Beletörődve kilátástalan helyzetembe, úgy döntöttem, hogy tovább is résztveszek a gyógyítást nem hozó, de szinten tartó kezeléseken, melyet a Totalcar biztosít.
A többi mosolygós fotóalany okulására elmondanám, hogy a megoldás közelében jár. Hans Regenkurt müncheni agglegény, illetve a Nesquik nyuszi nálunk ügyeletes bűnbak.
Helyes-e, hogy már a magánszemély nevére van írva az autó, miközben a pénzt még nem kapta meg a tulajdonos cég?
A rendőrségi nyomozást lezárták, mert a motorszám meghamisítása minden valószínűség szerint még akkor történt, amikor ez nem volt bűncselekmény, ráadásul a motorcserét anno bejelentő embert nem is találták meg.
Természetesen én nem fogadom el a garanciában újrafényezést, mert én nem törött autót akartam venni, az autóm soha nem lesz új, nem ér annyit mint egy hasonló, de nem fényezett.
A jogszabály szerint a kölcsönadott járműnél az üzembentartó, vagy a tulajdonos hozzájárulása szükséges a határátlépéshez.
Az öv elrejtésével nem a rendőrt, hanem magunkat csapjuk be. Tegyen meg mindent a gyermeke épségéért!
Lehet a biztosítási kötvény hátoldalán lévő apróbetűs pontok között olyan, amire hivatkozva a biztosító el tudja hárítani a fizetést egy esetleges kár esetén, ha rájön, hogy huzamos ideig volt velem külföldön a kocsi?
a visszapillantóban egy kék lámpát használó rendőrautó közeledésére lettem figyelmes. Természetesen jobbra húzódással a továbbhaladást igyekeztem biztosítani a rendőrautónak. Meglepetésemre mikor a rendőrautó mellém ért, a kormányt rám rántotta. Én pedig kb. 90 km/h sebességgel majdnem az árokba rohantam. Nagy mutatványok árán a motoron maradtam.
Saját lakókörnyezetemben hónapokig elzárta a forgalmat egy elhagyott, szétbontott jármű. Hosszú ideig komoly torlódást és balesetveszélyt okozva. Az ilyen jármű elszállítása csak kiadást jelent, ezért senki nem foglalkozott vele, tehát a közlekedés biztonság ebben az esetben látványosan háttérbe szorult.
Két hét múlva a vevő jelentkezett, hogy az eredetvizsgán az autó nem ment át, mivel úgy találták hogy a tűzfal, amely tartalmazza az alvázszámot, ki lett cserelve. A vevő szeretné semmissé tekinteni a szerződést (érthető okokból) és visszakapni a pénzét. Én viszont mar beforgattam ezt a pénzt egy új autóba.
Megjegyzem azonban, hogy egyes helyeken a kerékbilincset azonnal ráteszik a járműre, ha a parkolójegy abszolút hiányzik. A lejárt parkolójegyet pedig általában kettő óráig tűrik. Ezt követően bilincs-esélyes a helyzet. Jobb megoldásnak találom keresni egy olyan címet a környéken, ahova bejelentkezhet, tehát a parkolása legálissá válhat.
Ha holnap a nagymama vaságyát vontatja, azon a fék és kormányberendezésen kívül kötelező a megfelelő világítás, így különösen a féklámpa és az irányjelzést szolgáló fényjelzés. Továbbá a rendszámtábla is. Enélkül a közúton közlekedni, vontatva sem lehet!
Ugyancsak elveheti a vezetői engedélyt, ha azt jogerősen visszavonták, ha gyanú van arra, hogy az hamis vagy meghamisították, ha az orvosi érvényesség több mint 3 hónapja lejárt, illetve ha a járművezetőt az orvosi vagy PÁV vizsgálaton vezetésre alkalmatlannak minősítették.
Milyen megoldást ajánl, hogy magunkénak érezhessük az autót, de az eladónak ne legyen lehetősége leamortizálni a vámolásból hátralévő idő alatt a járművet valamint az eladó se kerüljön hátrányos helyzetbe?
Mondtam a rendőröknek, hogy elnézést, nem szerettem volna szabálytalankodni, de nem gondoltam, hogy ezt nem lehet használni, hiszen "gyárilag" ott van. Erre az volt a válasz, hogy ne szemtelenkedjek, az biztosan nem lehet "gyári", mert akkor automatikusan lemenne.
Az Autódoki cikklista olvasottsága nyomán elkészítettük a folyamatosan kiegészülő Jogász Összest is.
A vásárlás után kiderült, hogy a kocsi két hét alatt kb. két liter olajat "eszik". A szerelő szelepszár szimmeringre tippelt (részben igaza volt), a motor megbontása után kiderült, hogy az egyik hengernek régebben gyűrűtörése volt, és a fémszilánkok teljesen felsértették a motor falát.
Sajnos a vezetői engedélyben szereplő kategória azért nem szerepel a nyilvántartásban, mert vagy adminisztrációs hiba történt, vagy pedig a vezetői engedélybe hamisan jegyezték azt be.
Üdvözlöm!
Édesapámtól egy 10 éves autót kapnánk ajándékba (Golf). Azt szeretném tudni, hogy az ajándékozót illetve a kapót milyen adóterhek terhelhetik?
Válaszát várva, tisztelettel
László
(2001. 06. 28.)
Kedves László!
Az autó nem ingatlan, bár néha nehezebb megmozdítani mint 10 m3 földet. Ezért örüljön az ajándéknak. Önt csak a jármű átírásával kapcsolatos költségek (eredetiség ellenőrzés, okmány- és átírási illeték).
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
A minap azt a hírt hallottam, hogy 2001-től amerikai autót csak a Mozaik utcai műszaki bevizsgáló helyen lehet vizsgáztatni.(illetve még Vácon is).
Kérdésem az, hogy valóban igaz-e ez a rémhír, és ha igen lehet-e egy ellen fellépni valamilyen formában. Hiszen mondjuk Szombathelyről felutazni egy vizsgáért nem hiszem, hogy értelmes dolog lenne.
Mielőbbi válaszát remélve
Tisztelettel, Vörös Márton
(2001. 07. 04.)
Kedves Márton!
Ne hallgassa túl gyakran a szomszédokat. Az amerikai autóknál nem azzal van a baj, hogy Budapest- vagy Vác-centrikusak, hanem a fényszóróikkal. Winettou óta az amerikaiak nem ismerik az asszimetriát. Európában az asszimetrikus fényszóró már rég kialakult. Az amerikai autót el kell vinni a műszaki vizsgáztatóhoz, és ezután forgalomba lehet helyezni, de csak két hónapig, mert utána át kell alakítani az európai utakhoz.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Az öcsémék ez év elején részletre vásároltak egy sötétzöld Skoda Fabiát. Eddig 6000 km-t hajtottak bele, miközben nagyon vigyáznak a család új "ékszerére" (az autó mindig letörülgetve, portalanítva, garázsban tartva stb).
Kb 2 hete fedezték fel, hogy az első kerekeknél a sárvédő ívek (a "függőleges" első oldallemez 1 cm-es "vízszintesre" behajtása a kerekeknél) felületén végig sok apró dudor, hólyagszerű képződmény jelent meg 2-3 mm átmérőig. A nagyobb dudorok közepe már be van roskadva. Az ujjakat az íven végighúzva a kisebb hólyagok olyan érzést keltenek, mint egy erős szőrzetű férfi borostás arca.
A felület ilyen mechanikai elváltozásai az autón máshol (egyenlőre) nem tapasztalhatók, de az első íveken rohamosan sokasodnak.
A panaszra a kereskedő az alábbi megoldásokat javasolta: ők lecsiszolják és lefestik a kerékívet vagy ha ez nem tetszik, akkor az öcsémék cseréljék be a 6000 km-t futott autót egy, az udvaron kb.3/4 éve álló 0 km-es 2000. évi gyártású karcos sárgára, vagy fehérre (azonos fölszereltségűek).
Megjegyzésként: ebben a sötétzöld színben már nem készít a gyár Fabiát, nem mintha a kereskedő akart volna egy ugyanolyat behozatni. Ráadásul a kereskedő a 3. negyedévtől magasabb áron árulja az autókat, és az árkülönbözetet a részletfizetésekben érvényesíteni akarja.
A szervivezető annyit fűzött az ügyhöz, hogy ő már hallott olyanról, mely szerint madárürülék kikezdte egy Mercedes karosszériáját...
Az öcsémék nem fogadták el a "nagyszerű" jótállási szóbeli ajánlatokat, így valószínűleg a márkaképviselet augusztusban úgymond hivatalos vizsgálatra küldi Budapestre az autót.
Kérdések:
Milyen kötelezettségei és milyen jogai vannak az öcsémnek?
Mire kötelezhető a márkakereskedő?
Érvényesíthet-e a kereskedő azonos felszereltségű csereautó esetén áremelést a 3. negyedéves áremelkedésre hivatkozva?
Kötelesek vagyunk-e elfogadni a felajánlott cserét, tekintettel a csereautók fényezésének állapotára és színére? A szín nem tetszik, a fényezés karcos.
Kik lehetnek "hivatalos" vizsgálók?
Jelölhetünk-e ki mi ilyen szakembert? (Félelmünk: a Porsche Hungáriától telefonált egy állítólagos szakértő, aki a problémára látatlanban azt mondta, hogy biztos az öcsémék a hibásak! Gyanítjuk, hogy ez az úr fogja augusztusban a vizsgálatot elvégezni, de a telefonos hozzáállása alapján abszolút nem bízunk benne.)
Válaszát előre is köszönjük.
Tisztelettel:
Ördög Tamás és Ördög Csaba
(2001. 07. 23.)
Kedves Tamás és Csaba!
Az Önök esetében a járművel kapcsolatosan a jótállási idő még nem telt le. Nyilván a csere autó felajánlása is ennek tudható be. Elvileg a márkakereskedő tájékoztatása "korrekt". A hibás árut vagy ki kell javítani, illetve ha a hiba jellege olyan, az értékcsökkenést ki kell fizetni, vagy ha az első kettő nem jó megoldás, az árut ki kell cserélni. Az idő közbeni áremelés nem érintheti a vásárló igényét, a többlet kifizetését legfeljebb akkor lehet kérni, ha a csere darab eltér a korábbi felszereltségtől és értékesebb.
Ha a szakértő véleménye nem elfogadható, akkor saját költségen más szakértő is megbízható. Végső soron igazunkat a bíróság előtt védhetjük meg.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Totalcar!
Kérdésem, hogy a hatályos jogszabályok szerint szabad-e autót vezetni járógipsszel, (bal láb, az alsó lábszáron van műanyag "gipsz").
Köszönettel,
Lánczky Zoltánné
(2001. 06. 26.)
Kedves Asszonyom!
A KRESZ kimondja, hogy vezetni csak vezetésre képes állapotban lehet. Tehát gipszkockával a lábán a vezetésről le kell mondania, és türelmesen várakoznia kell, mert nem tudja működtetni a pedálokat. Automata járműnél, vagy hycomatnál, ahol a bal lábnak nincs funkciója, ez a gipsz nem okoz gondot. Sőt ilyen esetben a fölösleges végtagot akár otthon is hagyhatja.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
A következő ügyben szeretném véleményét kérni:
Cégünk 2000 decemberében vásárolt egy Mazda E2200-as furgont, melyet az előző tulaj átalakíttatott és levizsgáztatott 6 személyes teherautóvá. Az átalakítás oly módon történt, hogy a vezetőfülkét és a rakteret elválasztó falat hátrébb szerelték, majd egy gyári, felhajtható 3 személyes üléssort szereltek be (biztonsági övek, könyöktámasz stb.).
Az autót néha szerettük volna hosszabb tárgyak szállítására használni, ezért a válaszfalat visszaszerelve az eredeti helyére, az üléssort felhajtva használtuk (ekkor az üléssor már a raktérben volt ). Kollégáinkat többször igazoltatták rendőrök és megfenyegettek, hogy ha nem szereljük vissza a válaszfalat, leveszik a rendszámot és az autót kivonják a forgalomból.
Kérdésem, hogy a rendőrök véleménye helytálló-e, azaz valóban nem használhatjuk-e a 6 sz. tehergépkocsit 3 személyesként.
Tisztelettel várom válaszát:
Szendrei Gábor
(2001. 07. 21.)
Kedves Gábor!
Mint általában mindig, a rendőröknek most sincs igaza. Az Ön által elmondott megoldás tökéletesen megfelel a jogszabályoknak. Az ideiglenes átalakításkor három dologra kell odafigyelni: 1. A megoldás ideiglenes legyen, például nem hegesztett; 2. A raktér és az utastér egymástól legyen elválaszva (a rakomány ne veszélyeztesse az utasokat); 3. Ne vigyék túlzásba, a vezetőnek hagyjanak egy ülést.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Doktor Úr!
Remélem sokunknak hasznos lenne ha előzetesen tudná, mit kell ilyenkor tenni, mert én nem tudtam, és most fújhatom.
Szombaton reggel tankoltam tele a Saab-omat (42 liter) egy pesti benzinkúton (M3-as kivezető), majd 5 perc autózás után az autó rendetlenkedni kezdett. Nem akart gyorsulni, "prüszkölt". Előzőleg teljesen jól működött, egy hónapja a komplett átvizsgálás mindent rendben talált. Eszembe sem jutott hogy visszaforduljak, mivel kötött programom volt.
A következő hasonló kúton (77 km) megálltam, leeresztettük a tank teljes tartalmát, majd új benzint raktunk bele (52 liter). A kutas aki segített, "megkóstolta" a benzint, és majd hanyatt esett. Azt mondta, ez valami nagyon elcseszett anyag. Nemsokára az autó érezhetően kiheverte a dolgot, és normálisan kezdett gyorsulni is, bár érezhető volt, hogy valami nincs teljesen rendben.
Kazincbarcika volt a végállomás, ott pár óra állás után újra indulni kellet, de attól kezdve már nem járt rendesen a motor. Olyan érzésem volt, mintha teljesen elállítódott volna minden. Alapjáraton csak "röfög" az autó, gyorsítani csak kínlódva lehet.
A család az autóval ottmaradt, szerelőhöz kell vinni a gépet. Nekem vissza kellett jönni dolgozni.
Kérdés:
Mi a legcélravetetőbb megoldás ilyenkor (hogy a kutas se akarjon megverni)?
Köszönettel,
Benkei Tamás
(2001. 07. 16.)
Kedves Tamás!
A kérdése igen nehéz. Az ilyen "útonálló" benzinkutasok védekeznek a legagresszívebben. A megoldás kettős: 1. Ha a többi autóstársát akarja megvédeni, akkor jelentse be az ügyet a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségen és a benzinkút felettes szervénél. Ők megfelelő ellenőrzéssel a rendszeres visszaélést fel tudják tárni. 2. Ha a konkrét kárának megtérítése is cél, az üzemanyagból mintát kellett volna félretenni, ha lehet a mintavétel tényéről tanúkat gyűjteni és az anyagot szakértőnek átadni.
Ha az egyes pontban javasolt vizsgálat elég gyors, akkor a kártérítés alól a benzinkút nem térhet ki (persze nem árt egy számla sem a benzin vásárlásáról).
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezem, van-e lehetőség így forgalmi rendszámmal nem rendelkező autó vontatására?Bővebben:
Természetesen utána érdeklődtem a kérdésnek és már X számú verziót hallottam. Ami biztosnak tűnik: össztömeg felső határ 3500 kg, a vonó jármű súlya nagyobb mint a vontatmány megengedett legnagyobb össztömege, de így még mindig belefér például: egy kisbusz + egy Lada, egy 1500 kg-ra vizsgáztatott tréleren. Ami nem egyértelmű hogy kell-e
nehézpót vezetői, PÁV stb. vizsgát tenni?
Volt aki 750 kg-tól mondta ezt, volt aki a vontatmány tengelyszámához kötötte, volt aki szerint nem kell.
A vontatás természetesen nem üzletszerűen hanem saját autós hobbink miatt zajlik és szeretnénk tiszta mederbe terelni a dolgot mivel a rendőrök általában ugranak a karavánra, de legtöbbször ők sem tudják a "tutit".
Amennyiben van lehetősége bővebb válaszra megkérdezném még, hogy milyen szabályok vonatkoznak a népszerű zsámolyos vontatóeszközökre a "kutyákra"?
Válaszát várva, tisztelettel:
Szarvas Balázs
(2001. 07. 21.)
Kedves Balázs!
A kérdésfeltevése nem jó. Két dolog keveredik. 1. Rendszám nélküli jármű egyáltalán nem vontatható. 2. A B-kategória vontatási lehetősége pedig a következő nem egyszerű szabály. Max. 3500kg összsúlyú járművel max. 750 kg-os könnyű pótkocsi vontatható. Ha a vontatmány több mint 750 kg, akkor a vonójármű és a nehéz pótkocsi együttes súlya nem haladhatja meg a 3500 kg-t és a vontatmány könnyebb kell hogy legyen mint a vonójármű.
A kérdés azért sem egyszerű mert a félig rakott pótkocsi súlyát a rendőr a helyszínen becsüli meg, így az erőteljesen függ az elfogyasztott vodkák számától (persze csak akkor ha nincs az árú mennyiségéről okmány).
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogasz!
A következőt szeretném megkérdezni:
Vállalkozásunk birtokában van egy 2 személyes tehergépkocsira vizsgáztatott VW T2 Transporter Caravelle, melynek "rakterében" 1 gyári és egy beépített ülésen dolgozókat szállítunk. A KRESZ szerint rögzített ülésen ez megtehető. Úgy hallottam viszont, hogy ez év május 01-től ez megváltozott, és csak annyi személy szállítható, amennyi ténylegesen a forgalmiban
szerepel. Kérdésem az lenne, hogy ez valóban így van-e, mert a Totalcar.hu oldalán látható hatályos KRESZ-ben ilyet nem találtam.
Üdvözlettel,
Szabó Csaba
(2001. 07. 21.)
Kedves Csaba!
A válaszom egyértelműen igen. Ez év elején a közlekedési tárca megdöbbentőt cselekedett és hosszú idő óta először észszerű jogszabályt alkotott. Tehát az eddigi gyakorlattal ellentétben, miszerint ideiglenesen plusz üléseket a végtelenségig lehetett beszerelni, az új szabály szerint az üzembentartó döntse el mi a csudát akar. A maximális szállítható személyre vizsgáztassa le a járművet és abból a rakodótér javára engedhet - persze ideiglenesen.
Tisztelettel Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.
Van egy 72-es évjáratú Velorex háromkerekűm, amely évek óta szétszedve pihen. Annak idején (1994) teljesen legálisan, tulajdonostól vettem és a nevemre is írattam. Alváz és motorszám is stimmelt. A műszakija lejárt, de nem adtam le a rendszámát a mai napig sem, a kötelezőt is rendszeresen fizetem mintha forgalomban lenne.
A barátom megkérdezte nem lehetne-e valahogy elintézni a dolgot? Ekkor a rendőr feltette a kérdést: Mennyi pénz van Önnél? A srácnál "csak 20 ezer forint" volt, a rendőr ezt nagyon kevesellte és a srác mobilját is elvette fizetség gyanánt.
Feltéve, hogy nem azért kérdezi így, mert a korábbi válaszok közt olvasta, megemlítem, hogy tanult kollégánk, "Mgaba Mbegi" említése, illetve a "vendégem volt, ő vezette a kocsimat" - duma plágium, tőlem származik.
A kereskedő esküdözött rá hogy az autó tökéletes állapotban van, hibátlan, mehetünk vele akár hosszú külföldi útra is. Erre ugyanis direkt rákérdeztünk, mert terveztünk egy németországi utat. Ehhez képest a kocsi komoly karambolos volt, nagy része újra lett fényezve.
A biztosítónál vélhetően nem ilyen magamfajta, botcsinálta jogászok ülnek, akiknek az elmaradott gondolkodásmódjukból fakadóan a felelősség megállapításához a baleset precíz leírása, tanúvallomások, uram bocsá' helyszínelési jegyzőkönyv és helyszínrajz szükséges.