlanul működik, egyetlen bosszantó hibajelenség van: hosszabb állás után (2-3 nap) a bemelegedés utáni első átállásnál lefullad. Ha újraindítom, másodszorra már probléma nélkül átkapcsol. Üzemmeleg állapotban nem fordul elő a hiba.

Átkapcsolási hőmérséklet: 40 °C. Próbáltunk emelni az átkapcsolási hőmérsékleten, de nem változik semmi. Gáznyomás megvan, nincs szivárgás. A diagnosztika nem mutat hibakódot. Hol indulhatok el a hibakeresésben?

Előre is köszönettel: Dániel

Kedves Dániel!

Több lehetséges oka van a jelenségnek.

1., Iszonyat hosszú gázcsövek a reduktor és az elosztócső, valamint az injektor és a szívócsonk között. A megoldást le se írom..

2., Injektorszivárgás. A hagyományos szivárgásellenőrzés a gáz távozását a külvilág felé keresi. Azonban, ha egy injektor átereszt álló állapotban, lassan az érintett hengeren keresztül veszíthet annyi gázt napok alatt, hogy ezt a jelenséget okozza úgy, hogy közben hagyományos értelemben vett szivárgás nem detektálható!

3., Programozási hiba: ha nagyon el van babrálva a programozás, adódhat olyan helyzet, hogy a nagy korrekciókülönbség miatt átálláskor a gyári motorvezérlő nem tudja lekövetni a történéseket. Ez hideg motornál a legnehezebb, így esetleg az újraindításig eltelt idő alatt történő melegedés már megoldja a problémát. Ennek ellentmond az Ön esetében a tény, miszerint csak több napos állás után jelentkezik a hiba.

4., Egyszerű paraméterezési hiba. Van lehetőség az átváltás pillanatát némileg konfigurálni. Lehetséges egy átfedési időtartam beállítása, ami a benzin és a gázüzem egyidejű - néhány milliszekundum hosszú - alkalmazását jelenti. E megoldással a csúnyán, dadogósan átváltó motorok kisimíthatóak az átváltás pillanatában. Javaslom a fentiek felülvizsgálatát!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Nehezen indul a Kiám

2019. szeptember 7., 10:33 Módosítva: 2019.09.27 06:30

Szép napot kívánok!

Van egy 2008-as 1.4 G4FA motorkódú, 80 KW-os Kia Ceedem, ami olaszországi származású, és ebben az országban BRC gázrenszerrel beszerelve lehetett megvásárolni szalonból újonnan.

Probléma, hogy időszakosan nem indul, csak forgatja az önindító a motort minden nehézség nélkül. Ilyenkor többszöri próbálkozásra indul csak be.

Szakszervizben a hibakódolvasás, hiba: nincs befecskendezés. Ebből arra következtettek, hogy a gáz ECU-ja tiltja le a benzines vezérlőt. Érdemben nem tudnak foglalkozni vele, mert gázos autó, vigyem ilyen helyre.

Következő lépés akkumulátordiagnosztika: itt megfelelő az állapot, kivéve, hogy indításnál a feszültség 12V alá esik, és szerintük ez nem elég a befecskendezéshez. Cseréltem akkumulátort, gyertyát. A kiszerelt gyertyák jó állapotúak voltak, 20E km-t futottak. Ez kis időre megoldotta a nehezen való indulás problémáját.

A másik probléma, hogy melegen, vagy legalábbis az alacsonyabb alapjárati fordulaton jobban észrevehetően darabosan, dadogósan jár a motor. A fordulatszám stabil. Nem tudtam kideríteni egyértelműen, hogy ez a motor milyen szelephézagállítású, kell-e manuálisan állítani, vagy hidrotőkés? Egy független szerelő vizsgálat nélkül azt mondta, hogy szeleptömítetlenség, hengerfejlevételt igényel. Szerintem nem. Tanácsukat és véleményüket előre is köszönöm.

További szép napot!

Üdvözlöm!

Nem írta le az összes körülményt, ami alapján egyértelműen lehetne nyilatkozni az ECU eltanulás tekintetében.

Amennyiben a nehéz indulást követően egy ideig még fulladozva, nehezen veszi a fordulatot, majd a egy idő után ez enyhül, illetve a gázra átváltással meg is szűnik, nagy valószínűséggel erről van szó. Az Ön autójának motorja nem hidrotőkés. Ennek megfelelően - gázüzem esetén - 20-30 ezer km-es intervallumban a szelephézag ellenőrzésre szorul, illetve szükség esetén korrigálandó. Ha ez nem történt meg, illetve esetleg egyidejűleg a rendszer programozása sem volt tökéletes, teljesen megalapozott a kolléga véleménye a szelepek hibáját illetően! Ön szerint nem így van, de megérzés alapon ezt nem lehet megítélni. Digitális oszcilloszkóp segítségével ez könnyen kideríthető.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu