Melegszik a motor

május 27., 12:07 Módosítva: 2017-05-28 00:06:25
0

Tisztelt LPG Doktor!

1999-es évjáratú Ford Focus 1,6 benzin-LPG üzemű autóm az alábbi érdekességet produkálja, kizárólag gázüzemben: kb. 110 km/h-s sebességnél (esetleg kicsivel felette) a motor hőfokjelző mutatója remegni kezd, majd a gáz elvételét követően felkúszik a piros tartományba. Ismételt gázadásra pár másodperces késéssel a mutató a normál tartományba esik vissza.

Tartósan kb. 120 km/h-val haladva ismételten magasabb hőfokot mutat, fordulatszám esésekor még magasabbat, majd leálláskor alapjáraton ismét normál hőmérséklet. Alacsonyabb sebességnél semmi gond, a szerelő kiolvasásnál hibajelenséget nem talált. (Az autó ekkor is gázzal ment.)

Mivel benzines üzemmódban semmi gond, véleményem szerint nagy valószínűséggel a hiba gázkészülék környezetében keresendő. Az autót alapvetően városi használatra vettem nemrégiben, azonban havonta egy-két alkalommal kb. 200 km távolságban autópályán is használjuk. Bosszantó, hogy pont a nagyobb távolságok esetén nem használható a takarékos gázüzem. Kérem szíveskedjen tanácsot adni, milyen irányban induljak a hiba kijavítása érdekében.

Köszönettel: Csáky Csaba

Kedves Csaba!

Érdemes lenne OBD műszerrel élő adatként nyomonkövetni a valós vízhőmérsékletet. Ebből legalább az kiderül, hogy a mutató viselkedése összefügg-e a motorvezérlő által látott értékekkel.

Nagyon nehezen tudok olyan hibát elképzelni, amely a gázrendszerrel függ össze és ilyen tüneteket okoz. Én elsősorban digitális oszcilloszkóp segítségével végig nézném a a teljes szenzor állományt az autóban. 

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Ledadog a motor

május 19., 10:52 Módosítva: 2017-05-27 12:16:44
0

Tisztelt LPG-doktor!

VW 1.6-os benzines motor. Beszereltettem Zavoli típusú hengerenkénti gázkészüléket, ami tökéletesen működött 7 évig. Míg tönkre ment a Zavoli Matrix gázszelep és kicserélték különálló szelepekre mondván, hogy ez jobb korszerűbb. Azóta az autóm nem jó, érdekes vagy is bosszantó dolgokat csinál. És nem tudom, hogy ez most mi is lehet.

Több hiba is jelentkezett egyik indításkor, az autónak csak úgy van alapjárata, ha megvárom, hogy minden lámpa elaludjon (eddig ez nem volt), de ha már 90 fokos a víz, akkor, ha beindítottam, kell várnom pár másodpercet, míg a tartályon lévő szelep első kattanását hallom.

Mert ha előbb indulok, akkor lefullad. Gázon üresjáratban felpereg a motor, viszont vezetéskor 4000 fordulatnál szaggat mint ha leszabályozna. Nem történhet meg, hogy az autó kap gázt is és benzint is egy időben? Vagy mi lehet a baj?

Üdvözlettel István

Kedves István!

Akár még igaza is lehetne, de az egyidejű benzin adagolás és az injektorok cseréje nem egymással összefüggő kérdések. Valószínűleg több hibát is elkövetett a beszerelő az injektorok cseréjekor.

Vélhetően nem kap elég gázt, ezért dadog le 4000 felett. A helyes fúvókázás és gáznyomás egymással összefüggő tényezőinek helyes megválasztása után a rendszer menet közben történő programozása lenne a következő feladat. Erről itt olvashat bővebben.

Ha ezek a folyamatok rendben elvégzésre kerülnek, csak ezután érdemes gondolkozni azon, hogy a gáz vezérlő computer vagy valamelyik szenzor esetleges hibája miatt van-e jelen még a hiba - már amennyiben ezután is jelen van.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Nissan X-Trailt gázosítanék

május 5., 11:09 Módosítva: 2017-05-19 17:56:00
6

Tisztelt LPG Doktor!

Egy 2003-as gyártású, 115 ezer km-t futott, 1998 köbcentis Nissan X-Trailbe szeretnék gázrendszert építtetni, de egy megbízhatónak tűnő forrásból azt olvastam, hogy ennél a típusnál nem ajánlják a gázos üzemet. Mi önnek erről a tapasztalata és véleménye? Milyen hibák léphetnek vajon fel ennél a típusnál, ha mégis úgy döntök, hogy elgázosítom?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Minden motorba lehet gázt szerelni. Az érzékenyebb, gyengébb anyagminőségből készült hengerfejek ( az említett Nissan is ilyen ) igénylik a törődést. Ellentétben a szakmai ajánlásokkal mi nem a felsőkenő rendszerekben látjuk a megoldást, íme ennek okai.

Fontos az átalakítás előtti tökéletes műszaki állapot. Ennek mi ezt a módját tartjuk a leghatékonyabbnak. A beszerelés előtt, majd azt követően 15-20 ezer km-es ciklusokban ellenőrizni kell a szelephézagot. Ha a hézag fogyása nem extrém, 2 ellenőrzés után ennek megfelelően lehet megállapítani a végleges ellenőrzési ciklust. Érdemes ezeken felül a hosszútávú nagy terheléseket kerülni. Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad gyorsan haladni az autóval, mindössze annyit, hogy több száz vagy ezer kilométeren keresztül 70-80% feletti teljesítménnyel nem célszerű gázzal hajtani ezeket a motorokat.

A gázrendszer pontos programozása által elkerülhetjük az extrém magas hőterhelést, amelyet egy esetleges szegény keverékkel történő járatás okoz. A körültekintő választás ezért fontos a beszerelő műhely tekintetében! Az automatikus kalibrációkkal működő rendszerek nem jelentenek teljes körű megoldást, ezt ne fogadja el, mint javaslat! Helyette ezt érdemes végig csinálni. Ha ezeket betartja, semmi gondja nem lesz vele.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Állófűtés és gázüzem

április 30., 12:09 Módosítva: 2017-05-19 17:55:58
38

Tisztelt LPG -doktor!

Állófűtéses-benzines Mazda 5 LPG átalakításon gondolkozom. Ha jól tudom a benzinüzemből az LPG-re átváltás a hűtővíz hőmérsékletétől függ. Az állófűtés a hűtővizet melegíti először, a motor csak innen veszi át a hőt (tehát hidegebb). A kérdésem az lenne hogy nem zavarja-e be a rendszert az állófűtés?

Köszönöm válaszát! I.

Üdvözlöm!

A rendszer átváltásához szükséges hőmérséklet igénye a reduktor segítségével légneművé alakított cseppfolyós gáz által elvont hő miatt létezik egyáltalán. Hiányában a reduktor egyszerűen elfagy. Ennek kompenzálását teszi meg a meleg hűtőközeg.

Ennek forrását a reduktor nem nagyon kérdezgeti, vagyis kicsit sem érdekli, hogy a motor maga melegítette-e fel a vizet, vagy külső segítséggel tette ezt meg, ami jelen esetben az állófűtés. Ennek megfelelően a válaszom: Nem. Írhattam volna halál egyszerűen csak ennyit, de gondolja el, mennyire elhanyagoltnak érezte volna magát! Szép napot Önnek!

Üdvözlettel: LPG Doktor

Távolról sincs vége, olvasson még

LPG a Fókába

április 16., 09:05 Módosítva: 2017-04-28 07:13:33
17

Kedves LPG-doktor,

Ford Focus 1.6 HWDA autóba szereltetnék lpg-t, megkerestem több ajánlott, jó nevű műhelyt is a környékemen, mert az Önök műhelye 200+ km-re van tőlem, így sajnos önöket kihagytam, de lehet ez hiba volt. Most pótolom is a megkeresést, mivel a megkeresett szakik egymásnak ellentmondó véleményen vannak az adott típusról, így eszembe jutott, hogy tanácsot kérnék Öntől is.

Tehát az autó egy Focus 1.6 74kW HWDA motorkóddal, 2007-ből. A műhelyek az LPGTECH vezérlőjével szerelnék be a gázt, zavoli injektorokkal és reduktorral. Minden esetben kértem őket arra, mondják el őszintén, hogyan lesz a gázvezérlőm felprogramozva, ha egy munkanap alatt beszerelik a rendszert, hogyan fogunk az autóval annyit menni majd, hogy a gázvezérlő minden tartományban kifogástalanul tegye a dolgát és ne kelljen majd visszamennem a megjelenő check engine hibajelzés miatt??

Erre azt a választ kaptam, hogy a fent említett lpgtech egy olyan modern elektronika ami eltanulja a benzines rendszertől a megfelelő benzinüzemű beállításokat és ha szükséges, önállóan korrigálva a gázos értékeket, minden külső beavatkozás nélkül is kifogástalanul fog működni szinte biztosan!

Létezik ilyen? És ha igen, ezt pont egy lengyel gázvezérlő fogja tudni? Ami ráadásul nem is a legdrágább? A másik kérdés a felső szelepkenővel kapcsolatos. Az egyik műhely rám bízza a döntést, ha kérem beszerelik, ha nem, akkor nem, egyébként ez nem a gázrendszer része, tehát nem feltétel a rendes működéshez, de mivel Fordról van szó, szerintük megéri beszerelni.

A másik műhely általános véleménye, hogy minden autóba ajánlott beszerelni, 20 000 forint, a szükséges mennyiségű olaj pedig 5000 forint/10 000 km. De, az autópályázást így sem fogja jól viselni, ha beszerelik, mert Ford!!!

Amikor mondtam nekik, hogy tapasztalt felhasználók szerint csak akkor kellene ilyen szelepkenő, ha a motor amúgy szegénykeverékkel üzemel, de a gázvezérlő ugye magát tanítva be fogja majd állítani a megfelelő keveréket még az autópályás üzemben is, így a szegénykeverékes üzem ugye elvileg kizárt, arra azt mondták, butaság. Kell. Az Önök leírása szerint pedig megfelelően beállított gázrendszer esetén nem szükséges a felső szelepkenő.

Szóval szeretnék egy tanácsot kérni Önöktől is. Mit gondol az LPGTECH-zavoli minőségéről? Mit gondol az öntanuló LPGTECH gázvezérlőről? Működhet a leírt módon megfelelően? Végül a felső szelepkenőről illetve az autópályás lpg üzemről, ha az épp egy Ford Focusba van építve is szívesen olvasnám a véleményét. Bele merjek vágni az átalakításba? Nagyrészt lakott területen kívül lenne a kocsi használva, normális tempóval, de sokat. Feleslegesen nem dobálnék ki százezreket, hogy majd még hengerfejre is kelljen költeni a megtakarított benzinpénzből.

Üdvözlettel, Gábor

Kedves Gábor!

Nagyon köszönjük a részletes és értelmes, előre mutató kérdéseit!! Sorba rendezném a válaszokat jegyzet sítusban, így kezelhető marad a terjedelem.

1., Sem az LPG-Tech, se más márka minőségét nem áll módunkban egy nyilvános felületen kritizálni, ez pedig nyilvános felület, mely megjelenik az ország legolvasottabb on-line magazinjának hasábjain.

2., Az öntanuló mód manapság minden rendszer sajátja, nem számít különlegességnek. Az általunk forgalmazott Agis rendszer is tudja, az megint más téma, hogy soha nem használjuk. Ennek az az oka, hogy az öntanulás 2 hibát tartogat szép csendben. Az első az, hogy egy esetleges benzines hibát ugyanúgy adaptálni fog, ami nem szerencsés. A beszerelésre váró járművek legalább 60%-a rendelkezik olyan hibával, amely benzinnel használva ugyan tünetmentes, de ettől még a motor nem üzemel tökéletesen.

Egy ilyen példa: padló gázon alacsony lambda érték, ami relatív szegény keverékre utal benzinnel. Ez lehet az évek során elkoszolódott injektorok hibája, lehet üzemanyag szűrő probléma, de akár tápszivattyú vagy nyomás szabályzó hiba is. Ilyen alapokra nem szabadna még jól működő automatikus kalibrációt sem ráengedni. Ilyen azonban nem nagyon van, és ez a második indok, amiért nem használjuk. A szelep beégések zöme nagy terhelésen történik. Az öntanuló funkciók viszont nem képesek a lambda szabályzáson túli csúcsterheléses állapotot lekövetni,pusztán azért, mert nincs mihez igazodniuk. Lehetne ezt is automatizálni jobban, de ma még nincs ilyen. Így a padló gáz üzem miatt így is bele kellene nyúlni a rendszerbe, de ha már fent megírom a programot, megírom lent is, ezen már nem múlik. Így ráadásul el is kerültük az első hibából adódó probléma lehetőségét is. Érdemes az autót oszcilloszkópos diagnosztikai módszerrel ellenőrizni.

3., A felső kenőket mi ellenezzük, ennek fizikai okairól cikket is írtunk, link lejjebb. Az erre fordított pénzt egyszerűbb egy perselybe dobálni, a végén ha mégis le kell venni a hengerfejet, az se kerül többe, mint a készülék és az olaj ára, amit évekig öntöget bele. Érdemes viszont jól programozni a rendszert, valamint a hibára hajlamosabb járműveket kisebb terheléssel hajtani pályán ( 130-140 km/h egy Focusnak nem komoly terhelés, de 170 km/h 1000 km-en keresztül már más lenne ). Íme egy korábbi írásunk a témáról.

Remélem segítettem az eligazodásban! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

A gáz kiveri a biztosítékot

április 9., 10:20 Módosítva: 2017-04-16 09:07:00
0

Tisztelt Lpgdoktor!

Suzuki Lianában lévő AC STAG rendszer az utóbbi időben rendszeresen kiveri az akkumulátor után lévő 15A biztosítékot.

Miután kicserélem, egy ideig megy rendesen, majd a motorkontroll lámpa kigyullad, de az autó megy tovább minden gond nélkül, pár km megtétele után kicsapja a biztosítékot és átáll benzinre.

Ha benzinnel használom 2-3 újraindítás után már a motorkontroll lámpa sem világít és nem is produkál semmilyen hibajelenséget. Pár hete így csak benzinnel járok de így nem túl gazdaságos.

Várom megtisztelő válaszát. Üdvözlettel Tóth Bálint

Kedves Bálint!

Egyértelműen zárlat lehet az ok, de hogy pontosan mi, az megmondani távolból lehetetlen. Lehet zárlat a kábelkötegben, a gázvezérlő komputerben, de nem zárható ki a rendszer többi elektromos egységének zárlata sem. Ezeket végig kell vizsgálni egyesével.

Az Ön helyében én kikapcsolnám a rendszert a javításig, nehogy szó szerint forró pillanatokat okozzon a rakoncátlan alkatrész!

Üdvözlettel:

LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu

Szelepbeégés az Astrában

március 30., 14:26 Módosítva: 2017-04-09 10:21:23
1

Üdvözlöm!

Lenne egy 99-es évjáratú Opel Astra 1.4-es benzin-gázos autóm Lovato gázrendszerrel, az autó tökéletesen működik!

A kérdésem a következő lenne, hogy sokat olvastam szelep beégéses problémákról úgy is, hogy az autó tünetmentes. Lehetséges-e az, hogy a jövőben előjöhet ez a probléma? A fogyasztás is rendben van, 32 literrel 380 km megyek el!

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Sajnos a válaszom igen. A beállítások helyességéről a fogyasztás nem feltétlenül árul el sokat, különösen úgy nem, hogy a leírt adat mellé társuló üzemi körülmények ( autópálya vagy város? ) nem kerültek megemlítésre.

Az adott körülményekhez társuló benzin fogyasztás ismerete nélkül azt sem tudjuk megítélni, hogy ez a fogyasztás reális vagy esetleg annak ellenére nem, hogy számszakilag nem képvisel magas értéket. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az Ön esetében az autó évjáratából adódóan nem lehet élő adatokhoz jutni OBD porton keresztül, így ennek a gázrendszernek a pontos beállítása kvázi lehetetlen, még inkább a vak szerencse kérdése, hogy ha valaki egyáltalán foglalkozott ezzel, miként sikerült.

Ilyen járművekbe kizárólag grafikai segédletet nyújtani képes rendszert szabad építeni, ennek segítségével egy közel tökéletes beállítás megvalósítható OBD diagnosztika nélkül is. Itt olvashat a témáról bővebben

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Hogyan kíméljem a gázos Focust?

március 20., 10:21 Módosítva: 2017-04-07 06:20:26
10

Tisztel LPG Doktor!

Egy 2006-os 1,6 benzines Focust gázosítottam (Landi Renzo). 3000 km megtétele után igazából nagyon meg vagyok elégedve a rendszerrel. Ami viszont érdekelne, hogy mit tanácsolna kímélő üzemmód címszó alatt, hogy elkerüljem a szelepbeégéseket? Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!

Molnár Levente

Kedves Levente!

Nagyon örülök a kérdésének, ezt így senki nem kérdezte mostanában! A téma összetett. Egyik-másik ezen okok közül nem feltétlenül okoz szelep halált, azonban több dolog hatása össze tud adódni, ami végül meghozza a nem kívánt eredményt. Az első gond a nagy terhelés. Az LPG égéshője 100-120 fokkal magasabb a benzinhez képest. Ez önmagában nem gond, de mindenképpen figyelembe kell venni.

Egy autót benzinnel se célszerű 80% feletti terheléssel tartósan üzemeltetni, gázzal a fenti okból kifolyólag pláne nem. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne olykor nyomni egy kövéret gázüzemben, mindössze azt jelenti, hogy Münchenig nem kellene padló mínusz egy kicsi gázállással kocsikázni. A második gond - az esetek 85-90%-a ebből adódik - a helytelen beállítás.

Ebből fakadóan sok autó szegény keverékkel üzemel, amely üzemmód tovább növeli az LPG magasabb egéshőjéből származó kipufogó gáz hőmérsékletet. A két jelenség összeadódik, és a szelepek idővel valóban beéghetnek. Erről itt olvashat bővebben.

A harmadik rendszeres hiba a szelephézag ellenőrzésének és szükség esetén történő korrigálásának elmulasztása ( természetesen a hidrotőkés motorok kivételt képeznek ) A hézagok fogyása gázüzemben még helyes beállítások mellett is intenzívebb, mint benzinnel használva. Ha nem történik meg a hézag állítása, a szelepek egy idő után kitámasztanak, ekkor már meg is van a baj. Vagyis ne hajtsa agyon, adott esetben ellenőriztesse a szelephézagot és győződjön meg a gázrendszer helyes beállításáról szakszervizben!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gáz a gázzal

március 8., 15:15 Módosítva: 2017-03-20 11:03:42
1

Üdv.

Van egy 2.3 turbós Volvóm. Gázzal együtt vettem már, egy ideig hibátlan volt.. majd nyáron elfelejtett gázzal menni, check lámpa egy idő után. ... sokáig nem orvosoltam , benzinnel jártam. Meg is tuningoltam az autót közben, lett cirka 400 Nm, 300 lóerő, tudtam, hogy így nem működne a gáz, tehát elmentem a gáz beépítőhöz.

Megcsinálta az autót, felfúrta az injektorokat, dugattyúcsere, új program stb. az autó első körben szerintem túlteljesítette a benzines tulajdonságokat, alacsonyabb fordulattól húzott az ülésbe, fent is elképesztő erős volt. Hazafele úton az M0-ás egy bizonyos szakaszán kicsit meghúzattam, majd ismét a szokásos, check engine, vészprogram, rugalmasság elvesztése... otthon restart. Semmi baja. Utána megint hibátlan.

Levezettem Németországba 1850 km végig gázzal, semmi gond, 9 literes fogyasztás, 180-nál 5.-be még húzott az ülésbe az autó. Most mióta hazajöttem, gázra váltva elkezd az alapjárat 500-1300 között ugrálni a műszerfal be be pislákol, ismét no rugalmasság... pár újra indítás, benzin üzem, és menet közben egyszercsak visszajön a rugalmasság és a lóerő. Olvastam hogy a 2001-es évjárat hibás fojtószeleppel bírnak, pontosan ezt a hibajelenséget írják le sokan, de érdekes amíg csak benzinnel jártam talán 1 alkalommal játszotta ezt el fél év alatt.

Két szék között vagyok. Élvezem néha az előnyöket. Németo. oda vissza 150-es tempóval 30 ezer forintból, de szenvedek miatta, egyrészt egy esetleges előzésnél felejti a motortérben a lóerőket (életveszély), de féltem a szelepeket, a motort is. Lpgtech rendszer van benne 250 kW-os reduktor, vastag csövezés, új dugattyúk, felújított injektorok. Szívesen visszamennék a beépítőhöz reklamálni, de már félek, hogy nem fogják tudni megcsinálni Mit tehetnék? Mi lehet a baj? Hiszek a modern technikába, de kezdek belefáradni. üdv.

Üdvözlöm!

Rengeteg oka lehet a jelenségnek. Azt írja, benzinnel is jelentkezik a hiba (igaz, ritkábban). Nos ugye a beteg elefántot nem szabad gátfutásra bírni, mert valószínűleg beledöglik :-) Először az autó benzines oldalát kell minden kétséget kizáróan diagnosztizálni, majd megjavítani.

Ha ez meg van, át kell nézni a gázrendszert. Gyanús, hogy az injektorok csak fúvóka méret növeléssel tudják a megnövekedett teljesítményt. Nekem ez tűnik a szűk keresztmetszetnek, ha 5 hengeres Volvo motorról beszélünk, kevés injektor tud 60 lóerőt kiszolgálni hengerenként, ezek viszont már nem fúvókázható típusok. Remélem valamennyi támpontot adtam!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rángat a Polo

február 26., 21:39 Módosítva: 2017-03-08 15:17:18
0

Tisztelt LPG Doktor!

Az alábbi kérdéssel fordulnék Önhöz. Egy VW Polo 1.4, 2002-es évjáratú (BBY motorkód) autóba szereltettem kb. 30 000 km-el ezelőtt egy Zavoli gázszettet. A kezdetek óta alacsony fordulaton, kb. 1200-1500 körül, magasabb sebességi fokozatban araszolva egy városi forgalomban, ahol benzinnel még simán elmegy, ott elkezd rángatni, egy kisebb emelkedőre érve szintén elkezd rángatni, vissza kell kapcsolni.

Többször visszavittem a beszerelő műhelybe ahol mindig állítgattak rajta valamit, de nem javult a helyzet. Ez még elviselhető lenne, de az utóbbi időben hidegindításnál benzinnel dadog, lefullad, kigyullad a motorhiba lámpa. Kiolvasva a hibát mindig a 3-as és 4-es henger elégtelen égését írja. Gázra váltva is eleinte még egyenetlen a motor járása, melegen már csak az előbb említett rángatás tapasztalható.

Jelenleg Brisk LPG gyertya van benne. Kérdésem a hiba lehetséges oka lenne, esetleg helytelen beállítás, illetve érdemes lenne-e beruházni NGK LPG gyertyára, az segítene-e valamit. A benzin általában Shell V-Power, igyekszem jó minőségűt tankolni bele, és benzinnel járni is néha. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Kosina József

Kedves József!

A hibát okozhatja gyújtás eredetű probléma (trafók, gyertyák), de gázrendszer hiba is akár. Mindenképpen javasoljuk az autó benzines és gázos diagnosztizálását egyaránt! Mi így csináljuk. A helytelen programozás is okozhat hasonló csodákat, de beépítési hibákat is lehet elkövetni, amelyek hasonló eredménnyel járnak. LPG gyertyát mi nem használunk soha. Érdemes a gyári gyertyákkal működtetni az autót, hosszú távon ez a bevált megoldás.

Ahol ez gond nélkül lehetséges, érdemes 0,7 mm körüli gyertya hézagot beállítani. Olykor benzinnel járni teljesen felesleges, nem segít semmiben. Ellenben az hasznos, ha 10-15 liternél nem tankol egyszerre több benzint. Így gyakrabban frissül a tankban az üzemanyag, ami megelőzi a hazai benzinek sajnálatos "megromlási, kiülepedési " hajlamát, mely AC pumpa hibaként szokott leginkább jelentkezni!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázosítható a Passat?

február 22., 10:47 Módosítva: 2017-02-25 17:28:23
52

Tisztelt LPG Doktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy gázosítható-e egy 2003-as VW Passat 1,8 turbó motor? Az autóban jelenleg 290 000 km van, nagyon jó állapotnak örvend, többnyire hosszú utakon, autópályán közlekedett svájci, német, osztrák, magyar üzemanyagokkal. Van-e esetleg tapasztalat ezzel a motorral kapcsolatban, jó és rossz egyaránt érdekel. Melyik fajta gázszettet választaná, ha lehet. Jelenleg elégedett vagyok a mostani Zavoli rendszeremmel, (pótkerék helyén a tartály) ami nagyon gazdaságos üzemeltetést hozott.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Igen, gázosítható! Sok ilyet alakítunk át rendszeresen. Tapasztalatból a legkomolyabb egy Passat volt, amit egyik kollégánk használt. Évi 80 ezer km-t tett meg vele. Az autó 500 000 km-t tett meg gázzal, 120 000-nél lett átalakítva, vagyis 620 000 km volt az órájában az eladáskor! Egyszer kellett levenni róla a hengerfejet, mert a tömítésnél átégett, de a szelepei rendben voltak.

Mint ilyenkor szokásos, kapott egy teljes hengerfej felújítást rutinból, és ment tovább évekig. Ez 470 000 km óraállásnál történt vele úgy, hogy az a bizonyos kezdeti 120 000 km se valószínű, hogy tekerés mentesen volt annyi. Gázszettként én hivatalosan az általunk forgalmazott Agis rendszert ajánlom, hogy miért, erről itt olvashat.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Mondeó gázosítása

február 19., 14:58 Módosítva: 2017-02-23 06:40:01
0

Tisztelt Cím!

Egy 2002-es 1.8-as benzines 110 lóerős Ford Mondeó-t szeretnék LPG-re átalakítani, de egy cikk szerint ez motorhibához vezet. Szeretném megtudni az Ön véleményét a fenti cikk és átalakítás ügyében.

Tisztelettel: Puszta Béla

Kedves Béla!

Az átalakíthatóság tekintetében megoszlanak a vélemények. Én leírom a miénket, ez azonban egy a sok közül, azt Önnek kell megítélnie, mennyire tartja hitelesnek. Az Ön által linkelt cikkben is szerepel az ólom nélküli használat a korszerű motorok esetében. Épp ebből kiindulva gondolom azt, hogy alapvetően anyagminőség eltérésekről beszélünk akkor, amikor egyes típusok átalakíthatóságát kétségbe vonjuk.

Mi azt gondoljuk, hogy a helyes beépítés, a gázrendszer tökéletes beállítása, valamint az ésszerű használat és szervizelés garantálja, hogy a még erre érzékenyként deklarált motorok is hibamentesen működjenek LPG gázzal. Az első két tételről komplett cikket írtunk

Ésszerű használat alatt értjük azt, hogy figyelembe kell venni ezen motorok esetében , hogy gázüzemben kicsit mindenképpen nagyobb a termikus terhelés. Vagyis nem célszerű 90%-os terheléssel hosszú autópálya szakaszokat megtenni, mert ez nem kalmopirin a motor számára gázüzemben(sem). Fontos, hogy a hidraulikus szelephézag kiegyenlítéssel nem rendelkező motorok esetében történjen rendszeres, és a gyári periódusnál jóval gyakoribb szelephézag ellenőrzés ( 2 x egymás után 15-20.000 km után, majd kellő tapasztalat birtokában meghatározható a végleges periódus). Ez garantálja, hogy a hézag elfogyásából keletkező szelep beégést meg tudjuk előzni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Sok gázt eszik az Astra

február 16., 15:33 Módosítva: 2017-02-19 19:40:21
82

Tisztelt lpg doktor.

Van egy 98-as 1,4 8 szelepes F Astrám. Körülbelül 130 000 km-t ment gázzal. Az lpg szerelő srácok, ahova hordom, egyszer be tudták állítani úgy, hogy egy éven keresztül (20 -30 ezer km) 8,3-8,5 között fogyasztott gázból városban. Akkor meg kellett bontani a rendszert, és újra beállítani a gázt, de azóta egyszer sem sikerül nekik eltalálni azt a beállítást. 9,5 liter alá nem megy a fogyi. Pedig azóta legalább 10-szer állítottak rajta. Ha lenne valami tippje esetleg, azt megköszönném.

Tisztelettel. B.E.

Üdvözlet!

A helyzet az, hogy a számok önmagukban nem jelentenek semmit. Általános érvényű szabály, hogy egy korszerű LPG rendszerrel szerelt jármű kb. 15%-al igényel többet gázból, mint tette azt benzinnel korábban. Igen ám, de ehhez azonos feltételek kellenek, továbbá abban is biztosnak kell lennünk, hogy az autó műszakilag teljesen rendben van, már ami a benzines oldalt érinti. A beállításokat eltalálni pedig nem kell és nem is szabad, ahol ez szükséges, az másik iparág - sportlövészet, de akár a pornó ipart is említhetném.

Itt kő keményen technokrata hozzáállás van, műszerek, értékek, pontos beállítási folyamat, aminél esély nincs arra, hogy eltalálom vagy sem, annak jónak kell lennie! A tippem ezzel már le is írtam. A helyes beállítás folyamata sokadszor.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nagyobb gázadásra átvált benzinre

február 8., 14:20 Módosítva: 2017-02-16 15:26:22
0

Tisztelt Autódoktor!

A Seat Leon 1.8 T autómban kb. 35 ezer km-t futott AC STAG 300 gázrendszer van beépítve, reduktor ZAVOLI SGI tip. A probléma a következő: nagyobb gázadásra pl. előzésnél átvált benzinre, majd vissza. Ezt első két-három alkalommal hanggal is jelzi mint mikor kevés a gáz a tankban, majd utána nem, csak a lámpa és néha kis rángatás jelzi az üzemzavart. A szerelő szerint reduktor csere v. felújítás. Sajnos a beszerelő műhely /Autógáz Ász Kft. Miskolc/ megszűnt és a lakhelyem környékén nem találtam csak egy műhelyt aki foglalkozik gázautó szervizeléssel. Kérem tanácsát, mert feleslegesen nem szeretnék több 10 ezer Ft-ot kidobni javításra úgy, hogy esetleg nem is az a hiba oka.

Köszönettel: M.Attila

Kedves Attila!

Az említett hiba jelentheti valóban a reduktor halálát, de egyéb mást is. Ha a gázszűrők el vannak tömődve, a jelenség hasonló. Ha a gázrendszer MAP szenzorja rakoncátlankodik, jelezheti tévesen a vezérlő felé, hogy nem elegendő a gáznyomás, tehát megint csak átkapcsol benzin üzemre. Itt nincsenek általános érvényű szabályok, egyesével meg kell vizsgálni a rendszer elemeit a pontos diagnózis felállítása érdekében!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázosítanám a Saabom

február 5., 08:53 Módosítva: 2017-02-10 06:41:01
1

Kedves lpg doktor!

Van egy 2003-as, benzines 9-3 SAAB Aero 2.0ts-m. Imádom, rendszeresen szervizelt és 200 ezer kilométert futott. Heti 3-5 alkalommal megyek vele mostanában 120 km-t, kérdésem, hogy üzemanyagköltség csökkentés miatt javasolja-e a gáz beépítését? Károsíthatja-e a motort, illetve okozhat-e a későbbiekben kellemetlenségeket és komolyabb költséggel bíró károsodásokat az autóban?

S.K

Üdvözlöm!

Ha jól értem, havi 2500 km-t autózik, vagyis évi 30 000 km a megtett táv. Mivel egy ilyen SAAB benzinből 10-13 liter között eszik lábtól függően, én 11,5-ös átlaggal számolnék. Így a jelenlegi árakkal kalkulálva 11,5 x 367 = 4220 Ft az 1000 km-re jutó költsége. Ez LPG esetén 15% LPG többlet fogyasztást figyelembe véve 11,5 x 1,15 = 13,2 x 190 ( LPG ára ) = 2512 Ft. Ehhez számoljon még 0,3 liter benzint az indítások miatt minden 100 km-re, az 0,3 x 367 = 110 Ft. Az 1000 km-re jutó megtakarítása így 1700 Ft, ami évi több, mint 500 000 Ft-ot jelent. Ha ide kukkant nagyjából tud tájékozódni a beszerelési költségekről. Az LPG kifejezetten hasznos a motor és a környezet számára egyaránt. Ez alól kivételt képeznek a hanyag beszerelést végző szervizek, illetve a lelketlen tulajdonosok. Itt olvashat erről bővebben.  

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rövid távra gázt?

január 27., 14:56 Módosítva: 2017-02-05 09:02:44
17

Kedves LPG doktor!

Nemrég váltottam dízelről benzinesre (Golf IV 2003 1.6 16V BCB) és nem tudok megbarátkozni a benzines fogyasztással (9,5lt többnyire városban). Az autót legtöbbet rövid távokon fogom használni (napi 2x5km kb, 4-5 óra szünettel), tehát mindig hidegen megy a motor (többek közt ez volt az oka a váltásnak).

A legfőbb kérdésem, hogy ilyen körülmények között átvált egyáltalán gázra az autó? Hallottam olyanokat, hogy csak bemelegedés után vált, ami nem fog megtörténni. Igaz ez? Tudom, hogy ilyen távra jobb a bicikli, de zuhogó esőbe, latyakban, mínuszban inkább kihagyom. Ezekkel a rövid utakkal együtt kb. évi 10 000 km-t megyek, úgy számoltam, ez alatt meg is térülne a gázrendszer ára, de ha rövid távon nem kapcsol be, akkor nem tudom.

A másik amiben nem vagyok biztos, hogy az LPG rendszer beszerelésével növelném az autó értékét, vagy nehezebben lesz eladható tőle?

Előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Alapvetően 30 fok körüli hűtővíz hőmérsékleten váltanak át a gázrendszerek. Ez az érték opcionálisan beállítható, alsó határa az a hőmérséklet, ahol még nem fagy el a reduktor az átváltást követően. A reduktor minél jobb cirkulációjával ez a folyamat gyorsítható, vagyis nagyon nem mindegy, a vízkör melyik részébe kötjük a reduktort.

Létezik speciálisan erre a célra megoldás, rendelkezünk olyan reduktorral, amely 20 fokon átkapcsolható. Ezt a hőmérsékletet télen -5 fokban is eléri 1 km megtett táv alatt az autó. AZ ezt követő második indítás a több óra állás után már kicsit jobb helyzetet eredményez, függően a hőmérséklettől és az állás időtől. Ha a víz nem hűl vissza a beállított átváltási hőmérséklet alá, az Agis rendszer esetében 0,5 másodperc mindössze az indítási benzin üzem ideje, vagyis azonnal gázzal megy indítás után! A márkáról itt olvashat bővebben .

 A gázos autó eladása vegyes tapasztalat. Én azt gondolom, hogy egy speciális vevőkör számára ez előny, de felárat ne várjon érte cserében, inkább könnyebb lesz az eladás az extra miatt. Kereskedők ennek ellentmondanak, ők meg utálják a gázos autókat. Ennek leginkább a köztudatban terjedő távhitek az oka, ezen javítani hosszú évek alatt lehet csak. Sajnos.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

 

Dús a keverék

január 25., 13:32 Módosítva: 2017-01-30 06:16:36
0

Üdvözlöm!

Voltam a szerelőnél és kérdeztem, hogy be kell-e állítani a gázt? A motort felpörgette és azt mondta, hogy a (lambda) dús keveréket mutat! Kérdezte, hogy a fogyasztásom rendben van-e vagy sokat eszik? Mondtam neki, hogy 42 literes a tartály és 32 liter megy bele, 380 km tudok elmenni vele! Azt mondta, akkor rendben van, nem tartja szükségesnek, hogy géppel ellenőrizze! Ön mit gondol, nem tesz kárt a dús keverék a motorban?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Alapvetően ez így ebben a formában nem igaz. Menet közben illene ellenőrizni a keverékképzést. Egy gázrendszer beállítása így néz ki a gyakorlatban. Hogy az Ön esetében pontosan mi lenne a helyes folyamat, az autó és a gázrendszer típusának pontos ismeretében lehetne megmondani, de annyi szent, hogy nem álló helyben, x fordulaton járatva történik a helyes beállítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázrendszer költöztetése

január 22., 08:53 Módosítva: 2017-01-30 06:16:40
36

Kedves LPG-doktor!

Érdeklődnék, hogy egy 2008-ban szerelt Opel Vectra B 1.6-os gázrendszerét át lehet e szereltetni egy új 2016-os 1.6-os szívó benzines Dacia Lodgy-ba? Nem túl elavult már vagy elhasználódott? Esetleg csak részeit lehet újra használni?

Üdvözlettel Győző

Kedves Győző!

Alapvetően a válaszom igen, de csak az alábbi kiegészítésekkel:

- A 2008-ban beszerelt gázrendszer állapota nem a beszerelés évétől, sokkal inkább a az azóta megtett futástól függ. Tehát ha sokat futott már a rendszer ( 150-200 000 km felett ) , nagy a költséges meghibásodások lehetősége.

- a két motor teljesítménye közel azonosnak kell, hogy legyen ( ez az Ön esetében rendben van )

- kérdés, hogy milyen márkájú rendszerről beszélünk. Vannak berendezések, amelyeket már új korában sem lett volna szabad lovas szánnál bonyolultabb eszközbe szerelni, ezeket nyilván nem szerelném át. Remélem segítettem!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tönkreteszi az LPG a tömítést?

január 17., 14:41 Módosítva: 2017-01-25 17:50:32
109

Tisztelt LPG-doktor!

Van egy LPG üzemeltetésű autóm, aminek a blokkjából csöpög az olaj. Több helyen is. Zavaró, de műszakilag nem befolyásolja az autó üzemeltetését. Az autószerelő véleménye az, hogy hiába cserélnénk ki akár az összes tömítést is, mert hamar megjelenne újra a jelenség, ugyanis az LPG üzem a tömítéseket merevvé teszi. Kérdésem, hogy valóban igaz-e az autószerelő állítása?

Előre is köszönöm a választ: Szilárd

Kedves Szilárd!

Teljesen megalapozatlan urbánus legenda, amit a szerelője állít. Vannak a köreinkben 500 ezer km felett gázzal futott járművek, érdekes módon nem történt hasonló egyikkel sem. A kollégának nem ártana gyarapítani a műszaki ismereteit.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázt a Mazdába

január 12., 13:38 Módosítva: 2017-01-18 06:34:45
42

Tisztelt LPG Doktor!

Van egy Mazda Premacy 1.8 TE 84 kW gépkocsim, amely vegyes használatban 8.6 liter fogyaszt, ezt én kicsit sokallom és gondolkodom az LPG-beszereltetésen. Az lenne a tiszteletteljes kérdésem, ez a típus hogyan viszonyul a gáz üzemhez és ön javasolja a beépítést? Ha igen esetleg Cegléden tud megbízható szervizet? Előre is köszönöm a válaszát!

Tisztelettel,

Károly

Kedves Károly!

Teljesen rendben van, ez az autó átépíthető. Mint sok japán autó esetében, itt is a rendszeres szelephézag ellenőrzés (úgy tudom, ez a típus nem hidrotőkés), és  a pontos rendszerprogramozás a két kulcsfontosságú kérdés. Ha elfogy a hézag, beégnek a szelepek.

A hézag fogyása viszont extrém, amennyiben a helytelen beállítások miatt fokozott hőterhelés alakul ki az égéstérben. A beszerelés előtt érdemes a szelephézag ellenőrzésén túl felmérni a motor állapotát, így megelőzhetőek azok a hibák, amelyek leginkább gázüzemben derülnek ki. Mi kizárólag digitális oszcilloszkóppal tesszük. Végül arról, hogy miként néz ki egy szakszerű rendszer beállítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Szükség van-e különolajozóra?

január 8., 10:54 Módosítva: 2017-01-22 08:55:19
0

Tisztelt LPG-doktor.

Vásároltam egy Suzuki SX4-et, 2008-as, M15A. Bele van szerelve egy külön olajzó rendszer, Ön szerint szükség van erre? Ugyanis többen azt tanácsolták, hogy felesleges.

Tisztelettel: Szabari Kálmán

Kedves Kálmán!

Jól van informálva, az ilyen rendszerek hatékonyságáról mi sem vagyunk meggyőződve! Nem egy autó hengerfejét vettük már le, amelyben működött felső kenő rendszer. A helytelen beállítás és az esetleges kíméletlen használat összhatása pont úgy megtetette hatását, mint ha nem lett volna beépítve a rendszer!

Komplett cikket írtunk erről. A beállítások pontossága, a figyelmes és lelkiismeretes munka nagyon fontos az efféle károsodások elkerülése érdekében. Mi így csináljuk

Remélem segítettem az eligazodásban! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

CNG vagy LPG?

január 4., 11:02 Módosítva: 2017-01-08 10:53:54
253

Tisztelt LPG-Doktor!

Nemrég vásároltam egy Volvo XC70 autót ami öthengeres 2,4 Turbo motorral szerelt (2001-es évjárat). Szeretnék egy gázrendszert beszereltetni, de teljesen tanácstalan vagyok, hogy LPG vagy CNG a megfelelőbb. Azt olvastam, hogy a CNG rendszer hatékonyabb, de sokkal macerásabb és érzékenyebb is. Viszont a gázinjektoros LPG-ről csak jókat olvastam. Ön mint a téma szakértője mit gondol, melyik a jobb rendszer használhatóság szempontjából? Mi szól mellettük és ellenük? Ami még fontos, hogy pótkerék helyére szeretném rakatni tartályt.

Tisztelettel Kovács Zsolt

Üdvözlöm!

Nos a kérdést el is döntötte, mert CNG esetében nem lehet pótkeréktartályban gondolkodni. A CNG itthon értelmetlen. Nem olcsóbb vele a közlekedés, cserében ritka a kúthálózat, ráadásul jóval drágább a beépítés is. CNG üzemben van 10% teljesítmény veszteség, ami LPG esetében 2-3 %, amit nem lehet érezni. Európa más területein lehetne jó opció a CNG, hazánkban azonban ez nem így van.

Üdvözlettel : LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mennyi idő alatt térül meg?

2016. december 27., 13:33 Módosítva: 2017-01-06 17:14:48
165

Jó napot.

Egy Renault Espece 2.0T 163 lovas benzines autóm van. Bele akarnám rakatni az LPG-t, egy évbe 15 ezret megyek. Érdekelne, hogy megérné-e, meg mennyit veszít a teljesítményéből, az autónak nem árt az LPG gáz?

Előre is köszönöm segítségét. Tisztelettel Szabó Zoltán.

Kedves Zoltán,

A megtérülést egyszerűen ki tudja számolni. A mindenkori benzin üzemhez képest 35-38 % megtakarítás érhető el LPG üzemmel hazánkban. Ha ismeri az adott autó benzin fogyasztását, az éves futással szorzatba téve megkapja az éves benzin költségét, melynek 35-38%-a lesz az éves megtakarítás. Árainkat figyelembe véve látható az eredmény.

Az Ön esetében kb. 15-17 000 km a megtérülési idő szerény számításaim szerint. A teljesítmény veszteség egyáltalán nem érezhető, de szolgáljon egy saját fékpadi mérés bizonyítékul. A gáz nem káros a motor számára. Ez alól kivétel a hanyag beszerelés és a helytelen beállítás.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Böfög a Megane

2016. december 19., 13:53 Módosítva: 2016-12-28 15:57:30
0

Tisztelt LPG-DOKTOR!

Egy 2003-as R.Megane Break 1.6 16v szgk. van begázosítva Landi Omegas rendszerrel. A problémám, hogy alapjáraton ingadozik a fordulat kb. 700-800 között, és időnként úgymond beleböfög és ránt egyet. Előfordult az is menet közben kanyarban visszaváltásnál leállt. Újraindítás után (pöcc-röf) ment tovább. Az előgyújtást 6-15 fok között dobálja illetve a befecskendezési idők benzinben 3.2-3.6 ms.

Fals levegőt nem szív sehol, fojtószelep takarítva, érzékelők cserélve, alapjárati motor cserélve, mégis ezt produkálja. Egyedül a kopogásérzékelő nem volt még cserélve. Gyújtógyertya cserélve, trafó 3 garnitúra cserélve. Mi tévő legyek? Az autó működik, csak iszonyatosan bosszant a néhai durrogás, berángatás.Többször volt már beállításon,gáz számítógép újra programozáson,gázbefecskendezők cserélve,benzin befecskendezők tisztítva, bemérve. Kérem segítsen.

Üdvözlettel: László

Üdvözlöm!

Ha durrog, az sok esetben szelep beégésre utaló jel! Diagnosztizálni kellene az autót mindenképpen!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

 

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem áll át gázra az Octavia

2016. december 13., 10:42 Módosítva: 2016-12-20 00:48:23
0

Tisztelt LPG Doki!

Škoda Octavia II. (1Z, 2005) típusú gépkocsim van, 1,6 (BSE motorkód) motorral. AC Stag, Stag-4 Q-Box típusú gázrendszerrel. A probléma az vele, hogy a reggeli indítás után, illetve napközbeni, hosszabb (3-4 óra) állást követően a rendszer nem áll át gázüzemre, hanem sípol, mintha üres lenne a tartály, és "alacsony gáznyomás" hibajelzést produkál.

A hibát csak gyorsításkor produkálja, motorfék üzemben, ha a megfelelő fordulatszám megvan, probléma nélkül átáll, majd ezt követően már minden körülmények között rendeltetésszerűen működik, egészen a következő hosszabb leállításig. A rendszer egyes elemei, a feszültség, a szelepek már ellenőrizve lettek, azok hibátlanok.

A probléma egyébként a beszerelés (2015) óta fennáll, de a beszerelést végző műhelynek azóta sem sikerült azonosítani a hibát, ráadásul a diagnosztikát nehezíti, hogy nem mindig produkálja a jelenséget. Kérem, ha van ötlete, mi a megoldás, illetve mi okozhatja a hibát, vagy milyen úton végezzük a hibakeresést, legyen szíves megosztani velem!

Köszönettel: B. Zoltán

Kedves Zoltán!

Ha valóban minden rendszer elemet átnéztek, nem tudok másra gondolni, mint hogy a gázvezérlő ECU hibája lehet a jelenség. Ha eddig nem tették meg, dugjanak fel rá egy másikat, talán ez megoldja a problémát.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

 

Távolról sincs vége, olvasson még