2020 december 27., 09:22 Módosítva: 2021.01.04 06:11
468
das header

Tisztelt Autójogász!

2020. februárjában vásároltam egy Hyundai i30 1.6 benzines használt autót. Az autó 7 éves, 60 e km-t futott, szép állapotban, utastér, csomagtér, motortér egyaránt, szervizkönyvvel, frissen szervizelve stb. Azóta hibátlanul működött, kb. 10 e km-t tettünk meg vele. Sajnos az elmúlt napokban, váratlanul, egy jelentős motorhiba jelentkezett, az autószerelő átnézte az autót, kiderült, hogy 4. hengerrel van probléma, megoldása csak a motor felújításával (gépműhely stb.) javítható.

Kérdésem, hogy ebben az esetben van-e valamilyen lehetőség (mivel az autó ténylegesen, igazoltan keveset futott) arra, hogy akár a Hyundai márkaképviseleten keresztül, valamilyen segítséget kapjunk a hiba javításában? Számít-e, hogy a problémát a gyári alkatrészek meghibásodása (pl. anyaghiba) és nem külső ok idézte elő, attól függetlenül, hogy ennél a típusnál a gyári garancia 5 év?

20 éve ehhez a márkához ragaszkodunk, ez már a negyedik ilyen márkájú autónk, mivel az elmúlt évek alatt rendkívül megbízhatónak bizonyultak, gond nélkül autóztunk, ezért választottuk ezt típust legutóbb is.

Válaszát előre is köszönöm!

Gy

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 december 15., 17:15 Módosítva: 2020.12.27 00:03
543
das header

Tisztelt Autójogász!

A mai napon kaptam egy végrehajtói levelet melyben közli, hogy lefoglalta a nevemen lévő xxx autót és 15 napon belül adjam meg a fellelhetőség helyét.

Az autót egy hónapja eladtam, de fogalmam sincs, hogy átíratták-e már a vészhelyzet miatt korlátozottan működő Kormányablakok valamelyikében.

Én is be akartam jelenteni az eladást 8 napon belül, csak éppen sehol nem veszik fel a telefont a Kormányablakokban, személyesen pedig nem lehet bejutni.

A gépjárműkeresőben megnéztem - ott rögzítve van, hogy lefoglalás alatt.

Viszont forgalomban van.

Ebben az esetben mi tévő legyek?

Értesítsem azt, akinek eladtam?

Üdvözlettel,

András

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 november 26., 10:42 Módosítva: 2020.12.02 06:12
das header

Tisztelt Autójogász,

Az alábbi kérdéskörben (használt autóvásárlás és szavatossággal élés) szeretném az Ön véleményét kikérni:

2019.05.30-al vettem egy használt gépjárművet megbízható hírében álló kereskedéstől. Az első napokban egy hibaüzenet jelent meg rendszeresen rövid pillanatokra, amit jeleztem feléjük. Azt a javaslatot tették, hogy egy megfelelő szervizbe vigyem el, ők állják a javítás költségét. A gépjármű egy 2010-es évjáratú Toyota Prius, és elvittem az ő általuk, valamint Toyota hibrid körökben is ajánlott szervizbe. A szervizben az elmúlt 1 év alatt körülbelül 5-8 alkalommal voltam ugyanezen probléma okán, és körülbelül 2 hónapot állt ott az autó javítás miatt, ebből utolsó két alkalommal, kb 3 hétre biztosítottak csere autót is.

A probléma mindig ugyanaz volt, átnézték, nem tudják mi okozhatja kicseréltek pár dolgot de a hiba továbbra is fennállt, majd újabb időpont egyeztetés szerviz, szervizben állás, javítás átnézés, de a probléma továbbra is fennállt. Végül idén év elején mondtam, hogy mondjanak valami véglegeset. Ekkor ők mondták, hogy egyelőre nem tudják megoldani a problémát. Visszamentem a kereskedéshez, hogy a szerviz nem tudja megoldani. Ők még egyszer ránéztek még egyszer megkértek, hogy még egy alkatrész cserére menjek vissza, ez újabb 3 hónapot vett igénybe, időpont egyeztetés a szervizzel, időpont, újabb 2 hét a szervizben, és a probléma továbbra is fennáll.

Milyen jogom van az alábbi helyzetben. A kereskedés nyitott a cserére, viszont ilyen felszereltségű, évjáratú, futásteljesítményű autó nem lehetséges. A vége mindig az, hogy ráfizetés lenne. Valamint ha olcsóbb gépjárműben gondolkozom, nem szeretné a vételkor kifizetett összeget teljes egészében fedezni. Az én megítélésem szerint az elmúlt egy évben a piaci értéke nem változott jelentősen, mivel külföldről behozott autók esetén az EUR HUF árfolyam az általam érintett időszakokban 10% al emelkedett.

Érdeklődnék, hogy Ön szerint mi az én jogom az alábbi helyzetben? Jogosult vagyok a vételár teljes egészét visszakérni, és elállni a szerződéstől? Érvényesíthetem valamilyen úton módon, hogy engem kényelmetlenség ért azáltal, hogy közel két hónapot állt az autó a szervizben, az ismeretlen hibaüzenet miatt, nem vállaltam hosszabb külföldi utat. Rengeteg időm és energiám ment el ezzel. Autócserénél jogos-e ha a kereskedés nem a vásárláskori összeggel szeretné az autót beszámítani? Emellett nyár elején, amikor voltam a kereskedésben, elhangzott olyan nagyvonalú komment, hogy biztos ezzel az utolsó javítással megoldódik, ha nem választhatok bármi 6M-ig, úgy, hogy vásárláskor 3.250 ezret fizettem. (Ez azóta már inkább kicsinyes alkudozás mint nagyvonalúság). Eddigi beszélgetések alapján, megoldásra törekszik a kereskedő, szeretné, ha elégedett ügyfélként távoznék. Nyilván ha visszakapom az árat, de cserébe a másfél év arról szólt h szerviz, egyeztetés, majd szerviz, már teljesen elégedett nem leszek.

A megoldás kereséshez szeretném tudni, hogy mik az én kereteim, jogaim.

Előre is köszönöm megtisztelő válaszát.

Üdvözlettel: Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 november 13., 14:37 Módosítva: 2020.12.09 06:45
das header

Tisztelt Autójogász!

Szeretném megtudni, hogy van-e valamilyen szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy adott gépjárművet mennyiszer indíthatok a p rendszámmal!?

Hallottam egy 30-as számot, de sehol nem találok erre vonatkozó leírást.

Üdvözlettel: Dániel

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 november 1., 12:46 Módosítva: 2020.11.13 22:40
das header

Tisztelt Autójogász!

Az alábbi problémával, illetve segítség kéréssel fordulok Önhöz.

2020.januárjában vásároltam egy kereskedésben egy Nissan Micrát, amin azóta már sorozatos problémák jelentkeztek.

Ezekkel a problémákkal természetesen felkerestem az említett márkaszervizt, akik már többszörösen próbálták elhárítani ezeket a hibákat. Februártól folyamatosan hordom vissza az autót.

A hibák a következők: Alapjárati ingadozás, indítás utáni leállás, rángató motor, illetve a gyorsításoknál fellépő megtorpanások, mostanra már a kuplung is nyikorog - kinyomó csapágyat és munkahengert akartak benne cserélni, de ez előtt a csere előtt én felvettem egy ügyvéddel a kapcsolatot és elindítottunk egy polgári peren kívüli megegyezést, mivel a fogyasztói garanciám 1 év. Ebben az esetben elállhatok a vásárlástól és követelhetem az autó vételárának a visszafizetését. Ennyi javítás azt gondolom, hogy elég indok arra, hogy ne tartsak igényt erre a kocsira. Főképp úgy, hogy semmi sem lett rajta jobb.

Az kereskedés tulajdonosa azt nyilatkozta az ügyvédemnek, hogy fizessek ki egy független kárszakértőt, vagy adjam nekik oda az autót, hogy majd ők teszteljék az általam említett hibákat, mert így nincs jogalapja, amivel hivatkozhat az importőrnek.

Erre természetesen nemmel feleltem. A meglévő szervizlapok, munkalapok árulkodnak arról, hogy az autó hibás teljesítéssel került hozzám.

A következő cseréket hajtották végre: gyertya csere, motorvezérlő csere, szoftver frissítések, gyújtótrafók cseréje, vezérműlánc csere.

Nekem erre sajnos nincs időm és energiám, hogy folyamatos szervizelésre hordjam az autót. Illetve arra sincs, hogy csak a bosszúságot okozza.

Ebben az esetben Ön szerint mit lehetne tennem, hogy haladjon az ügy előre, vagy megoldódjon?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

János

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 október 21., 13:44 Módosítva: 2020.11.03 06:16
das header

Kedves Autójogász,

Azt szeretném kérdezni, hogy szabályos-e ha visszakorlátozzák a sebességet a traffipaxhoz. 2020.10.04-dikén körülbelül 21-22 óra közt, az M5 autópályán egy felüljárón álltak kint, és a felüljárónál 130 km/h-ról 100 km/h-ra vissza lett véve a sebességkorlát kb. egy 500 méteres szakaszon. Nem volt úton folyó munkavégzés sem, és előjelzés sem.

Ez így mennyire jogszerű?

Üdvözlettel, Sándor

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 október 13., 11:08 Módosítva: 2020.10.23 18:35
590
das header

Tisztelt Autójogász,

A jogi oldala érdekelne a következőkben leírt, majdnem balesettel végződött közlekedési helyzetnek:

A helyszín Budapest X., Gitár utca és Harmat utca közti körforgalom, ahol a Gitár utcából érkezőknek STOP táblájuk van a körforgalom bejáratánál.

A kérdésem az lenne, hogy amennyiben én a Harmat utcáról érkezve (Gitár utcától jobbra) belehajtok egy a Gitár utcából érkező, a STOP táblát nem figyelembe vevő autósba, akkor jogilag mi lehet az ügy kimenetele?

Sajnos a buszokon kívül a 95%-a az autósoknak nem áll meg a STOP táblánál, viszont a kereszt irányból érkezők jogosan várhatnák el ezt, lendületből behajtva a körforgalomba. Mivel azonban a KRESZ kimondja, hogy a már körforgalomban lévő autósnak elsőbbséget kell adni behajtáskor, így ezek alapján én vagyok a hibás, annak ellenére, hogy a másik autós a STOP táblát nem vette figyelembe.

Köszönöm,

László

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 október 11., 11:18 Módosítva: 2020.11.06 06:35
das header

Tisztelt Autójogász,

véleményére vagyok kíváncsi.

A jelenségre Budapesten a XIII. kerületben lettem figyelmes, konkrétan a Vágány utcában. A Vágány utcában gyakorlatilag három sáv van. Egy sáv halad a Hungária körút felé, míg a belváros felé halad két sáv halad, amelyikből az egyik buszsáv.

A belváros felé haladó oldalon, a jobbszélső buszsáv több helyen megsüllyedt és több kátyú van ott, míg a belső sáv útburkolata viszonylag jó minőségű.

Itt lettem figyelmes, hogy BKK menetrend szerinti buszai nem minden estben használják a jobb szélső buszsávot, hanem a "köznép" :) számára fenntartott, egyetlen haladó, ám jó minőségű burkolattal ellátott, jobbról a második sávban közlekednek.

Kérdésem, hogy ha van kialakított buszsáv, akkor kötelező-e azt a BKK menetrend szerinti járatainak használni, és a jobbratartási kötelezettség miatt, ki kell-e buszoknak sorolniuk ebbe a sávba?

Köszönöm. Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 október 6., 09:45 Módosítva: 2020.10.13 07:41
das header

Tisztelt Autójogász!

Pár hónapja baleset részese voltam, én voltam a vétlen fél. Elismerte felelősségét a vétkes és az autót be is vittem egy jól ismert, Porsche-márkacsoportra szakosodott szakszervizbe, ahol nagyon segítőkész szerelőkkel hozott össze a sors.

A baleset során megsérült az autó bal első lámpája, így cserélni kellett és innen indul az érdekesség.

A gyári ezüst foncsorú lámpát már a Porsche Hungária se tudja beszerezni (pedig az autó csak 7 éves), csak fekete kivitelben, így a javítás után az autó bal első és jobb első lámpája teljesen eltér.

A biztosító szerint, mivel a fénye ugyanaz, nem hajlandó fizetni a sérülés mentes lámpa cseréjét még költségmegosztással sem, mivel az szerinte "értéknövekedéssel járna".

Szerintem viszont a jelen állapotában értékcsökkentett az autóm önhibámon kívül.

Kinek van igaza?

Előre is köszönöm válaszát.

Üdv,

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 október 4., 13:02 Módosítva: 2020.10.07 14:34
das header

Tisztelt Autójogász!

Két hónappal ezelőtt munkába tartottam autómmal lakott területen belül. Előttem két

autó haladt, egyszercsak az elöl lévő autó lassított és az út jobb szélére húzódott. A közvetlenül elöttem haladó kocsi nem jelzett előzési szándékot, ekkor én a felező vonalhoz húzódtam, láttam, hogy nem érkezik mögülem illetve szemből másik jármű, így a két autó előzésébe kezdtem. Amikor az elöttem lévő autó mellé értem megpillantottam a jobbra lehúzódott járműt, irényjelzőt nem használt. Majd ekkor hirtelen elkezdett balra bekanyarodni egy házhoz. Ekkorra már mellé értem és nekiütközött az én autóm jobb első sárvédőjének. Ezzel lényegében lelökött az úttestről én pedig nekiütköztem egy villanyoszlopnak. A balesetben szerencsére nem történt személyi sérülés, ugyanakkor az én autóm totálkáros lett.

A helyszínen azt állították a rendőrök, hogy nem lehet egyszerre két autót megelőzni, azt ajánlották, hogy ismerjem el a felelősségemet. A rendőrségi határozat szerint is én vagyok a felelős mert nem győződtem meg az előzés feltételeiről. Voltam azóta meghallgatáson, ahol szintén megerősítették szóban, hogy nem lehet több autót egyszerre megelőzni.

Átlapoztam a KRESZ idevágó részét, az előzés feltételeiről. Ha jól értelmezem akkor az a feltétel nem teljesült az én esetemben, hogy a megelőzendő jármű elé annak zavarása nélkül nem tudtam volna visszatérni, tehát a két autó közé nekem be kellett volna sorolnom. Nekem ez logikátlannak tűnik, mert akkor országúton ha halad elöttem két kombájn, és én nem tudok a kettő közé besorolni, akkor 20 kilométeren keresztül kellene araszolnom mögöttük.

A középen haladó jármű sofőrje megállt, és tanúsította, hogy az elöl haladó jármű sofőrje nem használt irányjelzőt egyik irányba se. Ugyanakkor az általa elhangzottak nem lettek írásba foglalva ott a helyszínen. Véleményem szerint így nem én vagyok a hibás, én használtam az irányjelzőt előzéskor, ha az elöl lévő jármű a felező vonalhoz húzódik és balra indexel akkor nem kezdtem volna meg az előzést, mert láttam volna őt.

Az Ön véleménye szerint ebben az esetben kinek van igaza? Ha valóban én vagyok a felelős, akkor nem megyek tovább az ügyben, de nem érzem azt, hogy én hibáztam volna. Szerintem a másik sofőr súlyosabbat hibázott azzal, hogy nem győződött meg arról, hogy megkezdték e már az ő járművének előzését akár szabályosan akár szabálytalanul. Ugyanakkor a határozatban az ő felelőssége nem kerül elő.

Köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel:

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 szeptember 24., 12:34 Módosítva: 2020.10.07 07:02
das header

üdv: 2017-ben vásároltam egy új Peugeot Boxer 2.0 bluehdi kisteher gépjárművet 2 év garanciával. Most 3.5 éves az autó 140000km és elszakadt a vezérműszíj. Megadott csereperidus 150000km.

Márkaszervizzel felvettem a kapcsolatot és elszállíttattam oda. Átnézték az autót és az ő álláspontjuk hogy a vízpumpánál csöpögött a hűtőfolyadék és ez miatt szakadt el a szíj, és hogy nem az ő hibájukból történt és ez, így nem garanciás, mert az utolsó 2 olajcsere nem náluk volt, és aki elvégezte az olajcseréket, annak kellet volna észrevennie hogy csöpög a hűtővíz.

Én használom az autót saját vállalkozásomban, odafigyelek rá sem az autó alatt sem a motortérben nem láttam hűtővíznek nyomát és még a tartályból sem hiányzott. A márkaszervizben mikor elvittem az autót, nyitottunk egy munkalapot és én jeleztem, hogy mikor megtörtént a baj, akkor folyt a hűtőfolyadék az autó alján. Most nem tudom hogyan tovább, ők azt mondják, kicserélik cseredarabos motorra kb 1,5m ért, de van új motor is 2,3m ért, én meg mondtam, hogy szép, nem is az én hibámból és még én fizessek. Tanácstalan vagyok.

Köszönettel, Zoltán

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 szeptember 20., 13:13 Módosítva: 2020.10.05 06:37
4066
das header

Tisztelt Szerkesztőség!

A napokban a következő helyzet alakult ki az M1-es autópálya Budapest felől Ausztria felé tartó Győrt elkerülő szakaszán. A győri Iparipark felhajtója magasságában, ami kellően lejtős a kamionok amúgy is tiltott egymást vagy mások megelőzésére, itt a külső sávon 100km/h-val tempomattal haladtam személyautómmal. Az előbb említett szakaszon egy kamionos lendületet véve nekiállt engem megelőzni, viszont a lejtő aljára érve elfogyott a lendülete és úgy hogy mellettem volt még a pótos része heves dudálás közepette rám húzta a szerelvényt.

Az ütközést csak a járművem elrántásával a leállósávba tudtam elkerülni, illetve gázadással, hogy újra a megfelelő sávba kerüljek. Ezt követően a mögötte feltorlódott autósok barátságát is élvezhettem mert szinte mindegyik dudálás és közismert kézjelekkel integetve haladt el mellettem. Úgy gondolom hogy én szabályosan használtam a pályát, mégis engem kezdett savazni a többi résztvevő, mondhatni igazat adva a kamionosnak. Nekem kellett volna fékeznem, hogy beférjen elém?? Szerintem nem. Nem mellesleg 3 gyermekem is az autóban utazott velem, és nem mondom hogy nem ijedtek meg a manőver láttán.

Ha a megengedett 130km/h-val közlekedem is, egyre gyakoribb az adott elkerülőn a jobbról illetve a leállósávból történő előzés, a szabályos kikerülő manővernél ami után amint lehet jobbra tartás van, be állnak az ember autójába és villogtatás, dudálás...stb. Kérdem én, hol van a rendőri jelenlét, gyakorlatilag napi szinten többször használom az adott szakaszt de nagyjából már csak a román tréleresekre érzékenyek a biztos urak.

Válaszát, véleményét az ügyben előre is köszönöm.

Üdv.:

András

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 szeptember 11., 12:15 Módosítva: 2020.09.26 07:05
1392
das header

Tisztelt TotalCar szerkesztőség!

Szeretném megosztani Önökkel röviden a horror sztorit amit a napokban éltem át, egy komolytalan hanyag autószerviz jóvoltából.

Sajnos jogilag ha jól tudom nemigazán tudok fellépni, de talán Önök ezt máshogy látják, esetleg eltudnak látni engem néhány jó tanáccsal hogy mitévő legyek.

A történetem röviden:

- Opel Astra kombim júniusban lett szervizelve Ausztriában mivel ott élek az év nagy részében, fékcsere illetve a szokásos szerviz

- Múlt hetet Magyarországon töltöttem, amikor is halk de visszatérő kattogást-zakatolást hallottam vezetés közben, ami nem hagyott nyugodni

- Betértem egy balatoni szervizbe (nagy autószerviz, több beálló, komoly műhely) ahol a kolléga soron kívül próbaútra jött, majd ezután akna felé állt, rázópad segítségével ellenőrizte a kocsit

- mivel nem történt szerelés, csak ellenőrzés így sajnos sem számlát, sem más bizonyíték jellegű papírt nem kaptam, pénzt sem kértek az ellenőrzésért

- többszöri rákérdezésemre, hogy az autó biztonságos e, visszatudok e vele menni Ausztriába a kolléga azt mondta hogy igen, nyugodtan vezessek vissza Ausztriába

- a kattogás okaként a féltengely, esetlegesen gömbcsukló mozgását, kattogását említette meg, melynek szerelését nem tartotta sürgősnek

- Vasárnap az osztrák autópályán kb 120 km/h sebességnél érzékeltem a kattogás-zakatolás erősödését, sajnos már lehúzódnom nem sikerült

- hatalmas zaj mellett a bal első kerekem kiszakadt a helyéről, én az irányíthatatlan autót próbáltam a leállósávba kivezetni és elkerülni azt hogy másokkal ütközzek

- hála a jó Istennek sem az elszabadult kerék, sem én a háromkerekű kocsimmal nem okoztam másnak kárt

- műszaki mentés megtörtént, második napja várom egy útszéli panzióban hogy elkészüljön a kocsim és hogy haza mehessek a családomhoz

- autószerelő kb. 2 és 3 ezer Euro közé saccolja a káromat, ezt majd a teljes javítás után tudják pontosan megállapítani, ha sikerült a baleset előtti állapotot visszaállítani

Én naivan bíztam benne hogy a szerviz tulajdonosa a történet hallatán esetleg partner lesz abban hogy a felmerülő költségeim egy részét állja, de jó magyar szokás szerint minden felelősségvállalás elől elzárkózik, annak ellenére hogy pontosan név szerint tudom melyik alkalmazottja mondta azt hogy nyugodtan használhatom az autót hosszú úton.

Amennyiben Önök szerint van bármi mód arra hogy a költségeim egy részét legalább a szerviz állja nagyon szívesen felveszem Önökkel a kapcsolatot.

Sajnálatosnak tartom hogy ilyen előfordulhat 2020-ban, nem a felelőtlen dolgozókon múlt hogy nem halt meg több ember az autópályán, pusztán a szerencsének köszönhető.

Köszönöm ha olvassák soraimat, minden jót kívánok a TotalCar összes dolgozójának.

Üdvözlettel: Szabolcs

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 szeptember 8., 14:21 Módosítva: 2020.09.29 06:32
das header

Sziasztok,

Precedenst ill. ilyen ügyben jártas ügyvédet keresek.

2020 május közepén új VW e-UP átvesz.

Az első 4764km szuper.

2020.07.20 reggel az autó meghalt. Álltában, reggelre elektromos főrendszeri hibával. Tréler - Óbudai autójavító - csereautó.

Az autó azóta is szervizben, alkatrészre vár.

Ilyen esetben - többszörös fődarabok cseréje esetén - érdemes-e, lehet-e pattogni valamilyen kárpótlás, másik autó vagy bármilyen témában.

Ha igen, akkor hajrá...

Előre is várom válaszotokat...

Köszönettel

Péter

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 szeptember 4., 15:40 Módosítva: 2020.09.14 06:12
2282
das header

Tisztelt Autójogász,

Néhány napja az M0-ra felhajtó gyorsítósávban próbáltam besorolni a forgalomba, mire az előttem haladó autós a gyorsítósáv legvégén állóra fékezte az autóját. (azt mondta, nem tudta, mit is kéne csinálnia) Mivel a mellettem haladó forgalmat figyeltem, nem számítottam erre a manőverre, így ütközés lett a vége, annak ellenére, hogy kb 60-70-es tempónál bőven tartottam követési távolságot.

Rendőrt hívtam, a rendőrök szerint egyértelmű a helyzet, én vagyok a hibás, így el is ismertem a felelősségem. (a másik autó vezetőjével addig nem beszéltünk a vétkes fél kilétéről)

Ugyanakkor furdal a kíváncsiság, hogy vajon mit is kellett volna tennem, az én véleményem szerint nem hibáztam. Ha pedig (ahogy valószínűleg van), mégis én vagyok a ludas, akkor talán másnak tanulságos ez a történet.

Üdvözlettel,

Ákos

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 31., 13:06 Módosítva: 2020.09.08 07:17
das header

Tisztelt Autójogász,

azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy mit tehetek akkor, ha az autóm jobb hátsó sárvédőjén kezd megjelenni a rozsda, habár még nincs 10 éves és az átrozsdásodás ellen 12 évet garantál a gyártó?

Az autó nem volt összetörve vagy sérülve, tehát ez nem lehet ok a rozsdára, továbbá az autót rendszeresen takarítom kívül-belül, viszont úgy gondolom, hogy a normál használat alatt a kerékdobba jutott só, sár vagy egyéb szennyeződés nem kellene hogy korróziót okozzon, legalábbis a vállalt 12 év előtt semmiképpen.

Szeretném megakadályozni a rozsda tovább terjedését, de nem tudom, hogy ebben az esetben fordulhatok e a márkaképviselethez a panaszommal, illetve kérhetem e a probléma megoldását a garancia keretében?

Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel,

Szabolcs
Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 24., 11:11 Módosítva: 2020.09.02 10:44
2140
das header

Tisztelt Autójogász,

A KRESZ szerint a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjárműnek elsőbbséget kell adni. Gyakran találkozom olyan esettel (jellemzően a politikusokat szállító sötétített autók), amikor csak a fényjelzést használják (gondolom zavarja az méltóságokat a hangos sziréna), de ugyanúgy "tolják" félre a forgalmat.

Azt olvastam, hogy amennyiben csak a megkülönböztető fényjelzést használják, ez esetben a sebességhatárra vonatkozó szabályokat figyelmen kívül hagyhatják (de csak ezt) - ha ez nem veszélyezteti a többi közlekedőt. Viszont az alapból veszélyhelyzetet okoz, ha lényeges sebesség-különbséggel, agresszívan, és hangjelzés nélkül közlekednek az utakon, gyakran csak egy rosszul látható kis mágneses villogóval a tetőn. Hogyan kell kezelni az ilyen helyzeteket? Mennyire kell igyekezni elengedni őket?

Köszönettel,

Gyula

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 18., 10:22 Módosítva: 2020.08.31 07:07
1542
das header

Tisztelt Autójogász,

Budapesten a Dagály fürdőnél haladva voltam a szemtanúja, amint egy Mercedes kisbusz a gyalogátkelőhelyhez másodikként érkezve, a másodpercek óta neki piros lámpa ellenére az előtte haladó mögül kivág, és átdönget a piroson, majdnem elsodorva a szabályosan áthaladó bicikliseket és gyalogosokat.

Az esetről a gépkocsim fedélzeti kamerája jó felvételt készített, a rendszám, időpont tökéletesen látszik.

Szerettem volna ezt elektronikusan elküldeni a rendőrségnek, hogy vizsgálják ki az esetet, mert véleményem szerint ez nagyon súlyos szabályszegés volt.

Sajnos akárhogy böngészek, nem akadok rá a megfelelő oldalra ahol ilyen bejelentést lehet tenni (túl vagyok a police.hu-n és a magyarország.hu-n).

Kérem, ha tudja, mondja meg hová küldhetem el a videót?

Köszönettel,

Z

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 16., 14:19 Módosítva: 2020.08.26 07:24
1079
das header

Tisztelt Autójogász,

Cégünk 2019 decemberében 2 db új, teljesen egyforma Kia Sportage-ot vásárolt. Az egyik autón egy hónappal ezelőtt el kezdett lepattogni a lakk kisebb foltokban, helyenként a festés is már lejött.

Küldtünk fotókat és leírtuk a problémát a kereskedésnek, ezt írták vissza: "Jeleztük a magyarországi vezérképviseletnek. Sajnálatos módon a gépkocsi fényezésnek javítása nem vonható a garanciális ügyintézés alá, mivel a látott hibák egyértelműen nem gyártóműi illetve anyagminőségi hibára vezethetők vissza! A készített képek alapján, a fényezésen látható sérülések és hámlások külső környezeti hatások, mint pl. madárürülék és egyéb szerves savak különböző mértékű szennyeződöttségétől keletkeztek."

A két autó 90%-ban ugyanott parkol, egyiken sem állt hetekig madárürülék, s a másiknak semmi baja. Beszéltünk autófényező szakemberrel, aki azt mondta, hogy valóban csinálhat ilyet egy ilyen külső behatás, de egy féléves fényezésben még akkor sem tehetne kárt. Mértünk rétegvastagságot, de nem találtunk eltérést a két autó között.

Ha valóban a mi hibánkból keletkezett volna kár az autóban, nyilván nem lenne garanciális a probléma. De egy 15 ezer km-t futott, féléves autónál hogy lehet, vagy lehet-e egyáltalán bizonyítani, hogy nem a mi hibánkból fakadóan keletkeznek egymás után ezek a lepattogzások?

Köszönettel,

Adrienn

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 11., 11:07 Módosítva: 2020.08.19 06:45
231
das header

Tisztelt Autójogász,

adott egy motorhibás 2002. évi Skoda Fabia. Több szerelő véleménye szerint a motort nem éri meg javítani/cserélni. Néhány hónapja ideiglenesen ki lett vonva a forgalomból.

Az egyetlen érdeklődő egy színesfém-kereskedő. Eladhatom-e így az autót? Mire érdemes figyelnem, hogy ne legyen később problémám az eladásból, egy esetleges szabálytalan bontásból.

Üdvözlettel,

Mátyás

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 augusztus 9., 14:38 Módosítva: 2020.08.14 06:17
418
das header

Tisztelt Autójogász,

A napokban használtam az autópályát Tiszaújváros-Budapest, természetesen matricát vásároltam! Kaptam egy felszólítás pótdíjfizetésre...

Mikor ellenőriztem a bizonylatot, észrevettem hogy a felségjel RO. A vásárláskor kérdezték hogy helyes a rendszám, helyes is volt csak senki nem kérdezte hogy a felségjelzés is helyes... A kérdésem az hogy miért kell 1470 ft. fizetni az átírás eljárási díját?

Én mind magyar állampolgár vásárolok magyar benzinkútnál pálya matricát magyar rendszámra miért kell foglalkozni a felségjellel? Kérdezném a véleményét.

Üdv

Ferenc

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 július 31., 11:38 Módosítva: 2020.08.12 06:10
20443
das header

Tisztelt Szerkesztőség!

A minap épp hazafelé tartottam Budapestről Zalaegerszegre az M7 autópályán, ami egy kb 160 km egyenes út, és a konkrét példán kívül még rengeteg mindennel találkoztam már, de most felmerült bennem egy kérdés. Ha én a megengedett sebességgel haladok a belső sávban indokoltan, mert mondjuk egy 5-6 kamionból vagy utánfutót vontató járműből vagy bármi más lassabban haladó járműből álló sort előzök szabályosan, és eközben nagy lendülettel becsapódik mögém nevezzük Jony-nak a 4 kerekű "játszós" autójával, a követési távolságról szóló szabályokat mint egy diffundálva próbál engem sávváltásra "kényszeríteni"/"felszólítani" villogtatással. Ilyenkor nekem kötelező szabad utat biztosítanom neki miközben amúgy teljesen jogszerűen és szabályosan haladok a belső sávban?

Azt meg már meg se merem kérdezni hogy lépésben haladva miközben jól láthatóan előttem is és a másik sávban is folyamatos a kocsi sor ugyanígy mögém ér Jony és jól láthatóan szeretne tovább haladni, akkor is van-e bármilyen kötelezettségem vele szemben?

Válaszukat előre is köszönöm,

Ádám

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 július 30., 12:15 Módosítva: 2020.08.03 06:23
155
das header

Tisztelt Autójogász!

Eladtam az autómat. Az adásvételi szerződésen a tulajdonjog átruházás kelte 2020.07.05. 13 óra 06 perc. Vasárnapi nap volt, így a helyi okmányirodában másnap tudtam bemutatni az adásvételi szerződést, amit 10-11 óra között tettem meg.

Ma kaptam a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól 2 levelet miszerint a járművel jogosulatlanul használtak fizetős utakat, ezért pótdíj fizetésére köteleznek. Az út használat ideje 2020.07.05. 13 óra 35 perc, illetve 2020.07.06. 18 óra 21 perc.

Természetesen felvettem a szolgáltatóval a kapcsolatot, kérték, hogy e-mailben küldjem el nekik az adásvételi szerződésről készült fotót. Ennek eleget tettem.

Mire számíthatok? Melyik időpont a mérvadó, a szerződésben szereplő, vagy az okmányirodában történt megjelenés?

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel! Norbert!

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 július 24., 15:44 Módosítva: 2020.07.31 18:08
12615
das header

Tisztelt Autójogász!

Egy tudtommal még fel nem tett, az ilyen helyzetekben élet-halál kérdésre szeretnék választ kapni és felhívni rá a figyelmet.

Hogyan lehet jól, és főleg élve kijönni egy helyzetből, amikor egy szabályosnak induló előzés közben az előzött jármű sofőrje szándékosan gyorsít, minél több ideig a szembesávba kényszerítve ezzel? (Az előzés megszakítása feltorlódott, szintén előzni készülő kocsisor esetén akár még veszélyesebb helyzetet is teremthet.)

Korábban egy évben egyszer tapasztaltam ilyet, most egy napon három előzésből kétszer, köztük fél óra különbséggel. Az adott távot - esetemben a 21-es és 23-as, helyismeretet megkövetelő és hegyeken átvezető úton - korábban már több százszor megtettem. Minden előzés megkezdése előtt megvártam tehát a kevés jól belátható, viszonylag hosszú egyenes szakaszok egyikét. Szabályos keretek között adott lett volna a megfelelő sebességkülönbség is, hiszen az említett járművek itt is csak legfeljebb 70-75 km/órával haladtak a megengedett legnagyobb 90 km/óra helyett. A háromból két esetben azonban az előzés megkezdése után még több gázt adtak, velem együtt 100-110 km/h-ig gyorsulva, majd az utolsó pillanatban "kegyelemből" éppen elég helyet hagyva visszatérni a jobb szélső sávba. Visszalassítva normál tempóra, majd a tükörbe pillantva láttam, hogy a helyzet elmúltával ismét a korábbi, ráérős tempóban folytatták útjukat.

Erre a szándékosságon és rosszindulaton kívül nem találok más észszerű magyarázatot. Miért birtokolhat jogosítványt, alkalmas-e pszichológiailag a vezetésre valaki, aki egy előzést személyes támadásnak, emberkedésnek vesz? Ha ez lett volna a célom, most mélyen hallgatnék az esetekről. Hogyan lehet felelősségre vonni az elkövetőket? Soha nem láttam még, hogy valaki napi szinten az autótól jobbra eső holtteret is menetrögzítővel filmezné. Legfeljebb egy hátsó kamera képén látszódna az éppen előzött autó hiánya. Tisztában vagyok vele, hogy nem enyhíti a gyorshajtás tényét egy ilyen kényszerű helyzet, ám ha egy bírság az ára, hogy egy ilyen esetnek következménye legyen az elkövetőre nézve, akkor boldogan állom.

Tisztelettel,

Zoltán

Távolról sincs vége, olvasson még
2020 július 20., 13:15 Módosítva: 2020.07.29 06:13
4622
das header

Kedves Autójogász!

Idén februárban vásároltam egy 2004-es évjáratú VW Golf V-ös gépjárművet kereskedésből. A klíma nem működött, többszöri kérdésemre a nepper mindig azt válaszolta, hogy fel kell tölteni, a klíma egyébként rendben van.

Elvittem szerelőhöz, sajnos kiderült, hogy a teljes rendszer rossz: kompresszor, hűtő, átmosás. Kb. 300.000 Ft.

Az autót 870.000 Ft-ért vettem és már költöttem is rá, szóval túlzottnak tartom az eddigi ráfordításokat.

Kérdésem, hogy milyen esélyekkel indulok ha a klíma szerelési költségét szeretném a kereskedésre hárítani?

Várom szíves válaszát!

Üdvözlettel:

Andrea

Távolról sincs vége, olvasson még