A Holland közlekedési hatóság tárgyal az amerikaival azzal a balesettel kapcsolatban, amelyben a múlt héten meghalt egy Tesla Model S vezetője és mint kiderült, az autó az önvezető funkció használata mellett száguldott be egy magas platós teherautó alá, amely megskalpolta a karosszériát. Az Európai Unióban a holland hatóság jóváhagyása alapján forgalmazott villanyautón az Amerikában használttól eltérő szoftververzióval fut az önvezető funkció, de a hatóság szeretné tudni, hogy biztonságos-e az a néhány ezer példány amelyeket a kontinensen használnak. Közben a Tesla piacra dobott egy alváltozatot a Model X nevű, szintén elektromos hajtású SUV-ből, amelyben eleve nem elérhető az önvezető funkció. Egy befolyásos fogyasztóvédelmi lap, az amerikai Consumer Reports nagy cikkében megszólaló szakértő felszólítja a Teslát, hogy a következő szoftverfrissítésig az összes példányban tiltsa le az önvezető funkciót, az új változatban pedig ne engedje, hogy csak akkor engedje az autót önműködően közlekedni, ha a vezető keze mindvégig a kormányon van. (Autonews)
A teljes mértékben a Volkswagen kezében lévő Italdesing formatervező cég évi 5-600 prototípus, gyártás előtti modell és úgynevezett kiállítási makett, vagyis showcar előállítására képes, de a cég új vezetője Joerg Astalosch csökkentené az olasz stúdió függését a németektől és olyan techóriásokkal készítene elektromos autót, mint a Google, az Apple vagy éppen a Tesla. Érdekes részletek az Autonews-on.
Mintegy száz kísérleti autót küld Nagy-Britannia útjaira a Jaguar-Land Rover, hogy kísérleteket végezzen saját önvezető rendszerének fejlesztéséhez. A britek autói már ebben az évben a forgalomban köröznek majd, és a hagyományos, közlekedési táblák, útfelfestések és más jelzések, illetve a többi autó érzékelésén kívül ezeket a járműveket össze is kapcsolják, így azok folyamatosan adatokat cserélnek majd egymással. A cég szerint ez a megoldás, és az intelligens elemekkel felszerelt közúthálózat vezethet el az embert teljesen kiváltani képes robotpilótákhoz az utakon. (Autonews)
Eddig 150 millió forint értékben több mint 7 ezer gumiabroncsot adományozott magyarországi civil szervezeteknek a Hankook, négy évvel ezelőtt elindított programja keretében. A cég legújabb pályázatára augusztus 12-ig olyan szervezetek jelentkezését várják, amelyek a társadalom számára fontos tevékenységet végeznek és ehhez autót használnak. A részletekről itt olvashatnak.
Július 12-én Izabellák és Dalmák napjára virradtunk, üdvözli önöket a Hidegindító. Ma még elég meleg lesz, helyenként akár 33 fok fölé is mehet a hőmérséklet, de a Dunántúl északi, északnyugati felén már frissítő záporok érkezhetnek, és többfelé támadhat déli-délnyugati szél. 62 évvel ezelőtt a mai napon hagyott fel teherautó sofőri állásával Elvis Presley, ugyanis aláírt a Sun Recordshoz, 526 éve pedig királlyá koronázták II. Ulászlót. Ahhoz, hogy ez az álmos nap egy kicsit lendületesebben induljon, szóljon a Bliss n Essotól az Coastal kids:
Július 8-án Ellák napjára ébredtünk, üdvözli önöket a Hidegindító. Több szempontból is érdekes a mai nap, hiszen 519 évvel ezelőtt indult Vasco de Gama Indiába, 178 éve pedig megszületett Ferdinand Zeppelin, aki feltalálta a kormányozható léghajót. Ma lenne 177 éves John D. Rockefeller olajmágnás is, és hogy a közelmúltból is legyen egy dátum, ma ünnepli 55. születésnapját Andrew Fletcher is, a Depeche Mode billentyűse. Nem szeretném már reggel elvenni az életkedvüket, ezért szóljon az Enjoy the silence felújított változata:
Büntetőfékezéssel fenyegette egy Ford Focus vezetőjét a menetrend szerinti busz sofőrje a 83-as úton, Győrszemere közelében egy másik autóból készített felvétel szerint. Az eset június 25-én történt. Ezen az útszakaszon harminc kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, mert az aszfaltot éppen cserélik, az autós ezért is lassított le.
A busz sofőrje kielőzte, majd követlenül előtte beletaposott a fékbe, ezután elhajtott. Múlt héten egy nagytétényi esetről írtunk, ahol egy VW Caddy vezetője elégelte meg, hogy egy másik autós nem hajt gyorsabban a megengedettnél és ő is a büntetőfékezés mellett döntött. (Kisalföld)
Érdekes interjút olvashatnak a Renault kereskedelmi igazgatójával, Thierry Bollore-ral, aki néhány éven belül elképzelhetőnek tartja, hogy a cég évi 100 ezer konnektoros hibridautót ad majd el világszerte. A franciák az LG-vel együttműködve dolgoznak a technológia fejlesztésén, jelenlegi kísérleti modelljük 2 liter benzint kér száz kilométerenként. (Autonews)
A szövetségi közlekedési minisztérium nem bünteti meg a Volkswagent, amiért a cég éveken át szoftveres módszerrel manipulálta egyes dízelmotoros modelljeinek környezetvédelmi kibocsátási értékeit. A VW köteles saját költségén megjavítani az érintett motorokat, ezzel helyrehozza hibáját - érvelt Ingo Strater a kormányszóvivői tájékoztatón. A Stern szerint Németországban egy uniós előírás alapján 2009 óta büntetni kellene a kipufogógáz tisztítására szolgáló berendezést kikapcsoló szoftverekkel operáló autógyártókat, de a kormány nem ültette át a nemzeti jogba ezt a szabályt. A VW-t az Egyesült Államokban 15 milliárd dollárra büntették a dízelbotrány miatt. (MTI)
Lecsaptak az utóbbi évek legnagyobb olajhamisítóira – írja az Index. A lap cikke szerint egy számlagyár vezette a motorolaj-hamisítók nyomára a NAV-ot. A számlagyár egy debreceni férfi irányítása alatt működött, és 6-7 százalékos haszonért cserében bármiről kiállított számlát, a hamisítók pedig régóta üzleteltek velük. Kiderült, ez a cég olcsó motorolajból vezető világmárkák termékeit hamisította ipari mértékben. Német és osztrák gyártóktól motorolajat, hidraulika olajat, hajtómű olajat szereztek be, és úgy adták tovább az olajforgalmazónak, mintha az belföldi termék lenne, így nem kellett befizetni a 27 százalék áfát. Ez csak a csalás egyik fajtája volt, de az átcímkézésekkel vezető világmárkák neve alatt adtak olcsóbb olajat. Az átcsomagolás egy Pest megyei raktárban folyt, amely mintegy 220 ezer liter kenőolajat rejtett, itt prémium márkanévre felcímkézett üres hordók feltöltésre készen vártak, amikor a nyomozók megtalálták. A rajtaütés napján száz pénzügyi nyomozó, adórevizor és pénzügyőr közreműködésével országszerte 41 helyszínen tartottak házkutatást. Összesen 800 millió forint értékben foglaltak le készpénzt, hajót, autókat, ingatlanokat, lovardát, és 13 bankszámlát zároltak.
Egy friss tanulmány szerint 2030-ra mindössze 9 százalékra csökken a dízelmotoros új autók aránya az európai piacon, miközben az elektromos és hibrid modellek összesen a teljes piac felét birtokolják majd. A tanulmány ezt elsősorban a szigorodó környezetvédelmi előírásokkal és azzal magyarázza, hogy a technológia fejlődésével egyre több villanyautó hatótávolsága emelkedik majd 300 és 500 kilométer közé. További részletek, itt.
Halálos balesetet okozott egy Tesla Model S az Egyesült Államokban, ezért átfogó vizsgálatot indított az USA közlekedési hatósága az NHTSA. Maga a villanyautós cég jelentette, hogy valaki meghalt a volán mögött, amikor az észak-dakotai Williston városában egy kereszteződésben balra fordult magas platós nyergesvontató, keresztezve a mögötte Autopilot üzemmódban érkező Model S útját amely egyszerűen befutott a pótkocsi alá. Az leborotválta az autó tetejét, a Tesla ezután átszakított egy kerítést, lement a közeli szántóföldre, újabb kerítést szakított át majd később egy villanyoszlop állította meg. Vezetője azonnal életét vesztette, a gyár részvétét fejezte ki és maga jelentette az esetet a hatóságnál. Az alábbi felvételen az autóbaleset áldozata látható, aki rajongott a Tesláért és korábban videót készített az önvezető funkcióról.
A baleset magyarázata lehet, hogy a Tesla Model S első lökhárítójában lévő radarfej alacsonyan van, így nem érzékelte az útjába kerülő járműszerelvényt. A Tesla Motors teljes részvétét fejezte ki az áldozat, Joshua Brown hozzátartozóinak és teljes együttműködéséről biztosította a hatóságot az eset kivizsgálásában, egyúttal hosszú közleményt adott ki, amelyben leszögezi, hogy az tavalyi szoftverfrissítéssel elérhetővé tett Autopilot funkció eddig 200 millió kilométernyi használaton van túl az összes eladott Model S-ben és ez az első eset, hogy a funkciót használva meghalt valaki. Elon Musk cége hozzáteszi, az önvezető funkció még nem tökéletes, jelenleg publikus bétatesztje zajlik, használatához szükséges az autó vezetőjének állandó készenléte. (Autonews)
Most adták el az első Toyota Mirai, hidrogén hajtású üzemanyagcellás autót Norvégiában, ahol a belátható jövőben teljesen száműzni akarják az utakról a benzines és dízelmotoros autókat. A körülbelül 25 millió forint értékű autó a víz bontásával előállított gázzal működik, és egy olyan cég vásárolta meg, amely négy éven belül húsz hidrogénkutat telepít majd az északi országban. A hidrogén előállításához elektromos áram kell, de a cég tervei szerint ezt a kutak közelében lévő házak tetejére telepített napelemekkel nyerik majd a természetből, így a miraizás valóban környezetbarát lehet. (Autonews)
Pető Attila a Kreszprofesszor folyamatosan járja a főváros útjait és mindig bekapcsolva tartja autója fedélzeti kameráját. A felvételeken egy-egy érdekes közlekedési szituációt mutat be, amelyből sokat tanulhatunk mi autósok és motorosok. Ezúttal valami egészen más következik: egy menetrend szerinti busz sofőrje úgy döntött, begyűjt néhány bírságot. Nézzék csak:
Népszavazáson döntöttek Nagy-Britanniában arról, hogy az ország lépjen ki az Európai Unióból és máris megindultak a kilépés következményeivel kapcsolatos találgatások. Egy biztos, ez a gazdaságnak és az embereknek is fájni fog.
A német autóipari szövetség, a VDA azt mondja az összesen 100, szigetországban működő német autóipari érdekeltség működése, így több ezer munkahely kerülhet veszélybe azáltal, hogy a brit gazdaság többé nem lesz az EU része és ezzel rengeteg a kereskedelmet és az adózást könnyítő szabályozás engedmény sem vonatkozik majd rá. Mint ismeretes, a németek birtokolják a Bentley, a Rolls-Royce és a Mini autómárkákat is. (Autonews)
Bulgáriában építhet villanyautó gyárat a kínai JAC Motors miután a cég vezetői előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az Európai Unió legszegényebb országával. A bolgároknál nem a JAC volna az első kínai autóipai befektető, hiszen 2012-óta Lovecben készítik a Great Wall egyes modelljeit egy 50 ezer autónyi éves kapacitású üzemben. A kínaiknak nemcsak földrajzi helyzete miatt lehet fontos Bulgária, de azért is, mert az ott előállított termékeikkel versenyképesebb áron léphetnek be az unió piacára. (Autonews)
Autónként akár 7000 dollárnyi, vagyis 2 millió forintos kártérítést fizethet a Volkswagen csoport az előírtnál környezetszennyezőbb, de csaló szoftverrel felszerelt autói után a tulajdonosoknak, írja a Bloomberg. A riport szerint a gyár az autó korától és típusától függően kényszerülhet erre a lépésre, valamint várhatóan 10 milliárd dolláros, légszennyezés elleni pénzügyi alap létrehozására is kötelezhetik. (Autonews)
Hazai
Jó reggelt mindenkinek június 21-én, Alajos és Leila napján. Ma hosszabb-rövidebb napos időszakokra számíthatunk, de a keleti, délkeleti és északkeleti területen csapadék várható, de ez délutánra megszűnik. Napközben a hőmérséklet elérheti a 30 fokot is, és de szerencsére nem várható fronthatás. Ma van a nyári napforduló, vagyis ma süt legtovább a nap, ennek örömére szóljon a Jethro Tulltól a Ring out solstice bells:
Nemcsak Japánban, de Európában is kínál majd napelemes tetőt a Toyota a negyedik generációs Prius plug-in, vagyis konnektorról is tölthető változatához, amelyet PHV-nek is neveznek. A gyártó legfrissebb közleménye szerint a napelemes tetővel akár 10 százalékkal gazdaságosabb lehet az autó, amely akár parkolás közben is töltődik, ha éppen süt felette a nap.
Az így nyert elektromos energiából több, tisztán villanyos kilométert nyerhetünk, vagy folyamatosan működhetnek bizonyos elektromos fogyasztók, mint a levegőkeringetés vagy az utastér világítása. A Plug-in Prius ősszel érkezhet meg a piacra. (Autonews)
14 ezer önkéntes részvételével, hat európai városban végzett felmérést a gyalogosok mobiltelefon-használati szokásainak veszélyeiről a német Dekra cég. Kiderült, hogy a gyalogosok 17 százaléka, vagyis minden hatodik gyalogos rendszeresen mobilozik, ami sokszor eltereli a figyelmet a közlekedés veszélyeiről. A legjellemzőbb probléma az sms-ezés az úttesten való átkelés közben, ezt követi a telefonhívás fogadása és a zenehallgatás, amely szintén nehezíti a közeledő jármű érkezését. (ORFK-OBB)
Mexikóból érkezik majd az új 3-as BMW, miután a nagy német márka tegnap hivatalosan is elkezdte új, hipermodern üzemének építését, amelyre összesen 1 milliárd dollárt költenek majd. Az új üzem évi 150 ezer autó előállítására képes, de ezek közt nem csak a népszerű modell legújabb generációja lesz. (Autonews)
Nyolc éven belül nem kevesebb mint harminc elektromos autót mutat be a Volkswagen csoport, amelynek vezetője Matthias Müller egy tegnapi sajtóeseményen tett hitet az alternatív járművek mellett. Az eseményen kiderült, hogy a cég 2025-ben már évi 2-3 millió tisztán elektromos hajtású járművet készít majd, illetve széles körben elterjesztenék az önvezető funkciókat, amelynek például a taxiszolgáltatások piacán lehet óriási szerepe. (Autonews)
Június 14-én is szép reggelt kíván a Hidegindító, a napon, amikor Vazul nevű ismerőseiket kell felköszönteniük névnapjuk alkalmából. Marad a szeszélyes időjárás, Vas és Zala megyében lehet csapadékra számítani, az ország többi részén napsütés lesz a jellemző időnként megélénkülő felhőzettel, 22-27 fokig melegedő hőmérséklettel. 97 évvel ezelőtt kezdődött a világ első Atlanti-óceán átrepülése John Alcott és Arthur Brown által, valamint 88 évvel ezelőtt született Ernesto Che Guevara hivatásos forradalmár. Szóljon ma Jack Savorettitől a Soldier's eyes, amit nem lehet csak egyszer meghallgatni: