Ezzel a koncepcióautóval jelent meg a Le Sabre név a General Motorsnál. 1951-ben, Harley Earl tervei alapján készült el, és teljes nyugalommal kijelenthetjük, olyan koncepcióautó volt, ami tényleg előrevetítette a jövőt.
Mondjuk az ember, aki kitalálta, egy átkozott zseni volt. Eleve az ő nevéhez fűződik a koncepcióautó, mint olyan megteremtése. Az 1938-as Buick Y-Job volt a világ első koncepcióautója, ami egy márka jövőképét mutatta be, a következő modellévek fejlesztési irányait lehetett tetten érni rajta. Earl ezen kívül foglalkozott a második világháború alatt az álcafestések tudományával, neki köszönhetjük a fecskefarkakat (amiket bár a sugárhajtású vadászgépek által inspirált stíluselemként szokás emlegetni, valójában a második világháborús, két légcsavaros P–38 Lightning ihlette). És hát ne feledjük a Corvette-et sem, az ő fejéből pattant ki az ötlet, hogy a Chevrolet-nek szüksége van egy sportkocsira.
Nem tudom, miért vágyna bárki arra, hogy nulla agyú tárgyak megszólítsák (itt persze nem a vakokat segítő funkciókra gondolok.) Ez a kínai parkradar mindenesetre megérdemelne egy Golden Speaking Renault Laguna I. vándorserleget. A videóban említett hiénázáshoz nem kell mást tenni, mint egy kérelmező levelet írni az olvasok kukac mail pont totalcar.hu címre, amelyben vállalod, hogy beépíted a kocsidba. A levél tárgya mindenképp az legyen, hogy:
Mazochista Hiénára jelentkezem!
Az objektum megszerzéséért nem kell mást tenni, most kivételesen sorsolni fogunk, ha már vége a húsvéti ünnepeknek. A mailek beérkezési határideje hétfő, azaz április 17. 23 óra 59 perc (budapesti idő szerint). Ha nem tudsz eljönni érte a Flórián térre, a mailbe eleve írd bele a postacímedet, hátha te nyersz.
Idegesített már fel valaki azzal, hogy pofátlanul, két helyet elfoglalva állt be a parkolóba? Ezek a Jeep-tulajok a te nevedben is kicsit gonosz, de nemes bosszút álltak a türhő módon parkoló mercis arcon.
Az Alfa Romeo végre újra él: a Giulia nagyon jó élmény, igazán jó autó, de nézd meg inkább, mit írt róla Karotta.
A baj nem jár egyedül: lakatosnál a Rulettkerék-Peugeot, és van rajta mit csinálni.
Tudod, hogy hívják a Yeti utódát? Mármint a Skoda Yetiét. Ezt is elmondjuk.
Bosszanthatják a számok az Audit és a Mercedest. A BMW-nek viszont jól megy. De hol?
Vajon népautó lesz a Kia Rióból? Mindenesetre elkészült a szedán is, mutatjuk.
A KTM megmutatta, hogy egy 125-ös motornak nem kell igénytelen, botfutóművű, gagyi szerencsétlenségnek lennie. Az új Duke-ok torinói bemutatóján jártunk.
- Sokat fogyaszt, de legalább nem is megy. Nem a legjobb párosítás, pedig a kétliteres dízel X-Trail pontosan ilyen.
- Próbáltad már az időutazást? Hogyhogy nem lehet? Csak ki kell nézni az ablakon, és máris megérkeztél 2000-be.
- 840 lóerő és 89 centin át emeli az orrát, mi az? Hát persze, végre megmutatták a Dodge Demont.
- Kis ország, kis foci – de azért szépen játszani még lehet. Megmutatták ezt a csehek is.
- Szekercével is lehet autót tervezni – ezt bizonyítja a Toyota új tanulmánya, az FT-4X.
- Scrambler is készül a CCM légies roadsteréből. Miben lesz más mint a Spitfire? Elmondjuk.
Most már nem érhet minket felkészületlenül, ha esetleg a Nepperűző rovatunk kap majd olyan kérdést, hogy "Kedves Nepperűző, 32 éves anya vagyok, csatakrészegen szeretnék száguldozni, fogalmatlanul körforgalomba hajtva 4-5 méter magasra ugratni és ezután az alkatrészeket szanaszét szórva aszfaltba csapódni. Milyen típust ajánl, ha horzsolásokkal szeretném megúszni, ráadásul az is feltétel, hogy a 20 hónapos gyermekem semmiféle sérülést ne szerezzen?"
Nem csak a veterán autók, de a veterán harci járművek felújítása is népszerű üzlet, de most néhány angol restaurátor a szokásosnál jobban belenyúlt a tutiba. A Tanks a Lot műhelye (szójáték: thanks a lot - igazán köszi) egy Type 69-es, Irakban használt harckocsi felújításának esett neki, amikor váratlanul éles lőszer került elő a gépből. Nick Mead, a műhely tulajdonosa ekkor elővette a kameráját, és felvételt készített, bizonyítva, hogy semmi köze a hadianyaghoz. Ahogy folytatódott a szétszerelés, az üzemanyag tankra került a sor, és ekkor jött a döbbenet: öt darab, egyenként 5-6 kiló súlyú aranyrúd került elő a tartályból. Ezek értéke több mint 350 millió forint, ám a csapat ahelyett, hogy megpróbálta volna beváltani, inkább szólt a rendőrségnek, aki további vizsgálat céljából elkobozta a rudakat, persze amúgy sem sok esélyük lett volna legálisan pénzzé tenni őket. Mint később kiderült, az aranyat iraki hadsereg katonái lopták Kuvait megszállása során.
– Az óhét hazai YouTube-termésének tán legdrámaibb videójával zártuk a napi termelést. Fájdalmas videó sok tanulsággal a Soroksáriról.
– Mibe', hogy te sem gondoltad volna, hogy van Magyarországon, aki kisujjból turbósít BMW-ket? Pedig van, riporttal bizonyítjuk.
– Szintén BMW-s sztori, csak kicsit inverz. 328i kupéból kocka Lada? Ukrajnában ilyen is van.
– És azt ismered, hogy a Matel egy művezetője hazamegy, átad egy elcseszett Hot Wheels-prototípust a fiának, majd azt mondja: Tedd el, fiam, egy nap még sokat fog érni. És az a Beach Bomb ma 150 ezer dollárt ér.
– Keddig kellett várni a hét első Tesla-gyilkosára. Íme a Koenigsegg és Qoros közösének látványtervei:
– Ha valahogy sikerült elkerülnöd az elmúlt fél év három Toyota C-HR-tesztjét, szívből ajánlom a Totalcar negyedik találkozását az új Toyota SUV-val. Avagy: ilyen a C-HR kisturbóval, CVT váltóval.
– Elég volt a betűből? Tessék, agymasszázs:
+1: Megszületett Guld mester beszámolója a hétvégi MotoGP-fordulóról. Vinaels 2/2 – megyszületett az új dominátor?
Mindenek előtt: tessék megnyomni a lejátszás gombot, és türelmesen végignézni, ahogy lépésről lépésre felépül az őrület.
Tekert órás taxi 450 ezerrel! JÖHET?
Az autóval nagyon átvertek: 231 ezer helyett 450 ezer km volt benne és taxi volt, és ezt elfelejtették megemlíteni a kereskedésben. Szerintem szándékosan vitték olyan városba eladni, ahol nincs MB képviselet, és emiatt nem lehet rendesen bevizsgáltatni.
Miközben elveszve támolyogtam a gyújtás-karburátor-kompresszió Bermuda-háromszögében, azért zajlottak egyéb ügyek is. Mint írtam, az üléseket még májusban elvittem Csátaljára a kárpitoshoz – az egyetlen társasághoz, akik viszonylag hamar rábólintottak – a föld alól is beszerzik nekem a szövetet. Boronyák Zoli barátom is átjött egyik nap, régi veterános ismerős ő, csodákat csinál, régebben motorból, manapság inkább autózik, s a papája, Sanyi bácsi legenda volt oldtimeres körökben – többek között ő építette meg a BMW-nek az E30 kombi prototípusának a fenekét, de mérhetetlen mennyiségű szép veterán került ki a keze alól, mindenki ismerte. Fiától, Zolitól származik mindmáig az egyetlen csöves erősítőm, húsz éve vettem nála Majosházán, randa a cucc, de baromi jó, soha nem volt baja, egy orosz katonai csövekből megépített, 1952-es Mullard-kapcsolás, valami Videoton számítógép házában, megkettőzve, hogy sztereó legyen, ne monó. Imádom, az az ünnepnapi zeneélmény, a Spendor BC1-esekkel nagyon szeretik egymást. Mondja már valaki, hogy tudja, mik ezek, és nem vagyok egyedül a hülye, régihifi-mániámmal...
A babák többsége szeret autóban aludni, hiszen az autó beltere egy állandó, ingerszegény környezet. Emellett a motor monoton rezgéseket és hangot keltve búg, ráadásul legalább egy ember ott van a közelben, vagyis adott a biztonságérzet is. Ezt ismerték fel a Ford spanyol mérnökei, akik egy olyan gyermekágyat készítettek, amely szimulálja az autó körülményeit. És nem csak a színekkel dolgoztak: a peremben futtatott LED-sávok imitálják az utcalámpák tovatűnő fényeit, egy négykaros mechanika az autó mozgását szimulálja, és a megnyugtató motorhang is megvan, ez az alulra épített hangszóróból szól. Apuka dolga csak annyi, hogy a telefonjával rögzíti a behatásokat, amik az altatós útvonalon érik a kicsit, majd rátölti az ágyra, ami visszaadja fényeket, rezgéseket, dőléseket. Caterhammel nem biztos, hogy működik, de az ötlet remek. Azt, hogy lesz-e konkrét termék a Max Motor Dreams nevű bölcsőből, nem tudni, de a spanyol weboldal alapján arra tippelek, hogy egyedi megrendeléseket szolgálnak ki vele.
Essünk túl a bevezetőn hamar, mert már oda-vissza megírtam a családi Avensis halálát és mennybe menetelét: tavaly augusztusban benéztem egy jobbos utcát – csatt – tréler – kuka. Nyugi, mindenki jól van, de megürült egy státusz a családi autó pozícióban. A pótlást nem akartam elsietni, ott van a kettes számú jármű, a Baleno, amivel a napi közlekedésünk megoldódott.
Ezt is meg lehet unni, februárban vettem egy nagy levegőt, és úgy gondoltam, ideje venni valamit. Sokat nem szántam rá, valami olyanra gondoltam, hogy most vegyünk rövidebb időre valamit, ami olcsó, viszont különleges. Igen, akikben most megszólalt a vészcsengő, azoknak elárulom: tudom, ez a személyleírás marhára nem passzol az A6-ra, ekkor még szó sem volt ilyesmiről. Az izgalmakat pedig biztos nem a tréleren kerestem.
Ha valaha találkozunk a pokolban, onnan ismersz majd meg, hogy füst- és benzinszagom van, és hogy egy végtelen hosszúságú lista van az orromra húzva, amibe minden lépéskor belebotlom. A listán a videók és cikkek lesznek, amiket nem csináltam meg, pedig szerettem volna. És a tetején, izzó, magmaszín betűkkel szedve ott lesz ez a film.
Ugye ismered a Parkoló Parádét? Ez az a rendezvényünk, ahol alkalmanként összegyűlik pár ezer benzinvérű megszállott, és az autók nézegetése közben úgy érezi jól magát, hogy a nézelődésen és barátkozáson kívül eddig nem történt semmi rendkívüli. Mindig jól megfért egymás mellett a széltől, esőtől óvott szobor, és a napi használós utcai harcos. Idén a megszokottnál korábban, már áprilisban elkezdjük a szezont, és még több tartalommal töltjük meg a hétvégi délutánokat: az első Parkoló Parádén kilőjük új sorozatunkat, a Totalcar Mesterkurzust.
Tudom, tudom, már megint MX-5, de hát mit tehet az ember. Ha ez van a garázsban, akkor ezt kutatja, és előbb-utóbb érdekes videók kerülnek elé. Sokak látóköréből azért esik ki ez az autó, mert gyenge, ami a számok tekintetében igaz is. Viszont, ha valaki veszi a fáradtságot, és nem a puszta számok alapján dönt, akkor ráeszmél arra, hogy egy szűk szerpentinen mennyire nagyon messze van a határvonal, amit a 110 lóerő húz meg.
A hölgy a két vele utazó cseppnyi gyerkőcnek hangosan méltatta a kis piros "játékautómat", amikor is az egyik kicsi hangosan az anyjához a hátam mögött:
- Na de kié az a kocsi?
Mire a mama:
- Hát a bácsié, aki éppen tankol bele!
A gyerek ismét:
- Nem, a bácsié nem lehet, az a bácsi abba nem fér bele!
Úgy repülnek az évek Dezsővel, mint pitypangpihék a tavaszi szélben. Egy esztendő eltelt azóta, hogy utoljára írtam a Pontonról, plusz-mínusz pár nap. Nem linkségből maradt ki azóta a betű, hanem mert nem volt sok kedvem, miről. Amiről pedig lehetett volna, az leginkább a köd kaszabolásához hasonlított egy hideg, nedves, sötét pincében, sodrófával. Mondjuk ki – lett egy öreg, szürke autóm sok-sok-sok millió forintból, molyok által ronggyá zabált belsővel, egy eredeti alkatrészekkel vagyonokból meggenerálozott, körülbelül öt hadra fogható lóerejű motorral. Nem az a helyzet, amikor az ember a dobozos Heinekent lobogtatva lötyögteti a sört a hátát lapogató, vidáman ordítozó haverok lapockájára. Az odúban gubbasztás, magányos depresszió, fénykerülés, rágódás hetei követeztek. Még jó, hogy más vonalon történt sok-sok öröm, mert ha csak ez a Ponton-sztori lett volna önmagában, rég felvágom az ereimet.
Ez az epizód egy mellékszálat dolgoz fel, amolyan Zsivány Egyes. Ezért lett a címe Kormos Csótány.
Egy éve hoztuk be a kiscápát, számtalan dolog történt azóta, hamarosan készen lesz. Részletesen beszámolok róla, ígérem. Sokáig nem jelentkeztem, sovány vigaszként mesélek egy kicsit másról. Másik régi álmom vált valóra, vettem egy lakóautót. Idő, pénz és energia így már két irányba fröcsöghet szabadon (ez lenne egy másik kifogás).
Sokáig keresgéltem lakóautót, van a kicsi, az olcsó és a drága, de nekem nagy kellett. Nem azért mert sokan használjuk, hanem mert a kisebb felépítményekben nagyon összezsúfolva lehet csak létezni. Megnéztem párat, túrtam a fórumokat, de nem hatott meg egyik sem. Régi barátom hirdetése akadt fenn a szűrőn. Kocka Ducato, legnagyobb felépítmény, viharvert állapot, kihívás a javából.
A múlt heti Égéstérben szinte kizárólag gumikról volt szó a Bridgestone-botránytól a német túlfújt stílusig. Ráadásul nem is csak abroncsokról, hanem mindenféle kaucsuk-termékről lufitól postásgumiig. Nekem volt ugye a télen egy projektem: nem szarozok többet téli gumival, fent hagyom egész évben a négy évszakost, úgysincs tél.
:DD
548 lájk kellett hozzá, hogy megszülessen a Totalcar AMTS-re hirdetett Instagram-versenyének győztese. A közönségszavazást Dávid nyerte, aki a gyúrós és cicás képek sorát törte meg ezzel a Heineken-zöld Golffal:
Egy Formula-1-es autóhoz képest egy Trophy truck olyan, mint amikor a lézerszike mellé odatesszük a hentesbárdot: bár kevésbé kifinomult, de van, hogy oda kell csapni, ilyenkor utóbbi a király. Három tonnányi versenyautó ül elöl 70, hátul 90 centi rugóúton, a kocsi orrába pedig belelógattak egy 800 lóerős szívó V8-ast. Ez pedig üt. Nagyot.
BJ Baldwin a Trophy Truck Ken Blockja. A Recoil az ő Gymkhanája, és a fenti a videósorozat negyedik darabja. A tavaly kiadott harmadikról itt írtunk, a másodikról itt, az elsőről pedig itt.
Ha verseny-Lada, akkor először természetes módon a VFTS ugrik be mindenkinek – a kocka-Ladákból faragott B csoportos gép, amellyel itthon még a 90-es években is nyertek ralifutamot, a turbós nyugati csodákkal szemben. Ám messze nem ez jelentette a verseny-Ladák valódi csúcsát, hanem a középmotoros Samara-prototípusok.
Ha valami miatt minden AMTS után megbánom, hogy kimentem, az az átkozott dijjündissünn, ami az összes pavilonban ott van. Elviselhetetlen hangerővel ordít a dárenbéz (vagy ami épp van), amire a népek dudorognak, ráadásul olyannyira nem vagyok partiarc, hogy ilyenkor nem csak a zenét, de a kocsik közt felállított színpadon vonaglást is cikinek érzem. És folyton eszembe jut, hogy fehér embernek nem szabad zenére mozognia, mert nem tud táncolni.
Láttuk már Nurburgring-szimulátorban a motorját és videón a 0-350 km/h-s sprintjét, most pedig tessék, így táncoltatják a Chrion-bódét a Bugatti-gyárban:
Here's how @Bugatti ensured the suspension of the new Chiron is up to the task of managing 1500bhp, @ST_Driving #hypercar #billionaireclub pic.twitter.com/1IEKEDQxu9
— James Mills (@squarejames) 2017. március 17.