Tisztelt Nepperűző!
Kislányomnak szeretnénk autót vásárolni. Peugeot 307, Fiat Grande Punto és Toyota Yaris közül szeretnénk választani. Melyiket ajánlja? Ha van más alternatíva, amit ajánl szívesen veszem.
Igazi megbízható csajos autót szeretnénk.
Köszönettel: Ildikó
Kedves Ildikó!
A Yaris-t tenném az első helyre, utána kihagynék pár helyet, és később jönne a Grande Punto illetve a 307-es. A Yaris is egy szinte soha el nem romló autó, vezérműlánccal, amit nem kell cserélni. Egy Yaris szervizelése kimerül a kopó alkatrészek cseréjében, fékbetétek, olaj, gyertyák. Inkább az 1.3-as motorral szerelt változatot vegyék, ha többet szeretné a lánya autópályán is használni.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző, Tisztelt Szerkesztőség!
Családunk gyakran szállít kisebb-nagyobb holmikat városon belül (10-15 km), illetve egy-kéthavonta nagyobb társasággal külföldre utazunk (autópálya, legtöbbször több ezer km). Eddig bérelt, vagy kölcsönkért autóval oldottuk meg, ezen szeretnénk változtatni.
A költségkeretünk sajnos alacsony, 1,5 millió forint. Ami eddig szóba került nálunk: VW T4, Mercedes Vito 111 CDI, Ford Transit. Kellően tágasak, 9 személyesek, és az utóbbi kettőt volt szerencsém vezetni is. Fontos, hogy jól fenntartható autóról legyen szó, ami nem hagy cserben. Köszönöm előre is a véleményt, a segítséget.
Üdvözlettel: Gergely
Kedves Gergely!
A Mercedes Vitóról sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy jól fenntartható. Úgy rohad, mint nem sok minden az autógyártás történetében. A zárhíd már 2-3 évesen rozsdás volt, utána jött minden, küszöbök, sárvédőívek, ajtók, stb..
A Transitoknak is a rozsda a legnagyobb ellensége, de nem akkora a baj, mint a Vito esetében. A T4 volt a legjobb Transporter, viszont ezek is elég öregek, és már itt is felütötte a rozsda a fejét a kerékíveken, küszöbökön és az ajtókon. Én keresnék egy relatív rozsdamentes T4-est a 2.5-ös TDI motorral.
Üdv:
Sziasztok!
Szeretnem a segítségeteket kérni autóvásárlás kapcsán. Jelenleg egy B5 131 le 1.9 PDTDI Passat tulaja vagyok. Teszi a dolgát, panaszom nincs rá de úgy érzem eljött a váltás ideje. A keret 1,8 millió.
Kiszemelt kocsik: Audi A3, A4; BMW 118; B6 Passat.
Mivel fiatal vagyok, így szeretnék ennek megfelelő igényes gépezetbe ülni, ami azért nem csak nekem tetszik. :)
További kérdés az, hogy benzin v dízel. Heti egy hosszabb út 150 km-es napi 70 km a munka. Éves futással durván 30 ezer km-rel számolok. Mi a meglátásotok?
Előre is köszönöm
Kedves Kérdező!
A VW csoport autóiból csak az 1.9 PDTDI, vagy a nem FSI benzineseket szabad megvenni ebben az árkategóriában. Az FSI motorokkal elég sok probléma van, a 2.0 PDTDI-vel szintén, és ezt úgy kell érteni, hogy simán lehet félmillió felett a számla vége.
A BMW ugyanez, ha benzines, ha dízel, de az utóbbi idők tapasztalatai után inkább a dízelt venném, ha ilyen BMW-t kellene vennem. Napi hetven kilométer allatt már télen is bemelegszik rendesen a motor, ezért ajánlanám a dízelt. Én egy 1.9-es A3-ast vagy A4-est vennék.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Elérkeztem oda, hogy vásárolhatnék magamnak egy relatíve normális, 3-5 éves családi kombit vagy szedánt, de kiszámoltam hogy ha várok vele 1-1,5 évet akkor sokkal jobban kijönnék az autóhitelemmel, sokkal nagyobb lenne az önerő. Viszont így lehetőségem lenne kipróbálni azt, ami kimaradt, a sportos kicsi hot hatch világát. Nyilván egy olcsó modellel, hisz nem akarok rajta (sokat) bukni, meg ha valamelyik része odalesz, hát az sem kerül vagyonokba. Nem sok elvárásom van a kocsival kapcsolatban, annyi hogy ne legyen túlságosan szervizigényes, nem azért veszem, meg vigyorogva szeretnék kiszállni belőle. Félreértés ne essék, nem huligánkodni akarok, abból már szerintem kinőttem, de legyen benne a bugi. Napi munkába járásra használnám, 50 km oda-vissza, nem magyar utakon.Szóval három típusra szűkítettem a listát:
2002 - 2005 busz Civic 3 ajtó 1.6 ES 110HK - 152NM - 1135Kg
1999 - 2003 Saxo VTS 1.6 16v 118HK - 145Nm - 935kg
2005 - 2008 Fiesta ST 2.0 150Hk - 190Nm - 1055kg
Ezek javarészt ellenőrizhető múlttal, kb. 140-180 ezer km közt vannak, valóban annyi, mert errefelé megcsinálnak hátulról, ha mókolsz az óraállással.
A szokásos kérdés, vásárlásnál mire figyeljek oda, melyiket válasszam, etc. A rozsdára természetesen minden részletében figyelek, ezzel foglalkozom ( alváz és üregvédelem).
Válaszát előre is köszönöm:
László Dániából
Kedves László!
A 100 lovas Civic minden csak nem hülyegyerek-autó. Közlekedni lehet vele, de nagy vigyorgás nem lesz, sportolásra is korlátozottan alkalmas, viszont nem fog elromlani. Előfordul, hogy zörög a váltója, akkor hagyja ott, nem javíthatatlan, de van belőle bőven. A Fiesta ST már ügyesebb, a motorja is erősebb, a futóműve meg sokkal játékosabb, mint a Hondának. Ennél a két literes motornál előfordulhat olaj fogyasztás. Elértünk a Saxóhoz, na az egy rendes hülyegyerek-autó, papír a bódé, tüzes a motor, jó a futómű. A francia autógyártást sok mindenért lehetett köpködni, de a motorsportot és hot hatch-eket mindig nagyon érezték. A Peugeot 106-ból is van egy ilyen verzió, ott csak az elemek mások, de a lényeg ugyanaz.
Eléggé köztudott rólam, hogy nagy Honda-buzi vagyok, de itt most pont azt tenném az utolsó helyre.
Nem hittem volna, hogy egyszer ez bekövetkezik, de nálam Saxo, Fiesta, Civic lenne a sorrend. A 110 lovas Civic helyett én az 1.6 VTI-t venném, mert abban is van bugi, jó a váltója, és gyönyörűen ordít az a motor.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper!
Autóvásárlás elé érkeztünk és a palettánk nem is lehetne színesebb, mint amik a látókörünkbe kerültek. Fiatal 30-as pár vagyunk, gyerek még 9 hónapig biztosan nem jön:) és a keretünk 2,5 millió jó magyar forint. Leginkább hétvégén használnak az autót kirándulásra, bevásárlásra stb, és havonta 1 max 2szer a Budapest - Sárospatak útvonalra oda-vissza. Azért nem árt ha dinamikus a kocsi. Évi kb. 10000 km. A jelöltek:
– Volvo C30 1.6d 2010 facelift
– Opel Astra J 1.6t benzin 180LE
– Mazda 3 2.gen 2010- ,1.6 benzin
A páromnak csak a forma számít, azonban és a szívó benzines motort preferálnám, azaz a Mazdát (sajnos a Civic formája főnöknek nem jön be). A rohadás már jelentkezik ezeken a modelleken, illetve mit lehet tenni ennek megelőzésére?
Ön melyiket választaná?
Köszönöm a választ!
Dezső
Kedves Dezső!
Évi 10 ezer kilométerre minek dízelt venni, C30-asból van benzines is. A csomagtartója jelzés értékű, ha ez szempont önöknél, két sporttáska, és tele van a puttony. Az Opelnek ezzel a motorjával még nincs túl nagy tapasztalat. Opel klubosokkal beszélgettem, állítólag nem rossz, a szerelők nem találkoztak még vele, de forgalomban is relatív kevés van, biztosat nem tudok mondani. A turbó és a kettőstömegű lendkerék cseréje valós veszély forrás.
A 2010-től gyártott 3-as Mazdákra még nem jellemző a rohadás, de egy alvázvédelmet mindenképp csinálnék rá, hogy ez később se legyen probléma. Motorjuk jó, váltójuk jó, elektromos rendszerük jó, nem nagyon van benne kockázat, én ezt venném a három közül.
Üdv:
Üdvözlöm!
Az elkövetkezendő kb. 2 éven belül autóvásárláson gondolkozom, mindenképpen nagyobb távlatokban, tehát nem 2-300 ezres rohangálós autó gyanánt. Munkába járásra is lenne, meg talán évente egyszer külföldre kirándulás gyanánt is. Nagyjából 1 milliót szánok rá (+3-400 ezer, ha hozzá kell nyúlni vásárlást követően)
A kiszemelteim:
- Citroen Xantia 1.8 vagy 2.0 benzin
- Mercedes W124 2.0 benzin
- Audi 100/A6 C4 2.3 benzin
Citroen Xantia:
Szüleimnek van egy 1994-es 1.6i motorral. Azért nézek nagyobb motorral, mert az 1.6-os érezhetően gyenge ehhez a kasztnihoz, az 1.8-asról már jobbakat olvasok és fogyasztásban kb a kisebb motor szintjén van. Annak ellenére, hogy mennyi rosszat hallok a Citroen-ekről és mennyire félnek tőle, ezzel abszolút nincs semmi baj. Hidraulika, motor rendben, egyedül a hátsó ajtók központi zárja kezdett el rakoncátlankodni. Ezt leszámítva sehol semmi rohadás, korrózió, pedig télen is napi használatban van. A menetkényelme nagyon tetszik, legfőképp a rugózása. az 1.8-as motor mennyire jó konstrukció?
Mercedes W124:
Van ismerősömnek, igaz hogy a 3.0 soros 6 hengeres szívódízellel, de úgy érzem, hogy nekem elég lenne a 2.0 benzines, mert az esetek többségében kisebb távokon használnám (20-30 km), ritkábban nagy távokra, tudtommal a dízel nem szereti ezt a használatot.
Maga a megjelenése, megbízhatósága nagyon tetszik, a belseje, a rugózása pedig majdnem Xantia szintet hoz, ha rendben van a futóműve. Az Erőmérő műsorban is most volt egy 2.0 benzines példány, ami bizonyította, hogy nem egy szar motor van benne.
Audi 100/A6 C4:
Szintén van ismeretségi körben, 2.3-as benzines és a 2,5-es TDI verzió is. Mindkettő nagyon bejön, de a sűrű rövidtávozás miatt szintén a benzineshez húzódnék közelebb. Ha jól tudom, erre sem nagyon jellemző a rohadás annyira, mint más autókra. A motorjáról csak jókat hallok, a 2.3-as benzinesről és a 2.5-es TDi-ről is. Vezettem is a dízel verziót.
A keret 1 millió Ft lenne. Ahogy olvasgatok, a W124/Audi párost nem érdemes 6-700 alatt keresgélni, mert anyagi csőd kategória lesz belőle majdnem. A Xantia eleve olcsóbb árfekvésű, mert francia, és félnek tőle (bár nehezen értem miért, a családban kettő is van, egyik újkora óta ('95-ös), a szüleimé 2002 óta van meg ('94-es), de csak az alapvető kopó alkatrészeket kellett szinte csak cserélgetni. A Xantiákat olyan 3-400 környékén vélem vásárlásra érdemesnek (A HDi verziókat 500 felett, a motorról csak jókat hallok, de itt megint az számít, hogy megkapta-e a szervizeket időben...)
Melyik lenne az ideálisabb vétel Ön szerint?
Az ennél újabb autók nem érdekelnek sem külsőleg, sem máshogy, valahogy ezek fogtak meg, ezeknek még szerintem van kisugárzásuk és megjelenésük. Jobban a W124-es felé húz a szívem.
Válaszát/segítségét előre is köszönöm!
Kedves Kérdező!
A Xantiáról nekem is jobb a véleményem, mint amit az átlag ember gondol róla, különösen a facelift utáni kocsik néznek ki jól. A szívó benzinesekkel nem nagyon van baj, ha a kilométeróra jelenlegi állása nagyjából köszönő viszonyban van a valósággal.
Az Audi 100-ast nagyon szerettem annak idején, és még a mai napig jó autók. Nekem inkább a 2.5 TDI áll a szívemhez közel, de erre a felhasználásra valóban a benzines lenne jobb. Rozsdásodni minden tud ami ennyi idős, elég hozzá egy trehány korábbi tulaj. A 124-es Mercihez is volt több alkalommal szerencsém, egy sima két literes benzines tökéletes lenne az ön számára. Jól látja, hogy inkább a drágább példányokat érdemes keresni, az olcsóbbak már megjárták a halál völgyét, és csak az idejét pazarolja rájuk. A problémát abban látom, hogy nehéz lesz jó állapotú példányt találni, mert jelenleg már alig van ezekből hirdetve, és egyre fogynak az idő előre haladtával.
Merciből egymillió körül lehet már vállalhatót találni, de a nagyon patent akár a duplája is lehet vagy több. 100-as Audi már alig van, és az utóbbi pár évben nem láttam csak nagyon vagy kevésbé lefosott példányokat. Mindegy hogy a szivar 100-asról vagy az utódjáról beszélünk, mindegyik jó. Egy pár hónapja láttam egy olyan 1990-es, öthengeres szivar 100-ast, hogy attól könny szökött a szemembe, de az már 1.6 millió volt. Xantiát már évek óta nem láttam normálisat. Hozzám a szivar 100-as áll a legközelebb, öthengeres benzines motorral, de a többitől sem kell félni. Nálam Audi, Mercedes, Citroen lenne a sorrend.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Hosszú ideje BMW-függő vagyok (a jobbik fajtából, azon belül is Touring), jelenleg egy vénülő, de tisztességes állapotú E36 Touringot hajtunk családilag. Azonban szeretnénk idővel lecserélni, és bár nem időt, hanem állapotot veszünk, azért egy 20 éves autóról szeretnénk váltani 10-15 évesre.E46/E91 vonalon szeretnénk továbblépni, nem találtam más típust/márkát ami tetszene. Túl sokat nem megyünk, 20-80% autópálya, de évi 15 ezer kilométernél nem többet. Az E91 mellett szólna a fiatalabb konstrukció, de ahogy utána olvastam pont a legrosszabb tipusú motorok vannak benne (318i, 320d). Az E46-ról olvastam hogy talán még jobb minőségű mint az utódja, viszont nem mai darabok.
A kérdésem az lenne, hogy van az E91-nek olyan motorja amit jó-jobb szívvel ajánlana? Vagy kisebb kockázatot jelent, ha maradok az E46 szériánál? Költésben nem szívesen mennék 1,7 millió fölé, szóval E91-nél ez inkább a kínálat alja. Dízel nem kizáró ok, de a fogyasztás nem érdekel, így a szívem inkább a "talán" kevésbé problémás és bonyolult benzinesek felé húz.
Válaszát és idejét előre is köszönöm,
Szép napot!
Dávid
Kedves Dávid!
Én inkább az öregebbet venném, ha kevesebb problémát akar, akkor vegyen M-es motokódú E46-ost. Itt a rozsdára kell figyelni, ami a hátsó kerékívek és a lökhárító találkozásánál, illetve az első sárvédőív közepén kezdődik. Itt vannak az E46-osok rozsdásodási helyei. Ha szerencséje van akkor kifoghat egy Olaszországból hozott autót, azon tuti nincs rozsda. Ha az E90-es sorozatot választaná inkább, akkor a hathengeres benzineseket válassza a négyhengeresekkel szemben, dízelek esetében a hathengeresek és a négyhengeresek is jók lehetnek, feltéve, ha nincs bennük a világ összes kilométere. Azért az lebegjen a szeme előtt, hogy egy sokkal fiatalabb német prémium autót nézeget, annak minden költségével, és egy automata váltó javítás ebben a ligában már 500 ezerbe kerül, de az olcsóbb dolgok is drágábbak, mint az E36 esetében.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
10 évnél fiatalabb, nagy csomagtérrel, és nagy hátsó lábtérrel rendelkező autó vásárlása a terv maximum 5 millió forintig. Érdeklődnék, hogy az alább felsorolt típusok közül melyiket ajánlaná, milyen motorral, esetleg melyik a kerülendő. Relatív sokat, és hosszú távra lenne használva, így elsősorban a dízel ami szóba jöhet.
Skoda Superb kombi
Hyundai i40 kombi
Mercedes C kombi (2014-ig)
Renault kombi (2016-tól)
Skodák hátsó lábteréről ódákat zengenek, hogy királyi a helykínálat, csak a szervizköltség az, ami miatt aggódom kicsit, viszont a Hyundai valamiért jolly jokernek tűnik. A Renault Talisman sajnos kiesik a keretből, pedig az lenne az igazi befutó.
Köszönettel, Tamás
Kedves Tamás!
A Renault már ön kizárta, mert drága, pedig az nekem is nagyon tetszik, de kipróbálni még nem volt alkalmam sajnos. Mivel a kocsi nagyon új, ezért tapasztalat sincs vele. A Hyundai i40-eseknél a kormánymű meghibásodásáról hallottam, ez zsebbe nyúlós lehet, ha lejárt az öt év garancia, amúgy nagyon jó kocsi. A Superb is nagyon jó, a benne lévő kétliteres motor CRTDI miatt robbant ki a dízelbotrány, amúgy egy jó motor, csak csaltak vele.
A C osztályban biztos nem lesz annyi hely, mint a Skodában, szerintem a legkiforrottabb motorjuk a 2.2-es dízel. Pont van nálam egy Honda Civic 1.6 dízel kombi, ha nagy csomagtartó kell, annak a csomagtartója helyén van egy gödör, de abból is a nagyobb fajta, rég láttam ekkorát, és öt litert eszik. Érdekes, hogy a Skoda esetében aggódik a költségek miatt, de a listájában van egy német prémium autó is. Költségek minden autó esetében lesznek, én a Honda és a Hyundai esetében lennék ebből a szempontból a legnyugodtabb, de a Skodától sem félnék. Az ön által felsorolt autók esetében a Skodában lesz a legnagyobb a lábtér és a csomagtartó is (633 l). Ha automatát vesz, ott legyen félre téve 500 ezre egy esetleges váltó javításra.
Üdv:
A 21 éves dízel F Astra kombimat cserélném valami frissebb, jobb autóra. Mivel elég idős és kezdenek kijönni rajta a betegségek. Költeni pedig nem akarok már rá sokat.
Ingáznék vele úgy ~50-60km-t (oda-vissza) javarészt pálya és főút, nagyon kevés város. Valamint havonta 1-2 nagyobb útra mennénk vele.
Ami fontos: megbízhatóság, minimális rozsdásodásra hajlamosság (# csillag_garázs), olcsó szerviz és fenntartás, lehessen minimum annyira pakolni mint az régit. Dízel jó lenne, de hajlandó vagyok kompromisszumot kötni.
Amivel szemeztem, és itt lehet ellent is mondok a saját elvárásaimnak, az a még nem középre helyezett óracsoportos 2.0 vagy 2.2-es D4D Corolla Verso. Ez lenne az álom, de félek tőle. Jogos?
Van-e tuti tippje a fenti igényekre? Ha nincs azért a véleményt szívesen olvasnám.
Köszönöm,
Sándor (a sas)
ui.: Elég sürgős is az eset mert szegény Astra megint szervizben van, és nem akarok már annyit rákölteni amennyit kb az autó még megér.
Kedves Sándor!
Corolla Versóból a 2.2-es D4D-t pont nem venném meg, az bekerült ebbe a válogatásba is. Állítólag 2009-től már az is jó, de a két literes jobb szerintem. A Toyota kevésbé hajlamos a rozsdásodásra, de minden mai autóról hiányzik az alvázvédelem, csak kémiai felület kezelést kapnak. Az én tippem egy benzines Corolla Verso.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Első autó vásárlása előtt állunk feleségemmel, a család lassan plusz egy fővel gyarapodni fog. A megvásárolt gépjárművel hosszú távra tervezünk, nem szeretnénk a közeljövőben lecserélni. Sajnos, még nem vásároltam autót eddig, így nagy a félelem. Az autót évi max. 6-7 ezer kilométert használnánk.
Hosszas nézelődés, utánajárás után egy 2006-os Mazda 6 Sport 2.0 -t szemeltünk ki. 1,7 millió Ft, 180 ezer kilométer, benzines, 2019/11-ig érvényes műszakival, kereskedésből. A leírás szerint makulátlan az állapota, leinformálható, hiánytalan gyári okmányok.
Szeretném megérdeklődni, hogy milyen teendőim lesznek ha ez mellett döntünk, mire figyeljünk a vásárláskor, mi a leinformálás menete, hogyan csökkenthetem minimálisra a rizikót, illetve, hogy Ön szerint megfelel-e ez az autó az igényeinknek? Ha netán más típust, márkát ajánlana, szívesen fogadjuk.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Gergő
Kedves Gergő!
Az igényeknek tökéletesen megfelel egy 6-os Mazda. A kérdéséből az tűnik ki, hogy nem sok elképzelése van a dologról, ezért mindenképpen vegyen igénybe segítséget, itt elsősorban egy átvizsgálásra gondolok, nem feltétlenül márkaszervizben, de ők le tudják ellenőrizni a kilométert, és rendelkeznek a megfelelő műszeres háttérrel. Esetleg még ajánlom a Mazda Mestert a Reiter Ferenc utcában Budapesten, ha az önnek elérhető, ő is képben van a típussal, mivel csak ezzel foglakozik. Érdemes felhívni telefonon a szervizkönyvben lévő szervizt telefonon, hogy valósak-e a pecsétek.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Olcsóbb és öregebb kategóriában szeretnék autót vásárolni. Elsősorban a munkahelyemre járásra szeretném használni kb. havi 2200-2400 km az MO-n néha az M3-n. Kb. 600-650 ezer Ft-ért szeretnék venni autót erre a célra.
Golf III. 1.9 tdi 90LE-s (1994-1996) közötti vagy Toyota Corolla (1998-2000) közötti típust keresek. A Toyotanál látok egy 72LE-s és egy 2.0 D-4D 90 LE-s dízelt.
Melyiket javasolja fogyasztás, rozsdásodás, megbízhatóság és szerviz igény szempontjából? Érdemes e összehasonlítani ezt a két típust és az alapján dönteni? Gondolom ennyi idősen az állapot lesz a döntő, de mégis hol vannak az igazi buktatók?
Szabad e ilyen öreg kocsiban gondolkodnom vagy inkább több pénzért fiatalabbat javasol a VW vagy Toyota típusokból?Családi használatra van egy modernebb Prius, amit a feleségem használ, ezért vennék szívem és a pénztárcám szerint olcsóbb autót.
Köszönettel: Péter
Kedves Péter!
A Toyotában volt egy francia és egy japán szívó dízel motor. A 72 lovas japán motor az igazán keresett, nagyon finom műszer, és tényleg agyonüthetetlen, de a francia sem rossz, 90 lovas Toyota motor 2.0 D4D is jó.
A Golf III-as 1.9-es TDI-je szintén agyonüthetetlen, csak legyen benne olaj és víz. A Golfnak elsősorban a rozsda az ellenfele, arra kell odafigyelni az első sárvédők aljánál, ajtók éleinél, küszöbökön. A Toyotára kevésbé jellemző a rozsda, de ott is előfordulhat.
Kedves Nepperűző!
Budapest-agglomeració napi bejárásra (kb. 50 km oda-vissza) keresek önálló elektromos menésre is alkalmas, a hatótávpara miatt elsősorban hibrid használt autót (max 3-4 éves). Mivel napelemes rendszerem van otthon, elsősorban plug-in rendszerű érdekelne, a napi 10-12 órás utántöltés nem akadály. Hosszútávú menésre van egy 3000 ccm-es benzinesem, úgyhogy ez csak bejárásra kellene.
Nézegetem a magyar oldalakon kívül a mobile.de-t is, de nem igazan találok magyarázatot arra, hogy a 3-4 éves hibridek miért veszítik el az eredeti értékük több, mint felét. Talán az akku/inverter-frász miatt? CVT-váltos autók is szóba jöhetnek, bár nem igazán örülnék neki.
Köszönettel: Sándor
Kedves Sándor!
Minden autó az életének az első 3-4 évében veszti a legnagyobbat az értékéből, az első egymilliót akkor, mikor az értékesítő a szalonban a kezébe adja a kulcsot, de még nem lépett ki az ügyféltérből. Szokja meg a CVT-t, mert a Prius-ban is az van, és az a legjobb.
Üdv:
Kedves Nepperűző!
Hónapok óta böngészem az autókat, hogy lecseréljem az örökölt '96-os 1.0-es Swiftemet. Az "új" autóra szánt összeg kb. 900.000 Ft, ebbe szeretném, ha beleférne a klíma, elektromos ablak és a megbízhatóság. Az autót 80%-ban autópályán használnám.
A felmerült autók a következők, amelyeket tetszés szerinti sorrendben írtam:
1. Mazda 3 (1.6 benzin/1.6 dízel)
2. Toyota Corolla 1.4 benzin/1.4 D-4D/2.0 D-4D)
3. Audi A3 (1.6 benzin/1.9 dízel)
4. Volkswagen Golf IV. (1.4-1.6 benzin,1.9 dízel)
Kérdéseim a következők:
Melyik modell lehet a legjobb választás fogyasztás, rozsdásodás és megbízhatóság terén? Van-e valamelyik modellnél olyan buktató amire oda kell figyelni vásárláskor? Illetve a Toyotánál az 1.4-es modellek autópályára nem gyengék?
Esetleg milyen más egyéb autót ajánlana még, ami ezekhez hasonló?
Segítségét előre is köszönöm,
Kamilla
Kedves Kamilla!
A Mazda 3-ból inkább az 1.6-os benzinest venném, de 900 ezer forintért tartok tőle, hogy a rozsda boglyákat fogja nézegetni. A tipikus rozsda helyekért kattintson ide. Ez annyira tipikus, hogy Németországban már meg sem nézem őket. Kizárólag Olaszországból hozok Mazda 3-ast, ott nincs só, ezért nem rohadnak a Mazdák.
Toyotából inkább az 1.6-ost venném, de az 1.4-es is vállalható, ha nem akar 160-nal utazni, akkor elég az is. Itt is inkább a benzineseket venném, később azokat könnyebb lesz eladni. A3-ból viszont inkább az 1.9 TDI-t venném, kimegy a világból, és szerintem az a leggazdaságosabban fenntartható dízel motor. A Golfra is ugyanez vonatkozik, de az A3 kicsit igényesebben van összerakva, én inkább azt venném. Rozsda előfordulhat, elsősorban a kerékíveken, de korántsem jellemző rájuk annyira a rozsdásodás, mint a Mazdára.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper,
Régóta követem írásait ezért tudom, hogy egyik kedvence a Honda, és nem kedveli nagyon a német prémiumokat. Nekem viszont az álmom egy Audi A5 automataváltóval, 2005-ös Honda Accordomat 2.2 i-ctdi-ről váltanék rá. Nagyon szeretem, nagy, kényelmes, dinamikus jól fogyaszt, viszont ahogy a nepperűző rovatban is írta párszor: mindent ki kell próbálni egyszer.Tetszenek a facelift előttiek is 2012-ig, de a 2012-től gyártottak még jobban. (2012-nél fiatalabb nem szükséges) Ezzel kapcsolatban szeretném tanácsát kérni, hogy milyen motorral/váltóval válasszam, mire kell figyelni? Évente 50-70 ezer km-t megyek jelenleg, de későbbiekben is minimum évi 30 ezer lesz.
A fenntartási költségekkel tisztában vagyok, mindegyik autómnak megadtam mindent, kötelező szervizeknél is a legjobb olaj+szűrő, fékbetét stb.
Válaszát előre is köszönöm: Fecó
Kedves Fecó!
Ha már ragaszkodik az A5-höz, akkor a 2.0 CRTDI-t ajánlanám leginkább kézi váltóval. Ha szeretne automatát, akkor az ne multitronic legyen, az nagyobb eséllyel megy tönkre.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper,
A kérdésem a következő lenne, ha egy olcsó kisautót szeretnék vásárolni (kb 4-5 százezer forint között) mit ajánlana? Valami kis városi csettegőben gondolkodom, évente kb 10-ezret mennék vele, ami fontos vagyis inkább elengedhetetlen a klíma, legalább 2 lufi, szervokormány, és ha létezik ennyi pénzért ilyen akkor egy ABS! Nem vágyom sem presztízsre sem semmi hasonlóra (főleg ennyi pénzért) inkább a megbízhatóság a fontos.
1996-2003 közötti Swiftekkel szemezgetek, sokan rá vannak függve a km-óra állás figyelésére, de úgy gondolom hogy ennél a típusnál egy 150+ futott autó sem rejtegethet nagyon komoly veszélyeket. Gondolom ezeknél is a fő gond a rozsda lehet, nem tudom más félnivalóm van-e , esetleg az automata váltó vagy az ezres motor klímával bajos lehet-e? :D
Ha esetleg ön tudna nekem ebben az árkategóriában valamit ajánlani tanácsait, észrevételeit nagyon szívesen fogadom!
Válaszát előre is köszönöm!
Nagy rajongója, András!
Kedves András!
Én egy Swiftet vagy egy bakancs Micrát vennék. Mindegyik nagyon megbízható, nem romlik el. A kettő közül a Micra sokkal igényesebb autó. A Micra CVT-je drága tud lenni, ha elromlik, de a Swifté se lesz olcsó, különösen az autó árához képest. Az 1.3-as motorokkal szerelt kocsikat keresném inkább, azok jobban bírják a klímázást.
Üdv:
Kedves Nepperűző!
Van egy dízel Suzuki Swiftem (2008) 260 ezer km-el, új korától a családunkban, normálisan használva, szervizelve. Rengeteg családi túrán, nyaraláson és az elmúlt 2 évben munkába járásra használva (napi 120 km). Szeretem, mert minden egyes nap indul, hoz - visz. Nemrég költöttem rá egy jelentősebb összeget, kapott új Goodyear gumikat, adagolókat felújították, új vezérlés szett, generátor felújítás, új fékbetétek. Igazándiból a legnagyobb gondom vele, hogy unalmas, jellegtelen, semmi nem hoz benne lázba. Jön megy, megbízható, de másra vágyom.
24 éves tanár vagyok, nyugodt vezetési stílussal, de pályán a Suzukival is a 145-150-et tartom (próbálom) nem érzem magam túl nagy biztonságban, oldalszél, emelkedő bármi, maga a kínszenvedés vele. Nagyobb autót szeretnék, amibe bele is szerethetek, így jutottam el a számomra álom autóhoz: Alfa 159 sw 2.4 JTD.
Tisztában vagyok vele, hogy a fenntartása többe fog kerülni, mint a Suzukinak. A kérdésem inkább az lenne, hogy tényleg annyira megbízhatatlanok, mint amennyire be állítják? Valóban félnem kellene minden reggel, hogy beindul vagy sem? Amiket olvastam vagy akiket kérdeztem, azok mindig vagy teljesen leszarozták vagy agyon dicsérték. Örülnék egy reális ajánlásnak, hogy lehet e ilyen autót venni átlag fizetéssel vagy ez tényleg csak egy álom? Anyagi csődöt nem akarok, több százezer forintot nem kívánok elkölteni kéthavonta szervizre.
Ön mit ajánl, tartsam meg a Suzukit és majd lecserélem vagy merjek belevágni egy Alfába?
Előre is köszönöm válaszát és, hogy időt szán rám.
Tisztelettel: Ákos
Kedves Ákos!
A 159-es nem olyan rossz, vannak sokkal rosszabb Alfák, és ráadásul a mai napig nagyon szép tud lenni egy megkímélt darab. Jobban igényli a törődést, mint egy Suzuki, az alkatrészek is többe fognak kerülni, és néha ki fog gyulladni egy-egy kontroll lámpa. Ha néha előfordul egy ilyen nálam, a telepen állásában is ki szokott gyulladni a semmitől, de ez ilyen, ha használják, azt jobban szereti. A 2.4-es motor elég megbízhatónak számít. Jól nézzen körül, mert nagyon sok leélt példány van, és amelyik nem kapta meg a törődést, az nagyon csúnyán tud öregedni. A Karottának is ilyen 159-ese van, csak 1.9-es, és elég megbízhatóan teszi a dolgát.
Üdv:
Kedves Nepperűző!
Jelenleg egy 10 éves 1.8 Honda Civicet "nyúz" a család, viszont csomagtartóban most már egyértelműen kicsi, a műanyagok is itt-ott ciceregnek, zörögnek, plusz autópályán sem túl csendes, ezért cserélnék és lépnék előre kényelemben és méretben.
Mindig nagyon sok csomagunk van, 3-4 biciklit is szállítunk, túrázni is sokat járunk magyar és osztrák hegyekbe. Évente nem túl sokat, kb. 15 ezret megyünk, ebből hetente 1-2 alkalom város 5-10 km távon, minden más az említett utazásokkor megy bele pályán és országúton. Tetszenek az emelt hasmagasságú autók és a SUV-ok, ezért Subaru Outback, Volvo XC70 irányba gondolkodok, de nem vetnék meg egy V70-et, XC90-et, vagy pl. Mitsubishi Outlandert sem. A keretem 4,5-5 millió jó magyar pengő.
Subaruból csak benzinest vennék, viszont a Volvo és a SUV vonalon a kínálat több mint 90%-a dízel. Ön az én felhasználásom mellett be merne vállalni egy D5 dízelt, vagy az Outlander dízeljét? A normál fenntartása nem jelentene problémát ezeknek az autóknak, de mindenféle porlasztó-befecskendező és egyéb dolgok azért nem esnének jól. Ön mit javasolna megbízhatóság, fenntarthatóság szempontjából?
Köszönettel,
Tamás
Kedves Tamás!
Az XC70-nek nagy barátja vagyok, a Subaru is jó, az Outlander is, de nálam a Volvo, Subaru, Mitsubishi a sorrend. A Volvót a D5-ös dízellel venném, az egy nagyon jó karakterű, megbízható motor. A barátom S60-asában 600 ezer van gyári befecskendezővel és turbóval.
Subaruból én is csak benzinest vennék, a dízel hírhedten kockázatos, nem véletlenül került bele ebbe a válogatásba is. Láttam olyan Outbacket, amiben már a harmadik motor volt éppen, mind garanciában cserélve.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper!
A következőben szeretném a segítségét kérni. A feleségemnek szeretnénk városi kisautót vásárolni. Nem sok elvárás van, csak annyi, hogy benzines legyen, négy ajtóval és klímával, továbbá a nejem elérje normálisan a féket és a kuplungot a maga 160 cm-ével. Több márkát is átnézve a Toyota Yaris, Nissan Micra és a Citroen C3 maradt fent a rostán.
Melyik motorral érdemes ezeket választani, vagy melyiket kell azonnal kizárni? Milyen típushibák fordulhatnak elő ezekben a gépekben? A karosszéria mennyire hajlamos a rozsdásodásra? Esetleg önnek van valami titkos favoritja, amin átsiklottunk? A keret nem nagy, kb. 1,1 millió.
Köszönöm válaszát.
Üdvözlettel István
Kedves István!
Ezek közül egyértelműen a Toyota Yaris a befutó a dobogó mindhárom fokán, utána a Micra és még hátrább a C3. A Yaris-t az 1.3-as motorral venném, láncos vezérlése van, nem kell cserélni, és nem romlik el. A rozsda szempontjából is elég ellenálló.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper!
Az új trónörökös születése miatt szeretnénk nagyobbra cserélni szeretett 1.8-as Volvo C30-asunkat.
A 2 és 3 millió Ft-os keretünket figyelembe véve nekem az alábbi típusok tetszenek:
Volvo S80 2006-tól 2.4 D 163 - 185 LE (a favorit)
Volvo S60 2010-től 2.0 D3 - 163 LE
Lexus IS 250 2005-től, esetleg GS, bár a hátsó kerekesekhez és a nagyobb étvágyú benzinesekhez kevésbé ragaszkodnánk, mert az Rx-8-unk bír mindkét tulajdonsággal (és a Renesis rövid élettartama ellenére még harmonikus a kapcsolatunk).
A szűrés alapján az látható, hogy a futásteljesítmények 150 - 320 e km között szórnak.
A Népítélet és a választék alapján úgy látom, hogy ezeket a típusokat jellemzően nem kell szervizben dokkoltatni és az előéletük az esetek meghatározó részében leinformálható.
Az lenne a kérdésem, hogy mire lehet számítani egy 220 e km körüli futású, automata váltós autó esetében és tudja e ezeket a típusokat jó szívvel ajánlani?
Köszönettel,
Zoltán
Kedves Zoltán!
A Volvók jók, nyugodt szívvel ajánlom, leginkább a 2.4-es dízelt, de ha automata váltósat néznek, akkor azonnal olajcsere, utána 70-80-ezrenként ismét. Legyen 500 ezer forintja a zsebében, ha megadja magát a váltó, mert a világ összes autójában csak olyan automata váltó van, ami el fog egyszer romlani, csak az a kérdés, hogy mikor. A manuális váltósokkal ilyen probléma nincs, ott kettőstömegű van, de az lényegesen olcsóbb.
A Lexust nagyon szeretem, de abból csak a 250-es benzinest venném, amit ön is írt, a dízel 2.2-es kockázatos lehet. Ha a Lexus-ból is automatát néznek, az 500 ezer arra is érvényes.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Levelemet először is kis felvezetéssel kezdeném. 2 éve vásároltam egy 2002-es Citroen C5 2.2 HDI-t, vezetett szervizkönyvvel és lekövethető, újkorától kezdve magyarországi előélettel és megvételekor minden hibátlan is volt, minden hibátlanul is működött... Aztán soha többet. Nem untatnám a részletekkel, de lényeg az ugyan "csak" kopó alkatrészeket kellett cserélni, de azt nagyon... nem volt hónap hogy ne kellett volna komoly összegeket hagynom a szervizbe (többek közte a kuplung + lendkerék csere is megvolt, de lengőkarok, hátsó híd felújítás, stb...)
Szóval most úgy nézz ki egy hatalmas anyagi bukással ugyan, de elválnak útjaink és szeretnék egy kevésbé kényes autót. Bár relatíve sokat használnám az autót, úgy kb. évi 30-40 ezer kilométert évente fele-fele arányban városban és azon kívül, elsőre ezért is vettem dízelt, de bevallom ezután a kaland után inkább egy egyszerűbb benzinesre vágynék, két jelöltem a Skoda Octavia 1.6-os 101 lóerős motorral illetve a Mitsubishi Carisma 1.6-os 90 lóerős vagy 1.8-as 125 lóerős benzin motorral.
Feltételem csak annyi lenne, hogy lehetőleg 2000-es év vagy az utániak legyenek, minimális extrákkal és a vételár beleférjen olyan 750-800 ezer forintba.
Ön szerint ezen feltételek mellet ezekből a típusokból sikerülhet kifogni egy jó állapotú példányt illetve ezen paraméterek mellett és Ön melyiket ajánlaná?
Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Márton
Kedves Márton!
Szerintem mindkettő jó, de a Carismák befcskendező rendszerével lehetnek gondok, én is jártam már vele pórul. Kevesen értenek hozá, a bontott alkatrész is nagyobb eséllyel elromolhat, egy másik autó árát rá lehet költeni, ha nincs szerencséje. A sima szívók viszont kimennek a világból, inkább azokat preferálnám. Az Ovtavia sem rossz, de szerintem a Carisma sokkal jobb. Érdemes megnézni az Accord 98-2002-ig gyártott változatát is, az még finomabb gép, vagy a Papp Tibi által korábban birtokolt Avensis-t, az se bír tönkremenni.
Üdv:
Tisztelt Becsületesnepper!
Kapuzárás 1: 42 évesen elváltam.Kapuzárás 2: 43 évesen vettem egy Cagiva V-Raptor 1000-et.
Kapuzárás 3: 45 évesen úgy érzem, a családi kombi (Mazda 6 2.5 GTA) mellé szükségem van egy "sportautóra". :-)
Szívem szerint egy V8-ast vennék, de maximum 2 millió a keret. Szempontok: minimum 6 henger, automata, hátsókerékhajtás, jobban menjen mint a Mazda.
A Chrysler Crossfire nekem még mindig tetszik. Neked mi a véleményed erről a típusról? Megbízhatóság? Fenntartási költségek? Értéktartás? Te mit vennél a helyemben?
Válaszod előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
Hát Chrysler Crossfire-t nem vennék a helyedben az biztos. A véleményem az, hogy nekem nem kéne. Megbízhatóságról nem tudok mit mondani, mert sose volt, és embert se ismerek, akinek lett volna, népítélet is csak kettő van, mindketten néhány ezer kilométer megtétele után írtak véleményt. Fenntartási költségekről ugyanezért szintén nem tudok semmit. Szerintem az értéktartás szó és a Chrysler márkanév még nem voltak nemhogy egy könyvben, de egy könyvtárban sem. Nem véletlenül van négy darab a hahun összesen, és annyiért.
Az ilyen autókra szoktam mondani, hogy örök darab. Egyszer kell megvenni, utána örökké a tiéd marad, mert nincs még egy olyan hülye, akinek ismét el tudnád adni. A hátsó kerék-hajtás lényegesen leszűkíti a lehetőségeinket. A legkézenfekvőbb egy BMW lenne, az hátul kapar, van hat hengere, automata is. BMW-ből egy E46 325-ös, 330-as kupét választanék vagy Z3 2.8-ast, de a 2.2-as is használható. A Merci is hátul hajt, ebből vennék egy öreg SL-t, de ez sajnos nem jön ki kétmillióból, és ennek már rég felfelé megy az ára. Az az egy Sl, ami kétmillió alatt van, biztos nem az a kifejezett show room shine, ezekből a jó simán lehet a duplája is. Marad a CLK és az SLK. Én szívó benzinest vennék belőlük, azokkal kevesebb baj van, de a rozsdára oda kell figyelni. Az automata váltó a nyúlóssága miatt pont a menést öli meg ezeknél és a sportautó érzést, ha sportolni akarsz minimálisan is, akkor kézit vegyél.
Amúgy egy 1.6-os 110 lovas MX5 sokkal nagyobb sportautó érzést ad, mint ezek közül bármi, és akkor még nem beszéltünk a speres 1.8-asról. Nem lepődnék meg, ha az MX-5 kifújná ezeknek az orrát egy technikás, lassabb pályán. Kétmillióért olyan NB-t (2. generáció) veszek, hogy megszólal.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző!
Huszonéves zongoratanár vagyok. Mostani autóm szeretném leváltani egy olyanra, ami érzelmeket is kivált az emberből. Mindenképpen benzines autót szeretnék, a fogyasztás nem számít (16-18l belefér). Szeretem a régi nagy autókat (Jaguar XJ, Mercedes W126, Maserati Quattroporte, stb, de nagyon tetszik az Alfa 166 és a Lancia Thesis is). Számomra a legfontosabb, hogy hozzám passzoló, "úrias" legyen az autó megjelenése. Évente kb. 300e forintot tudok szervizre szánni.Kedves Kérdező!
A Jaguar XJ-ből az X308-ast (1997-2003) ajánlanám, ezeken már kiküszöbölték az összes típushibát, és tényleg megbízható, nekem is ilyen van, és nagyon szeretem. A W126-os Merciből a tényleg jó már drágább, de lényegesen. A Quattroporte nekem is nagyon tetszik, sajnos még csak egy rövid kör erejéig volt hozzá szerencsém, de rajta van a bakancslistámon. Másfélért viszont nem fog Maseratit találni.
Alfa 166-osom nekem is volt, a 3.0 V6 24V motorral, várakozáson felül szerepelt szerepelt nálam. A Thesis megjelenése megosztó, nekem is tetszik de sose vennék, iszonyatos szívások lehetnek egy ilyen túlbonyolított olasszal. A Népítéletben is írnak róla "szépeket". A Lexus LS 400 szerintem sokkal jobb, nekem is volt, iszonyúan finoman működik, rezzenéstelenül jár benne a vényóc, és nem romlik el. A legenda szerint az 1UZ az egyetlen autó motor, ami megkapta az amerikai légügyi hatóság jóváhagyását, hogy repülőbe építhető. Ha igaz, ha nem, el tudom képzelni arról a motorról. A Honda Legend hasonlóan megbízható autó.
Az arisztokratikus megjelenés ezek közül leginkább a Jaguárra igaz, a mai napig kitűnik a tömegből, abból sosem lesz strici autó. Olyan, mint a 911-es Porsche, senki nem tudja megmondani hány éves, de ha megnézi az ember az elsőt és az utolsót, egyértelműen látszik a rokonság, és ezzel sokkal inkább meg lehet érkezni, mit sok lényegesen drágább autóval. A Lexus-ról az úrias megjelenés nem jelenthető ki ennyire egyértelműen, de az meg nagyon megbízható. Én ebből a kettőből választanék. Inkább drágábbat, jobban karbantartottabb darabot kell venni.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző,
már előzőleg is írtam, de azóta kicsit szűkítettem a kört. Jelenleg egy 2000-es évjáratú Bravo-t használok, de már unom a jeladók és egyéb apróságok folytonos bajait, ezért ideje cserélni. Értékelés alapján két típus jönne szóba: Toyota Corolla 1.4-1.6 benzin vagy Ford Focus 1.6, kb. 2003-as.
Kocsira szánt vételár kb. 800-850 ezer lenne. Ön melyiket javasolná jobban? Fontos a vezetési élmény, de mellette ne kelljen simogatnom. Tudtommal a Corolla kevésbé érzékeny a rozsdára.
Köszönöm előre.
Üdv.
Ricsi
Kedves Ricsi!
Igen, jól tudja, a Focus tud rohadni. Itt talál néhány képet arról, hogy hol érdemes rozsda után kutatni. A Focus-t azonban jobb vezetni, szerintem abban több az élvezet. A Corolla egy nagyon megbízható közlekedő edény, kimegy a világból, kevésbé rozsdásodik, de nagyjából ennyi.
Mindkettőt van miért szeretni, da ha vezetési élmény is kell, akkor kell keresni egy rozsdamentes Focus-t (ebben azért van kihívás), és csinálni rá egy alváz és üreg védelmet. Műszakilag az is elég megbízható.
Üdv:
Tisztelt Nepperűző
A következőben kérném a segítségét, véleményét, sajnos betegség miatt (csípőkopás) magasabb ülőpozícióval rendelkező gépkocsit keresek, régi kedvencem az Alfa 156 Crosswagon 1.9 jtd, de mivel már elég régi konstrukció, kicsit félek, ill. a Nissan Juke 1.5 dci még szimpatikus, de az már egy másik kategória, árban is kicsit meghaladja az előirányzott összeget, ami 1,5-2 millió.
Ft. Melyik lenne a jobb ill. lenne más alternatíva?
Köszönettel János
Kedves János!
Az Alfáról a magasabb üléspozíció még nem jutott eszembe, szerintem az pont nem a jó válasz erre a problémára. A Juke jó lenne, de kétmillióért nincs ilyen autó, a válasz megírásakor egy példány volt a neten ennyiért, annak kiégett a motortere. Az összes többi 2,6 milliótól kezdődött. Én megnéznék egy Suzuki SX4-et, Dacia Dustert, Hyundai Tucsont, Kia Sportage-et, Honda FR-V-t. Ezekben valóban magasabban ül, és kényelmesebben száll be.
Üdv:
Szia,
mivel van már a családban családi nagy batár, céges német és neked hála egy Prius is, ezért most a gyerek napi suliba hordásához elgondolkoztam magamnak egy elektromos kiskocsin. Tudom, nem a külseje miatt veszünk autót, de nagyon tetszik a Fiat 500e, mondjuk fázom egy kicsit az amerikai behozataltól. Egy nap kétszer mennék 30 km-t vele, tehát összesen napi 60-at, a garázsban tudnám tölteni, ennek a típusnak nincs gyorstöltési lehetősége. Ajánlod a használt elektromosat és ha igen, melyiket?Kedves Kérdező!
Sajnos az elektromos autókkal kapcsolatban még csak próbakör-jellegű tapasztalatom van, az is kevés, de nem tartok tőlük, mert nem nagyon van ami elromoljon bennük, villanymotort már elég régen tudunk csinálni, az akkuk pedig szintén elég kiforrottak. Egy ismerősnek van egy Nissan Leaf- je, azzal semmi baj, és minden nap kb. száz kilométert tesz meg vele. Az elektromos autók nem túl elterjedtek, még kevés tapasztalat van velük kapcsolatban, néhány év múlva már okosabbak leszünk. Ha szereznél egy villany 500-ast, akkor szólj, leteszteljük.
Üdv: