Tisztelt LPG doktor!
Az lenne a kérdésem, hogy 2008-as évjáratú Fiat Bravo II 1,4 T-Jet 120 LE autóba beszerelhető-e az LPG? Sajnos többen elbizonytalanítottak a turbóra illetve arra hivatkozva, hogy lehet nem bírja a technika / mert Fiat ?? / a gázhasználatot. Lehet-e gond a beszerelést követően a motorral? Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Bíró Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Teljesen rendben van a szándék, a praxisunkban több ilyen autó is megfordult már! Baj lehet a motorral, de nem a gáz miatt. Vagy a beállítások hiányossága vezethet károsodáshoz, vagy a tulajdonosok lába, ami ebben a járműkategóriában nem szokatlan jelenség. A kettő ötvözete a legveszélyesebb, de épeszű használattal és minőségi beszereléssel kimegy a világból. Itt olvashat az esetleges hibákról.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-Doki!
Nekem olyan problémám van, hogy kb.1 éve vettem egy 2000-es évjáratú Renault Laguna 1 (1,8-as) amiben benne volt a gáz, de olyan technológia van benne amit elvileg itthon (MO.) nem javítana, legalábbis nekem ezt mondták. Ugyanis folyékony gázt kap, injektoros befecskendezéses rendszere van benne és nincs benne reduktor. Tettem bele irídiumos gyertyákat de amikor átkapcsolom benzinről gázra, elkezd szaggatni de nem mindig, olyan mintha nem kapna elegendő gázt. A kérdésem az, hogy kivel tudnám átnézetni? Vagy tényleg egyedi az autóm?
Köszönettel: Gábor
Kedves Gábor!
Ezeknek a rendszereknek a javítása nem csak nehézkes, hanem horror drága is! Egy-egy fődarab cseréje tud annyiba kerülni, mint egy komplett hagyományos gázrendszer Mi ilyen esetekben a teljes rendszer cseréjét javasoljuk.
Mivel a folyékony rendszerek esetében még a tank is más a multiszelepet is beleértve, sajnos a teljes rendszer likvidálása a megoldás, ha nem akar magának időzített bombát építeni az autójába. Itt már csak a rendszer helyes programozására kell figyelni, valahogy így kell kinéznie a folyamatnak.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG Doktor!
Van egy Škoda Octavia-m (1,6B; 2008 évj.) Landi gázszettel szerelve. A problémám a következő: ha az autót gázüzemben leállítom, utána indításkor (benzinnel indul) csak a második-harmadik indítózásra indul el. Ha leállítás előtt átkapcsolók benzin üzemre, majd indítózok, minden hiba nélkül "pöccre" indul. Ön szerint mi lehet a gond?
Várom válaszát! Üdvözlettel: István
Kedves István!
Ha mindez meleg motornál történik, valószínűleg a tápszivattyú visszaengedi a nyomást. Ha a nehezen indulás hideg motornál jelentkezik, valószínű, hogy a gázvezérlő van helytelenül programozva. Az így megváltozott feltételekhez alkalmazkodó gyári motorvezérlő viszont nem tud ideális dúsítást beállítani , amely az indítás alapfeltétele. Ebben az esetben a gázvezérlő újra programozása a feladat.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Kedves dr.prof. LPG-doktor!
Egy 2013-as hétszemélyes Prius Plus "került" a családhoz. Amikor toyotás specialistákat kérdeztem (szakszervizt is), hogy szabad-e ezt az autót gázosítani, mindenki átment pingvinbe (jobbra-balra illegett-billegett), és értelmeset nem bírt mondani. Állítólag ez az évjárat már kicsit módosított motort kapott. Az, hogy hibrid, szerintem nem kéne, hogy befolyásolja a benzin/gáz üzemet. Tudna válaszolni egy IGEN/NEM-mel a kérdésre?
Üdv, Péter
Kedves Péter!
A Prius + alapvetően a Prius III. technikáját hordozza, tehát elvileg átalakítható. Ami kérdéses, az a tartály elhelyezése. Nem fordult még meg nálunk a típus, ezért nem tudom megítélni, hogy van-e lehetőség pótkeréktartály elhelyezésére. Ha jól tévedek, defekt szettel értékesítik az autót, ennek ellenére a fenéklemez tartalmazhatja a pótkerék helyét, ebben az esetben nincs gond. Látni kellene a járművet mindenképpen.
Maga a hibrid üzemmód nem probléma. Jómagam egy Highlanderrel járok, ami a Lexus RX 400 H technikáját hordozza, tökéletesen működik gázzal, de a család másik autója egy Prius II., szintén gázüzemre alakítva, az is tökéletes. Alakítottunk át sok hybrid járművet, napi gyakorlat. A szelephézag ellenőrzése és a helyes gázrendszer programozás a hosszú és probléma mentes gázüzem titka ezeknél az autóknál. Néhány példát ezek közül itt olvashat bővebben.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Kedves LPG-doki!
A 8 éves, kb. 250 ezret futott Kia Ceed 1.6 már évek óta nyáron nehezen indul. Az autó gázüzemű, de mivel benzinnel indul, nem biztos, hogy köze van a problémához. Egész télen pöccre indul, de amikor kitavaszodik, és a min. napi hőmérséklet 15C° fölé kúszik, indításnál beröffen, de pár ütem után leáll. Ezt eljátsza (jó esetben) 4-5-ször, majd hajlandó járva maradni, de akkor is erőtlen még egy kis ideig, és gázadásra elejti a fordulatot.
Általában (de nem törvényszerűen) ideiglenesen javít a helyzeten, ha járok pár száz km-t benzinnel, de előbb-utóbb visszatér a probléma. A szerelőm szerint semmiféle hibaüzenet nincs a rendszerben, benzinnyomás rendben (AC pumpára gyanakodott), hőmérsékleti jeladó rendben (esetleg túl dús keverékre gyanakodott ha rosszul mér). A benzin-injektorokat is kicseréltük, mert azok hajlamosak a gáz miatt a beégésre. Már eléggé kifogytunk az ötletekből, felmerült még a vezérműlánc megnyúlása, ami esetleg okozhatja ezt a problémát, de az elég költséges javítás lenne egy kósza gondolatra alapozva. Van esetleg ötlete, merre indulhatnánk tovább?
Köszönettel: Szatmári Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Klasszikus hiba. A már annyiszor megénekelt eltanulás. A gázvezérlő rosszul van programozva. A gyári benzines vezérlő alkalmazkodik a kialakult feltételekhez, korrigál. Ha a gázvezérlő szegény keverék irányban van rosszul megírva, a gyári vezérlő túl dúsít hidegindításkor. Ezt télen benyeli, mert ugye hidegben van rá igény.
Melegben azonban túl dúsul a keverék, a motor belefullad a sok üzemanyagba. Fel kell programozni rendesen.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG Doktor!
Autóvásárlás előtt állok, és két kiszemelt példányom van. Subaru Forester 2.0 4WD (1997-2002), valamint Mitsubishi Outlander. Mindenféleképpen benzinest szeretnék vásárolni, mert egyszerre kis távokat tennék meg vele. A fogyasztás miatt LPG gázrendszerrel szeretném felszerelni az autót. Kérdésem hogy mindkét példányba jó e az LPG, és mi lehet a hátrányuk(eddig nem volt ilyen autóm, csak dízel)? Válaszát várom.
Üdv.: Zoli
Kedves Zoli!
Etetheted mindkét típust gázzal, azonban valóban körültekintően kell eljárni a vásárlásnál és az üzemeltetésnél egyaránt. A dízelhez képest az olcsóbb szerviz költségek, a nagyobb üzembiztonság és még olcsóbb üzemanyag költségek a fő előnyök. Mivel mindkét típus szelephézagja állítást és rendszeres ellenőrzést igényel, erre már a vásárláskor nem árt odafigyelni. Ezt a témát sok esetben hanyagolják el, aztán a következő tulaj beépíti a gázt. Kicsivel később beég néhány szelep, elfogynak a hézagok és a gázrendszert teszik felelőssé, holott lehet, hogy már a beszereléskor sem volt rendben teljesen.
Nem árt diagnosztizálni az autót, lehetőleg a vásárlás előtt. A beszereléskor is lehet hibázni, ami valóban megeheti a szelepeket idővel. erről itt olvashatsz. A beszerelés után érdemes kétszer egymás után 15 ezer km után megnézni a hézagokat, és a tapasztalat függvényében dönteni a további szelephézag ellenőrzések periódusairól.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Kedves LPG-doktor,
Nem rég vásároltam egy Peugeot 306(2001) sedant 1.6 amiben lpg van. Benzinen rendesen húz és minden oké, de gázon nincs ereje illetve enyhén szaggat. Előző gazdája mondta, hogy néhány napja teljesen kiürítette a tartályt és csak szűrő csere kell. Cseréltettem de a hiba továbbra is fent áll. Motor hibát is jelez gázon, viszont benzinen nem. A véleményére vagyok kíváncsi.
Tisztelettel, Alex
Üdvözlöm!
Ezek a jelenségek az esetek túlnyomó részében gyújtás eredetű gondok. A fennmaradó 20%-ban pedig gázrendszer eredetűek. A legjobb oszcilloszkópos diagnosztika segítségével megvizsgálni a gyújtórendszertől kezdve a gázinjektorokig az egész járművet, valahogy ehhez hasonlóan:
http://lpgdoktor.hu/index.php/
Így elkerülhető a különböző alkatrészek ötletszerű cseréje, azonnal teljes képet kapunk a motor és perifériáinak állapotáról!
Üdvözlettel:LPG Doktor
Kedves Zsolt!
Van egy 2006-os Tucson 2.0 -ba egy Tomasetto GPL, FWD. kb 190 ezer km van benne. Nem tudom, hogy az előző tulajdonosok hogyan használták. Ha normálisan használom ( 2000-2500 fordulat) egyenes úton, akkor nincs semmi gond. A bajom ott van, hogy nem úgy gyorsul ahogy én szeretném, ez az egyik. Ezzel a Hyundai márkaszerviz nem fogad, mert GPL. A GPL -sek nem fogadnak és küldenek a Hyundai-hoz, mivel nekik van műszerük. Benzinnel sem húz, mint ahogy én azt elvárnám. 3000 fordulat alatt nincs húzó ereje. Szeretnem, ha 2500-nál gyorsulna valahogy sportosabban.
Van itt egy meredekebb dombocska: 8%-os emelkedő - van ahol kevesebb. A hossza vagy 5-10 km és kanyargós. Itt vissza szoktam váltani és sportosan nyomom kifelé, próbálok előzni: 3500-5500 as fordulatot eresztek. Majd jön a lejtő motorfékkel. Majd egy egyenes és falu, ahol relatív lassan, 50-70 km /h-val megyek kb 2000-es fordulaton. Ekkor szokott előfordulni, hogy az utastérben gáz szag van. Ekkor kigyúl a "check engine", addig amíg a szervizben ki nem kapcsoljak (lambda szonda). Márpedig cseréltem az első szondát.
- Mitől lennének ezek a panaszok?
- Mit tudna javasolni?
Tisztelettel, Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Alapvetően gyújtás hiba a valószínű. Az el nem égett üzemanyag szagát érzi ilyenkor. Ne törődjön a szakszerviz véleményével, miszerint benzinnel minden rendben, ezért csak a gázrendszer lehet a felelős! A kezdődő gyújtás problémák pontosan ilyenek, A benzin berobbantásához még éppen elegendő a gyújtó energia, de a magasabb energia igényű LPG-hez már nem. Ehhez szokott még hozzá járulni a rosszul beállított gázvezérlő. A beállítások felülvizsgálatát mindenképpen javaslom a gyújtás hiba megszüntetése után!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tiszteletem, Doki,
van egy 2001-es VW Passat 1,6 benzines autóm, erősen gondolkozok hogy bekössem a gázt. Azért vacillálok, mert hallottam, hogy a gázrendszer nem tesz jót a motornak, sőt megrövidül az élettartama. Ez igaz vagy nem?
Köszönöm , Dezső
Kedves Dezső!
Nem igaz! Régi ismerős ez a téma, picit felmelegítjük.A kérdés onnan merül fel, hogy sok autószerelő vagy gépműhely terjeszti ezt a kapitális baromságot. Ennek két alapja van, amelyeknek azonban nincs közvetlen összefüggése a tárgyban szereplő kérdéssel.
1., A régi, katalizátoros motorok előtti időkben a szelepek és a szelepfészkek kenését a benzinbe kevert ólom-tetraetil biztosította. Mivel az LPG-ben soha nem volt megtalálható ez az anyag, a régi, korszerűtlen motorok "felső kenése" így nem volt biztosított, ami meg is hozta az eredményt. Ez a probléma a az ólommentes benzinek bevezetése óta meg is szűnt, a hengerfejek azóta már nem igénylik a felső kenést ilyen módon.
2., A jelenlegi motorok esetében nagyon sokszor történik meg az, hogy a gázrendszer helytelen beszerelése, még inkább helytelen programozása következtében előbb-utóbb elégnek a kipufogó szelepek. A gépműhely persze nem látja a hiba valódi okát, mindössze azt, hogy az autó gázzal volt üzemeltetve...ennek ellenére terjesztik az igét, de alaptalanul. Íme egy kis irodalom témáról.
Rendesen kell beépíteni, majd üzemeltetni a rendszert, onnantól nem hogy nem káros, hanem kifejezetten hasznos a motor számára ( kevesebb lebegő koromtartalom a motorolajban! ) épp úgy, mint környezetünk számára ugyanúgy!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG Doktor,
2000-res évjáratú 1332 ccm-es hengerenkénti befecskendezéses Toyota Corollám van 5 éve (100 000 km) beszerelt Zavoli 4-es rendszerrel. Egy állítólagos beázás miatt vezérlőt cseréltek benne kb fél éve. Ugyanitt gázszűrő csere és tisztítás is megtörtént.
A következő jelenségek tapasztalhatók:
- időnként olyan, mintha az egyik henger nem menne. jellemzően alapjárat közeli vagy 3000 feletti fordulatszámokon. A hiba véletlenszerűen jelentkezik. Van, amikor hetekig nem, van, amikor kénytelen vagyok benzinnel menni tovább, mert elviselhetetlenül rángat. Benzin üzemben semmi gond, új gyertyát is tettem már bele (NGK LGP1 1496 iridium).
- másik jelenség, amit korábban nem tapasztaltam. az az , hogy az autó nem indul be csak a második próbálkozásra. Nem elég kétszer ráadnom a gyújtást, hanem meg is kell forgatnom a motort is. Ha csak benzinnel megyek, akkor a hiba nem tapasztalható. Okozhatja-e a jelenséget rossz minőségű gáz? Időszerű lehet-e az injektorok cseréje vagy elegendő tisztíttatni? Van-e külömbség az egyes forgalmazól által forgalmazott LPG között?
Üdvözlettel, Péter
Kedves Péter!
A hibája lehet akár gyújtás eredetű is, már ami a rángatást illeti! Gyertya cserélve lett, rendben, de a trafók? Mi ezzel a módszerrel ellenőrizzük többek között a trafók állapotát is. Érdemes megvizsgálni, mert további komoly kiadásokat és idegrendszeri károsodásokat lehet elkerülni vele!
A reggeli indítási zűr nagy valószínűséggel a helytelen gáz beállítások következtében történő "eltanulási" (a gyári vezérlő adaptációs képessége révén ) folyamat jele. Kapcsolja ki a gázrendszert, majd vegye le az akksi sarut egy éjszaka erejéig. Reggel már így indítson. Vagy már reggel jó lesz, de ha nem, menjen vele egy napot benzinnel, másnapra rendben kell lennie, ha eltanulási probléma okozza. A megoldás a rendszer helyes felprogramozása, valahogy így.
Az egyes kúthálozatok minősége között nem lehet összefüggést keresni, ennek ellenére be lehet tankolni mocskot könnyen, de ez nem forgalmazó függő, inkább lokálisan az adott állomást jellemzi. Ha nem takarítják időben a tárolókat, már meg is van a baj. Az injektorok csere érettségéről csak szemrevételezés után tudunk nyilatkozni.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Kedves "LPG Doktor"!
Autóvásárláson gondolkodom, tanácsát kérem, hogy milyen motorú autóba a legjobb beszereltetni a gáz üzemmódot? Jelenlegi autómban (Astra G 1.4 Twinport) remekül bevált a gáz üzemmód, 6-6,5 literes átlagfogyasztást produkál, ezért mindenképpen átalakítható autót keresek hosszú távra. Esetleg megírhatná azt is, hogy melyik autó típust egyáltalán NE válasszam benzin/gáz üzemmódhoz. Tisztelettel várom válaszát.
Üdvözlettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
A dolog alapelve egyszerű: kerülje a közvetlen befecskendezéses motorokat! Ha ennél kicsit mélyebbre ásunk, tiltást nem kell megfogalmazni, intelmeket igen.
1., Amennyiben az adott jármű motorja nem hidraulikus szelephézag kiegyenlítéssel, hanem valamilyen mechanikus állítási lehetőséggel ( korong, csésze vagy állító csavar ) rendelkezik, a szelephézagot ellenőrizni kell a beszerelés előtt közvetlenül, majd a változás nyomon követhetősége érdekében kétszer egymás után 15 ezer kilométer után. Az így kapott eredmény függvényében lehet döntést hozni a végleges hézag ellenőrzési periódusról.
2., Mindenképpen csak olyan szervizt válasszon a beszerelésre, aki az alábbiak szerint végzi el a műveletet. A turbo vs. szívó kérdés itt nem játszik szerepet, mindkét motor felépítés egyformán átalakítható.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt Doki!
Jelenleg egy 1996-os W140 S300 TD (OM606 a motorkód) tulajdonosa vagyok. Elég sokat bújtam a netet CNG témában és az alábbi kérdések merültek fel:
- a dízelmotor átépíthető tisztán CNG-re, (forrás: cngport.hu) tehát akkor az én nagy kompressziójú (1:22) blokkom gyújtás beépítésével lehet-e tisztán gázüzemű?
- a gáz magas oktánszámát kihasználva, a kompressziót megtartva lehetséges-e egy ultratakarékos gázmotor létrehozása?
-100 literes tank és a pótkerék helyére (erről már írtam Önöknek) kompozit tartály kerülne (minden lehetséges helyre, elég nagy autó) elérhető esetleg 500 km hatótáv ezzel a takarékos motorral?
Hogy miért is kérdezem ezeket:
- a dízeleknek nem jósolok hosszú jövőt (büntetőadó, kitiltás, stb...)
- ez a blokk még "örök életű" nem úgy mint a maiak
- vegyes üzemben a benzin miatt kisebb a kompresszió (ezért nem jó egy benzinmotorra utólag építeni hiszen annak adott a kb. 1:10) tehát kisebb hatásfok, tehát csökken a hatótáv Szép technikai kihívás lenne az biztos és drága is, de mennyire? Érdemes egyáltalán kínlódni vele vagy adjam el és vegyek egy gyári CNG-benzines E osztályt?
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoltán!
A felvetése egy már létező iparágat érint. Ilyen átalakítások léteznek, hazánkban is van erre példa. Hogy ez az Ön esetében megéri-e, az más kérdés.. Az átalakítás igen költséges, ezért többnyire igen magas éves futásteljesítmény esetén esik erre az üzemeltetők választása. A kompresszió érintetlenül hagyása tudomásom szerint nem megoldható, legfőképpen mert feltöltött motorról beszélünk.
Benzinesből alakítunk át rendszeresen CNG üzemre járműveket, kb 10% az így fellépő teljesítmény veszteség, ami tolerálható. Ha mégis pénzt akarna valaki locsolni a témába, az otto-motor kompressziója is növelhető, tehát az összehasonlítása nem feltétlenül állja meg a helyét. Ma, 2016-ban én az Ön helyében nem fognék bele ebbe a manőverbe. 10 év múlva az adott piaci helyzet függvényében akár még meg is fordulhat ez a helyzet, de azt még meg kell élnünk, nem láthatjuk előre, mi fog történni.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG doktor!
Egy 2003-as Mazda 323f-em van. 190 ezer km van benne, ebből 90 kb. gázüzem. A problémám a következő: alapjárat közelében rángat az autó benzin és gáz üzemben egyaránt. Fordulaton nem jelentkezik a probléma szépen jár és úgy tűnik húz is. 1x-1x talán mintha érezni pici rántást, de ezt lehet belemagyarázom a dologba. Azonban picit visszabüfög a légszűrő házba, érdekes módon álló helyzetben kormánymozgatásra (minden mozdulatra) ugyanezt teszi, ahogy terhelést kap a motor.
Hibakódot tárol, mely szerint az 1-es hengerben gyújtás kimaradás van (P0301). Gyújtókábeleket, az egyik trafót és a gyertyákat cseréltem. (Nem szerettem volna a másikat is feleslegesen cserélni.) Kompressziót mértünk, egységesen 12 bar volt mindenhol. Olajat nem eszi. Ajánlották, hogy méressek veszteséget is, hogy a mechanikai hibákat, esetleges szelep beégést kilőhessük. Őszintén szólva nem tudom van-e értelme ha nem zabál olajat, nem füstöl és a kompresszió rendben van. Viszont tanácstalan vagyok merre vizsgálódjak tovább...
Üdvözlöm!
Teljesen egyetértek azzal, hogy ki kellene zárni a szelepek hibáját. A légszűrőbe durrogás sajnos igencsak erre utal. Az égéskimaradás mint hibakód sajnos ilyen esetekben félrevezető, mert bár az égés valóban nem tökéletes, ennek oka jelen helyzetben nagy valószínűséggel nem gyújtás eredetű.
A kompresszió mérés is pontosabb digitális úton. A mechanikus mérésnél könnyen megtörténhet, hogy a műszer olvasható értékét a nyomás "felpofozza" egy szintre, amely azonban az adott motorban csak 1-1 ütem erejéig él annak ellenére, hogy a többi ütemben a közelében nincs a kompresszió ennek a mért értéknek! Az OBD diagnosztika eme pontatlanságát kikerülve mi digitális oszcilloszkópot használunk. Itt nincs tévedés, nyitott könyv a motor állapota!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt Mester Úr!
Hétszemélyes autót keres a család, és néhányszor felmerült a Zafira "B" gyári CNG-s változata lehetőségként, másfél-kétmillió Ft táján. Sajnos semmilyen tapasztalatunk nincsen gázos autók ügyében. Mennyire megbízható, mennyire hosszútávú lehetőség ez a megoldás? Másfelől mi a véleménye a Zafirákról?
Válaszát várva tisztelettel: István
Kedves István!
A Zafirákkal általánosságban elmondható, hogy nincs rossz tapasztalatunk. A gyári CNG-s autók, így a Zafira is alapvetően rendben vannak szintén. Ami ugyanezen járműveket érinti, az a magas futásteljesítmény, hiszen csakúgy, mint a dízelek esetében, ezeket sem sarki boltba járásra vásárolták új korukban, az biztos. Ennek megfelelően egyrészt nagyon körültekintően kell ilyet vásárolni, mivel az óratekerés őshazájában élve arcátlan mértékű lehet az eltérés a deklarált és a valós futásteljesítmény között!
Másrészt amivel számolni kell, - és itt jön a hátránya a gyári rendszereknek az utólagos beszereléshez mérten - az a meglehetősen magas alkatrész ár, valamint a nehézkes diagnosztizálás kérdése, mert a szervizek nincsenek felkészülve a gyári gázos autók gáz oldali diagnosztikájára. Az is jó kérdés, miért éppen CNG, hiszen hazánkban a ritka kúthálózat miatt ez komoly hátrány, a teljesítmény nagyobb arányban vész el , mint LPG esetén ( LPG max.3%, CNG 10% körül ).
Ha rám hallgat, vásárol egy benzines változatot és vásárlás előtt meggyőződik a motor állapotáról. Ha ez megtörtént, az új szerzeményt alakíttassa LPG üzeműre, lehetőleg szakszerűen! Az üzemeltetési költségei azonosak lesznek, a rendszer utólagos alkatrész költségei a garancián túl is elfogadható szinten maradnak, az autó teljesítményéből is érezhetően több marad, továbbá tankolhat minden sarkon szinte, ami nem elhanyagolható szempont.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Kedves Zsolt !
LPG-s 500-as 1996-os Mercedesem van. Nemrég vásároltam, a kocsi előéletéről nem sokat tudok. Kérdésem a következő: kb egy hónapja volt gyertyacsere LPG-s gyertyára . Problémám gyertyacsere előtt is fennállt. Nagyobb gázadásnál 120-140 km-nél kicsit mintha megtorpanna az autó egy századmásodpercre gázon erősebben csinálja benzinen kevésbé.
Mi lehet a baj? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlöm!
Az LPG specifikus gyertya az esetek túlnyomó részében szükségtelenek. Ha benzinnel is fennáll a hiba, teljesen biztos, hogy nem a gázrendszer okozza. Trafó, kábelek táján néznék szét először. Ha itt nem találtak gondot, akkor a motor alaposabb vizsgálata javasolt.
Annak érdekében, hogy ne kelljen a fél autót kicserélni próba szerencse alapon, mi digitális oszcilloszkóppal vizsgáljuk meg a motor összes tulajdonságát. Itt olvashat a módszerről. Itt aztán nem marad titokban semmi, sokszor olyan hibák is kiderülnek, amelyek még tünetmentesen húzódtak meg a háttérben! Nem hibakódot olvasunk, nem keresgélünk feleslegesen, hanem célirányosan vizsgálunk, még pedig a 21. század legfejlettebb diagnosztikai módszerével.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG doktor,
meg tudja erősíteni, hogy a Renault Laguna II. (2003) 2.0 Turbo (motorkód: F4Rt-764, 163 lóerő) típusú autót lehet-e gázosítani? Ha igen, Ön melyik gázrendszert ajánlja?
Köszönettel, Mészáros Balázs
Kedves Balázs!
Igen, az autó átalakítható. A kérdésére nincs szakmailag alátámasztható válasz, mert az adott gázrendszer nem gépjármű specifikus! Ha az évjárat 2000 előtti lenne, azt tanácsolnám, kerülje az olyan rendszereket, amelyek programozása nem lehetséges grafikus segédlettel (ezt a beszerelő műhely tudja értelmezni).
Mi némi részlehajlás miatt az Agis márkát javasoljuk, de higgye el, nem alaptalan a részrehajlásunk, a termék kiváló minőségű és nagyon jól konfigurálható! Itt olvashat róla bővebben.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt Lpg doki!
Van egy 2007-es 1,6 benzin (116LE) H Astrám. Az a problémám, hogy amikor hidegen beindítom és elindulok vele, 2-3000 fordulatnál ha kinyomom a kuplungot akkor lefullad. Ha lassú üzembe közlekedek a kocsival (pl: motorfék), akkor bemelegedés után nincs semmi gond. Ez a jelenség előző télen jelentkezett. Azt reméltem, hogy ha beköszönt a jó idő akkor megszűnik ez a gond, de sajnos nem szűnt meg (nem olyan vészes mint télen). Vissza a problémára.
Ha lefullad, akkor csak sokadszorra lehet beindítani, de ha gurul még a kocsi és sebességbe ráengedem a kuplungot akkor beindul. Ezzel a problémával télen voltam egy szerelőnél, de hibakódot nem talált a kocsiba. Aztán amikor elhoztam tőle lefulladt és akkor már volt hibakód: szívó oldali bütyköstengely szabályzó szelep. Ezt a hibakódot azóta se produkálta.
Voltam vele dunakeszin a Medic-car-nál, de ők nem találtak problémát a gázrendszeren. A benzin tankba cseréltek ki egy tömítést, mert nem volt meg a megfelelő üzemanyag nyomás. Ők elirányítottak az Opel Dunába, hogy majd Ők megmondják mi baja az autónak. Megnézték, hibát ők se találtak. Az fent leírtak alapján arra következtettek, hogy a szelep hézag megnőtt és ezt csak úgy tudják javítani, ha darabokra szedik a motort megcsinálják a szelephézagot, majd a szelepek szárait leköszörülik a megfelelő méretre.
Erre a munkára 200-250eFt mondtak és 3hét javítási időt. Az elmondásuk alapján ez a motor (és az 1,8-as) nem szereti a gázt és kb 50-60000 km megtétele után (gázon) a fent leírtak jönnek elő. Tanácsot szeretnék kérni, hogy szükséges-e az egész motort ripityára szedni és felújítani? Szelep hézagot nem lehet rajta állítani? Vagy Önnek van más ötlete a leírtak alapján? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel Csaba
Kedves Csaba!
Összetett problémával állunk szemben, az az érzésem. A lefulladás a leírása szerint benzin üzemben történik. Ennek legtöbbször a helytelen gázprogramozásból eredő motorvezérlő adaptáció az oka. Ha ez a helyzet, ballagjon el hozzánk, megoldjuk! Vegye le egy éjjelre az akkusarut, majd reggel nézze meg, megoldódott-e a probléma. A gázrendszer legyen kikapcsolva teljesen már a saru levétele előtt! Ha a lefulladás így megszűnik, ez a baj.
Nem értem, miből következtettek a szelephézagok változására mérés nélkül? A megnövekedett hézag csattogást eredményez, ez hallható, viszont gondot csak extrém esetben okoz. Fontos megemlíteni, hogy a hézagok nem nőni, hanem csökkenni,sőt, elfogyni szoktak, ez okozza a bajt is. A gázt a motorok hogy szeretik-e? Én nem szeretem az olyan szerelőket, akik szakemberként ekkora badarságot fogalmaznak meg.
Mi az, hogy nem szereti? Kis autó korában sokszor járt gázszag közelében és megutálta? Vicc. Nincs ilyen. Vannak gyengébb minőségű anyagból készült hengerfejek, melyeknél érdemes még jobban odafigyelni a beállításokra és a szelephézagok ellenőrzésére. Erről itt olvashat többet. A motor, vagyis a hengerfej szétszedése attól függ, hogy károsodott-e valami. Ha igen, le kell venni javítani. A hézagok korrekciója esetén a hengerfej a helyén marad, így sokkal kisebb összegből úszhatja meg a műtétet.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG doktor!
Kérdésem egy bizonyos típusra vonatkozik. Kia ceed 1,4 benzin 2009-es évjárat. Gázosítottam az autót és kérdezném , hogy ehhez a motorhoz szükség van-e külön felső szelepkenésre. Ha igen mit javasol? Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: István !
Kedves István!
Sem az Ön autójába, se másikba nem javasoljuk. Nagyon komolyan vettük a témát, és egy komplett cikket írtunk erről, melyet itt olvashat el.
Ellenben javasoljuk, hogy mindenképpen győződjön meg a beszerelés, azon belül a beszerelt rendszer beállításának pontosságáról! Ez utóbb tétel az, amely tapasztalatunk szerint elkeserítően nagy százalékban kerül ki elhanyagolt munkaként sok beszerelő műhely kezei közül.
Egyidejűleg kijelenthető, hogy ugyanez okozza a szelep beégések 95%-át, vagyis utólagos és felesleges, valamint költséges szelepkenők helyett rendes munkavégzéssel és rendszeres szelephézag ellenőrzéssel el lehet kerülni az városi legendák alapját képező hibák legnagyobb részét.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-doktor!
Egy 2001 Opel Astra G, 1.6 motorba van szerelve Prins gázrendszer. Amikor átkapcsol gázra magától, kb olyan 2 km múlva elkezd sípolni és visszavált benzinre. Olyankor próbálom a gázrendszert kikapcsolni és vissza, de nem vált vissza gázra.
Ha a motort megállítom és újra indítom, akkor megy tovább gázzal, és van olyan is amikor csak egyszer kell újra indítsam, és van olyan hogy többször el kezd sípolni, de nem úgy sípol mint amikor kifogy a gáz belőle. Kb egy éve van így de azóta megy megy vittem szervizbe de nem tudtak semmit mondani.
Előre is köszönöm megtisztelő válaszát! Üdvözlettel, Szidónia
Üdvözlöm!
Vélhetően vagy a nyomás szenzor, vagy pedig a gázvezérlő komputer kergült meg. Reduktor nem valószínű, mert azon nem segítene az újra indítás.
A rossz hír az, hogy az egyébként méltán jó hírű Prins itthon sötét ló, nincs hozzá alkatrész ellátás sem, valamint a hozzá kapcsolódó szakismeret is hiányos a kis haza példányszám miatt.
A fentiek okán sajnos a legtöbb esetben a rendszer cseréje mellett szoktak dönteni az ügyfelek, mivel az alkatrész árak annyira magasak, hogy egy-egy részegység ára sok esetben közel annyit tesz ki, mint a rendszer motortéri elemeinek teljes lecserélése egy itthon populáris márkára. Itt talál bővebb információt.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-doktor!
Nagyjából 1 éve vásároltam egy Skoda Octavia 1.6i-t (2001, AEE motor). Már beépitve volt a gáz, egy Stag 4 vezérlő, Tomasetto reduktorral. Amikor vettem akkor lettek cserélve a szűrők. Azóta egyszer cseréltettem 20 000 km megtétele után. Akkor azt mondták, hogy nem volt piszkos a szűrő.
Hozzávetőlegesen 100-120 ezer km-t ment ezzel a gáz szettel a gépjármű. Melegebb időben előfordul, ha városban araszolok, megállok, akkor leesik az alapjárat kb. 500 rpm-ig, majd hirtelen felmegy, és ingadozik. Ha közben nyomok egy kis gázt, akkor megjavul, és stabilizálódik.
Egyszer előfordult, hogy lefulladt, de nem volt gond az indítással. Ha ilyenkor nyomom a féket, akkor hamarabb jön elő az ingadozás. Ha átkapcsolok benzinre, akkor nem fordul elő. Nem tudom, hogy van-e jelentősége, de melegben 30 fok felett, bekapcsolt klímánál,sok városi araszolásnál egy kicsit 90 fok fölé szokott menni a hűtővíz mutató, néha. Ez hosszabb autópályázásnál is előfordult már egyszer, nagyon melegben, klímával 4 utas + sok csomaggal. A fojtószelep ha minden igaz tiszta. Mi lehet a probléma?
Üdvözlöm!
Rendszeresen fordulnak hozzánk az ügyfelek hasonló problémával. Lehet a szívószelepek kokszolódása az ok, de az említett fojtószelep, vagy az alapjárati rendszer hibája is okozhatja. A gázos oldalon a hosszú injektor utáni gázcsövek, a hibás injektorok vagy azok rossz pozicionálása, a helytelen programozás mind okozhatja a jelenséget.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG-Doktor!
Nemrég (2016 januárjában) a tulajdonunkba került egy Citroen Xsara Picasso gépjármű, amely LPG gázrendszerrel is fel volt szerelve. 2011-ben rakták be a gázt. Indításkor (amikor még benzinnel megy az autó) periodikusan furcsa (recsegő, kerregő) hang hallatszik a gáz befecskendező részéből. Ezt az első hónapokban nem vettem észre, csak mostanában. Gázra váltás után megszűnik ez a hang.
Az autóról megtudtuk, hogy 2015 nagy részében nem volt használatban. Készítettem egy rövid videót róla, talán így több minden kiderül a jelenségről. Természetes ez a hang vagy valami hibát jelez? Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel! Max
Kedves Max,
Amennyiben menet közben nem adnak hangot az injektorok, valószínűsíthető, hogy a szoftverben aktiválva van az injektor fűtés funkció. Ha így van, akkor a gázra váltás előtt 30-40 másodperccel a rendszer elkezdi megjáratni az injektorokat, ennek a hangja elég markáns.
A videón hallható hang azonban nem ilyen, továbbá azt sem tudom, hogy az indítástól kezdve végig hallható, vagy csak a fentiek szerint az átváltást megelőző 1 percen belül. Mindenképpen szakszerviz tekintse meg az autót, különös tekintettel a helytelenül vízszintesen szerelt injektorokra.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Üdv!
Gázüzemben a fedélzeti komputer a valós gázfogyasztást mutatja vagy a benzin-üzem alapján számol? Nyáron 12-13 litert mutatott a komputer, most télen 14-15, az meg a hideg miatt belefér vagy valami beállítási hiba előfordulhat a gázzal?
Köszönöm!
Üdvözlöm!
Ha feltételezzük, hogy a gázbeállítás tökéletes, akkor a kijelző annyit mutat, amennyit az autó az adott időszakban benzinből enne. Mivel helyes beállítás esetén az LPG fogyasztás 15%-al magasabb, mint a benzin fogyasztás, így a valós gázfogyasztást mérni a fedélzeti egység nem képes.
Ha az eltérés lényegesen nagyobb vagy kisebb, mint a fent említett 15%, az a beállítások helytelenségét támasztja alá, amely igen gyakori jelenség a hazai piacon. A gázrendszerek beállítása a fogyasztáson túl komolyan befolyásolja a motor élettartamát is, ezért érdemes komolyan venni! Ha sikerül szénné égetni a kipufogószelepeket, akár több százezres tétel is lehet a következmény. Hogy miként tudhatja meg, hogy az adott szakszerviz helyesen végzi-e el a műveletet? Itt olvashat erről bővebben.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Jó napot!
Van egy Volkswagen Borám (1.6-os, benzin, 2003 évjáratú). Meleg motorral ingadozik az alapjáratom, 800-ról lecsökken 500-ra. Voltam vele szakszervizben, azok meg azt mondták, hogy a katalizátort kell ellenőrizék. Így nem is vittem vissza, mivel ha rossz lenne, akkor azt a műszerfalon jelezné. Amúgy volt az autón EGR szelep meg lambdaszonda csere.
Kedves Szabolcs!
Nem derült ki leveléből, hogy az autó gázüzemű-e egyáltalán. Mivel a kérdését nekem címezte, feltételezem, hogy igen. Diagnosztizálni kell először az autó gyári, benzines oldalát. Mi ehhez a következő eljárást alkalmazzuk.
Lehet alapjárati rendszer, pillangószelep koszolódás vagy hiba, de akár a szívószelepek korom lerakódása is okozhat hasonló jelenséget. Ha itt végeztünk és a tünet nem múlt el, jöhet a gázos oldal.
Na itt aztán változatos lehetőségek vannak.
Néhány a teljesség igénye nélkül: helytelen programozás, rosszul megválasztott gáznyomás és korrekció, hosszú gázcsövek a gázinjektorok és a szívócső között, gázinjektor-hiba.
Javaslom a szakszerviz meglátogatását!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Üdvözlöm.
Nemrégiben vettem egy Opel Astra F típusú autót, LPG-vel szerelve. Eddig 2000 km-t mentem vele gázzal. A probléma az lenne, hogy benzinnel tökéletesen működik,de amikor átkapcsolom lpg-re azonnal leáll mintha nem lenne benne üzemanyag.
A kérdésem az lenne, hogy ez mitől lehetséges, és hogy lehetne megoldani a problémát.
Kedves Tamás!
Elmondása alapján úgy tűnik, hogy valamiért nem tud gázhoz jutni a motorja, már ha valóban semmi körülmények között se lehet rábírni a gázüzemre. Ennek rengeteg oka lehet. Reduktor mágnesszelep hiba, multiszelep ( tartályszelep ) hiba, vezetékelési hiba, gázvezérlő computer, esetleg valamelyik jeladó. Mindenképpen javaslom egy szakszerviz felkeresését!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Tisztelt LPG doktor!
Az LPG tartályom 10 éves lesz. Eddig úgy volt hogy nyomáspróbázás után még öt évig használható.
A szakszerviz szerint ez év februárjában megjelent rendelet, ezt nem teszi lehetővé, új tartály beszerzése szükséges.
Talán ez a rendelet: 2/2016. (I. 5.) NGM rendelete. Ebben a rendeletben folyamatos ellenőrzés mellett 20 évet írnak.
Önnek mi a véleménye?
Üdvözlöm!
A rendelet azt mondja ki, hogy a tartály gyártójának írásos hozzájárulása alapján hosszabbítható meg a tartály érvényességi határideje a 10 év lejárta után. Mivel ez csak elvi kérdés, marad a gyakorlat, amikor is tartályonként nyilatkozatra bírni a gyártókat szinte lehetetlen, ezért 10 év után a legtöbb esetben a csere lesz a megoldás.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu