Vannak az autóiparban olyan jól csengő nevek, amelyek sok évig, évtizedig működtek, aztán egyszer csak elkaszálták őket. Ilyen például a Ford Escort is: Európában lassan húsz éve nincs ilyen típus, bár más piacokon azóta már hozzányúltak az elnevezéshez. Most úgy fest, az öreg kontinensen is leporolják az Escort nevet, sőt nem is csak azt.
Ezer kilométer villanyautóval, egyetlen töltéssel meglehetősen hihetetlenül hangzik. A Mercedes-Benz legújabb projektje viszont azt hivatott bemutatni, hogy lehetséges. A Vision EQXX névre keresztelt prototípust már korábban belengették, várhatóan januárban le is leplezik, most pedig elindítottak egy videósorozatot, amelyben a fejlesztés lépéseiről, nehézségeiről és az eredményekről beszélnek.
Nemrég járta körbe a világsajtót a hír, hogy a Hyundai leállítja a belső égésű motorok fejlesztését, hogy az elektromos hajtásokra tudjanak koncentrálni a dél-koreai márka szakemberei. Akkor még nem esett szó arról, hogy a hidrogénhajtásokkal kapcsolatos munkákat bármi fenyegetné, most viszont a koreai lapok arról írnak, hogy ezt a technológiát is parkolópályára teszik.
Jelentős növekedést mutatott Japán ipari termelése novemberben az előző havi adatokhoz képest. Ezen belül az autóipar is kiemelkedően jól teljesített. Ugyanakkor a sötét felhők még nem távolodtak el igazán, az ágazatban érzékelhető hiányok és a koronavírus miatt a Toyota például leállásokkal indítja az évet.
Idén év elején derültek ki a részletek a McLaren legújabb szupersportkocsijáról, az Arturáról, amely túlzás nélkül új korszakot nyit a brit márka történetében. Szakít a korábbi megoldásokkal, és teljesen új alapokra épül, ideértve a saját gyártású szénszálas utascellát, a 120 fokos hengerszögű V6-ost, és az ennek besegítő, a váltóházba épített villanymotort.
Némileg meglepő változást hoz a 2022-es év a kínai autógyártásban. Az új szabályozások értelmében ugyanis január elsejétől nem kell többé helyi cégekkel közös vállalatot létrehozniuk azoknak a külföldi márkáknak, amelyek gyökeret vernének Kínában. Ez alapjaiban gyúrhatja át a távol-keleti ország autóiparát.
A Honda és luxusmárkája, az Acura egyaránt elektromos hobbiterepjárón dolgozik. Míg előbbi gyártó már nyáron megmutatott pár részletet a Prologue néven futó tanulmányról, addig utóbbi esetében csak annyi derült ki, hogy egyszerre érkezik a testvérmodellel, de csak 2024-ben.
Az utóbbi évtizedek során a Chrysler jelentősége a globális autópiacon enyhén szólva is leépült, jelenleg csupán a 300 és a Pacific a két létező modelljük. Tavaly azonban némi meglepetésre egy érdekes tanulmánnyal készültek a CES elektronikai szakkiállításra. Az Airflow Vision koncepciót azóta továbbgondolták, és az idei CES-en is mutatnak majd valamit.
A Kama-1 elektromos autó prototípusának megépítését, a Putyin limuzin Aurus-hoz hasonlóan, az orosz állam finanszírozta. A két év alatt elkészült kisautó létrehozásának az volt a célja, hogy Oroszországban elsőként, konkrétan Moszkvában is beindíthassák az első állami közösségi autómegosztó szolgáltatást. Ehhez természetesen orosz gyártmányú autót képzeltek el a döntéshozók.
Összesen nyolc parkoló autót rendezett le egy Honda sofőrje tegnap hajnalban. A szekszárdi Alisca utcában közlekedve a havas, csúszós úton elvesztette uralmát a járműve felett, így először egy Škodának csapódott, majd megpördülve további hét autónak ütközött neki, mígnem végül a jobb oldali sávban, menetiránnyal szemben megállt.
Nem egy régi modell a Jeep kínálatában a batár Grand Cherokee L, csak idén januárban mutatták be. De a technika gyorsan fejlődik, és azóta is adtak már ki szoftverfrissítést a típushoz. Csakhogy könnyen előfordulhat, hogy a használhatóságot veszélyezteti a telepítés.
A vietnámi Vinfastnél merész tervekből már eddig sem volt hiány, az alaposan átkozmetikázott Opelek és BMW-k után idén végre bejelentették, hogy három modern villanyautón dolgoznak. Ezeket az ígéretek szerint a januári CES elektronikai szakkiállításon mutatják be, de az már egészen biztos, hogy nem Michael Lohscheller rántja le a leplet az újdonságokról.
Bezárhatja a belső égésű motorok fejlesztésével foglalkozó részlegét a Hyundai. Dél-koreai sajtóhírek szerint hamarosan alaposan átrendeződik a márka vezetősége, és az átalakulás magával hozza az erőteljes irányváltást a villanyhajtás felé.
Pert indított az Acer a Volkswagennel szemben az egyesült államokbeli Virginiában. A tajvani számítástechnikai vállalat képviselői szerint ugyanis a német autógyártó megsértette szabadalmi jogaikat azzal, hogy licencdíj megfizetése nélkül építette be autóiba a 4G-csipeket.
A BMW jövőre több kulcsmodellt is bemutat: 2022-ben jön az új hetes, kiegészülve a teljesen elektromos i7-essel, de a szörnyeteg XM-n, az M3 Touringon és CSL-verziókon is dolgoznak. Mindennek tetejébe jövőre lesz 50 éves a bajorok sportrészlege, a BMW Motorsport Gmbh is, és úgy hírlik, hogy egy különleges modellel ünnepelik meg az évfordulót.
Az utóbbi időben mi is többször foglalkoztunk a világítással kapcsolatos problémákkal, olvasói levelet is kaptunk a sötétedés után is nappali menetfénnyel közlekedő, azaz hátulról lényegében láthatatlan járművekkel kapcsolatban, és a rendőrség is próbálta felhívni a figyelmet a jelenségre. Kanadában, úgy tűnik, felismerték ennek a jelentőségét, és határozott lépést tettek a megoldás felé. Kötelezővé tették ugyanis az automatikus világításkapcsolást az új járműveken.
Jó néhány hónapja gyűrűzik már az autóipart sújtó csiphiány, és egyelőre nem úgy fest, hogy hamar megoldódik a probléma. A gyártók különböző módokon reagálnak a nehézségekre, vannak, akik ideiglenes leállással, mások a már legyártott, de be nem fejezett autóik tárolását kénytelen megoldani valahogy, megint mások pedig egyes funkciókat egyszerűen száműznek a járműveikből az átmeneti időszakra.
Meglehetősen érdekes megoldással állt elő egy orosz startup a villanyautók töltésével kapcsolatban. Nem hazai pályán tevékenykednének, hanem Londonban, és arra próbálnak rámozdulni, hogy még az ekkora világvárosokban is vannak szegényesebb infrastruktúrájú, töltőkkel kevésbé lefedett területek. Ezért egy mobil superchargerrel mennek lényegében házhoz.
Egyre kevésbé lehet meglepő, hogy eredetileg okostelefonjaikról és apróbb kütyükről ismert kínai gyártók neveit hallhatjuk autókkal kapcsolatban is, a tech-vállalatok többsége a komoly átalakulások előtt álló, döbbenetes pénzeket mozgató autóipar fontos tényezőjévé szeretne válni a következő években. A Xiaomi nagyjából 5-10 éves távlatban gondolkodik, de teljesen önállóan szeretné fejleszteni és gyártani autóit, ehhez első körben 10 milliárd dollárnyi anyagi befektetést és a vezérigazgatójuk, Lei Jun személyes felügyeletét vetik be, a Huawei viszont nem ennyire türelmes: ők kínai üzleteikben már most a hozzájuk kapcsolódó kocsikat szeretnék árulni, ezért cserébe pedig hajlandók létező kínai autógyárakkal együttműködni, akik a hagyományos értelemben vett jármű elkészítését gond nélkül megugorják, míg a Huawei fejleszti hozzájuk a szoftveres oldalt.
Idén nyáron már láthattuk kémfotókon a Volkswagen ID.Buzz elektromos retróbuszt, amelyhez nagy reményeket fűznek a németek. Személy-, valamint kisáruszállító kivitele mellett úgy fest, lakóbusz is lesz belőle. A bemutató időpontja közeleg, a németek pedig ezúttal egy újabb kedvcsinálót tettek közzé.
2022 is coming soon: the year of the new #VWIDBuzz! 🚐
— Volkswagen News (@volkswagen) December 23, 2021
Buckle up and catch a first glimpse! #WayToZero #VolkswagenWayToZero #idbuzz #volkswagen #vw #vwn #vwnutzfahrzeuge #vwcv pic.twitter.com/o3IQN6ORYU
Egészen furcsa kisautóval készül a januári Tokiói Autószalonra a Daihatsu. A Japánban igen népszerű, elsősorban apró méreteiről és dobozformájáról ismert kei car kategóriára lőnek, de egy kicsit megbolondítva. A Daihatsu Rocky ugyanis kapott némi lakóautós beütést, került rá egy tetősátor.
Sorra derülnek ki az újabb részletek a Tesla Cybertruckról, persze van is idő ezek csöpögtetésére, amíg csúszik az elektromos pickup gyártásindítása. Legutóbb például az derült ki, hogy képes lesz oldalazni, a csúcsváltozat pedig négy villanymotort kap. Most egy újabb érdekességre világítanak rá a szabadalmi vázlatok: a dönthető hátsó üléssorra.
NEWS : Cybertruck's seats design is patented and shows both folding front-mid seat and folding rear seats.
— temp (@tempermanant) December 23, 2021
Source : https://t.co/QjBy0QR4Ig@SawyerMerritt @WholeMarsBlog @jpr007 @alex_avoigt pic.twitter.com/C4ZWqj00hG
A Honda már javában reszelgeti a legújabb Civic Type-R-t, a pörgős japán motorok szerelmeseinek pedig nem is kell sokat várniuk a bemutatóra. Legalábbis a prototípus bemutatására, ezt ugyanis január közepére, a Tokiói Autószalonra tervezik.
A Ford Mustang Mach 1 sehol nem tömegmodell, de úgy tűnik, Ausztráliában a kisszériás autók esetében sem viccelnek a hatóságok: a globális és a helyi piacon forgalmazott Mach 1-esek között akadt néhány különbség, a Ford Australia komoly összeggel fizetett azért, mert nem tisztázta ezeket.
2679 darab Hyundai Ioniq EV-t hív vissza a dél-koreai márka, mert a 2016. január 21. és 2019. június 24. között gyártott példányok adott körülmények között lassú, de indokolatlan gyorsításba kezdhetnek. Az amerikai Közúti és Közlekedésbiztonsági Hatóság (NHTSA) vizsgálata szerint a probléma akkor léphet fel, amikor az autó biztonsági (fail-safe) módban van: ilyenkor az EV Ready lámpa villog a műszerfalon, a teljesítmény és a gyorsulás is limitált.