Gázrendszer költöztetése

2 órája Módosítva: 2017-01-22 08:55:17
0

Kedves LPG-doktor!

Érdeklődnék, hogy egy 2008-ban szerelt Opel Vectra B 1.6-os gázrendszerét át lehet e szereltetni egy új 2016-os 1.6-os szívó benzines Dacia Lodgy-ba? Nem túl elavult már vagy elhasználódott? Esetleg csak részeit lehet újra használni?

Üdvözlettel Győző

Kedves Győző!

Alapvetően a válaszom igen, de csak az alábbi kiegészítésekkel:

- A 2008-ban beszerelt gázrendszer állapota nem a beszerelés évétől, sokkal inkább a az azóta megtett futástól függ. Tehát ha sokat futott már a rendszer ( 150-200 000 km felett ) , nagy a költséges meghibásodások lehetősége.

- a két motor teljesítménye közel azonosnak kell, hogy legyen ( ez az Ön esetében rendben van )

- kérdés, hogy milyen márkájú rendszerről beszélünk. Vannak berendezések, amelyeket már új korában sem lett volna szabad lovas szánnál bonyolultabb eszközbe szerelni, ezeket nyilván nem szerelném át. Remélem segítettem!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tönkreteszi az LPG a tömítést?

január 17., 14:41 Módosítva: 2017-01-18 09:52:31
109

Tisztelt LPG-doktor!

Van egy LPG üzemeltetésű autóm, aminek a blokkjából csöpög az olaj. Több helyen is. Zavaró, de műszakilag nem befolyásolja az autó üzemeltetését. Az autószerelő véleménye az, hogy hiába cserélnénk ki akár az összes tömítést is, mert hamar megjelenne újra a jelenség, ugyanis az LPG üzem a tömítéseket merevvé teszi. Kérdésem, hogy valóban igaz-e az autószerelő állítása?

Előre is köszönöm a választ: Szilárd

Kedves Szilárd!

Teljesen megalapozatlan urbánus legenda, amit a szerelője állít. Vannak a köreinkben 500 ezer km felett gázzal futott járművek, érdekes módon nem történt hasonló egyikkel sem. A kollégának nem ártana gyarapítani a műszaki ismereteit.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázt a Mazdába

január 12., 13:38 Módosítva: 2017-01-18 06:34:45
42

Tisztelt LPG Doktor!

Van egy Mazda Premacy 1.8 TE 84 kW gépkocsim, amely vegyes használatban 8.6 liter fogyaszt, ezt én kicsit sokallom és gondolkodom az LPG-beszereltetésen. Az lenne a tiszteletteljes kérdésem, ez a típus hogyan viszonyul a gáz üzemhez és ön javasolja a beépítést? Ha igen esetleg Cegléden tud megbízható szervizet? Előre is köszönöm a válaszát!

Tisztelettel,

Károly

Kedves Károly!

Teljesen rendben van, ez az autó átépíthető. Mint sok japán autó esetében, itt is a rendszeres szelephézag ellenőrzés (úgy tudom, ez a típus nem hidrotőkés), és  a pontos rendszerprogramozás a két kulcsfontosságú kérdés. Ha elfogy a hézag, beégnek a szelepek.

A hézag fogyása viszont extrém, amennyiben a helytelen beállítások miatt fokozott hőterhelés alakul ki az égéstérben. A beszerelés előtt érdemes a szelephézag ellenőrzésén túl felmérni a motor állapotát, így megelőzhetőek azok a hibák, amelyek leginkább gázüzemben derülnek ki. Mi kizárólag digitális oszcilloszkóppal tesszük. Végül arról, hogy miként néz ki egy szakszerű rendszer beállítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Szükség van-e különolajozóra?

január 8., 10:54 Módosítva: 2017-01-22 08:55:19
0

Tisztelt LPG-doktor.

Vásároltam egy Suzuki SX4-et, 2008-as, M15A. Bele van szerelve egy külön olajzó rendszer, Ön szerint szükség van erre? Ugyanis többen azt tanácsolták, hogy felesleges.

Tisztelettel: Szabari Kálmán

Kedves Kálmán!

Jól van informálva, az ilyen rendszerek hatékonyságáról mi sem vagyunk meggyőződve! Nem egy autó hengerfejét vettük már le, amelyben működött felső kenő rendszer. A helytelen beállítás és az esetleges kíméletlen használat összhatása pont úgy megtetette hatását, mint ha nem lett volna beépítve a rendszer!

Komplett cikket írtunk erről. A beállítások pontossága, a figyelmes és lelkiismeretes munka nagyon fontos az efféle károsodások elkerülése érdekében. Mi így csináljuk

Remélem segítettem az eligazodásban! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

CNG vagy LPG?

január 4., 11:02 Módosítva: 2017-01-08 10:53:54
253

Tisztelt LPG-Doktor!

Nemrég vásároltam egy Volvo XC70 autót ami öthengeres 2,4 Turbo motorral szerelt (2001-es évjárat). Szeretnék egy gázrendszert beszereltetni, de teljesen tanácstalan vagyok, hogy LPG vagy CNG a megfelelőbb. Azt olvastam, hogy a CNG rendszer hatékonyabb, de sokkal macerásabb és érzékenyebb is. Viszont a gázinjektoros LPG-ről csak jókat olvastam. Ön mint a téma szakértője mit gondol, melyik a jobb rendszer használhatóság szempontjából? Mi szól mellettük és ellenük? Ami még fontos, hogy pótkerék helyére szeretném rakatni tartályt.

Tisztelettel Kovács Zsolt

Üdvözlöm!

Nos a kérdést el is döntötte, mert CNG esetében nem lehet pótkeréktartályban gondolkodni. A CNG itthon értelmetlen. Nem olcsóbb vele a közlekedés, cserében ritka a kúthálózat, ráadásul jóval drágább a beépítés is. CNG üzemben van 10% teljesítmény veszteség, ami LPG esetében 2-3 %, amit nem lehet érezni. Európa más területein lehetne jó opció a CNG, hazánkban azonban ez nem így van.

Üdvözlettel : LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mennyi idő alatt térül meg?

2016. december 27., 13:33 Módosítva: 2017-01-06 17:14:48
165

Jó napot.

Egy Renault Espece 2.0T 163 lovas benzines autóm van. Bele akarnám rakatni az LPG-t, egy évbe 15 ezret megyek. Érdekelne, hogy megérné-e, meg mennyit veszít a teljesítményéből, az autónak nem árt az LPG gáz?

Előre is köszönöm segítségét. Tisztelettel Szabó Zoltán.

Kedves Zoltán,

A megtérülést egyszerűen ki tudja számolni. A mindenkori benzin üzemhez képest 35-38 % megtakarítás érhető el LPG üzemmel hazánkban. Ha ismeri az adott autó benzin fogyasztását, az éves futással szorzatba téve megkapja az éves benzin költségét, melynek 35-38%-a lesz az éves megtakarítás. Árainkat figyelembe véve látható az eredmény.

Az Ön esetében kb. 15-17 000 km a megtérülési idő szerény számításaim szerint. A teljesítmény veszteség egyáltalán nem érezhető, de szolgáljon egy saját fékpadi mérés bizonyítékul. A gáz nem káros a motor számára. Ez alól kivétel a hanyag beszerelés és a helytelen beállítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Böfög a Megane

2016. december 19., 13:53 Módosítva: 2016-12-28 15:57:30
0

Tisztelt LPG-DOKTOR!

Egy 2003-as R.Megane Break 1.6 16v szgk. van begázosítva Landi Omegas rendszerrel. A problémám, hogy alapjáraton ingadozik a fordulat kb. 700-800 között, és időnként úgymond beleböfög és ránt egyet. Előfordult az is menet közben kanyarban visszaváltásnál leállt. Újraindítás után (pöcc-röf) ment tovább. Az előgyújtást 6-15 fok között dobálja illetve a befecskendezési idők benzinben 3.2-3.6 ms.

Fals levegőt nem szív sehol, fojtószelep takarítva, érzékelők cserélve, alapjárati motor cserélve, mégis ezt produkálja. Egyedül a kopogásérzékelő nem volt még cserélve. Gyújtógyertya cserélve, trafó 3 garnitúra cserélve. Mi tévő legyek? Az autó működik, csak iszonyatosan bosszant a néhai durrogás, berángatás.Többször volt már beállításon,gáz számítógép újra programozáson,gázbefecskendezők cserélve,benzin befecskendezők tisztítva, bemérve. Kérem segítsen.

Üdvözlettel: László

Üdvözlöm!

Ha durrog, az sok esetben szelep beégésre utaló jel! Diagnosztizálni kellene az autót mindenképpen!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

 

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem áll át gázra az Octavia

2016. december 13., 10:42 Módosítva: 2016-12-20 00:48:23
0

Tisztelt LPG Doki!

Škoda Octavia II. (1Z, 2005) típusú gépkocsim van, 1,6 (BSE motorkód) motorral. AC Stag, Stag-4 Q-Box típusú gázrendszerrel. A probléma az vele, hogy a reggeli indítás után, illetve napközbeni, hosszabb (3-4 óra) állást követően a rendszer nem áll át gázüzemre, hanem sípol, mintha üres lenne a tartály, és "alacsony gáznyomás" hibajelzést produkál.

A hibát csak gyorsításkor produkálja, motorfék üzemben, ha a megfelelő fordulatszám megvan, probléma nélkül átáll, majd ezt követően már minden körülmények között rendeltetésszerűen működik, egészen a következő hosszabb leállításig. A rendszer egyes elemei, a feszültség, a szelepek már ellenőrizve lettek, azok hibátlanok.

A probléma egyébként a beszerelés (2015) óta fennáll, de a beszerelést végző műhelynek azóta sem sikerült azonosítani a hibát, ráadásul a diagnosztikát nehezíti, hogy nem mindig produkálja a jelenséget. Kérem, ha van ötlete, mi a megoldás, illetve mi okozhatja a hibát, vagy milyen úton végezzük a hibakeresést, legyen szíves megosztani velem!

Köszönettel: B. Zoltán

Kedves Zoltán!

Ha valóban minden rendszer elemet átnéztek, nem tudok másra gondolni, mint hogy a gázvezérlő ECU hibája lehet a jelenség. Ha eddig nem tették meg, dugjanak fel rá egy másikat, talán ez megoldja a problémát.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

 

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem megy benzinnel

2016. november 27., 19:45 Módosítva: 2016-12-14 06:25:39
0

Tisztelt Uram!

Elolvastam jó pár kérdést és választ ezen az oldalon, de szinte minden esetben az én problémám ellenkezőjéről olvasok. Van nekem egy 2.4-es 2005-ös évjáratú Audi A6-os autóm. Németországban vettem, itt is lakom és használom. A problémám az, hogy reggel, amikor benzinnel indul az autó remeg és rángat. Ezt addig csinálja amíg át nem vált LPG-re. Onnantól kezdve gázzal tökéletesen működik. Ha megpróbálom visszarakni benzinre megint rángat.

Előre is köszönöm válaszát!

Kedves János!

Az év folyamán sokadszor írunk erről. A jó öreg eltanulási hiba. A helytelen gázvezérlő programozás miatt a gyári motorvezérlő adaptálódik a megváltozott körülményekhez, így azonban a hidegindítás során vagy túl dús, vagy túl szegény a keverék benzinnel ( attól függően, milyen irányú a gázvezérlő programozási hibája ). Fel kell programozni a rendszert, azonban ennek módja nagyon nem mindegy. A folyamatról itt olvashat bővebben.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázt a közvetlen befecskendezéshez?

2016. november 24., 10:00 Módosítva: 2016-11-26 09:24:17
0

Kedves LPG-doktor!

Érdeklődnék, hogy mi a helyzet jelenleg a direkt befecskendezéses motorok LPG-átalakításával kapcsolatban, és hogy várható-e változás az elkövetkező években. Konkrétan 1.2 TCe motorról van szó.

Gábor

Üdvözlöm!

Én nem javaslom ezen motorok átalakítását. Léteznek rá megoldások, de nem sok jó tapasztalatról hallani. Maga a közvetlen benzinbefecskendezés már eleve nyűgös szokott lenni gázüzem nélkül is. Átalakítani lehet sokféleképpen. A régebbi megoldások folyamatosan benzint is adagolnak a gáz mellé, mintegy 10-15% arányban. A legújabb rendszerek már képesek ezt mellőzni, viszont még teljességgel kiforratlanok. Én még várnék 1-2 évet, amíg a technika felnő a feladathoz.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Átkapcsol, de eszi a benzint

2016. november 18., 16:24 Módosítva: 2016-11-25 06:50:26
0

Tisztelt LPG-doktor!

Nemrégiben vásároltam egy Peugeot 206 SW típusú autót, amibe egy éve lett beszerelve a gáz rendszer! Az első tapasztalatom, hogy a gázszint mérőn a ledek nem világítanak, csak az amelyik jelzi hogy van benne gáz! A másik észrevételem pedig az, hogy átkapcsol az autó gázra, viszont a benzin szintmérőm ugyanúgy, mintha benzinnel mennék, lefele csökken! Lehet az a hiba, hogy átkapcsol az autó, csak nem kap elég gázt a motor és ezért eszi a benzint is?

Üdvözlöm!

A szintjelzőt be lehet állítani vagy ki lehet cserélni a jeladót, ez rendbe hozható. Sokan a napi számlálót használják inkább, ezért ennek fontossága ízlés dolga.

A benzin fogyásról. Ha valóban fogy a benzin, azt okozhatja a gázvezérlő ECU hibája, vagy a benzin nyomás szabályzó membránjának átszakadása. Ezeket lehet ellenőrizni. A másik eset, amikor csak a benzin szint jelző ingadozik gázüzemben, miközben valójában nem fogy benzin a tankból.

Sok francia autó érintett ebben, vélhetően az öné is ilyen. Ennek oka, hogy ezek a járművek nem csak a tankban lévő szint jeladó értékei alapján jelzik a műszerfalon a benzin szintjét, hanem a megtett távolság alapján a motorvezérlő is számol. Ilyenkor kicsit össze zavarodik az agya az autónknak, hiszen a tankból kap egy szinte állandó jelet, de közben mégis megtett egy bizonyos távolságot, amit nem tud értelmezni. Így elkezdi csökkenteni a kijelzett értéket a kalkuláció alapján. Létezik emulátor elektronika a jelenség kiküszöbölésére, nem is kerül sokba.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázos autóba olajcsere

2016. november 10., 16:55 Módosítva: 2016-11-16 17:57:27
0

Tisztelt LPG Doktor!

Kezdő gázautósként egy 2003-as Peugeot 307 1,4 8 szelepes autó tulajdonosa lettem. Az autóban DT-Gas gázrendszer van. Az autóban világít a check engine lámpa P0420 hibakóddal. Végzettségem szerint autóelektronikai műszerész vagyok, de személyautókkal soha nem foglalkoztam. Ön szerint okozhatja a hibát a gázrendszer esetlegesen nem megfelelő beállítása?

Valamint, mivel ismeretlen számomra a gyújtógyertyák életkora, mindenképp ki szeretném cserélni. Interneten böngészve sokan írják, hogy nem szükséges a "gázos gyertya", a gyárilag ajánlott gyertya elektródahézagát 1 milliméterrel kisebbre állítva tökéletesen megfelel. Mi erről a véleménye?

A harmadik kérdésem az olajcsere-periódusra vonatkozik. Igaz-e, hogy gyakrabban kell olajat cserélni egy gázüzemű autóban? Ha igen mi indokolja? Elvileg a tisztább üzem miatt ugye kevesebb szennyeződésnek kellene lennie az olajban, így csökkennie kellene a csereperiódusnak.

Üdvözlettel: Tóth Zoltán

Kedves Zoltán!

Sorban, jegyzet stílusban a válaszaim:

- Az említett hibakód lehet beállítási hiba következménye, de egyáltalán nem biztos, hogy ez okozza! Ha benzinnel is rossz, akkor vagy a hátsó szonda, vagy maga a katalizátor rossz valóban. Ha csak gázzal van hibakódunk, akkor lehet a beállítás is felelős, de bizonyos esetekben az autó gyári motorvezérlője kattan meg attól, hogy a gázüzem következtében tisztább égésterméket nem tudja a szonda adataiból azonosítani. Látja, hogy nem annyi az oxigén maradék a kipufogógázban, mint az előírt határérték, ezért beírja hibának a katalizátor hatékonyságát. Pozitív előjelre, tehát több oxigén maradékra nincs felkészítve a rendszer, mert a cél a környezetvédelem, benzinnel meg ugye nem tud az előírtnál több oxigén maradni a kéményben...,Így az eltérést detektálva huss, beveri a hibakódot. Erre gyógyír nincs, vagy csak drágán nagyon. Ha ez a helyzet, meg kell barátkozni vele.

- A gyertya téma így igaz, járjon gyári gyertyákkal ha lehet! A hézag is akkor érdekes, ha esetleg tüneteket produkál nagyobb hézaggal...

- Gázüzemben az olajcsere periódus inkább kitolható, rövidíteni szükségtelen, épp az Ön által említett tisztább üzem eredményeként.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rángat a Calibra

2016. november 5., 12:38 Módosítva: 2016-11-10 19:37:35
101

Kedves LPG-doktor!

Mindenekelőtt azért fordulok Önhöz és nem szervizhez, mert az a tapasztalatom, hogy a szervizek kicserélnek 100 alkatrészt tök fölöslegesen, mert nem az a baja, aztán mégsem lesz jó az autó. Opel Calibra Turbó. Előre írom, hogy egy éve felújított turbóval, megfelelő turbónyomással rendelkezik.

Főleg gázüzemben, de benzinben is rángat, és nem kicsit, hanem már a motortartó csavarokat néztem, hogy elszaggatta-e, tehát ez nem olyan amivel együtt lehet élni, mert tényleg azt kell mondanom brutálisan rángat, főleg nagy fojtószelep állásnál, nem mindig, de nagyon sokszor (tehát általában ha szervizbe viszi az ember, az ilyen időszakos hiba pont ott nem jön elő). 4 ezres fordulatig, fölötte semmi baja, ott már tökéletes, tehát a dugulást az üzemanyagrendszerben kizártam. Minél nagyobb a terhelés annál jobban rángat (magyarul minél nagyobb a pillangószelep nyitás). Gyertyahézagok 0,7-0,8 között, a gyertyakábelek ellenállása 2,1 kOhm. Hogy valahol áthúznak-e a kábelek azt próbáltam sötétben megnézni.

Elosztófedél pár éve volt cserélve márkásabbra, de tapasztalatom, hogy ez az autó a leharcolt elosztófedelekkel is ugyan úgy megy, mint az újjal (persze most repedésről nem beszélek, csak az üzemi pólusbeégésekből eredő "kopásról", de mechanikai igénybevétel nem érte, ráadásul a hiba is időszakos, volt, hogy vagy 2000 km-t mentem vele Ausztriába és nem jött elő, ill. előtte amikor előjött akkor még gyengébben jelentkezett), talán a gyertyákra érzékenyebb.

Utána jártam, hogy nagy fordulaton már nem igényel lényegesen nagyobb gyújtófeszültséget az LPG üzem. Az alapjárat tökéletes, tehát amíg a pillangó nem nyílik, addig semmi baj. Esetleg mégis befecskendezési jel elégtelensége? Bár a gyertyák kormosak, mint amikor sokat kap, főleg érdekes, hogy ilyen kormos gázzal (benzinnel alig üzemel, csak indításkor, a bemelegítést is gázzal csinálom). A gázoldali hiba kizárva, hiszen ha jóval gyengébben is, de már az utóbbi időben benzinnel is jelentkezik a hiba. A gázrendszer 4 éves, kb. 20-30 ezer km-t mentem vele. Mellesleg megjegyzem magam autógépész-mérnök vagyok, bár autóiparban sosem, csak helikopteriparban dolgoztam, ott sem a motorok terén, hanem csak a többi területen.

Válaszát előre is köszönöm szépen.

Kedves András!

Ha a hiba benzinnel is jelentkezik, vélhetően gyújtás eredetű lesz. Lehet sokáig törpölni egy ilyen jelenséggel, mi azonban sokkal jobban szeretjük, ha célirányosan azonnal megkeressük a bajt. Lehet mondani sok szépet és jót a gyári diagnosztikai eszközökről, az OBD diagnosztikáról, mi kizárólag a digitális oszcilloszkópnak hiszünk. Ezzel a módszerrel teljesen biztos végeredményt kapunk. Itt olvashat erről többet.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Sokat eszik a Citroën?

2016. november 1., 20:19 Módosítva: 2016-11-07 06:20:03
0

Tiszteletem!

Kb. 2 hónapja vettem egy 2003-as Citroën C5-öst 170 000 kilométerrel. Kb 2000 km megtétele után 6,9 l átlagot számoltam Dániából hazafelé 5 személlyel és csomagokkal 140-150-et gyakran tartva. Itthon egyből beszereltettem egy Landi Renzo LPG szettet.

A kocsi nagyon szépen megy, de autópálya tempónál otthonról Dánia felé 10,5 átlag jött ki 140-150-el utazva és csupán 2 személlyel. Napi használatban 110 max 130 között, kicsi varos és 80-90 országúti tempó mellet is 9,5-9,9 átlag jön ki. Kérdésem az lenne, nem sok ez egy kicsit? Ez 40% többlet fogyasztás. Ön szerint mi lehet a oka? Előre köszönöm a válaszát

Üdvözlöm!

Szerintem két irányban is kell gondot keresni. Az első az Ön által említett benzin fogyasztás. 140-150 km/h magasságában nem létezik, hogy egy ekkora autó 7 l alatt egyen. A 40% többlet fogyasztás gázból mindenképpen sok, a reális érték kb. 15%. Azonban torzítja a képet a fent leírt dilemmám.

Meg kell mérni a valós és biztos benzin fogyasztást 2-3 tank átlaga alapján. Utána ellenőrizni kell a gázrendszer programozását.  Ha az autó műszaki állapota rendben van, ezzel meg is van oldva a probléma. Ha mégse, akkor okozhat az is nagyobb többlet gázfogyasztást. Ezt érdemes ellenőrizni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyertyát, de milyet?

2016. október 27., 11:14 Módosítva: 2016-11-01 20:20:38
0

Tisztelt LPG Doktor!

Használtan vettem egy 2009 1.6ES Honda Civic-et (R16A motor), 2011-ben építették gázüzeműre. Egy Landirenzo Omegas (Super Eco?) rendszer került bele, rendszeresen szervizelve, stb. Olvasgattam az itteni kérdéseket, és válaszokat, mégis szeretném a konkrét esetre kihegyezni a problémát.

A szerviznél (ahol beépítették, és szervizelték) telefonon érdeklődtem, azt a választ adták, hogy egy a lényeg: a gyertyahézag 0,7 mm legyen. Az autóba gyárilag előírt gyertya NGK IZFR6K-11S iridiumgyertya. A hézag 1,1 mm. Nekem elég borzasztónak tűnik ezt összepüfölni 0,7 mm-re.

Valamelyik korábbi válaszában említette az NGK LPG sorozatú gyertyáit, mint olyan megoldást, amelynél a gyertyahézagot nem kell változtatni (ha jól értettem). Mivel a gyári előírt gyertya és az LPG jelölésű gyertya ára között olyan nagyon nem durva az árkülönbség, hajlanék a kényelem és az élettartam okából azt választani. De nem sikerült kiderítenem, hogy az LPG gyertyák közül melyik kell ehhez a motorhoz. Kérem, írja meg, jól gondolkodom-e, és ha igen, segítsen a gyertya választásában.

Köszönettel: Huszty László

Kedves László!

Kár LPG-s gyertyát vennie, nincs kiemelkedően jó tapasztalatunk ezekkel. A hézag akkor téma, ha az adott jármű valamiért nem akarja az igazat, minden egyéb rendszer hiba kizárása után se megy rángatás mentesen gyári hézaggal! Ebben az esetben érdemes csökkenteni a hézagot az említett értékre. Ha működik rendesen, nem kell babrálni! Az Iridium gyertya ütlegelése ilyen mértékben valóban nem ajánlott.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázosodhat-e a SkyActiv

2016. október 23., 08:28 Módosítva: 2016-10-27 17:56:27
1

Tisztelt LPG Doktor,

Lehetséges-e Mazda SkyActiv benzinmotorhoz gazrendszert illeszteni? Ha igen, mire kell figyelni? Mennyiben befolyásolja a működését az, hogy egy nagy kompressziójú, direkt befecskendezésű motorról van szó? Esetleg van-e tapasztalata vele kapcsolatban?

Kedves Zsolt!

A kérdés sokszor nem az, hogy lehet-e, hanem hogy érdemes-e. Jelenleg két megoldás létezik az ehhez hasonló motorok átalakítására.

1., hagyományos kittek, amelyek annyiban működnek másképp a megszokotthoz képest, hogy folyamatosan 10-15% benzint adagolnak a gáz mellé. Ennek oka, hogy a közvetlen befecskendezéses motorok benzin befecskendezői komoly hőterhelésnek vannak kitéve annak folytán, hogy nem a szívócsőbe, hanem a hengerfejbe vannak beépítve. Ha teljesen leállítjuk a működésüket gázüzemben, szénutalvány lesz belőlük. Ezek a rendszerek megtérülésben ugye értetően gazdaságtalanabbak. További hátrányuk, hogy gyárilag előprogramozva érkeznek, ami nem teszi lehetővé az egyedi programozást, ami épp a sava-borsa a helyes beszerelésnek.

2., Olyan gázrendszer használata, amelyik a gázt folyékony halmazállapotban juttatja az égéstérbe, ráadásul ehhez a gyári benzinbefecskendezőket felhasználva. Ilyen rendszere van az általunk képviselt Agis márkának, azonban a termék a nagy érdeklődés miatt pillanatnyilag nem hozzáférhető. Én leginkább szívócső befecskendezéses motorral szerelt autót keresnék, akkor nincs zsákba macska, régi tapasztalatok ismeretében történhet az átalakítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Bírja a Fiat a gázt?

2016. október 19., 10:52 Módosítva: 2016-10-23 08:23:14
1

Tisztelt LPG doktor!

Az lenne a kérdésem, hogy 2008-as évjáratú Fiat Bravo II 1,4 T-Jet 120 LE autóba beszerelhető-e az LPG? Sajnos többen elbizonytalanítottak a turbóra illetve arra hivatkozva, hogy lehet nem bírja a technika / mert Fiat ?? / a gázhasználatot. Lehet-e gond a beszerelést követően a motorral? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Bíró Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Teljesen rendben van a szándék, a praxisunkban több ilyen autó is megfordult már! Baj lehet a motorral, de nem a gáz miatt. Vagy a beállítások hiányossága vezethet károsodáshoz, vagy a tulajdonosok lába, ami ebben a járműkategóriában nem szokatlan jelenség. A kettő ötvözete a legveszélyesebb, de épeszű használattal és minőségi beszereléssel kimegy a világból. Itt olvashat az esetleges hibákról.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tényleg egyedi az autóm?

2016. október 13., 12:44 Módosítva: 2016-10-20 06:31:24
0

Tisztelt LPG-Doki!

Nekem olyan problémám van, hogy kb.1 éve vettem egy 2000-es évjáratú Renault Laguna 1 (1,8-as) amiben benne volt a gáz, de olyan technológia van benne amit elvileg itthon (MO.) nem javítana, legalábbis nekem ezt mondták. Ugyanis folyékony gázt kap, injektoros befecskendezéses rendszere van benne és nincs benne reduktor. Tettem bele irídiumos gyertyákat de amikor átkapcsolom benzinről gázra, elkezd szaggatni de nem mindig, olyan mintha nem kapna elegendő gázt. A kérdésem az, hogy kivel tudnám átnézetni? Vagy tényleg egyedi az autóm?

Köszönettel:  Gábor

Kedves Gábor!

Ezeknek a rendszereknek a javítása nem csak nehézkes, hanem horror drága is! Egy-egy fődarab cseréje tud annyiba kerülni, mint egy komplett hagyományos gázrendszer Mi ilyen esetekben a teljes rendszer cseréjét javasoljuk.

Mivel a folyékony rendszerek esetében még a tank is más a multiszelepet is beleértve, sajnos a teljes rendszer likvidálása a megoldás, ha nem akar magának időzített bombát építeni az autójába. Itt már csak a rendszer helyes programozására kell figyelni, valahogy így kell kinéznie a folyamatnak.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem indul az Octavia

2016. szeptember 22., 17:27 Módosítva: 2016-10-04 06:31:33
4

Tisztelt LPG Doktor!

Van egy Škoda Octavia-m (1,6B; 2008 évj.) Landi gázszettel szerelve. A problémám a következő: ha az autót gázüzemben leállítom, utána indításkor (benzinnel indul) csak a második-harmadik indítózásra indul el. Ha leállítás előtt átkapcsolók benzin üzemre, majd indítózok, minden hiba nélkül "pöccre" indul. Ön szerint mi lehet a gond?

Várom válaszát! Üdvözlettel: István

Kedves István!

Ha mindez meleg motornál történik, valószínűleg a tápszivattyú visszaengedi a nyomást. Ha a nehezen indulás hideg motornál jelentkezik, valószínű, hogy a gázvezérlő van helytelenül programozva. Az így megváltozott feltételekhez alkalmazkodó gyári motorvezérlő viszont nem tud ideális dúsítást beállítani , amely az indítás alapfeltétele. Ebben az esetben a gázvezérlő újra programozása a feladat.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázosíthatom a Priust?

2016. szeptember 14., 12:46 Módosítva: 2016-09-23 06:15:40
244

Kedves dr.prof. LPG-doktor!

Egy 2013-as hétszemélyes Prius Plus "került" a családhoz. Amikor toyotás specialistákat kérdeztem (szakszervizt is), hogy szabad-e ezt az autót gázosítani, mindenki átment pingvinbe (jobbra-balra illegett-billegett), és értelmeset nem bírt mondani. Állítólag ez az évjárat már kicsit módosított motort kapott. Az, hogy hibrid, szerintem nem kéne, hogy befolyásolja a benzin/gáz üzemet. Tudna válaszolni egy IGEN/NEM-mel a kérdésre?

Üdv, Péter

Kedves Péter!

A Prius + alapvetően a Prius III. technikáját hordozza, tehát elvileg átalakítható. Ami kérdéses, az a tartály elhelyezése. Nem fordult még meg nálunk a típus, ezért nem tudom megítélni, hogy van-e lehetőség pótkeréktartály elhelyezésére. Ha jól tévedek, defekt szettel értékesítik az autót, ennek ellenére a fenéklemez tartalmazhatja a pótkerék helyét, ebben az esetben nincs gond. Látni kellene a járművet mindenképpen.

Maga a hibrid üzemmód nem probléma. Jómagam egy Highlanderrel járok, ami a Lexus RX 400 H technikáját hordozza, tökéletesen működik gázzal, de a család másik autója egy Prius II., szintén gázüzemre alakítva, az is tökéletes. Alakítottunk át sok hybrid járművet, napi gyakorlat. A szelephézag ellenőrzése és a helyes gázrendszer programozás a hosszú és probléma mentes gázüzem titka ezeknél az autóknál. Néhány példát ezek közül itt olvashat bővebben. 

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nyáron nehezen indul

2016. augusztus 31., 11:19 Módosítva: 2016-09-16 06:37:26
0

Kedves LPG-doki!

A 8 éves, kb. 250 ezret futott Kia Ceed 1.6 már évek óta nyáron nehezen indul. Az autó gázüzemű, de mivel benzinnel indul, nem biztos, hogy köze van a problémához. Egész télen pöccre indul, de amikor kitavaszodik, és a min. napi hőmérséklet 15C° fölé kúszik, indításnál beröffen, de pár ütem után leáll. Ezt eljátsza (jó esetben) 4-5-ször, majd hajlandó járva maradni, de akkor is erőtlen még egy kis ideig, és gázadásra elejti a fordulatot.

Általában (de nem törvényszerűen) ideiglenesen javít a helyzeten, ha járok pár száz km-t benzinnel, de előbb-utóbb visszatér a probléma. A szerelőm szerint semmiféle hibaüzenet nincs a rendszerben, benzinnyomás rendben (AC pumpára gyanakodott), hőmérsékleti jeladó rendben (esetleg túl dús keverékre gyanakodott ha rosszul mér). A benzin-injektorokat is kicseréltük, mert azok hajlamosak a gáz miatt a beégésre. Már eléggé kifogytunk az ötletekből, felmerült még a vezérműlánc megnyúlása, ami esetleg okozhatja ezt a problémát, de az elég költséges javítás lenne egy kósza gondolatra alapozva. Van esetleg ötlete, merre indulhatnánk tovább?

Köszönettel: Szatmári Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Klasszikus hiba. A már annyiszor megénekelt eltanulás. A gázvezérlő rosszul van programozva. A gyári benzines vezérlő alkalmazkodik a kialakult feltételekhez, korrigál. Ha a gázvezérlő szegény keverék irányban van rosszul megírva, a gyári vezérlő túl dúsít hidegindításkor. Ezt télen benyeli, mert ugye hidegben van rá igény.

Melegben azonban túl dúsul a keverék, a motor belefullad a sok üzemanyagba. Fel kell programozni rendesen.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Elgázosíthatók az öreg japán SUV-ok?

2016. augusztus 22., 15:39 Módosítva: 2016-08-30 14:51:09
47

Tisztelt LPG Doktor!

Autóvásárlás előtt állok, és két kiszemelt példányom van. Subaru Forester 2.0 4WD (1997-2002), valamint Mitsubishi Outlander. Mindenféleképpen benzinest szeretnék vásárolni, mert egyszerre kis távokat tennék meg vele. A fogyasztás miatt LPG gázrendszerrel szeretném felszerelni az autót. Kérdésem hogy mindkét példányba jó e az LPG, és mi lehet a hátrányuk(eddig nem volt ilyen autóm, csak dízel)? Válaszát várom.

Üdv.: Zoli

Kedves Zoli!

Etetheted mindkét típust gázzal, azonban valóban körültekintően kell eljárni a vásárlásnál és az üzemeltetésnél egyaránt. A dízelhez képest az olcsóbb szerviz költségek, a nagyobb üzembiztonság és még olcsóbb üzemanyag költségek a fő előnyök. Mivel mindkét típus szelephézagja állítást és rendszeres ellenőrzést igényel, erre már a vásárláskor nem árt odafigyelni. Ezt a témát sok esetben hanyagolják el, aztán a következő tulaj beépíti a gázt. Kicsivel később beég néhány szelep, elfogynak a hézagok és a gázrendszert teszik felelőssé, holott lehet, hogy már a beszereléskor sem volt rendben teljesen.

Nem árt diagnosztizálni az autót, lehetőleg a vásárlás előtt.  A beszereléskor is lehet hibázni, ami valóban megeheti a szelepeket idővel. erről itt olvashatsz. A beszerelés után érdemes kétszer egymás után 15 ezer km után megnézni a hézagokat, és a tapasztalat függvényében dönteni a további szelephézag ellenőrzések periódusairól.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázzal nem húz

2016. augusztus 11., 11:35 Módosítva: 2016-08-23 11:54:10
0

Kedves LPG-doktor,

Nem rég vásároltam egy Peugeot 306(2001) sedant 1.6 amiben lpg van. Benzinen rendesen húz és minden oké, de gázon nincs ereje illetve enyhén szaggat. Előző gazdája mondta, hogy néhány napja teljesen kiürítette a tartályt és csak szűrő csere kell. Cseréltettem de a hiba továbbra is fent áll. Motor hibát is jelez gázon, viszont benzinen nem. A véleményére vagyok kíváncsi.

Tisztelettel, Alex

Üdvözlöm!

Ezek a jelenségek az esetek túlnyomó részében gyújtás eredetű gondok. A fennmaradó 20%-ban pedig gázrendszer eredetűek. A legjobb oszcilloszkópos diagnosztika segítségével megvizsgálni a gyújtórendszertől kezdve a gázinjektorokig az egész járművet, valahogy ehhez hasonlóan:

http://lpgdoktor.hu/index.php/szolgaltatasok/motor-diagnosztika.html

Így elkerülhető a különböző alkatrészek ötletszerű cseréje, azonnal teljes képet kapunk a motor és perifériáinak állapotáról!

Üdvözlettel:

LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem húz a Tucson

2016. augusztus 8., 13:18 Módosítva: 2016-08-11 11:39:55
0

Kedves Zsolt!

Van egy 2006-os Tucson 2.0 -ba egy Tomasetto GPL, FWD. kb 190 ezer km van benne. Nem tudom, hogy az előző tulajdonosok hogyan használták. Ha normálisan használom ( 2000-2500 fordulat) egyenes úton, akkor nincs semmi gond. A bajom ott van, hogy nem úgy gyorsul ahogy én szeretném, ez az egyik. Ezzel a Hyundai márkaszerviz nem fogad, mert GPL. A GPL -sek nem fogadnak és küldenek a Hyundai-hoz, mivel nekik van műszerük. Benzinnel sem húz, mint ahogy én azt elvárnám. 3000 fordulat alatt nincs húzó ereje. Szeretnem, ha 2500-nál gyorsulna valahogy sportosabban.

Van itt egy meredekebb dombocska: 8%-os emelkedő - van ahol kevesebb. A hossza vagy 5-10 km és kanyargós. Itt vissza szoktam váltani és sportosan nyomom kifelé, próbálok előzni: 3500-5500 as fordulatot eresztek. Majd jön a lejtő motorfékkel. Majd egy egyenes és falu, ahol relatív lassan, 50-70 km /h-val megyek kb 2000-es fordulaton. Ekkor szokott előfordulni, hogy az utastérben gáz szag van. Ekkor kigyúl a "check engine", addig amíg a szervizben ki nem kapcsoljak (lambda szonda). Márpedig cseréltem az első szondát.

- Mitől lennének ezek a panaszok?

- Mit tudna javasolni?

Tisztelettel, Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Alapvetően gyújtás hiba a valószínű. Az el nem égett üzemanyag szagát érzi ilyenkor. Ne törődjön a szakszerviz véleményével, miszerint benzinnel minden rendben, ezért csak a gázrendszer lehet a felelős! A kezdődő gyújtás problémák pontosan ilyenek, A benzin berobbantásához még éppen elegendő a gyújtó energia, de a magasabb energia igényű LPG-hez már nem. Ehhez szokott még hozzá járulni a rosszul beállított gázvezérlő. A beállítások felülvizsgálatát mindenképpen javaslom a gyújtás hiba megszüntetése után!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázosítsak vagy ne?

2016. augusztus 5., 12:47 Módosítva: 2016-08-08 14:36:25
253

Tiszteletem, Doki,

van egy 2001-es VW Passat 1,6 benzines autóm, erősen gondolkozok hogy bekössem a gázt. Azért vacillálok, mert hallottam, hogy a gázrendszer nem tesz jót a motornak, sőt megrövidül az élettartama. Ez igaz vagy nem?

Köszönöm , Dezső

Kedves Dezső!

Nem igaz! Régi ismerős ez a téma, picit felmelegítjük.A kérdés onnan merül fel, hogy sok autószerelő vagy gépműhely terjeszti ezt a kapitális baromságot. Ennek két alapja van, amelyeknek azonban nincs közvetlen összefüggése a tárgyban szereplő kérdéssel.

1., A régi, katalizátoros motorok előtti időkben a szelepek és a szelepfészkek kenését a benzinbe kevert ólom-tetraetil biztosította. Mivel az LPG-ben soha nem volt megtalálható ez az anyag, a régi, korszerűtlen motorok "felső kenése" így nem volt biztosított, ami meg is hozta az eredményt. Ez a probléma a az ólommentes benzinek bevezetése óta meg is szűnt, a hengerfejek azóta már nem igénylik a felső kenést ilyen módon.

2., A jelenlegi motorok esetében nagyon sokszor történik meg az, hogy a gázrendszer helytelen beszerelése, még inkább helytelen programozása következtében előbb-utóbb elégnek a kipufogó szelepek. A gépműhely persze nem látja a hiba valódi okát, mindössze azt, hogy az autó gázzal volt üzemeltetve...ennek ellenére terjesztik az igét, de alaptalanul. Íme egy kis irodalom témáról

Rendesen kell beépíteni, majd üzemeltetni a rendszert, onnantól nem hogy nem káros, hanem kifejezetten hasznos a motor számára ( kevesebb lebegő koromtartalom a motorolajban! ) épp úgy, mint környezetünk számára ugyanúgy!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még