- Magazin
- Technika
- Elektromos autó
- NexTC
- adac
- ecotest
- károsanyag
- kibocsátás
- károsanyag-kibocsátás
- benzines
- dízel
- hibrid
- elektromos
- cng
- lpg
A villanyautók már mindent visznek?
ADAC Ecotest 2018.
Ma Magyarországon a legkényesebb szempont általában az ár, aztán a fenntartás, a dizájn, a fogyasztás, a kényelmi extrák. Viszonylag kevesen gondolkodnak el, mennyire szennyez az adott típus. A német autóklub Ecotestje azoknak segít, akik mégis kíváncsiak, melyik a környezetkímélőbb alternatíva.
Mi az az Ecotest?
A német autóklub, vagyis az ADAC szakembereinek kezei között évről évre több mint száz tesztautó fordul meg. Elég nagy apparátusuk, és megfelelő technikai lehetőségeik is vannak, hogy mindent alaposan megmérjenek, és közúton is elegendő kilométert csavarjanak az autókba. A méréseket aztán számos különböző összevetéshez fel tudják használni.
A szakemberek nemcsak próbapadon, hanem közúton, valós körülmények között is ellenőrzik a szén-dioxid-kibocsátást (CO2), valamint a jogszabályokban is meghatározott károsanyagokat. Utóbbi körbe tartozik a szén-monoxid (CO), a nitrogén-oxid (NOx), illetve a szénhidrogén (HC) és a szilárd részecskék száma, tömege.
Mit és hogyan tesztelnek?
Idén összesen 109 különböző modellt vizsgáltak. A 2018-as év azért is érdekes volt, mert először jelentek meg a gyártók kínálatában olyan autók, amelyek teljesítik a 2019 szeptemberétől előírt Euro 6d-TEMP normát. Ezeknél már nem elegendő laboratóriumi körülmények között meghatározni a kibocsátást, valós körülmények között is jól kell működnie a kipufogógáz-tisztításnak.
Mérik az autókat próbapadon, valamint menet közben, hordozható emissziós mérőműszerrel (PEMS). Nem elég tehát csak a padon, vagy csak az úton jól teljesíteni. A tesztelők igyekeznek minden autónak azonos esélyeket biztosítani, ezért a szén-dioxid-kibocsátásnál az adatokat Well-to-Wheel rendszerben vizsgálják. Magyarul forrástól a kerékig számolják az energiafelhasználást, figyelembe véve az üzemanyag előállításához szükséges energiát is. Ebből következik, hogy a végső rangsorolásnál nem kapott minden villanyautó alanyi jogon maximális pontszámot a CO2-kibocsátásra.
Nem teljesen magától értetődő, hogy az Euro 6d-TEMP normát teljesítő autók kevésbé szennyeznek, mint az alacsonyabb előírásra tervezett modellek. Sok olyan hibridet vagy gázos gépet találunk előkelő pozícióban, amely csak Euro 6b-s, miközben például az Opel Grandland X nagyobbik dízele hiába 6d-TEMP-es, ha sokat fogyaszt, és magas a CO2 értéke.
Eredmények
Az Ecotestben évről évre vannak meglepő eredmények. Tavaly például a CNG-s Audi A4 megelőzte a Tesla Model S-t, és volt plug-in hibrid, amelyet simán megvertek a német prémiumgyártók felső-közepes dízelei. Az idei ranglistán is vannak érdekességek, de az elektromos autók egyértelműen taroltak. A top10-be nemcsak dízel, de még tisztán benzines sem tudott bekerülni.
A maximális elérhető pontszám 110 pont, amely két tényezőből tevődik össze. Hatvanat lehetett kapni a CO2-emisszióra, ötvenet a károsanyag-kibocsátásra. Minél jobban szerepelt egy autó, annál magasabb pontot kapott. Így a ponthatárok a következőképpen alakultak:
- 5 csillag: 90 pont fölött
- 4 csillag: 70-89 pont
- 3 csillag: 50-69 pont
- 2 csillag: 30-49 pont
- 1 csillag: 0-29 pont
Az első hét helyezett
Ötcsillagos értékelést mindössze hét autó kapott, közülük ráadásul hat tisztán elektromos. A legmagasabb pontszámot, 100-at a maximális 110-ből a Volkswagen e-Golfnak sikerült elérnie. A fészlift során 35,8 kilowattórás akkucsomagot kapott, ezzel pedig az Ecotesten 200 kilométert tett meg egy töltéssel. A gyári adattól ugyan elmaradt, de a 17,3 kWh/100 kilométeres fogyasztás így is igen jónak számít. A CO2-kibocsátása 100 gramm kilométerenként, alapul véve a németországi energiamixet (579 g/kWh).
Nagyon szoros küzdelemben maradt le a dobogó legfelső fokáról a Volkswagen e-Up!, a harmadik helyet pedig megosztva szerezte meg a BMW i3s és a Smart Fortwo Coupé EQ. Némi meglepetést talán az okozott, hogy a villanyautók közé hatodiknak beékelődött a Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power. Az olasz kisautó CNG-s üzemben 4,3 kilogrammot fogyasztott százon – ez 125 g/km-es CO2-kibocsátást eredményezett. Károsanyagból annak ellenére is keveset nyomott a külvilágba az aprócska turbómotor, hogy a teszt jelentős részében kellett a teljes terhelés közelében forgatni a megcélzott sebességek tartásához. 91 pontjával az eddigi legjobb Fiat az Ecotesten.
Íme, az első hét rangsora:
A legtisztább autók 2018-ban – 1-7. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
1. | Volkswagen e-Golf | 5 | elektromos | 50 | 50 | 100 |
2. | Volkswagen e-Up! | 5 | elektromos | 50 | 49 | 99 |
3. | BMW i3s (94 Ah) | 5 | elektromos | 50 | 48 | 98 |
4. | Smart Fortwo Coupé EQ | 5 | elektromos | 50 | 48 | 98 |
5. | Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 5 | elektromos | 50 | 46 | 96 |
6. | Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power | 5 | benzin+CNG | 49 | 42 | 91 |
7. | Nissan Leaf (40 kW) | 5 | elektromos | 50 | 41 | 91 |
A négycsillagos tömeg
Nagyon színes mezőny követi az élbolyt, ugyanis a 8-37. hely között megtalálhatók a villanyautók mellett hibridek, gázos járművek, benzinesek, dízelek, sőt a Hyundai Nexo képében egy igazán nagy ritkaságnak számító hajtást, a tüzelőanyag-cellás megoldást is megtaláljuk.
A Nexo egyetlen ponttal maradt le a hibrid Yaristól. Hiába közlekedik zéróemissziósan, ha a hidrogént ma jellemzően valamilyen szénhidrogénből nyerik. Az előállításnak, szállításnak, sűrítésnek és cseppfolyósításnak nagy az energiaigénye. Ha tehát a Well-to-Wheel folyamatot kétfelé osztjuk, Well-to-Tankra és Tank-to-Wheelre, akkor azt látjuk, hogy a hidrogénautó a tanktól a kerékig sokkal hatékonyabb, mint mondjuk egy benzines, de forrástól a tankig nem ennyire kedvező a helyzet. A 137 g/km-es CO2-emisszióra 38 pont járt a 60-ból, károsanyagok tekintetében viszont a maximálisat kapta a tüzelőanyag-cellás Hyundai.
Ebben a táblázatban találjuk meg a Volkswagen zsebrakétáját, az Up! GTI-t, amely a teszt során 5,6 litert fogyasztott vegyesben százon, de autópályán már a hét litert környékezte a 115 lovas, háromhengeres turbómotor. Ez egyébként a németek első olyan modellje, amelynél a NEDC-ciklus szerinti katalógusadat (4,8 l/100 km) mellett WLTC-s (5,6 l/100 km) értéket is közzétettek. Jól látszik, utóbbi mennyivel reálisabb.
A legtisztább dízelt a Kia mondhatja magáénak: az új Ceedbe szerelt 1,6 literes CRDI-t. A teszt során 5,1 literes átlagfogyasztást mértek, amit az autópálya dobott meg kicsit, ugyanis mind városban, mind országúton be tudott menni öt liter alá. A 160 g/km-es CO2-emisszió csak 30 pontot ér a hatvanból, de a nagy dobás a károsanyagoknál jön. Míg az előd sokkal rosszabbul teljesített utcán, mint a padon, addig az aktuális Ceed NOx-csapdával és utólagos kipufogógáz-kezeléssel (SCR) bőven bemegy a szigorúbb, Euro 6d-TEMP-nek megfelelő előírások alá. Mindössze a megengedett érték 30 százalékát bocsátja ki. Meg is kapta a maximális részpontszámot.
A négycsillagosok táblázata:
A legtisztább autók 2018-ban – 8-37. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
8. | Toyota Yaris 1.5 Hybrid | 4 | benzin +elektromos |
50 | 39 | 89 |
9. | Hyundai Nexo | 4 | tüzelőanyag-cellás | 50 | 38 | 88 |
10. | Opel Astra 1.4 CNG | 4 | benzin+CNG | 45 | 42 | 87 |
11. | Tesla Model X 100 D | 4 | elektromos | 50 | 37 | 87 |
12. | VW Caddy 1.4 TGI Bluemotion | 4 | benzin+CNG | 50 | 36 | 86 |
13. | VW Up! GTI | 4 | benzin | 50 | 32 | 82 |
14. | Lexus CT 200h Automatik | 4 | benzin +elektromos |
47 | 34 | 81 |
15. | Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 4 | elektromos | 50 | 30 | 80 |
16. | Kia Ceed 1.6 CRDI | 4 | dízel | 50 | 30 | 80 |
17. | Škoda Fabia 1.0 TSI | 4 | benzines | 50 | 30 | 80 |
18. | Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 4 | elektromos | 50 | 29 | 79 |
19. | Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic | 4 | dízel | 50 | 28 | 78 |
20. | Mercedes-Benz C 220d T-Modell 9G-Tronic | 4 | dízel | 50 | 26 | 76 |
21. | Mini One | 4 | benzines | 50 | 26 | 76 |
22. | Opel Astra 1.6 Diesel Start&Stop | 4 | dízel | 50 | 26 | 76 |
23. | Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip | 4 | benzines | 45 | 31 | 76 |
24. | BMW 218d Active Tourer Steptronic | 4 | dízel | 50 | 24 | 74 |
25. | Peugeot 508 2.0 BlueHDI 160 EAT8 | 4 | dízel | 50 | 24 | 74 |
26. | Renault Clio TCe 90 | 4 | benzines | 43 | 31 | 74 |
27. | Volvo V60 D3 | 4 | dízel | 50 | 24 | 74 |
28. | BMW X1 sDrive 18d Steptronic | 4 | dízel | 50 | 21 | 71 |
29. | BMW X2 xDrive 20d Steptronic | 4 | dízel | 48 | 23 | 71 |
30. | Hyundai i20 1.0 T-GDI | 4 | benzines | 46 | 25 | 71 |
31. | Mercedes-Benz A 200 7G-DCT | 4 | benzines | 48 | 23 | 71 |
32. | Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI 180 EAT8 | 4 | dízel | 50 | 21 | 71 |
33. | VW T-Roc 1.5 TSI ACT | 4 | benzines | 48 | 23 | 71 |
34. | Kia Ceed 1.4 T-GDI | 4 | benzines | 46 | 24 | 70 |
35. | Seat Arona 1.0 EcoTSI | 4 | benzines | 41 | 29 | 70 |
36. | Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG | 4 | benzines | 44 | 26 | 70 |
37. | VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG | 4 | benzines | 42 | 28 | 70 |
Háromcsillagos középmezőny
Ez a teljes mezőny legnépesebb szelete, és bizony itt is vannak érdekességek. Ha alaposan megvizsgáljuk a táblázatot, láthatjuk, hogy például az ezres turbós Hyundai Konát megelőzi például a méretben is jóval nagyobb, ráadásul kétszer akkora motorral (sőt, dízelmotorral) szerelt Opel Grandland X.
Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a Kona kis crossoverhez képest sokat, 6,8 litert evett százon, és a CO2-es hiányosságokat nem tudta kedvező károsanyag-kibocsátással kompenzálni. Autópályán megugrott a szén-dioxid-emisszó mellett a szilárdrészecske-kibocsátás is. Ezzel szemben a Grandland X kétliteres dízele ugyan szintén viszonylag sokat kajált (6,9 l/100 km), de a károsanyag-kibocsátást megoldja a karbamidoldatos, azaz AdBlue-s tisztítás.
Ebben a táblázatban kapott helyet többek között a Dacia Duster is, méghozzá az 1,6-os szívó benzinessel, amit mostanság SCe-ként emlegetnek. Nem a rohanós emberek autója ezzel a motorral, ha nyomjuk neki, elkezd zabálni. Ezt bizonyítja az autópályán mért 9,4 literes fogyasztás, ami a vegyes átlagot is nyolcliteresre igazította. Kilométerenként 220 gramm szén-dioxidot eresztett a világba, ami elég magas érték, nem is kapott csak tíz pontot erre a mutatványra. Károsanyag-kibocsátás tekintetében a kissé magas szilárdrészecske-szám rontotta le eredményét 44 pontra – ez így is tisztességesnek számít.
Szintén érdekes lehet a BMW X3 két motorvariánsának összevetése: a 20d megelőzte a 20i-t. A dízelnél duplán tisztítják a kipufogógázt, és bár ennek ellenére is kevesebb volt valamivel a benzines károsanyag-kibocsátása, a magasabb fogyasztás, és az abból eredő nagyobb CO2-emisszió miatt mégis utóbbi maradt alul.
Az alábbi táblázat a 38-81. helyezetteket rangsorolja:
A legtisztább autók 2018-ban – 38-81. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
38. | BMW 230i Coupé Steptronic | 3 | benzines | 49 | 20 | 69 |
39. | Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDI DCT | 3 | dízel | 47 | 22 | 69 |
40. | Seat Ibiza 1.0 EcoTSI | 3 | benzines | 38 | 31 | 69 |
41. | Audi A3 Sportback 1.5 TFSI cod S tronic | 3 | benzines | 43 | 25 | 68 |
42. | BMW 520d Touring Steptronic | 3 | dízel | 50 | 18 | 68 |
43. | Ford Fiesta 1.5 TDCI Start/Stop | 3 | dízel | 32 | 36 | 68 |
44. | Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 | 3 | dízel | 41 | 27 | 68 |
45. | Mercedes-Benz C 200 9G-Tronic | 3 | benzines | 47 | 21 | 68 |
46. | Mercedes-Benz S 400d 9G-Tronic | 3 | dízel | 49 | 19 | 68 |
47. | Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 | 3 | benzines | 48 | 20 | 68 |
48. | BMW i8 Roadster | 3 | benzin +elektromos |
44 | 22 | 66 |
49. | Ford Focus 1.5 Ecoboost | 3 | benzines | 47 | 19 | 66 |
50. | Mini Clubman Cooper Steptronic | 3 | benzines | 50 | 16 | 66 |
51. | Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop | 3 | benzines | 49 | 17 | 66 |
52. | Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet | 3 | benzines | 40 | 26 | 66 |
53. | Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start | 3 | benzines | 49 | 16 | 65 |
54. | Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 | 3 | benzines | 39 | 26 | 65 |
55. | Volvo V90 D3 Automatik | 3 | dízel | 49 | 16 | 65 |
56. | Ford Ka+ Active 1.2 | 3 | benzines | 43 | 21 | 64 |
57. | Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG | 3 | benzines | 45 | 19 | 64 |
58. | Ford Ecosport 1.5 EcoBlue allrad | 3 | dízel | 42 | 20 | 62 |
59. | Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik | 3 | dízel | 50 | 11 | 61 |
60. | BMW 630d Gran Turismo Steptronic | 3 | dízel | 42 | 18 | 60 |
61. | BMW X3 xDrive 20d Steptronic | 3 | dízel | 46 | 14 | 60 |
62. | Honda Jazz 1.5 i-VTEC | 3 | benzines | 32 | 28 | 60 |
63. | Hyundai Kona 1.0 T-GDI | 3 | benzines | 39 | 21 | 60 |
64. | Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic 9G-Tronic | 3 | dízel | 48 | 12 | 60 |
65. | Infiniti Q30 1.6t DCT | 3 | benzines | 49 | 10 | 59 |
66. | Suzuki Jimny 1.5 Allgrip | 3 | benzines | 47 | 10 | 57 |
67. | Mercedes-Benz GLC 200d 4Matic 9G-Tronic | 3 | dízel | 35 | 21 | 56 |
68. | Volvo V60 D4 Geartronic | 3 | dízel | 38 | 18 | 56 |
69. | BMW 218i Active Tourer Steptronic | 3 | benzines | 42 | 13 | 55 |
70. | Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT | 3 | benzines | 33 | 22 | 55 |
71. | Volvo XC40 T3 | 3 | benzines | 40 | 15 | 55 |
72. | Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG | 3 | dízel | 35 | 20 | 55 |
73. | Dacia Duster SCe 115 2WD | 3 | benzines | 44 | 10 | 54 |
74. | Kia Sportage 2.0 CRDI 185 AWD Automatik | 3 | dízel | 44 | 9 | 53 |
75. | Mazda CX-5 Skyactiv-G 185 | 3 | benzines | 34 | 19 | 53 |
76. | Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stop | 3 | benzines | 25 | 27 | 52 |
77. | BMW X3 xDrive 20i Steptronic | 3 | benzines | 49 | 2 | 51 |
78. | DS 7 Crossback BlueHDI 180 Automatik | 3 | dízel | 37 | 14 | 51 |
79. | Honda Civic 1.6 i-DTEC | 3 | dízel | 19 | 32 | 51 |
80. | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDI | 3 | dízel | 25 | 26 | 51 |
81. | Volkswagen T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG | 3 | dízel | 50 | 0 | 50 |
Két csillag már nem ragyog túl fényesen
Itt már nagyon vegyes a kép: vannak olyan modellek, amelyek a kettő közül valamely részpontszámnál nulláztak. A Land Rover Discovery hathengeres turbódízele például CO2-kibocsátása miatt vérzett el (271 g/km), míg az LPG-s Fiat Pandát túl gyakran és hosszan kellett fullgázon kínozni a megcélzott sebességek tartásához, esetében a szén-monoxid-emisszió ugrott meg, így károsanyag témakörben kapott elégtelent.
A hibridhajtás sem segített sokat az Audi batárján, a Q7 e-tron Quattrón. A bő 2,5 tonnás test mozgatásához kell az energia, tisztán elektromosan mindössze 46 kilométert tud megtenni (a gyári adat 56 km). Ebből 33,6 kWh-s áramfogyasztást kalkulálhatunk, ami igen magas. Az út további részében nyolcliteres átlagot tud felmutatni a hathengeres dízelmotor. A kibocsátott károsanyagok minimalizálásáért mindent bevetettek: a hagyományos katalizátor és a részecskeszűrő mellett NOx-csapda és utólagos kipufogógáz-kezelés is a rendszer része. Az összpontszám így 42.
A kétcsillagosok táblázata:
A legtisztább autók 2018-ban – 82-104. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
82. | Subaru Impreza 2.0i Lineartronic | 2 | benzines | 32 | 17 | 49 |
83. | Land Rover Discovery Td6 Automatik | 2 | dízel | 48 | 0 | 48 |
84. | Volvo XC60 D4 AWD Geartronic | 2 | dízel | 37 | 9 | 46 |
85. | Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD | 2 | dízel | 35 | 8 | 43 |
86. | Subaru XV 2.0i Lineartronic | 2 | benzines | 32 | 11 | 43 |
87. | Audi Q7 e-tron Quattro Tiptronic | 2 | dízel +elektromos |
34 | 8 | 42 |
88. | BMW X4 xDrive 30i Steptronic | 2 | benzines | 42 | 0 | 42 |
89. | Subaru Outback 2.5i Lineartronic | 2 | benzines | 32 | 10 | 42 |
90. | Volvo V90 D4 AWD Automatik | 2 | dízel | 31 | 11 | 42 |
91. | Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | 2 | benzines | 33 | 8 | 41 |
92. | Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD | 2 | benzines | 21 | 20 | 41 |
93. | Audi A8 50 TDI Quattro Tiptronic | 2 | dízel | 33 | 7 | 40 |
94. | Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK | 2 | benzines | 40 | 0 | 40 |
95. | Volvo XC40 D4 AWD Geartronic | 2 | dízel | 28 | 12 | 40 |
96. | Volvo XC40 T5 AWD Geartronic | 2 | benzines | 34 | 6 | 40 |
97. | Volvo XC60 T5 Geartronic | 2 | benzines | 34 | 5 | 39 |
98. | Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop | 2 | benzines | 18 | 20 | 38 |
99. | Renault Espace TCe 225 EDC | 2 | benzines | 26 | 12 | 38 |
100. | VolkswagenGolf 1.6 TDI BMT | 2 | dízel | 7 | 31 | 38 |
101. | Mazda 2 Skyactiv-G 90 | 2 | benzines | 5 | 32 | 37 |
102. | Fiat Panda 1.2 8V LPG | 2 | benzin+LPG | 0 | 35 | 35 |
103. | VolkswagenTouareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic | 2 | dízel | 35 | 0 | 35 |
104. | Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD | 2 | dízel | 24 | 10 | 34 |
A sereghajtók
Amerikai V8-astól a felfújt 500-ason át a méretes Ssangyongig mindent találunk a mezőny végén. A Chevrolet Camaro 6,2 literes V8-asa 12,4 literes átlagfogyasztást produkált a teszt alatt, ami egy ekkora motorral és automata váltóval szerelt autótól nem is olyan sok. Ettől függetlenül még 335 gramm szén-dioxidot ereget a levegőbe kilométerenként, amire nem kaphatott pontot. A szilárd részecskék száma viszonylag magas volt, és autópályázás közben a szén-monoxid-kibocsátás is megemelkedett, így összpontszáma 27.
Teljesen elbukott viszont két autó az Ecotesten. Egyetlen pontot sem sikerült begyűjtenie a Kia Sorento 2,2-es dízelének: magas felépítmény, nagy tömeg, automata váltó, összkerékhajtás – nem könnyítették meg a dolgát, össze is jött 255 gramm CO2 kilométerenként. A NOx-kibocsátás utcán kétszer-háromszor annyi, mint mérőpadon. A Ssangyong Rexton 2,2-es gázolajosának még magasabb a CO2-értéke (300 g/km), a nitrogén-oxid ellen túlzottan alulméretezett csapdával küzdenek, a kibocsátás alapból is magas, autópályán ráadásul még tovább ugrik.
Végül az utolsó öt helyezett táblázata:
A legtisztább autók 2018-ban – 105-109. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
105. | Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik | 1 | benzines | 27 | 0 | 27 |
106. | Jeep Compass 1.4 Multiair 140 | 1 | benzines | 9 | 13 | 27 |
107. | Fiat 500X 1.4 Multiair Start&Stop 4x2 DCT | 1 | benzines | 4 | 13 | 17 |
108. | Kia Sorento 2.2 CRDI AWD Automatik | 1 | dízel | 0 | 0 | 0 |
109. | Ssangyong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik | 1 | dízel | 0 | 0 | 0 |
Összegzés
Az ADAC idei Ecotestjének egyik alapvetése, hogy vásárlói oldalon még mindig érezhető a Volkswagennél kirobbanó, aztán számos más gyártót is érintő dízelbotrány hatása. Sokan kételkednek abban, hogy a dízelmotoros autók valóban teljesítik az előírásokat. A teszt eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb modern dízel – főként az Euro 6d-TEMP normára tervezettek – utcán is teljesítik a próbapados értékeket. Van persze ellenpélda, így a Hyundai Santa Fe a 6d-TEMP ellenére is egész sok nitrogén-oxidot ereget. Érdemes továbbá azt is megnézni, hogy sok esetben az adott típus különféle motorvariánsai közül a dízel teljesített jobban – így volt ez például a BMW X3 és a Volvo XC40 esetében is.
Szintén nem mindegy, hogy egy adott motort milyen karosszériában használunk. Egy nehezebb, magasabb építésű, rosszabb légellenállási együtthatóval bíró bódé mozgatása több energiát igényelhet, ezért fordulhat elő az, hogy egy-egy motor más-más kaszniban eltérő eredményeket hozott a teszten.