2019.07.03. 06:09 Módosítva: 2019.07.03. 09:13

Másfél millió forint autóra – sokan nagyon megfontolják, mit válasszanak ennyi pénzért. A hazai átlagnál fiatalabb autók is bekerülnek a szórásba, de nem biztos, hogy ami újabb, tartósabb, az alacsony kilométeróra-állás becsapós is lehet.

Sorozatunk első részében az ötszázezer forint alatti, a másodikban a fél- és egymillió közötti használt autók kínálatát néztük végig. Ezúttal másfél millióért válogatunk, és bőven van miből, hiszen ennyiért több mint tizenegyezer találatot dob fel a kereső. Ha kisebb autóval is beérjük, általában újabbat kapunk, míg magasabb kategóriásból vagy prémiumból jellemzően idősebbet vehetünk.

Természetesen itt is lehetnek átfedések az egymilliós kategóriában említett modellekkel. Amiből például annyiért még csak épp hogy találtunk, abból itt már a szebbeket vehetjük meg, és a hosszú modellciklusok miatt akár egy-egy fészliftes, gyártás végi példányt is kifoghatunk.

Hogyan vegyünk használt autót?

Nagyon fontos, hogy mielőtt pénzt adnánk ki egy autóért, minden tőlünk telhetőt tegyünk meg a típus és a konkrét példány megismeréséért. Most vázlatosan tekintsük át, mit is jelent ez.

- előzetesen szűrjük a hirdetéseket. Van, hogy már kép alapján kukázni lehet néhányat.
- informálódjunk a típushibákról, olvassunk márkafórumokat, Népítéleteket.
telefonáljunk, és kérdezzünk okosan. Nem kell az eladó agyára menni, de rengeteg információt és a tulaj hozzáállását is le lehet szűrni ennyiből.
- kérdezzük le. Ezt már ingyenesen megtehetjük, elég sok infóra fény derül: kilométeróra-állás évekre visszamenőleg, esetleges banki opció, volt-e forgalomból kivonva. Sőt, még a műszaki vizsgákról is láthatunk képeket.
- vigyünk szerelőt, vagy az autót nézessük át szervizben.
- menjünk próbaútra, és amennyire tudjuk, nézzük át a kocsit, próbáljuk ki az extrák működését is.
- figyeljünk oda, milyen feltételekkel adunk át foglalót, előleget.
- ellenőrizzük az adásvételit, legyenek hitelesek az adatok.

Megoszlanak a vélemények, hogy milyen elvárásaink lehetnek egy másfél millió forintos (vagy akár ötszázezres, egymilliós) autóval szemben. Van, aki szerint örüljünk, hogy ennyiért gurul, de ez azért nem ennyire egyszerű. Nyilván többségében tizenéves használt autókról van szó, így nem várhatjuk, hogy karcmentesek legyenek, és egy igényesen kijavított sérülés sem a világ vége, ahogy az sem, ha azonnal nagyobb szervizre van szükség.

Egy érvényes műszakival kínált autótól igenis elvárhatjuk, hogy megfeleljen a biztonságos közlekedés követelményrendszerének. Ha pedig az adott típus kínálatának nem a legaljáról szemezgetünk, nem túlzó elvárás a jó általános állapot, és az extrák működése sem.

Kisautók másfél millió forintig

Ahogyan a sorozat eddigi részeiben, most is kategóriánként lépdelünk felfelé. Ebben az ársávban is kisautóból a legnagyobb a kínálat, és ennyiért akár tíz évnél fiatalabb példányokat kaphatunk.

Az itthon nagyon népszerű Suzuki négy típusa is felbukkan a keresőben. Swiftből ennyiért még mindig a 2005-től 2010-ig gyártott széria (globális I-es, vagy vasaló) vehető, a 2010. őszi modellváltás utániak nem jönnek képbe. Ezeknek két, sokszor hivatkozott típushibájuk van: az egyik az ABS-tömb, a másik a nyelestengelycsapágy. Az előbbi meghibásodása sokféle tünetet produkálhat a beeső fékpedáltól a csökkenő fékhatáson át a pulzálásig. A váltócsapágy hibáját viszonylag egyszerű felismerni. Ha rendellenes hangot hallunk, amely a kuplung benyomására megszűnik, akkor nyelestengelycsapágy. Ha az alapból zörejmentes autóban szólal meg valami a kuplung benyomására, akkor kinyomócsapágy.

A Suzuki Ignis hasonló gondokkal küszködhet. A Swifteknél magasabb építésével ideális azoknak, akiknek a ki-beszállás már nehezebben megy. Ebben az árkategóriában lép be melléjük a Splash. Mivel 2008-ban kezdődött a gyártás, ebből fiatalabbakat találhatunk. A Swiftnél valamivel jobban érződik rajtuk a spórolás, és szűkösebbek is, a csomagtartó kimondottan kicsi. Aki pöttöm autóval is beéri, még Altót is kaphat.

A kategória egyik királya a Toyota Yaris. A legszebb első generációsok mellett itt már a második szériából is a jobbakat mérik. Utóbbiakban az 1,33 literes Dual VVT-i-k érzékenyek a motorolaj minőségére. Ha nem jót kaptak, mostanra elkezdhették enni az olajat. A törpeautók kedvelőinek ajánlható az Aygo is, amelyet a népítélkezők szeretnek, jelentős típushibákról nem számolnak be, de ettől ne várjuk a Yaris minőségét és kényelmét. Az Aygo (illetve a Citroen C1 és a Peugeot 106) kézi váltói kellemetlen kapcsolási érzetűek és az autók néha beáznak az ajtótömítés mentén. Aki pedig azt hinné, három méter alá nem mehetünk be, téved. Ott van ugyanis az IQ. Nagyon kicsi a kínálat, cserébe kevés a baja. Ezzel és az Aygóval azért ne nagyon számoljunk családi utazásokra.

Szintén nagymenőnek számít a kisautók szegmensében a Honda Jazz. A 2008-ig gyártott második generáció végéről is válogathatunk. Márpedig egy jó állapotú, tényleg keveset futott, sérülésmentes, gyártás végi Jazz még csaknem új autó. Jellemző hibája a vezetőoldali villanyablaknak, meg a gyári rádiónak van, jóval ritkább a kuplung főhenger elfáradása. Ellenség a rozsda is. Ha pedig már Honda: valahol a kisautók és a kompaktok mezsgyéjén találjuk a Cityt. Kissé bumfordi, de 500 liter körüli csomagteret kínál. A tulajdonosok olykor rángatásról, majd leállásról számolnak be, de vannak elektromos zűrök, és a csomagtérajtó zárjával is akadnak problémák.

A Nissantól másfél millió alatt vehetünk béka-Micrát (a Bakancs utánit). Ezeknél futóműgondokkal, elektronikai meghibásodásokkal, lambdaszonda-hibákkal, beázással szembesülhetünk. Szintén nem problémamentes a villamosság a Note-ban. Az izzókat gyakran ki tudja csapni, hamar megzörgősödik a beltér, és egyesek a gyenge fékeket sérelmezik.

A Mazda 2-es és a Mitsubishi Colt jellemző hibáit az előző részben kiveséztük. Ismétlésképpen: az előbbinél a rozsda mellett a gyorsan széteső kuplung, az olajszivárgás, a klímagondok és a küzdelmet hamar feladó motortartó bakok, utóbbinál a könnyen csapágyasra futó egyhármas benzinmotor, a problémás fojtószelep, és a kerékcsapágyak szerepelnek a listán.

A koreaiak közül nem számít problémásnak a Hyundai i20. A tulajdonosok szeretik, és akár tíz évnél fiatalabbakat is ki lehet fogni. A kínálat nagy része 1,25 literes benzines, a 77 lóerő ekkora kasznihoz már elegendőnek mondható. A testvérmárka, a Kia palettájáról 2011 előtti Picantók akadnak horogra. Ezek kicsit zörgősek tudnak lenni, és nem idegenek tőlük az elektronikai anomáliák.

Áttérve Európára ebben az árban is komolyan számolni kell a Volkswagen-csoporttal. A negyedik generációs Polóból a ráncfelvarrottakat kapjuk, ami nekem jobban is tetszik, mint a pápaszemes. A széles motorválaszték mellette szól, de a benzineseknél érdemes az EGR-re, a motorvezérlő elektronikára és a gyújtásra figyelni. TDI-ből gyakoribb a háromhengeres, de a legtutibb az 1,9-es. Felbukkanhat az újabb széria is, de ennyi pénzért az még nem a realitás.

Konszernen belül még opció lehet a Seat Ibiza, akár a 2008 utáni sorozat is. A másfél milla alatt kapható benzinesek zöme nem a kokszosodásra hajlamos TSI, hanem szívó, míg dízelből 1,2-es és 1,6-os CR (common rail – közös nyomócsöves). A benzinesek fogyasztása kicsit magas, de nem túl elromlósak.

Többnyire szívó benzinesek ebben az árban a második generációs Škoda Fabiák is. Lehetnek elektromos gondjai (klíma, ABS-jeladó), kopik a beltér és a motorvezérlés, valamint a gyújtótrafók is okozhatnak meglepetéseket. Aránylag ritka a városi törpe Citigo – és Seat-alteregója, a Mii –, amelyeknél beázással, elektronikai problémákkal, illetve túl korai rozsdásodással szembesülhetünk. Praktikus, jól variálható utas- és csomagtere van a Škoda Roomsternek, amelynél a kormánymű szereti elengedni a folyadékot, és a zárak is elromlósak.

Az Opel Corsa D hosszú modellciklusának második feléből, 2010 körüli példányokból is válogathatunk, és ennyiért már tényleg szépeket kaphatunk, míg egymillió alatt inkább a C-t érdemes keresni. A D-ből biztosabb megoldás a benzines, de a motorvezérlő komputerre oda kell figyelni. Aki pedig Opel-emblémával venne Suzuki Splash-t, az Agilát keresse. Itt már nincs az a különbség, mint a Wagon R+ - Agila A párosnál. Az Agila B benzinmotorjai egyenesen a Suzukitól jönnek, de a Fiat-származék dízel is ugyanaz, amit a japánok is használnak.

Fordból ebben az árkategóriában már bőven beköszönnek a 2008-tól gyártott Fiesták. Főleg 1,25 vagy 1,4 literesek közt szemezgethetünk. A dízeleknél nem ritka, hogy kinyomják a nívópálcát. Lehetnek elektronikai gondok, a biztonsági öv rögzítésére pedig volt visszahívás is.

Aki mediterrán életérzésre vágyna, az továbbra is a Fiat Grande Punto felé kacsingathat. Bekerül viszont a képbe már a 2009-től létező Punto Evo is, amelynél a külső változtatások mellett már úgynevezett MultiAir motorok is megjelentek. Sok a panasz az elektronikájára, vannak gondok a kipufogórendszerrel katalizátorostul, a kormányművel és a váltóval is. És ha már Fiat, a török szedánok közül a Lineát is meg kell említeni. A Grande Punto meghosszabbított tengelytávjára épül, motorpalettája szűkösebb. Elektromos bajai közül a központi zár rakoncátlankodását említik gyakran.

Bár Renault Clióból befigyelnek már a negyedik generációsak is, azért választékot és jó állapotúakat inkább a harmadik szériából találunk. Az 1,5 dCi tud problémás lenni, a benzineseknél a motorvezérléssel, és úgy általában az elektronikával lehet gáz. Citroën C3-ból immár nemcsak a gombóc, hanem az eggyel újabb is megvehető ennyiből, bár a kínálat még korlátozott. Az összeszerelési minősége hagy kívánnivalót maga után. A dízelnél a részecskeszűrő drága lehet. A Peugeot 207-esnek vannak nehezen kibogozható elektromos nyűgjei, a BMW-vel közös benzinmotorok, a hírhedt Prince-ek (VTI) ehetik az olajat, és jellemző a kormánykapcsoló, valamint az ablakemelő elromlása.

Dacia Loganből a fészliftelt első generáció példányai jönnek elő. Ha meg tudunk barátkozni a visszafogott anyag- és összeszerelési minőséggel, jó választás lehet. Változatos elektromos bajok, figyelni kell a rozsdára, és érzékeny az 1,5 dCi. Benzinesből az 1,2-es és az 1,4-es lomha, és a hengerfejbajok sem ritkák. Akinek a formával lenne baja, veheti a Sanderót, a Népítéletek szerint azzal kevesebb a baj is.

A különlegesebbek

Az egyik legjobban eltalált – és talán a legjobban marketingelt – retrós kisautóból, a Fiat 500-ból is találhatunk már épkézláb példányokat másfélért. Én 1,4-es benzinessel venném, de a kínálatban ott az 1,2-es is, dízelből pedig 1,3-as Mjet. A tulajok nem számolnak be sok hibáról. Kisebb elektronikai problémák előfordulnak, a dízeleknél komoly gond lehet a vezérműlánc-szakadás. Miniből Cooper és One a választék, de már egy-egy Cooper S is előkerül. Az elektronika és a klíma lehet nyűgös.

Aki nem megjelenésre, hanem sportosságra hajt, ebben a kategóriában már találhat Swift Sportot, amely 125 lóerőt tud, és nem fenyegetik a Swiftek típushibái. A kuplung munkahengerrel voltak gondok. Izgalmas lehet még akár egy Fiesta ST a kétliteres, 150 lovas szívómotorral, még a 2008-ig gyártott sorozatból, vagy egy Toyota Yaris 1,5 T Sport.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Suzuki Splash 1,2 VW Polo 1,2 Honda Jazz 1,4 Dacia Logan 1,4
Féktárcsa, első 13 989 Ft 15 500 Ft 16 406 Ft 12 996 Ft
Fékbetét, első 16 621 Ft 14 872 Ft 13 638 Ft 7 722 Ft
Lengéscsillapító, első 23 607 Ft 24 937 Ft 23 235 Ft 20 417 Ft
Kuplungkészlet 65 569 Ft 59 510 Ft 57 625 Ft 43 989 Ft
Vezérműszíj készlet láncos láncos láncos 12 983 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Kompaktot másfél millióért

Nagyon nagy választék mutatkozik a békalámpás utáni, tehát E12-es kódjelű Toyota Corollából. Ahogy azt már az előző részben is írtuk, nincsenek igazán komoly típushibák, azóta azonban már a MűhelyPRN vendége is volt egy ilyen Corolla, azt a videót is érdemes megnézni azoknak, akik ilyesmiben gondolkodnak.

Lényegében egy névváltáson átesett Corolla-utódnak nevezhetjük az Aurist, amelyet szintén megkapunk már ebben az árkategóriában. Az 1,4-es kicsit nehézkes mozgású, érdemes inkább 1,6-ost venni. Az 1,33 Dual VVT-i hajlamos lehet az olajfogyasztásra. A dízeleknek lehetnek költséges gondjai, a 2,2 D-4D nem a legjobb konstrukció. Hibridet ennyiért nem adnak.

A Hondánál másfél millióért már a nyolcadik generációs Civic, vagyis az úgynevezett ufó/űrhajó kategóriájában válogathatunk, illetve az eggyel korábbiból kapunk szépeket. Az ufóból érdekes módon nem készült 1,6 literes, így ennyiért a hirdetések zöme 1,4-es benzines vagy 2,2-es CTDI dízel. Az 1,8-as jó választás lehetne, nem is eszik sokat, de ennyiért még nincs. A Népítéletekben alkalmanként magas olajfogyasztásra, zörgős beltérre, elromló műszeregységre panaszkodnak, az indítógomb is megmakkanhat.

Az előző cikkben részletezett Suzuki SX4-ből és a Mazda 3-ból már nagyon szépeket találhatunk. Míg előbbinél az ABS-tömb, utóbbinál a rozsda a fő ellenség, de egyébként jól összerakott, tartós autó mindkettő, a Mazda finomabb.

Egy országgal arrébb, a dél-koreaiaknál megint kettőn áll a vásár. Ez már bőven az a korszak, amikor európai szemmel is könnyen emészthető autókat terveztek. A Hyundai i30 és a Kia Ceed azonos alapokon nyugszanak, és a motorválaszték is nagyrészt azonos, bár a benzineseket nem teljesen egyforma teljesítményszintre lőtték be. Az 1,4-es kissé lusta, az 1,6-os jobb. Nem ritka a reccsenő váltó. A CRDI dízelekben ekkor még nem volt rettegett kettős tömegű lendkerék. Azóta, hogy láttam, amint egy Liaz felnyom a betontámfalra egy i30 kombit, majd a Hyundai sofőrje sértetlenül kiszáll, elég biztonságosnak is tartom.

Európába átevezve kezdjük a prémiumgyártókkal. Az E87-es kódú, azaz első generációs 1-es BMW első néhány évjáratából válogathatunk. Benzinesek közt a 116i-k dominálnak, amelyek ekkor még 115 lovasak voltak, de felbukkan néhány 120i is 150 lóerővel – mindkét variáns négyhengeres. Sajnos a 116i-k N45-ös kódú motorjai hajlamosak túlzott olajfogyasztásra, háromhengerezhetnek, és vezérlésük sem igazán tartós. Dízelből a 118d és 120d alkotja a kínálat velejét, de ezek sem sokkal különben a benzineseknél. Előbb csörög, majd szakad a lánc, kopnak a lánckerekek, de akár a hengerfalak is repedhetnek. A kuplung sem a legtartósabb. Ha baj van, a javítás nem olcsó.

Finoman megy az 1-es, de sportosnak nem nevezném
Finoman megy az 1-es, de sportosnak nem nevezném

A Mercedes-Benz A osztályt már a milliós kategóriában is említettük. Ennyiért már a második széria szebb darabjait adják. Ezek az elődnél jobban összerakott, minőségibb, mercisebb Mercik. Nem is rohadósak. Benzinessel tűnnek biztosabb vételnek.

Audi A3-ból a Golf V padlójára épülő második generáció, vagyis a 8P is vehető ennyi pénzből. Vonzóbbak, csinosabbak az előző sorozatnál, de érdemes azért odafigyelni. Típushibának számít a nitrogén-oxid-szenzor, elkoszolódhat az EGR, különféle jeladókkal lehetnek zűrök. Ebből az összegből főleg FSI szívó benzineseket vehetünk, vagy maradnak a dízelek. Az 1,9 PD TDI jó, de a BXE és BLS kódúak hajtórúdcsapágyai odafigyelést igényelnek. A kétliteres PD-sek közül a Siemens elemekkel szereltek a bajosabbak. A részecskeszűrő cseréje drága mulatság.

Akinek nem kell, hogy prémium legyen, az Audi A3 technikáját megveheti Volkswagen Golf V-bőrbe csomagolva, vagy szedánként Jetta formájában is. A választék jóval nagyobb, és van kombi is. Családosoknak – ha nincs sok gyerek – a Golf Plus is élhető megoldás. A motorokra ugyanaz érvényes, mint a testvér Audinál. Lehetnek kisebb elektronikai gondok, és már itt-ott kis rozsda is megjelenhet. Seatból a második Leon és a harmadik Toledo is nagy átfedést mutat technikailag.

Több száz van piacon a Ford Focus II-ből, ami nem véletlen: nemcsak a magánvásárlók kedvelték, hanem céges, illetve rendőrautó is rengeteg volt belőle. A dízel kevésbé ajánlott, de a benzinesekkel jól járhatunk, az 1,6-os észszerű választás. Másfél millióért már szép ráncfelvarrott példányok vannak magas felszereltséggel, de a modellváltás utáni, harmadik generációs Focusok ennyiért még sok csapdát tartogathatnak.

Akinek a Focus technikája tetszene, de a külsővel nem tud kibékülni, nézelődhet a Volvók közt is. A gyönyörű C30 ugyanis nagyrészt a Forddal közös alapokon nyugszik, az 1,6-os, 1,8-as és kétliteres benzinesek azonosak, bár másfél millió alatt a keresőben főleg dízelekkel fogunk találkozni. A PSA-féle 1,6-os 109 lovas és 2,0-s 136 lóerős dízelek is ugyanazok. Ezeknél a porlasztócsúcsok, az EGR-szelep, a kettős tömegű lendkerék és a részecskeszűrő lehetnek érzékeny pontok. Az érdekesebb, izgalmasabb öthengeres benzines- és dízelmotorokat ennyiért még nem kapjuk meg. Azt azért érdemes szem előtt tartani, hogy a C30 csak négyszemélyes.

Az Opel Astra H nem feltétlenül az izgalomra vágyók autója, de a mai napig szép a formája, nagy gondok nincsenek vele. Az Ecotec motorok hajlamosak komolyabb olajfogyasztásra, főleg akkor, ha hosszú csereperiódusokkal kínozták. Egyébként ebben az ársávban már a legszebbek közül válogathatunk.

A Peugeot 308-asában a már említett 1,6 literes Prince-motor keserítheti meg a tulajdonosok életét, de az elektronikai zűrzavar sem áll messze tőle (ablakemelők, jeladók, központi zár, fűtés, kormánykapcsoló). Renault-ból már a harmadik, vagyis a kacsaseggű után következő Mégane is játszik. Érzékeny az 1,5 dCi, a benzines 1,6-osnál pedig magas fogyasztásra panaszkodik több tulajdonos. Ezeken kívül kisebb elektronikai bajok kerülnek elő. Minőségi és összeszerelési hiányosságokat, elektromos bajokat említenek a Renault Fluence-tulajok. Olajfogyasztásra, alapjárati gondokra, elektromos problémákra hajlamos a Citroën C4, amelyből az első generáció végéről válogathatunk.

Zárjuk a kategóriát a Fiattal. A Stilo utódlásakor az olaszok feltámasztották a Bravo nevet, az ekkor megszületett modell pedig a Grande Puntóval mutatott formai rokonságot. Benzinmotorból egynégyes és egynégyes közül választhatott az egyszeri vásárló, ennek szívó és turbós variánsa van a használtpiacon is. Főleg a 90 lóerős szívóból és a 120 lovas turbósból válogathatunk, míg dízelből 1,6-os és 1,9-es a legtöbb. Előfordulnak furcsaságok az elektronikával, a hűtővíz a csövek csatlakozásainál szökhet, itt gyakran csak egy-egy bilincs lazul meg. Kellemetlenebbek az alapjárati gondok.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Toyota Auris 1,6 VW Golf V 1,6 Honda Civic 1,4 Kia Ceed 1,6
Féktárcsa, első 16 427 Ft 19 998 Ft 20 528 Ft 21 178 Ft
Fékbetét, első 22 474 Ft 14 872 Ft 19 190 Ft 15 486 Ft
Lengéscsillapító, első 26 989 Ft 21 500 Ft 30 355 Ft 27 833 Ft
Kuplungkészlet 84 635 Ft 63 300 Ft 58 436 Ft 44 643 Ft
Vezérműszíj készlet láncos 43 996 Ft láncos láncos
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Középkategóriás autók másfél millióig

Kezdjük a németekkel. Mercedes-Benzből az előző cikkben már kifejtett C osztályok vannak ennyiért is. Oda kell figyelni a korrózióra, az automata váltóra, a klímára. BMW-ből túlnyomórészt még a rozsdásodásra ugyancsak hajlamos E46-okat találjuk, ezeknél a dízelek bár alapjában tartósak, az örvénycsappantyú okozhat fejfájást. Egy hathengeres benzines, pláne Coupé ma is kívánatos.

Bejön viszont már a képbe az eggyel újabb széria, az E90 (további karosszériaváltozatokban E91, E92, E93) is. Rohadásra már nem igazán hajlamos, ami az alumíniumelemek nagyobb arányú használatának köszönhető. A benzinesek közül a 316i és a 320si N45-ös kódú négyhengerese, valamint a 316d, 318d és 320d N47-es dízelei problémásak. Lehetnek elektronikai gondok.

Audi A4-ből ez már vastagon a B6-os, vagyis a második generáció ársávja. Futóműve és elektronikai rendszere egyaránt jóval összetettebb, mint az elődé, emiatt pedig kényesebb is. A beltér is hajlamosabb a szétesésre, és a rozsda is jobban fenyeget. Szívó benzinessel vagy 1,9 PD TDI-vel kevésbé foghatunk mellé, a 2,5 V6 TDI-t érdemesebb kerülni. Főleg automata váltóval.

A másfél milliós felső határ közelében már az újabb, B7-es (nagy maszkos) Audi A4-ek is feltűnnek. Kívül-belül sokkal frissebbnek hatnak, de ennyiért még nagyon alaposan át kell nézni, mit is adnak. A hirdetések többsége dízel, amelyek közül a kétliteres PD-sek a bajosabbak: a Siemens-elemekkel szerelt autók romlanak el elsősorban. Kokszosodás, elektronikai gondok is előfordulnak. Jó tipp lehet az 1,9 PD TDI, amelyből akár gyárilag részecskeszűrő nélküli változatok is kaphatók. A Multitronickal belefuthatunk komoly költségekbe.

Volvóból már szép állapotú S40/V50-esek vannak, és S60-akat is találunk – ezek már az egymilliós kategóriában is előkerültek. Ha nem kell prémiumlogó, akkor a Golf V-tel rokon Škoda Octavia II-t is vehetjük, nagy puttonnyal, a VW-testvérhez hasonló technikával. Itt is figyelni kell a csapágyproblémákra hajlamos BXE és BLS kódú dízelekre.

A kategória legszebb autója nálam vitán felül az Alfa Romeo 159. Nagyon eltalált forma, a megbízhatóság viszont megosztó. Vannak olyan tulajok, akiknél szinte minden elromlott, ami elromolhat, mások az egyik legjobb olasz autónak tartják. Motorvezérlésével, elektronikájával lehetnek gondok, és egy-két műanyag is lepottyan olykor a helyéről.

Sokan inkább arra szoktak panaszkodni, hogy nincs igazán jó motor a csodaszép kasznihoz. A kisebbek nem elég vitamindúsak, a nagyobbakkal, főleg a V6-tal orrnehéz. Ezt a problémát az 1750 köbcentis turbómotor oldotta meg, de ennyiért olyat még nem mérnek. Akinek a fejében nem zárja ki egymást az Alfa Romeo karaktere és a dízelmotor, az 1,9 JTDM-mel is jól járhat.

És végre valami japán, végre Lexus. Másfél millió forintért már néhány példányt találhatunk IS 200-ból, ami selymes tartós hathengerest, hátsókerékhajtást, jó minőséget és megbízhatóságot kínál. Oda kell figyelni a vezérléscserére, valamint az első-alsó lengőkarok elhasználódására. Rozsda a hátsó íveken jöhet elő.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Audi A4 B6 1,9 PD TDI BMW E90 320d Alfa Romeo 159 1,9 JTDM Lexus IS 200
Féktárcsa, első 17 838 Ft 27 656 Ft 25 265 Ft 26 507 Ft
Fékbetét, első 19 695 Ft 24 936 Ft 21 422 Ft 20 988 Ft
Lengéscsillapító, első 32 989 Ft 25 976 Ft 30 989 Ft 18 888 Ft
Kuplungkészlet 87 886 Ft 104 989 Ft 99 988 Ft 75 995 Ft
Vezérműszíj készlet 46 735 Ft láncos 59 698 Ft 82 749 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Nagy autót akarsz?

Német prémiumoknál nincs nagy változás típusok tekintetében az egymilliós árkategóriához képest. Többnyire ugyanazokat kapjuk, csak jobb állapotban: W211-es, tehát már kevésbé rohadós Mercedes-Benz E osztály, Audi A6 C5, immár főleg fészlift után, 1,9 PD TDI-kkel, illetve E39-es 5-ös BMW. Utóbbi mellett már betéved elénk néhány E60-as is. Kophat a kormányműház, tönkremehet az automata váltó, a dízeleknél ott lebeg az örvénycsappantyú-probléma. Az alumínium kasznielemeket aranyárban mérik, cserébe viszont nem rohad.

A Volkswagen-csoporttól már hatodik generációs Passatot kapunk. A kínálat túlnyomó része dízel. A kétliteres PD-sekkel több a baj, az 1,9-esek közt a BXE és BLS kódúaknál futhatunk bele költséges meghibásodásba. Szívó benzinessel is jól járhatunk, bár az egyhatos étvágyára panaszkodnak. A DSG váltókkal is lehetnek zűrök (rángatás, fordulatszám leejtése stb.), egyes esetekben a szoftverfrissítés megoldás volt. Škoda Superbből az első széria megy ennyiért.

Akár a negyedik generációt is megkapjuk már Ford Mondeóból, amely sokáig foglalt el igen előkelő helyet az importautók népszerűségi listáján. Jelentős értékvesztését főleg az előd problémáinak köszönheti, ez már egy jobb autó. Dízelből az 1,8 TDCI-k hamarabb elfogyasztják a kettős tömegű lendkereket, mint a nagyobbak. Az üzemanyag-ellátással kapcsolatos gondok már nem jellemzőek, másik rendszert alkalmaznak. Tágas, komfortos autók.

A Mazda 6-osok között már előfordulnak a 2008 után gyártott második generáció példányai. A tulajok szeretik, de aki már kiszeretett belőle, az sem emleget hosszas hibalistát. A motorpaletta elég színes volt, de idehaza főleg dízelek alkotják a használtpiaci kínálatot.

Japán fronton nagyon jó autó még a Honda Accord is, amelyből szedánt vagy kombit is vehetünk. Nagy gondok sem a benzinesekkel, sem a dízelekkel nem szoktak lenni. Az első évjáratokat a kipufogó leömlőjének repedése miatt visszahívták. Megnyúlhat a vezérműlánc, és esetenként az elektronika is tud cifra dolgokat produkálni, továbbá a beltér zörgése visszatérő probléma.

Külön most nem térünk ki azokra a modellekre, amelyekkel már az egymilliós körben foglalkoztunk. Ennyiért viszont már szebbek közt szemezgethetünk az Opel Vectra C, a Toyota Avensis, a Volvo S70/V70, illetve S80, valamint a Renault Laguna, a Citroën C5 és a Peugeot 407 esetében is.

Alkatrészárak összehasonlítása
   VW Passat B6 1,9 PD TDI Ford Mondeo IV 2,0 TDCI Honda Accord 2,2 i-CTDI Mazda 6 II 2,0 CD
Féktárcsa, első 25 177 Ft 27 260 Ft 24 640 Ft 25 556 Ft
Fékbetét, első 18 898 Ft 21 989 Ft 18 989 Ft 18 550 ft
Lengéscsillapító, első 27 624 Ft 36 951 Ft 29 969 Ft 27 846 Ft
Kuplungkészlet 109 989 Ft 98 989 Ft 99 194 Ft 133 856 Ft
Vezérműszíj készlet 46 735 Ft 35 301 Ft láncos 62 122 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Népes a család, sok ülés kell

A korábban már említett autók közül itt újra feltűnik a Volkswagen Touran és a Sharan, valamint a Seat Alhambra. A Seattól még képben lehet az Altea és az Altea XL. A szebbeket is megvehetjük Toyota Corolla Versóból és Avensis Versóból, és ott a Mazda 5 is, amelynél a korabeli márkatársaihoz hasonlóan főként a korrózióra kell nagyon figyelni.

Van azonban néhány olyan modell is, amelyeket egymillió alatt még nem dobott ki a kereső. A Ford S-Max alapból ötszemélyes, de lehetett rendelni hét üléssel is, a Galaxy viszont kimondottan hétszemélyes. Dízelmotorjain a negyedik Mondeóval osztozik, így azok nem igazán problémásak.

A Citroën Grand C4 Picassóval sem rosszak a tapasztalatok általánosságban, de elvétve lehet hallani elektronikai probléma miatt kigyulladó példányokról. Egyébként a fékekre és a kormányműre kell fokozottan figyelni. Ha másik francia gyártót favorizálunk, a Renault Grand Scénic is szóba jöhet. Annál zörgő műanyagokra, rossz összeszerelési minőségre panaszkodnak.

Általánosságban megbízható a Honda FR-V, visszatérő hibaként a lambdaszondát említik. A Mitsubishi családija a Grandis, amelyből vagy 2,4-es benzinest veszünk, és lenyeljük a magasabb fogyasztást, vagy ott a 2.0 DI-D, amely valójában egy enyhén álcázott VW-féle PD TDI, az ezzel járó nyűgökkel. Opelből Zafira B-ket találunk, amelyekből az 1,9-es dízelekre van több panasz: részecskeszűrő, EGR, generátor. Lehetnek elektronikai zűrök is.

Behódolnál a divatnak?

Minden, magát komolyan vevő autógyártó kínál ma már hobbiterepjárókat, SUV-okat, crossovereket, nevezzük is ezeket bárhogy. Másfél millió forint alatt is találunk már ilyen autókat. Most nem akarunk elveszni a terepképesség témakörében, így inkább csak a besorolás alapján nézzük meg, mik tartozhatnak ide.

Egészen nagy választék van Toyota RAV4-ből. Tartós konstrukció, jó motorokkal. Váltóhibák és elektronikai anomáliák azért előfordultak az évek során. A Mitsubishi Outlanderre sincs sok panasz, de a 2,4-es benzines iszákos. Nissanból pár darab Qashqai mellett inkább X-Trailek alkotják a felhozatalt. A korai példányok üzemanyagrendszere érzékeny, javítása drága.

Koreai részről a Hyundai Tucson és a Kia Sportage párosa azonos műszaki alapokra épül, a motorpaletta is közös. Nagyobb méretben a Kia Sorento is játszhat. A SUV-oknál azért vegyük figyelembe, hogy magas építésük és nagyobb tömegük miatt többet esznek, mint egy átlagos személyautó.

Különlegességek másfél alatt

Aki egy kicsit másra, valami élvezetre vágyna, az jó lóra tesz a Mazda MX-5 NB-vel, különösen akkor, ha talál egy szép 1,8-ast. Csábítgathat még az RX-8 is, de aki tényleg autózni szeretne, és nem a nézegetésben vagy a szerelésben látja az élményt, inkább ne a Wankel-motorral próbálkozzon, kivéve, ha ez a fétise. Japánokból még a Toyota Celica elérhető, és nem is különösebben problémás. Villamos problémák előfordulhatnak, és sok a széthajtott példány.

Már kimutatható kínálat mutatkozik ennyiért Audi TT-ből is, 1,8-as turbós benzinesekből válogathatunk. Ennek a motornak is vannak jellemző hibalehetőségei, Göbölyös motordoktor korábban a saját TT-je kapcsán írt is ezekről a Belsőségen. Inkább a stílus, mint a technika adja el az Alfa Romeo GT-t.

Ez tehát a kínálat egymilliótól másfélig a magyar használtautó-piacon. A sorozat első részét a félmillió alatti ajánlatokkal erre találjátok:

Fél- és egymillió közötti használtakért ide klikkeljetek:

Az autóvásárlással kapcsolatos teendőkről készült videósorozat, a Nepperpercek epizódjai erre:

A Becsületesnepper mesterkurzusa itt található:

A kerülendő, típushibás motorok listája ezen a linken:

Az ajánlott motorokról szóló cikkünket pedig itt:

Hogy melyik típus rohad? Az is kiderül:

Használtautó-tesztjeinket itt gyűjtöttük össze, a Népítéletekért erre tessék, konkrét kérdéseket pedig itt lehet feltenni a Nepperűzőnek.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.