RSVPTC RSVPTC

"Tízszer annyit bírságohatnánk"

2015.03.25. 17:41 - Zách Dániel

Múlt heti cikkünk (Elmondom mi a lényeg: pénzbeszedés) egyetlen helyről szól, ahol Óbudán tucatszám büntetik meg és szállítják el az autókat, valószínűleg azért (is), mert a festés lekopott, és a parkolási tilalmat jelző tábla az egyik irányból nem látható. Íme Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet vezetőjének a cikkel kapcsolatos levele, aki ezt hivatalos titulusával írta alá – ez az oka annak, hogy nem kezeljük magánlevélként.

Dátum: 2015. március 19. 10:18

Feladó: Böjtös Zoltán

Címzett: Zách Dániel

Tisztelt Zách Dániel Úr!

Nagy érdeklődéssel olvastam cikkét a trollából.

Ha mint egy elszállított autó tulajdonosa írta volna ezt, akkor érteném a felháborodását, de mint „újságíró” úgy látom, hogy ön igen híján van a közterület-felügyelet munkájával kapcsolatos információknak. Összekeveri a rendőrség és a felügyelet hatáskörébe tartozó feladatokat, nincs tisztában azzal, hogy ki hogyan, milyen hatáskörrel helyez el táblákat, útburkolati jeleket a közterületen. Azzal sincs tisztában, hogy milyen jogszabályok határozzák meg a bírságok, az elszállítás és a tárolás költségeit. Összekeveri a fizető parkolást a szabálysértéssel. Talán olvasson különböző kriminológusok írásaiból, ha képet akar kapni arról, hogy mi befolyásolja a lakosság biztonság érzetét. Pokoli állapotok szerintem nem az utcán, hanem az ön fejében vannak, de hát mit tegyünk önt azért fizetik, hogy olyan cikket írjon mint amilyet írt, mert ön ezért kapja a fizetését, abból él hogy hamis képet állítson ki arról a hivatalos személyről, akit ön trollnak nevez. Kíváncsi lennék, hogy ha az elszállítást a rendőrség rendelte volna meg, akkor mit írna róluk. Kíváncsi lennék, hogy mit mondana annak a munkáját végző szállítónak, aki nem tud beállni a rakodó helyre, mert azok állnak ott akiknek ott semmi dolguk sincs, mit mondana annak kisgyerekes anyának, aki nem fér el a babakocsijával a járdán mert keresztbe állnak rajta, mit mondana a kukás autó vezetőjének aki nem tud befordulni a szűk utcába, mert a sarkon ott áll egy kocsi, akinek a vezetője „csak egy pár percre ugrott be az üzletbe” ... és még sorolhatnám. Ugyanis a rendőrségre hiába telefonálna, mert nekik nincs szállító kocsijuk ezért a problémát nem tudják megoldani.

Nem kell itt vadászni semmire, ha úgy akarnánk naponta tízszer annyi bírságot is kiszabhatnánk mint most, és tízszer annyi autót elszállíthatnánk, de mint írtam nem ez a fő cél, csak sajnos másképp nem megy.

Ön szerint mennyi bírságot kell „kiszórni” arra az autósra, aki nem veszi észre, hogy rokkant parkolóba áll be. És itt nem csak arról van szó, hogy a tábla látható-e vagy sem. Menjen el egy áruházi parkolóba aztán nézze meg hányan állnak ott engedély nélkül, pedig ott aztán kiveri a szemét a sofőrnek a tábla és az útburkolati jel is.

Képzelje, hogy a beszedett pénz nem a felügyelet pénze, ugye ezt nem gondolta volna. A felügyelet az önkormányzattól kapja a finanszírozást. A beszedett bírság a felét sem fedezi annak a költségnek, amibe a felügyelet éves működtetése kerül. A felügyelő nem részesül a bírság pénzből sehogyan sem, azért ez gondolom meglepő önnek. Képzelje, a felügyelet nem festhet útburkolat jeleket és táblákat sem állíthat. Az először engedélyeztetni kell a BKK-val, aztán annak a költsége, akié az út.

Képzelje el, hogy sokszor teszünk javaslatot a hibás vagy félreérthető forgalmi rend megváltoztatására, de azt nem fogja észrevenni, mert egyrészt erről nem érdemes cikket írni, mert nem olvassa senki így ön fizetést sem kap érte, másrészt a normális dolgokért senki sem vár köszönetet.

Nem kell senkinek sem kétségbeesni, nem kell feltétlenül közterület-felügyeletet működtetni az önkormányzatnak évi százmilliókért, térfigyelő rendszer sem kötelező, csak akkor majd a szemetelőkkel, hajléktalanokkal, szabálytalanul parkolókkal, parkot, játszóteret tönkretevőkkel kapcsolatos problémákkal fel lehet hívni Zách Dánielt, aki majd a trollával megoldja problémát, vagy talál megint egy felelőst, akiről jó pénzért ilyen színvonalas cikket írhat.

Ja igen, és legyen kedves próbálja meg megmagyarázni nekem, hogy miért csörög az ügyfélszolgálatunk telefonja olyan sűrűn – ilyen-olyan ügyekben segítséget kérve -, ha ön szerint ezeket a trollokat ennyire utálják?

Dr. Böjtös Zoltán
igazgató

Tisztelt Felügyeletvezető úr!

Olvastam mai levelet, melyben a Lajos utca 97. előtti parkolási gondokról írt cikkemre reagál. Szeretnék engedélyt kérni a levél eredeti formában történő megjelentetéséhez a Totalcar.hu olvasói levelek rovatában.

Engedélyét előre is köszönöm.

Zách Dániel
Totalcar.hu

Feladó: Böjtös Zoltán

Dátum: 2015. március 19. 11:36

Tárgy: Re: Kérdések a Totalcar.hu-tól, Dr. Böjtös Zoltán úrnak

Címzett: Zách, Dániel

Tisztelt Zách Dániel Úr!

Ön arra sem méltat engem, hogy rendesen megszólítson. A cikkében tévesen tájékoztatja az olvasókat, minket hamis színben tüntet fel, ami alkalmas arra, hogy a belénk vetett bizalmat csorbítsa. Tájékozatlanságát most az én levelemmel akarja magyarázni?

Nem járulok hozzá semmilyen általam írt levélnek, véleménynek, magyarázatnak a Totalcar.hu oldalon való közzétételéhez. Sőt a továbbiakban sem önnel, sem a Totalcarral nem kívánok semmilyen levelezést folytatni vagy önöknek bármilyen adatot szolgáltatni.

Üdvözlettel:

dr. Böjtös Zoltán
igazgató

Macska miatt lesz kutyarágta az autó

2015.03.12. 11:38 - Totalcar

Sok olvasó reagált a kínai Jettára támadó kutyafalkáról írt, beszédes című Vajon miért rágnak a kutyák Volkswagent? könnyed hírünkre. Többen hallották, hogy nyest, mókus lehet ilyenkor a hunyó, Bucsesz azonban saját káráról mesél. Arról, hogy lett a motortérben bújkáló macsakákból négyszázezres kára.  

Feladó: Bucsesz

Címzett: Andróczi Balázs

Dátum: 2015. március 11.

Tárgy: Kutyarágta autó

Kedves Balázs!

Sajnos nekem saját bőrömön van tapasztalatom ezzel a jelenséggel kapcsolatban. Kőbányán lakom egy lakótelepi környéken. Pár éve épült a közelben egy bevásárlókomplexum, ami egy jó ideig persze építési területnek számított a kötelező tartozékokkal egyetemben (rissz-rossz kerítés, őrkutyák, leszarom őrök). Emiatt a kutyák valahogy éjszaka csoportosan tudtak portyázni a környéken. Sajnos a mi házunk esetében ezt a körülményt fűszerezte az is, hogy a földszinten egy állatbarát család számolatlanul tartott macskákat (a szag alapján legalább egy tucatot). A macskák éjszaka persze ki lettek csapva kóborolni és mivel hideg idő volt, előszeretettel bújtak be az estefelé hazaérkező autósok parkolóban hagyott vagyontárgyainak motorterébe melegedni.

Na ezért támadták meg a kutyák a kocsikat. Én először csak a folyamat végtermékét láttam a kocsin, és azt hittem, hogy valaki igaz partizános bosszút állt az autómon valami vélt vagy valós sérelemért... A kihívott rendőrök mondták, hogy az enyém volt a környéken kb. a tizedik autó, ami így járt. 400 ezer Ft kár :(. Csak remélem, hogy akinek majd adom el a kocsit, nem fog hülyének nézni, ha ezt elmesélem neki...

Ja, még annyi, hogy az én autóm motorterében találtam jó pár macskaszőrt az eset után, de ennyi volt a legtöbb "tárgyi bizonyíték".

Üdv,

Bucsesz

Az ország legfurcsább zebrája

2015.03.03. 08:05 - Zách Dániel

Minden héten kapunk olyan olvasói leveleket, melyekből kiderül, többen kíváncsiak, mi történt egy-egy közélet cikk főszereplőivel, miután megírtuk történetüket és az is, miként oldódott meg a probléma, melyre a cikkel szerettünk volna rávilágítani. Az olvasó egy gyalogosbaleset helyszínéről jelenti.

Néhány hete arról írtunk, hogy egy kilencéves budapesti fiút, Bencét a szülei szeme láttára ütötte el egy autó a kispesti uszoda előtti félig lekopott zebrán. A család még egy hónappal a történtek után is feszülten beszélt az esetről amikor meglátogattam őket, Bence lábát méretes fémszerkezet rögzíti, de hősiesen küzd a felépüléséért.

Óriási szerencséje volt ennek a fiúnak, és esete felhívta a környékbeliek figyelmét egy megoldatlan veszélyre: nem minden autós veszi észre, ha lelép az úttestre egy gyalogos, ezért ha ez egymás mellett haladók egyike megáll, a másik még simán okozhat balesetet. A combnyaktörése után több műtéten átesett Bence már visszatért az iskolába, és bár még hónapokig eltart majd a rehabilitációja, szerencsére történt valami más is. 

Szia Dani, szia Totalcar!

A héten kikerültek a mellékletben látható terelők, hogy biztonságosabbá tegyék a zebrákat. Sőt, a Simonyi Zsigmond utca - Nefelejcs utca sarkára is. Több kérdés is felmerült bennem ezzel kapcsolatban, de nem teszem fel egyiket sem.Talán túl sok benne a miért és túl kevés az esély a válaszra.Boldogtalanság a boldogságban, hogy sötétben a balról érkező gyalogost totál kitakarja a fényvisszaverő tábla.

Azt hiszem ezt hívják úgy, hogy felelős újságírás. Ha esetleg tovább göngyölítenéd a szálat, szíves figyelmedbe ajánlom a jarokelo.hu oldalt, ahol ilyen és ehhez hasonló - főleg lakossági problémákat bolygató esetekkel foglalkoznak. Én személy szerint köszönöm, hogy megírtad a cikket.

Vincze Tamás

Távolról sincs vége, olvasson még »

Minden taxisárga Passat gyanús

2015.03.01. 11:21 - Papp Tibor

Feladó: Főtaxi Zrt.

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2015. február 25.

Tárgy: Miért utálják a taxisokat

Tisztelt Totalcar Magazin!

A 2015.02.23-án 20:32-kor feltöltött "Miért utálják a taxisokat?" című cikkükkel kapcsolatban keresném Önöket.

A sajnálatos esetet elkövető taxis a Főtaxi kötelékébe tartozik. Szeretnénk megtalálni a taxis kollégánkat aki a videón szerepel, hiszen az ilyen esetek kivizsgálásával is szeretnénk a 101 éves Főtaxi jó hírnevét, becsületét fenntartani.

Amennyiben lehetséges, kérem, hogy adják meg a gépjármű rendszámát, hogy be tudjuk azonosítani a taxisunkat.

Ha adatvédelmi okokból nem adhatják meg a teljes rendszámot, akkor kérjük, hogy vagy csak a rendszám betűből álló részeit, vagy a számjegyekből álló részeit adják ki részünkre.

Köszönjük.

Főtaxi Zrt.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Tévedtünk: itthon is nyílnak a BMW-k

2015.02.17. 14:41 - Stump András

Mai BMW-hackelős cikkünk közlése előtt megpróbáltunk keríteni egy importált Connected Drive-os autót, hogy megtudjuk, működik-e itthon, mert ez tűnt a legérdekesebb kérdésnek. Nagy hirtelen nem sikerült, de olvasónk már rég kipróbálta, amit mi nem tudtunk: érdekes módon neki működtek a Connected Drive funkciók, noha a BMW Magyarország azt állította, hogy itthon nincs lefedettség. Valaki tévedett.

Feladó: Bence

Címzett: Stump András

Dátum: 2015. január 17.

Tárgy: Connected Drive hack, 320d 2012

Kedves András!

Németországban vásárolt, használt, ConnectedDrive-os BMW Magyarországon minden gond nélkül fogadja a mobiltelefonról elküldött parancsokat.

A szóban forgó jármü egy 2012/09 havi BMW 320d. A ConnectedDrive szolgáltatás aktív, ami Németországban tökéletesen üzemel. (Itt is élünk.)

Tavaly karácsonyi magyarországi látogatáskor kipróbáltuk a kényelmi funkciókat. Határozott emlékem van arról, hogy a házon belülröl teszteltük a BMW Remote Control iPhone-os applikációt. Elsö próbálkozásra Server Connection Failure jelzést kaptunk a telefonra, de másodikra (és utána folyamatosan) gondtalanul müködtek a BMW Connected Services funkciók.

Így tehát:- Világítás- Duda- Bezárás- Kinyitás

A következöket fontosnak tartom még elmondani:

- Az autóban nem Combox, hanem Telematic Communication Box van- Az alvázszám (gyárilag) nem olvasható le a szélvédö sarkából.

- A további funkciók, pl. benzinkútkeresö, live traffic stb. nem müködtek Magyarországon.

Ezek a funkciók is hibátlanul müködtek azonban Franciaország területén, ahol használva volt a

- benzinkútkeresö és a

- parkolókeresö

Bence

Nincs okunk feltételezni, hogy Bence rosszul emlékezne, így viszont még bizonytalanabb helyzetbe kerültek az itthoni BMW-sek, hiszen egyelőre senki nem tudta megmondani, hogy megtörtént-e a biztonsági rést befoltozó frissítés a Magyarországon használt BMW-kben.

Eurokompatibilis kínai LED?

2015.02.05. 15:49 - Sipos Zoltán

Dátum: 2015.02.04. 11:00

Feladó: Attila

Címzett: Sipos Zoltán

Tisztelt Sipos Zoltán!
Olvastam a Ér valamit a gagyi LED? c. cikkét. Mivel az 2013-ban íródott, lehet, hogy van változás?

Kínai webáruházban láttam H4-es tokozású LED fényszórót, ami high/low világítást ad és azt írják, hogy "Certificate:CE Rohs ISO 9001-2008 E4 IP68".

Kérném tanácsát, hogy vajon ezt berakhatom-e öreg Opelembe a normál 50/55W-os halogén izzó helyére. Egy párat már rendeltem, de ha nem szabad berakni, akkor talonban marad.

A linken az "égő" többi adata is látható.

Köszönettel, Attila

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ez vajon mit jelent?

2015.01.28. 16:13 - Totalcar

Nem tudtuk, de megkérdeztük. Mellesleg jeleztem, hogy az egyik képen lévő tábla kitakarja az információs táblát. És a válasz gyorsan meg is érkezett: 

Tisztelt Uram!

A kérdéses táblák a téli üzemeltetési munkákban résztvevő gépkocsivezetőknek adnak tájékoztatást/utasítást az oldal hóekék használatára vonatkozóan a leállósávval nem rendelkező műtárgyak környezetében. A táblák tehát kizárólag a hóekézési munkák végzésében segítik az üzemeltetést végző személyzetet és csak a téli időszakban kerülnek kihelyezésre.

tablasima

Tekintettel arra, hogy a táblák kizárólag üzemeltetési célokat használnak, azok szándékosan nem hasonlítanak egyetlen KRESZ táblára sem; sem formájukban, sem jelzésképükben. A táblák elhelyezésére vonatkozó észrevételét köszönjük, a táblák elhelyezkedését felülvizsgáljuk.

Üdvözlettel, MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.

Dátum: 2015. január 27.

Tárgy: Ismeretlen kresz tábla az M6-on

Tárgy: Marcell

Címzett: Totalcar

Sziasztok.

Kb 2 hete rakták ki az M6 Tolna-Baranya megyei szakasza között ezeket a táblákat, amiket én még életemben máshol nem láttam. Tény, hogy nem mostanában vizsgáztam le, de azért emlékeznék szerintem, ha valami hasonlóval találkoztam volna valaha.

tablaathuzott

Pár helyen "híd" előtt van az áthúzott verzió, "híd" végén meg a sima változat, de van olyan szakasz ahol csak simán a pálya mentén ki van pakolva. Próbáltam utánanézni, hogy mit akar ez jelenteni, mert a rajzról nekem nem igazán derül ki (talán valami széllel kapcsolatos dolog lehet, hogy kamiont nem a legokosabb ezeken a rövid szakaszokon előzni?), sőt egy KRESZ oktató is csak annyit dobott be rá, hogy fogalma sincsen, életében nem látott még ilyet.

Nem tudjátok mi lehet ez?

Köszi Marcell

A rossz motorolaj kinyírja az Almerát?

2015.01.24. 12:52 - Totalcar

Becsületesnepper szerint a forma lehet az oka, hogy az Almera Tino nem terjedt el mifelénk. Akárhogyis, tény, hogy itt nem népszerű ez a 2000 és 2006 között gyártott kompakt MPV. Ha a csütörtöki nepperűzőre érkezett olvasói levélben írtak nagy általánosságban is igazak, talán jobb is így.

 
    Egy Nissan Almera Tino

Dátum: 2015. január 22.

Tárgy: Almera Tino

Tárgy: Zsolt

Címzett: Becsületesnepper

Üdv Becsületesnepper!

A Totalcar.hu-n megjelent tanácsához mellékelnék némi tapasztalatot ezekről a kocsikról.

1,8 benzinesem volt és noha imádtuk a szekeret, sajnos kiderült, hogy van egy Achilles-sarka a motornak. 1,8, 4 hengerbe kell kb. 2,5 liter motorolaj, ha nem igazi premium minőség, a motorban meg tud égni. A 150 000. kilométerhez közeledve jön a halál, nem elegendő kenés a kettes hengernél, kompressziócsökkénessel. Így hivják nagyjából. Az enyém így múlt el, de a cimborámé? Na hát, az is...

Típust váltottam és azóta is sajnálom azt az autót... Remélem valakinek segít ez az infó.


Üdv...

Sebességmérés

2015.01.16. 16:50 - Zách Dániel

Feladó: Nagy Tamás dr.

Dátum: 2015. január 16. 14:07

Tárgy: Sebességmérés

Címzett: Zách Dániel

Kedves Dániel!

Mint a rendőrség által is használt sebességmérők (SpeedCapture lézeres sebességmérő eszközök) fejlesztését és gyártását végző hazai cég vezetőjeként (mi szállítottuk a korábbi SpeedCapture rendszereket az NJL Kft-nek) az alábbiakat szeretném hozzáfűzni a cikkéhez:

Igaza van Kopornoky Ferenc igazgató úrnak: Szinte biztos, hogy a sebességmérő kezelője a képen is látható gépkocsiról (annak visszapillantó tükréről) hirtelen a "szerencsétlenül járt" furgonra mozgatta a lézeres sebességmérőt.

Ezt a készülék (hibásan) úgy érzékelte, mintha az adott célobjektum egy nagyot "ugrott" volna hátrafelé. Ezért jelez a rendszer távolodó, negatív sebességet. A VHT-507/DP(FamaLaser) készülék belső működését nem ismerem, de a saját rendszerünk fejlesztése közben korábban mi is találkoztunk a fenti jelenséggel, amit nyilván kiküszöböltünk. Nyilván a Fáma rendszerek is, de a SpeedCapture készülékek (pl. SC-103) biztosan, szoftveresen szűrik az ilyen hibákat.

A lézeres sebességmérők eredendően távolságot mérnek. Az SC-103 32db, egymásután végzett távolságmérési adatból, illetve a hozzákapcsolódó időadatból számolja ki a konkrét objektum sebességét. (Ugyanakkor mind a 32db távolságmérési adat egyenként is sok-sok elemi távolságmérési adat átlaga.) Ha a 32db mérési adat bármelyike nem illeszkedik az adott sebesség értékéhez, attól le vagy fel - egy előre meghatározott sávból - "kilóg", a rendszer eldobja az egész mérést. A fentiek alapján leszűrhető, hogy vagy szerencsétlen véletlenek összejátszása vagy valamilyen műszaki hiba kellett ahhoz, hogy ilyen nevetséges eredmény születhessen.

Valóban, a rendszerből az operátor semmit sem törölhet ki, de a büntetési procedúra megfelelő pontján - egy korrekt és célszerű emberi beavatkozással - a jogtalan büntetés kiküldése megakadályozható lehetne.

Ha lézeres sebességméréssel kapcsolatban kérdése merül fel, szívesen segítünk.

Üdvözlettel:

dr. Nagy Tamás
ügyvezető igazgató
HEXIUM Műszaki Fejlesztő Kft.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Baromság a NAV-os fogyasztási norma?

2015.01.07. 17:23 - Totalcar

Mai nepperűzőnk hozta ki az olvasóból a közléskényszert, merthogy Bélához hasonlóan ő is saját autót használ céges utakhoz. Kiküldetéshez dízelt ne, avagy: aránytalanul jól járnak a benzinesek a NAV fogyasztási normáival? Névtelen levélíró számokkal megszort eszmefuttatása alább. 

Dátum: 2015. január 7. 13:16

Tárgy: Ötcsillagos törésteszttel 800 ezerig?

Címzett: Becsületesnepper

Tisztelt Becsületesnepper!

Bátorkodtam billentyűzetet ragadni, hogy megírjam a fenti cikkről az észrevételemet, mivel én is hasonló cipőben járok. A mi cégünknél is saját autót használunk kiküldetéshez, aminek a költségeit szintén a NAV fogyasztási normák (+ amortizációs díj) alapján térítik.

A benzin üzemű járművekre sokkal magasabb fogyasztási norma van megállapítva mint a dízel üzeműekre (igaz, hogy a fogyasztásuk is magasabb, de kérdés, hogy ennyivel nagyobb-e?). Számszerűsítve:

Benzin norma:
1001-1500cm3 - 8,6 l/100 km
1501-2000cm3 - 9,5 l/100 km

Dízel norma:
1500 cm3 alatt: 5,7 l/100 km
1501-2000 cm3: 6,7 l/100 km

Példának okáért: egy 1.9 TDi Octavia-ra majdnem 3 literrel kevesebb üzemanyagot térítenek 100km-en, mint mondjuk egy tetszőleges 1.6-os benzines autóra, ami 400 Ft-os (igen, most kevesebb a benzinár, de meddig?) benzinárral számolva 1200 Ft/100 km.
Kérdés, hgy van-e 3 liter fogyasztáskülönbség a két üzem között?

Nincs személyes tapasztalatom a dízel autók fogyasztásáról, csak a népítéletekből, véleményekből tudok kiindulni, de ha ezeket összevetem a saját tapasztalatommal akkor nem egyértelmű a dízelek előnye. A saját autóm 1.4-es, benzines, kultúráltan közlekedem, 6 litert fogyasztok (igazából 5,5-öt, de az úgysem hiszi el senki). Így 2,6 (3,1) liter 'nyereségem' van. Ha egy Octavia-val mondjuk 5 litert fogyaszt, akkor már csak 1,6 litert nyer.

A poén kedvéért ezt is visszaoszthatjuk km-re dízelnél a 6,4 Ft/km a nyereség, benzinnél pedig 10,4 Ft/km (plusz ezen felül mindkét esetben az alap 9 Ft/km).

A kisebb és nagyobb hengerűrtartalmú motorok normáit szándékosan nem írtam le, de az alábbi oldalon megtalálják azokat: http://www.nav.gov.hu/magyar_oldalak/nav/szolgaltatasok/uzemanyag/fogyaszt_normak/gjnorma.html

Remélhetőleg csak kicsit voltam unalmas, és remélem segíthettem a kérdezőnek.

További jó munkát kívánok!

Most akkor tényleg lopnak Esztergomban?

2015.01.06. 15:34 - Totalcar

Magyar autógyár-városok sorozatunk első részeként bemutattuk az esztergomi Suzukit. A gyárral kapcsolatos lopási mendemondákra reagált olvasónk, Gergő.

Feladó: Gergő

Dátum: 2015. január 7.

Címzett: Winkler Róbert

Szia Robi,
  
A reggeli cikkedhez egy komment: 2005 táján annál a cégnél dolgoztam, amelyik a CEIA olasz fémdetektor kapukat forgalmazta. Ez ebben a csúcs, itthon Ferihegyen, Parlamentben stb. is ezek vannak. És ezek voltak a Nokia gyárban is, ott is ipari méretű volt a lopás, kivésett klumpában vitték át a detektorkapukon a telefonokat, mert a klumpát át kellett rúgni, volt benne fém, tehát jogosan jelzett - aztán ezzel is megbuktak.
 
                Főbejárat a Suzukiknak fenntartott elülső parkolóval
A Suzuki biztonsági vezetője a komáromi kapuk miatt jutott el hozzánk, ő is szeretett volna. Ő mesélte, hogy volt, akit tucatnyi, a testére ragasztott hangszóróval kaptak el, és olyan is, akinek a sorban állva kiugrott egy antenna a kabátja alól. Állítólag divat volt megvenni a fapad Swiftet és kilopni bele, amit lehet. Ő azt említette urban legendnek, hogy egy teljes ipari robot is eltűnt, de az tuti nem a személyportán át.
Üdv: Gergő

Így megy gajra a VW- (Skoda-, Audi-) 2.0 TDI-d

2014.12.28. 07:14 - Várnai Zoltán, Csikós Zsolt

Ezt a levelet Zoltántól kaptuk, aki közel húsz éve profi autószervizt vezet, van tehát rálátása visszatérő problémákra. Egy ideje már várta, hogy az itt említett hibát feldolgozza végre valaki a Totalcaron, de most nem bírta tovább. Írt nekünk.
Szia Zsolt!
 
Azért írtam rád a fészbúkon, mert van egy nagyon komoly probléma (igazából több is, de szerintem ez a legsúlyosabb) a VW-konszern 2.0 TDi jelű adagolófúvókás dízelmotorjaival. Ezeknél az olajszivattyú-meghajtás egy alkatrésze alulméretezett, gyárilag hibás konstrukció.
DSCN3522
 
          Ilyen autókban van például efféle olajszivattyú-hajtás
Szerintem az összes CBAA, CBAB, CBBB, BVH, BRT, BVE, BWV, BMA, BMP, BMP, BUZ, BMR motortípust érinti a probléma, ezért mindenképpen foglalkozni kellene vele, sok autótulajdonost érint. Nálunk a műhelyben volt olyan autó, ami új korától magyar, egygazdás, rendes, márkaszervizes múltja van, mégis 120 ezer kilométernél beadta a kulcsot.
  
Kezdetben pl. a BKP-motorokon a főtengely egy rövid lánccal hajtotta a hátsó balansztengelyt. Az meg fogaskerékkel az első balansztengelyt, ami pedig a hatszöggel az olajszivattyút. Agyrém nem? Olyan puha volt a lánckerék, hogy 120-150 ezer kilométer elég volt ahhoz, hogy a kiegyensúlyozótengelyek "lerángassák" róla a fogakat! Teljesen simára kopott lánckereket is láttam!
4377922 passat lánckerék 1024x768
 
          Nem ez az igazán jellemző hiba, de a lánckerék fogai is el tudnak fogyni
 
Ezt később leváltották közvetlen fogaskerék-hajtásra. ami megoldotta a lánchajtás és lánckerék problémát, de az olajszivattyú meghajtásáért felelős hexagont ettől még meghagyták...
FireShot Screen Capture #015 - 'Vw Passat Golf Sharan Eos 2 0 pd
 
          Egy kiváltó egység
 
Amit a neten árulnak 200 ezerért (a VW hivatalos ára 250 000 HUF körül van), az a komplett balansztengely-olajszivattyú egység. Elvileg átépíthető vele a régi lánchajtás, de a probléma azzal csak némileg csökken, hisz ott a hatszögletű pálcika ebben is. 
 
A gyártó tudtommal nem ismeri el a hibás teljesítés, illetve hibás konsrukció tényét, és csak azokat a tulajdonosokat kártalanítja, akiknek az autója fiatalabb három évnél vagy kevesebbet futott 100 ezer kilométernél, már ha a fenti hiba miatt megsült a motor. Erről én magam kaptam tájékoztatást telefonban a Porsche Hungáriától.
16247101120090031
 
          Az elnyírt és az új tengely
Amúgy a probléma ismert a hazai autójavító társadalomban, rengeteg műhely cserélt vagy újított már fel ilyen motort a szivattyúhajtás hibája miatt. Felháborít a VW hozzáállása a dologhoz, és úgy gondolom, az embereknek itthon is joguk van tudni (ha tájékozódni kívánnak), hogy milyen problémák és költségek várnak rájuk, ha ilyen motorral szerelt autót üzemeltetnek.
 
Mellékletben küldöm saját fotóimat és alább egy pár linket a netről a teljesség igénye nélkül e témában. Különösen ezt a szerkezeti és ezt a kotyogást jól bemutató videót ajánlom figyelmetekbe! Jó munkát a szerkesztéshez, kíváncsian várom a megjelenést!
 
Üdv
Zolesz
photo-9
 
          Bal oldalon, a motor alján, a fényes doboz az olajszivattyú-kiegyensúlyozótengely hajtása

A Zoli által mellékelt linkek között találtunk pár igen érdekeset. Például létezik fogaskerekes átépítő szett a meglevő láncos helyett, nem olcsó, de úgy tűnik, legalább az is az ominózus, hatlapú tengellyel működik.

Maga az alkatrész egyébként nem drága, egy brit oldalon húsz fontért megkapható. Csak vegye idejében észre az ember, hogy közeleg a hiba...

Egy angol illető pedig alapos elemzést tett közzé a problémáról, a fontosabb részeit le is fordítom, mert jó az írás:

...a régebbi VW-Audi-motorok olajszivattyúját egy rövid lánc hajtotta közvetlenül a forgattyústengelyről. Mivel a láncon csekély volt a terhelés, ezért ez a megoldás roppant tartósnak bizonyult. De amióta bevezették ezekben a négyhengeres motorokban a két, egymással szemben forgó kiegyensúlyozótengelyt, s nem találtak máshol alkalmas lehajtást ezeknek, mint az olajszivattyú volt helye az olajteknő aljában. Kifejlesztettek tehát egy olyan új egységet, amelyet rendkívül erős lánc hajt, s magában foglalja az olajszivattyút és a kiegyensúlyozótengelyek kihajtását. Ezzel új probléma keletkezett.

Az olajszivattyút ugyanis az új rendszerben - és csak a 2.0 TDI-motoroknál, amelyekben van kiegyensúlyozótengely - a második kiegyensúlyozótengely közepéről, egy hatlapú tengellyel hajtják meg. Nos, az a kis hatlap egy idő után elkezd mocorogni, lassanként lenyalja a sarkait, majd egy óvatlan pillanatban elfordul. Ilyenkor a következő sorrendben mennek tönkre a rendkívül kenésigényes és drága alkatrészek: 1) turbó, 2) hidrotőkék (16 db), 3) maguk a kiegyensúlyozótengely-csapágyak, 4) az adagolóelemek. A hiba mértéke sokszor akkora, hogy gazdaságilag nincs értelme felújítani a motort, csak a csere segít.

Ez a probléma az írás szerint már 70 ezer mérföldnél (112 ezer kilométer táján) előfordul egyes esetekben, s nincs pontos módszer a hiba elodázására, bár a gyakoribb olajcsere és a hirtelen fordulatszám-változások kerülése biztosan segít. Érdekes egyébként, hogy az angol illető még arról ír, hogy a hatlapú tengely egy belülről bordás csonkot hajt, s mennyivel jobb lenne, ha az is sima hatlapfej lenne, mert úgy talán nem koptatná annyira a tengelyt. Én úgy látom, hogy ami példát most elővesznek, az már mind negatív hatlapos, tehát úgy tűnik, ezzel a problémával foglalkoztak. De ettől még elnyíródik.

          - x -

A poszt megjelenése után egy olvasónktól kiegészítés is érkezett a témához, ami azt mutatja, a probléma több motort érint, mint ami pedig már eddig is kiterjedt körűnek tűnt:

A balansztengely-probléma nem csak az említett motoroknál fordul elő, sajnos, hanem az összes 2.0 TDI motornál,
2009 szeptemberéig. Tehát Audi A4, A5, Q5 tulajok is figyeljenek a CAGA-CAGB-CAGC és CAHA-CAHB motorkóddal.
2009 szeptembere után hasonló a meghajtása az olajpumpának, csak a 77 mm hosszú hex rudat 100 mm hosszú váltja fel,
kicsit javítva ezzel a problémán. Sok esetben nem elég a rudat cserélni, mert a balansztengely is ki van kopva, így
20-30 ezer km után ismét megállhat.

Sok szerviz (Magyarországon is) úgy oldja meg a problémát, hogy a balansztengelyt megfúrja és méretre gyárt egy egyedi
hatszöglet keresztmetszetű rudat, ami többé már nem fogazódik le. Egy képet mellékelek itt:
http://www.audi-sport.net/xf/attachments/image-jpg.24446/
Természetesen ez nem gyári megoldás, de többé nincs baj vele, mellesleg jóval olcsóbb, mint a teljes szerkezet cseréje.
A vastag része, ami a megnagyobbított balansztengelybe megy bele, jóval nagyobb felületen fogja azt, hasonlóan mint
a gyári 100 mm-es.

Üdvözlettel, egy olvasó

(Megjegyzés: páran írtak már ma, hogy a "Gajra megy" helyesen "Gallyra megy" lenne a magyar nyelvben. További
félreértések elkerülése végett: a "gajra" a helyes írásmód, mert a szó eredete pusztulás, enyészet, és a jiddisből jön.)

BMW-t vagy Insigniát? Majd az olvasó megmondja

2014.12.24. 14:37 - Totalcar

Gondolná, hogy az Insigniában 74 ezer kilométer után megadja magát a kettős tömegű lendkerék? És azt, hogy egy Mazda 6 egy család legkevésbé kedves autója? Péteréknél minden van, amit Krisztina keresett a tegnapi Nepperűzőben.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A márkaszerviz visszalő

2014.12.19. 17:19 - Zách Dániel

A használtautó-vásárlás előtti állapotfelmérésre jelentkezett két hete a debreceni Full-Autó márkakereskedésben, telefonon, Kovács Tamás, a naív autóvásárló. Kovács nem létező személy, én játszottam őt el, hogy kiderüljön, mire megy egy hivatalos Volkswagen márkaszerviz egy olyan, új korától itthon használt Volkswagennel, amely eredetileg a Porsche Lízing tulajdonában volt, idén gazdasági totálkárosra törtek, majd roncsként eladták. Aztán valaki megjavította és nem mond igazat a korábbi sérülésekről. Röviden: nem sokra. Aki nem olvasta a cikket, az most tegye meg, mert ez kell a továbbiak megértéséhez. Tehát ide lehet kattintani a cikkért.

A Full-Autó Kft. tisztában volt azzal, hogy valaki meg akarja venni a Jettát és kifejezetten ezért kér állapotfelmérést. A szerviz egy szóval sem említette, hogy kétféle állapotfelmérés létezik: egy, amit csak úgy elvégeznek 6 ezer forintért, és egy másik, ami valóban alkalmas a fontos kérdések eldöntésére. Kovács nem egyedül ment autót nézni, vele tartott egy barátja is. Az illető, az efféle autós csalások szakértője. A korábbi súlyos sérülés összes nyomát felfedezte a helyreállított kasznin és ezeket végig is mutogatta ott, a helyszínen, de csak Tamásnak, vagyis nekem. 

Az árulkodó jelek nagyon is ott voltak a rogyott küszöbön, a tetőn, a vezetőoldali biztonsági övön, melyről levégták az azonosítócimkét, továbbá a szélvédő és az egyik oldalüveg többitől eltérő gyártási dátumában, melyet szintén kicseréltek. Ordított az átverés a motortérben, a bal első fényszóró fölötti karosszériarésből, a vezérlőelektronika megragasztott házánál, a műszerfalborításon, vagy éppen a balesetben kiszakadt első futómű környékén, például a bal első rugótorony tetején. Az eladó csupán az ajtók és a küszöb sérüléséről beszélt, ami, finoman szólva nem a valós helyzet. A szerviz pedig nem fogott gyanút, ez volt a baj.

Nagyon tanulságos volt ez a kaland, egyben kicsit elszomorító is. Nem érzem, hogy bármit helyre kéne igazítanunk, de nem gondolom, hogy a Full-Autó az egyetlen márkaszerviz, ahol hasonló eredményre számíthat egy jóhiszemű vevőjelölt. De akkor ki menti meg a használtautó-vásárlót az átveréstől? Segíthetne a mindenki számára elérhető kártörténeti nyilvántartás, melyben a magyarországi autók kilométeróra-állása is szerepelne. Évek óta ígérik, szólok majd, ha végre működni fog. Akkor kicsit beljebb leszünk, de a kintről behozott autók (idén több mint 90 ezer darab) előéletéről még ekkor sem tudunk majd semmi biztosat. Az alábbiakban a Full-Autó, cikkünkre írt reakcióját olvashatják, változtatás nélkül.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hatliteres V8-cal éli napjait, és büszke rá

2014.12.16. 00:31 - Máth Dávid

Mindig tiszteltem azokat, akik a környezetük arcába tolják, hogy mennyire nem trendik. Az örök punkok, mint Róbert, aki egy közel hatliteres V8-assal éli életét. Chevrolet Caprice Wagonján az USA belső államaiból ismerős ösztönönös és provokatív őszinteséggel üzeni: szarik ő az üzemanyag-takarékosságra. Az első osztályú közlekedési szociót Papp Tibi fotózta le nemrég, a tegnapi Hidegindítóban szerepelt a kép. Ezt látva írt Róbert, akit a gyanúnk ellenére nem az olcsó benzin csalt ki a garázsból. 

Feladó: Róbert

Dátum: 2014. december 15. 18:18

Tárgy: TotalCar cikk

Címzett: Máth Dávid

Mélységes tiszteletem!

Elküldték nekem a cikkét, amin nagyot mosolyogtam :)

Szinte napi rendszerességgel használom a kombit, garázsom sajnos nincsen.

A matricát 2012 májusában szerkesztettem és nyomtattattam ki. Pár héttel később Csepelen a Kossuth Lajos utcán rám villogott egy mögöttem haladó Chevy Van. Egy piros lámpánál, a Koltói Anna és Táncsics Mihály utca kereszteződésénél sikerült egymás mellé állnunk, majd a sofőr (Laci / Edsel), akit még akkor nem ismertem átszólt, hogy "jó a matricám". Megbeszéltük, hogy összefutunk a legközelebbi autótalálkozón és adok egyet neki is. Azóta két autó járkál ilyen matricával a környéken. :)

Róbert

A matrica nagy méretben itt elérhető.

Autószerelő lennék, hol tanuljam?

2014.12.03. 15:42 - Totalcar

Feladó: Balázs

Dátum: 2014. december 2. 21:53

Tárgy: Autószerelő tanfolyam

Címzett: Winkler Róbert

Szia!

Azért írok neked, mert naponta olvasom a totalcart és gondoltam hátha tudsz segíteni a témában.

17 éves vagyok a 3. kerületben 11.-es vagyok egy informatikai szakközépben és nagyon érdekelnek az autók és minden velük kapcsolatos téma, ezért érettségi után (ami még egy év) elmennék egy autószerelő képzésre, és ha az megvan, akkor elhelyezkedni a szakterületen.

Tudnál-e ajánlani olyan céget vagy tanfolyamot ahova menjek tanulni? Vagy, hogy van-e valami tapasztalat.

Előre is köszi a segítséget.

Ui.: Királyok a cikkeid és imádom az égésteret meg az összes totalcarral kapcsolatos dolgot. :D

Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még »

"Ezzel a cikkel tönkre tedted az autó piacát"

2014.12.01. 17:41 - Zách Dániel

Az újságíró mindig örül, ha cikkeivel sikerül felkapcsolni néhány lámpát néhány olvasó fejében. Ezúttal kicsit több történt, Jeep-tulajdonos, Jeep-szimpatizáns és megannyi "romlik a színvonal" meggyőződésú illető írt a múlt csütörtöki Grand Cherokee használt tesztem után. Örömmel vettem a hozzászólásokat, mégpedig az összeset. Íme egy levél az enyhébbek közül. Ebben nem neveznek "hazug tetű seggfejnek", ami, némelyek vallásos indulatait látva, nem kis dolog. Fogyasszák szeretettel! 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hogy ne legyen túl narancssárga

2014.11.27. 17:48 - Papp Tibor

Úgy tűnik, a túl narancssárgán átmenésre többeknek van megoldása. Pontosabban láttak már megoldást más országokban.

Feladó: Levente

Dátum: 2014. november 25. 22:36

Tárgy: Amikor már útl narancssárga

Címzett: Papp Tibor

Kedves Tibor!

Közlekedésmérnök a végzettségem, szóval van fogalmam dolgokról.

Különösen, hogy közúti lámpák hangolása is volt a tanulmányaim között.

Ezért egyrészt jelezném, hogy az egy emeletes marhaság, amit mostanában kitaláltak, hogy már sárga lámpa esetén meg kell állni. Igen, meg kell próbálni megállni. De még piros lámpán is át lehet menni, ha a körülmények azt hozzák.

De mennyi a reakcióidő, az észlelés, a cselekvés és a valódi fékezés között?

Egy átlag ember reakcióideje 0,8-1,2 mp, de szélsőséges esetben ez lehet akár 2 mp is. Ez alatt egy 50 km/h-val közlekedő jármű 11-17 métert tesz meg.

Egy személyautó átlagos emberrel, erről a sebességről kb. 10-15 méter alatt képes megállni. Vagyis az észleléstől (sárga lámpa) 21-32 méter kell egy személyautónak a megálláshoz.

Egy nyerges vontatónak ennél többre van szüksége.

Ki a hülye?

- Aki a lámpát így hangolta, hogy ilyen hosszú átfedés van a sárgák között

- A nyerges vontató vezetője, aki (helyszínt ismerve) nem tartotta be sebességhatárt.

- A Ford vezetője, aki már a sárga jelzés alatt elindul (igaz, hogy az már majdnem zöld volt).

Egy tény, a nyerges vontatónak ennél a sebességnél (ami nagyobb volt mint a megengedett) esélye nem volt, hogy megálljon a piros lámpánál.

Ami ennél fontosabb a DE.

A sárga lámpa 3 másodpercig világított. Ennek akár fele is eltelhetett úgy, hogy a vezető még nem gyakorolt hatást a fékre.

Összességében hibás a teherautó vezetője, de a legnagyobb hibát az követte el, aki engedi a két sárga lámpát egy ilyen kereszteződésben párhuzamosan futtatni.

Ugyanis nem az azonos irányú forgalom a veszélyes itt, hanem a szembejövő, akiknél vélhetőleg hasonló módon vált a lámpa. Onnan egy nyerges vontató így megúszva tarolhat.

Üdvözlettel

Levente

Annyit azért vitatkoznék a levélíróval, hogy a KRESZ szerint meg kell állni sárgánál:

"a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél - a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt - meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni"

Az megint más kérdés, hogy ezt a magyar közlekedők úgy hidalják át, hogy jó gyorsan mennek, és ott akkor hirtelen már nem lehet biztonságosan megállni.

A következő levél írója, Zsolt a lámpák mellé telepített visszaszámláló táblára szavazna. Ezek a táblák azt mutatják, hány másodperc múlva vált a lámpa, vagyis senkit sem lep meg, amikor hirtelen piros lesz. Nem butaság, Magyarországon is használják pár helyen, ha jó emlékszem, például Debrecenben láttam. Ja, és Romániában.

Ezzel kapcsolatban egy Index-cikkben leírták azt az ellenérvet (a Közútkezelőtől), hogy ha az emberek látják az idő fogyását, akkor gázt adva mennek át. Ahogy most a sárgánál teszik.

Feladó: Zsolt

Dátum: 2014. november 25. 20:50

Tárgy: Amikor már túl narancssárga

Címzett: Papp Tibor

Tisztelt Cikkíró!

Egy kérdés fogalmazódik meg bennem a cikk olvasása során. Én is benézek indulás előtt minden kereszteződésbe, mert élni akarok. A probléma inkább akkor van, amikor nem álló helyzetből indulna valaki, hanem lendületből kapja a zöldet. Ugyebár egyiknek éppen piros lett de átmegy a másik meg lendületből oldalba veri. Lásd Szentendrei út néhány lámpás kereszteződését, ahol rendszeres a csúnya csatt.

- Záhony utca: északról még le próbál 80-ról hirtelen fékezve kanyarodni a rakpart felé az Aquincumnál első sorban zöldet kapó, közben a friss zöldbe 80-nal rongyol bele az északra tartó.

- Csillaghegy: rendszeres a csatt. Itt főleg a Mátyás Király piros balra a kötelező gyakorlat.

Ami viszont a kérdésem, és örülnék ha foglalkozna vele egy cikk: mi határozza meg, hogy valahol ultrarövid a sárga (csúsztam én már át így pirosban!) vagy sok másodpercig tartó brutál hosszú?

Szerintem itt is keresendő a probléma. Legalábbis ha a pirosban áthajtásaimra gondolok.

Továbbá: nagyon jól esik ha valahol piros/zöld kétszínű LED-es számlálós lámpával találkozok. Ilyen például Zalaegerszegen a buszvég kereszteződése. Zöld nulla közelében eleve lassítok és szépen megállok a sárgánál. Majd ha netán 60 körülről számol a piros vissza, leállítom a motort.

Ezeket a nagyméretű LED-es számlálókat az összes nagy forgalmú helyre felszereltetném.

Üdvözlettel

Zsolt

A másik lehetőség osztrák példa alapján a villogó zöld lenne, tény, hogy egyszerűbb és olcsóbb megvalósítani:

Feladó: Lajos

Dátum: 2014. november 26. 10:34

Tárgy: Amikor már útl narancssárga...

Címzett: Papp Tibor

Tisztelt Papp Tibor Úr!

Az "Amikor már túl narancssárga" című cikkhez szeretnék hozzászólni.

Azt gondolom, hogy ezt Ausztriában egész jól megoldották - persze tökéletes megoldás nincs -, ahol is a sárga jelzés előtt van még egy villogó zöld is, figyelemfelhívásnak.

Nekem nagyon bejött a dolog, és csak támogatni tudnám, ha ezt bevezetnék Magyarországon is.

Üdvözlettel: Lajos

Akkor mi legyen a megoldás?!

  • 76
    Kemény bírságok a piroson átmenőknek
  • 813
    Villogó zöld lámpa
  • 521
    Visszaszámláló tábla
  • 60
    Hosszabb sárga
Távolról sincs vége, olvasson még »

Tényleg olyan nehéz eladni a Yarist?

2014.11.26. 17:01 - Papp Tibor

Yaris-tesztünkkel kapcsolatban az importőr felemelte a hangját: beszéljenek a számok, nézzük, nehéz-e eladni a Yarist. Íme az összehasonlító számok a facelift előtti Yarissal és a többi, B szegmensbeli konkurenssel. Azt vegyék figyelembe, hogy időközben kb. 25 százalékot nőtt a magyar újautó-piac.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Képtelenség saját autóval kaszálni

2014.11.14. 13:33 - Zách Dániel

Mai vezető cikkünk a Yes Autorent nevű, magánszemélyek és cégek kihasználatlan autóinak bérbeadásával foglalkozó cég tevékenységét járja körül. Már több olvasói levél is érkezett, közülük az első egy másik, járműkölcsönzéssel foglalkozó cég munkatársától. Ezt is érdemes hozzáfütyülni a nótához, mielőtt döntünk saját autónk sorsáról.

Távolról sincs vége, olvasson még »

BKK: jó ötlet ősszel lezárni a felhajtót

2014.11.12. 15:26 - Papp Tibor

A következő levél érkezett a rakparti felhajtó-lezárásos cikkünk kapcsán, a BKK-nál ugyanis dolgoznak a sajtóosztályon, ami eleve pozitívum, és ezt tényleg komolyan gondolom.

Először is elnézést a feltételezésért, hogy az autóktól vennék el a sávot (javítva), bár továbbra is az a véleményem, hogy a híd utáni felhajtási lehetőség (a déli irányból) sok gondot megoldott volna. Ha jól értem, a villamosok váltakozó irányban tudnak majd közlekedni, ami kompromisszum, de valószínűleg nem fognak olyan sűrűn járni, hogy ez gondot jelentene.

A furcsa viszont az, amikor aBKKmegmagyarázza azt, hogy milyen jó, hogy 15 hónapos építkezési időszakba így két ősz esik, amikor hagyományosan a legnagyobb a forgalom. Ha nyáron kezdték volna, akkor kettő nyári időszak lenne benne, amikor nincs iskola és sokan nyaralnak. Nem tudom, hogy ebből a 15 hónapból mennyit lesz lezárva a felhajtó, de hogy a legkritikusabb időszakra esik az ütemezése, az nem kérdés. Az első napok tapasztalatai alapján egyébként jogosnak érzem a címet, mert a rakparton alig nagyobb a forgalom reggel kilenc táján, mint egy álmos szombat délelőtt, tehát a felhajtó lezárása leginkább azért nem okoz itt gondot, mert mindenhol máshol állnak a dugókban az autók. Szerencsére még annyira nincs zimankó, én inkább elővettem a motoromat, bár ma reggel már kicsit fázott a bal kezemen a kisujjam.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mazda MX5 NC vs. Honda S2000

2014.11.02. 10:48 - Totalcar

Béla MX5 NC-hez hasonló élményekre vágyik, Attila szerint ne az S2000-ben keresse. Figyeljünk rá, tapasztaltból beszél. Hasznos tanácsok, ha kinőtted az MX-5-öst.

címzett: Becsületesnepper

dátum: 2014. október 31.

tárgy: MX5 NC vs S2000

Kedves Nepperűző!

Az MX5 kontra S2000 tanácsához szeretnék hozzászólni, mivel szimpatikus a srác érdeklődési köre. :)

Nekem volt 3 darab MX5, Impreza STI, MR2 spyder, boxster, kompresszoros S2000, és 370z, majdnem ilyen sorrendben (a Mazdákhoz mindig visszatértem egy egy évre), szóval próbáltam sokmindent.

Én mindenképp a 350Z-t javasolnám neki (ha a 370 nem fér bele), mert árban ott van, mint egy S2000, viszont nyomatékban, hengerszámban, presztizsben, masszivitásban sokkal jobb nála (annak ellenére, hogy nekem a 370 volt, 350 nem, ki merem jelenteni, az a motor is kiforrott és megbizható). Nekem az S2000 szűk volt, a szél pont becsap az ablak mögött a fülembe, a lábam nem tudom mozgatni a padlómerevités miatt, nyomaték meg még kompresszorral is kevés. A Nissanomat szerettem a legjobban az összes közül, utána meg a Mazdákat.

Üdv,

Attila  

Mennyire kínai a Scania?

2014.10.15. 15:35 - Totalcar

A kínai buszos cikkünkkel kapcsolatban nem várt irányból kaptunk levelet: a Scaniától. Az ok a Scania Touring HD buszokat véletlenül GT-ként említettük, és lekínaiztuk. Az előbbi hibát javítottuk, azért elnézést. Az említett Scania buszokat a kínai összeszerelés miatt már valószínűleg sokszor lekínaizták, talán ezért ennyire érzékenyek erre a jelzőre. (Bár a hozzáadott érték alapján a régi Scania-alvázas Ikarusok is svéd gyártmánynak minősülhettek volna.) Mindegy, legyen akkor kínai összeszerelésű, mert ugye a svéd jelző elég furán hatna egy kínai buszos cikkben.

Bár érzésem szerint elmúltak már azok az idők, amikor a kínai jelző egyet jelentett a rosszal, talán a Scania sem véletlenül választotta Kínát. Amióta az iPhone is ott készül...

címzett: Papp Tibor

dátum: 2014. október 15.

tárgy: Helyreigazítási kérelem a Totalcar.hu-n megjelent "Baj van a kínai buszokkal" című íráshoz

Tisztelt Tibor!

A Totalcar.hu-n 2014. október 14-én megjelent, „Baj van a kínai buszokkal” című cikketekkel kapcsolatban van néhány észrevételem, és egyúttal kérem a szövegben szereplő tárgyi tévedések kijavítását annak érdekében, hogy az olvasók pontos információkhoz juthassanak.

 
        A Borsod Volán Scania buszai

Többször találkoztunk már azzal a jelzővel a Scania Touring buszok neve mellett, miszerint ezek a járművek „kínaiak”. A buszok felépítményének összeszerelése valóban Kínában történik, a Scania partnereként dolgozó Higer külön erre a célra épített gyártócsarnokában, de mind az alváz, mind a hajtáslánc elemei Svédországban készülnek (ezért sem vehető egy kalap alá a cikkben szereplő többi, teljes egészében Kínában készülő busszal), így a mi járművünk – a hozzáadott érték alapján – svéd terméknek minősül. A termékfejlesztés és a minőség-ellenőrzés a Higer gyárában is a Scania világszinten egységes szabványának megfelelően történik. Ezért kérem a „kínai” jelző eltávolítását a Scania esetében, ez ugyanis erősen negatív színben tünteti fel buszainkat.

A cikkben szereplő busz pontos típusa Scania Higer A80T, kereskedelmi megnevezése Scania Touring HD, nem pedig az újságíró kollégád által jelzett Touring GT típusú.

A cikkben megjelenő, a Scaniához kapcsolódó harmadik kérdéskör a Van Hool gyárral kötött kiemelt partnerség, melyet nem azért kezdeményezett a Scania, mert a Touring „nem úgy fogy, ahogy tervezték”. A Van Hool-lal együttműködésben készülő buszok csak az európai piacot célozzák, ráadásul más vevői szegmensben (más felszereltség, más árkategória), mint a világszerte forgalmazott Touring. Ebből egyértelműen látszik, hogy a Scania az együttműködéssel nem hozott létre magának konkurenciát, mint ahogy ez a cikkben szerepel. Sőt, ezzel a lépéssel a termékválasztékát és a buszokkal elérhető vásárlói csoportját bővítette ki.

Kérlek, hogy az itt leírt és kifejtett magyarázatok alapján frissítsétek a cikk Scaniára vonatkozó bekezdéseit.

A Scania termékeivel kapcsolatban felmerülő bármilyen kérdésetek esetén további információért forduljatok hozzám bizalommal.

Köszönettel,

Kőhegyi Erika

Scania Hungária Kft.

Mennyi a vilanyrobogó regisztrációs adója?

2014.10.10. 14:48 - Zách Dániel

Múlt héten olvashatták Totalbike-on, a BMW új, hatalmas és drága villanyrobogója a C Evolution tesztjét. Akkor nem tudtam leírni, hogy mennyi lenne a robogó regisztrációs adója, mert a magyar rendszer köbcenti-kategóriák alapján határozza meg, mennyit kell fizetnünk a robogók és motorkerékpárok forgalomba helyezésekor. A motoros regadó nevetségesen magas, mert például egy új 125 köbcentis gép után 95 ezer forintot kell fizetnünk, annyit, mint egy ezerhatszáz köbcenti körüli autóért.

Az autók regadóját két éve alaposan csökkentették, a motorokét elfelejtették, vagy tojnak rá. A Nemzetgazdasági Minisztérium az utóbbi két alkalommal mindig azzal magyarázta a jelenlegi helyzetet, hogy a motorkerékpár-piac mérete nem indokolja az adó csökkentését. Nyugalom, szerintem sincs logika a válaszban, nem csak önök nem értik. Az alábbiakban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal magyarázatát olvashatják arra a kérdésre, hogy mennyi regadót kell fizetnünk egy rendszámköteles villanyrobogó után. A villanyrobogó nulla köbcentis, mégis van rá adó, a villanyautókra nincs. Nem a 20 ezer forint fáj, inkább az elv. Lehet, hogy megint írok egy levelet a minisztériumnak.

címzett: Zách Dániel

dátum: 2014. szeptember 19. 19:34

tárgy: Villanyrobogó regisztrációs adója, kérdés a Totalcar.hu-tól

Tisztelt Zách Dániel!

Megkeresésében foglalt kérdései tekintetében válaszunkat az alábbiakban összegezzük.

Fontos tisztázni, hogy a megkeresésben szereplő elektromos meghajtású robogó motorkerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősül-e. A közúti közlekedés szabályairól 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) a jármű teljesítménye alapján különbözteti meg a motorkerékpárt és a segédmotoros kerékpárt. A KRESZ alapján a megkeresésben szereplő elektromos meghajtású robogó a teljesítménye alapján motorkerékpárnak minősül. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény rendelkezései szerint a motorkerékpárnak a forgalomba helyezése előtt közlekedési hatósági vizsgálaton kell megfelelnie, továbbá a hatósági engedély és jelzés kiadása előtt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetével kell rendelkeznie és a regisztrációs adót is meg kell fizetni.

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (a továbbiakban: Rega tv.) Mellékletének I. rész 2.

táblázatában a motorkerékpárok adótétele a hengerűrtartalomtól függ. A közlekedési hatósági vizsgálaton az elektromos motorkerékpárok Jármű Műszaki Adatlapján a hengerűrtartalomra vonatkozó rovat nem kerül kitöltésre, mivel a motorkerékpár hengerűrtartalma 0 cm3, így az elektromos motorkerékpárokra vonatkozóan az említett táblázatban szereplő 1. adókategória alapján kell megállapítani az adót, még akkor is, ha a jármű hengerűrtartalma 0 cm3.

Ebből következően az elektromos motorkerékpárokra alkalmazandó adótétel a motorkerékpárokra vonatkozó legkisebb adótétel, azaz 20.000,-Ft/db.

Az avultatást – amennyiben annak feltételei fennállnak – értelemszerűen ebben az esetben is alkalmazni kell.

Tisztelettel:

Suller György Attila őrnagy

vám- és jövedéki szóvivő

700 ezer forintot buktam egyetlen ellenőrzéssel

2014.09.26. 17:39 - Zách Dániel

Múlt heti cikkünkből megtudhatták, mi a különbség a magyar és a nyugat-európai rendőri intézkedések közt. Az osztrák rendőrök rendszeresen tartanak éjszakai ellenőrzéseket az autópálya St.Pöltenhez közeli szakaszán. Ilyenkor minden gyanús autót, de főként az utánfutósokat leterelik egy kis beszélgetéssel egybekötött műszaki vizsgára. Az ilyesmiből nehéz nulla euróval kijönni, amire újabb példát szolgáltat az alábbi levél. Az ebben leírtak alapján azt mondhatjuk, hogy a Smartot trélerező László viszonylag olcsón megúszta a maga 550 eurós büntetéssel, melyet az utánfutót bérbeadó vállalkozóval megosztva kaptak.

Kaptunk egy levelet egy másik olvasótól is. E szerint tévesen szerepel a cikkben, hogy amennyiben egy nehéz pótkocsinknak két tengelye van, mindkettőt el kell látni fékberendezéssel, tehát nem volt jogos a büntetés. Az alábbi magyar jogszabályrészlet, a kinti rendőrök és az utánfutó magyarországi gyártója is ezt az állítást támasztják alá, tehát a büntetés mégiscsak járt. Akárhogy is van, jobb a béke, szerintem ne barkácsoljanak otthon és ne csak az autó, de az utánfutó állapotára is ügyeljenek ha itthon vagy külföldön kalandoznak. A részletes választ Pető Attilától, a Kreszfórum nevű oldal szerkesztőjétől kértem. Ő azt mondja, nem egyértelmű a magyar szabályozás, mert az olvasó által említett 32.§. alapján a ráfutóféknek nem kell valamennyi kereket fékezni.

Ugyanakkor a jogszabály 32.§-a általánosságban beszél a pótkocsikról, ami így egy kerti traktorutánkötött utánfutóra is érvényes, míg a jogszabály A/9. számú mellékletének második része az O kategóriájú, azaz a gépkocsik után köthető pótkocsikkal foglalkozik. Itt egyértelmű a követelmény:

"2.2.2.4. Az üzemi fékrendszernek a pótkocsi összes kerekére hatnia kell.

2.2.2.5. Az üzemi fékrendszer hatását megfelelően kell elosztani a tengelyek között."

Egy olyan olvasónk is írt, aki ugyanazon az éjszakán, ugyanott futott a rendőrök karjai közé, mint László, de ő még komolyabb büntetést kapott.

címzett: Zách Dániel

dátum: 2014. szeptember 19. 19:34

tárgy: Az osztrák rendőr magyar nepperre vadászik

Kedves Dani!

Mi is ott táboroztunk aznap éjjel St.Pöltennél, szintén bérelt trélerrel. Nálunk a sofőrt 735 euróra, az utánfutó tulajdonosát, vagyis a bérbeadót 855 euróra büntették az osztrák kollégák és további kétszer 220 eurót kaptunk az autó, egy Chrysler Voyager miatt. Érdekes, hogy nálunk a vontató az autó bal oldali kézifékét nem tudták megmérni, és azonnal lekerült a rendszám, majd következett az utánfutó, amin nem volt mérhető fék. Sajnos igazuk volt mindkét esetben, tehát nincs mit tenni, nem volt megfelelő a műszaki állapot.

image1

Igaz, egy ekkora autó után egy kis tréler fékhatását nehéz érzésre megállapítani. Nekünk is három út volt, mire mindenki hazaért. Szomorúbb, hogy miután elismertük, hogy hibáztunk, valamint elég súlyos bírságot fizettünk, minden momentumban szívattak minket a rendőrök. Mindenki nagyon készséges és udvarias volt látszólag, háromszori kérdésre is elmondták, hogy a vizsgálat után, másnap bármikor hívhatjuk az ügyeletes számot. A kollégák azonnal a fent említett parkolóba jönnek és lehet fizetni, majd távozni, persze csak megjavított járművekkel vagy azokat szállítva. Másnap (szombat) dél körül indultunk vissza. Este 9-re lett kész az autónk, majd hívtuk a számot, ahol közölte az ügyeletes, hogy a számot hívni nonstop lehet, de csak reggel 7-től este 7-ig jönnek.

image2

Egy éjszaka a parkolóban, majd másnap délelőtt fél 9-re érkeztek meg a helyszínre az illetékes szervek. Minden alkalommal szondáztattak és igazoltattak minket, holott előző este is ugyanazok voltak szolgálatban és keresztnevünkön szólítottak. A smartos úrtól nem vették el a Smart okmányait, nekünk viszont csak a bírságmegfizetését követően adták vissza a szállított, sérült C Corsa papírjait. Ez azért különös, mert akármilyen hibát is vét a szállító személy, illetve cég, ahhoz nincs köze egy harmadik magánszemély által vásárolt autónak.

Érdekes, tanulságos eset ez nekünk, körülbelül 6-700 ezer forint mínusszal. Az a baj, hogyolyan szerelvényeket és autókat is "piszkáltak" kint, melyeken tényleg nem volt komoly hiba. Egy 2-3 éves, újszerű Volkswagen Transporter T5 egy nagyon újszerű utánfutóval azért állt mellettünk két órát, mert egyetlen egy oldalfény kiégett rajta. Ami persze gyári LED volt amit ott nem tudott kicserélni a tulaj a helyszínen, és belátható, hogy ez bárkivel, bármikor előfordulhat és nem kellene ezért mindjárt 250 euró büntetést adni neki. Összességében eléggé úgy tűnt, hogy a pénzbírságok kiszabásának is fontos szerepe volt az aznap esti ellenőrzésben, nem csak a közlekedésbiztonság javításának.

image2 (2)